Hoed in eredienst?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Kan gebeuren een keer vergeten is mijn dochter ook een paar keer overkomen ook komen er regelmatig gasten en studenten het kan toch niet waar zijn om dan een hoofddeksel op te dringen? brrrrrr zal wel weer iets van mij zijn maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken ook om een andermans hoed of baret op te moeten.

Weest gastvrij en verdraagzaam, die hoed of pet komt vanzelf wel een keer ter sprake als evt. gasten vaker of vast blijven komen.
En dan nog; als er iemand heel graag de kerkdiensten bij jou bezoekt maar wil beslist geen hoed op of ziet er het nut niet van in, ga je je dan zo iemand weren??? nee toch!?
Opdringen ben ik ook niet voor. Zeker als het iemand betreft die hier niets van afweet.
Je moet wel erg kokervisie hebben als je als vrouw niet ziet dat je de enige bent zonder hoed.
Ik zat in de zomer achter een heel jong (3 jaar schatte ik) pittig meiske. Ze zat maar te puffen en haar, overigens schattige baretje, op en af te zetten. Moeder werd lichtelijk geirriteerd en plantte het ding bruusk terug op haar hoofd.
En nu ophouden! siste ze.
Ik had het maar zo gelaten, je kweekt op deze manier een aversie tegen zo'n hoedje denk ik.
Ik vond het als jong meisje ook een verschrikking, vooral in de zomer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Orchidee »

Probeer even goed te quoten aub ;)
Fijn dat mensen ook welkom zijn zonder hoofddeksel bij jullie in de kerk, er zijn helaas diverse gemeenten waar je wel geweigerd word zonder hoofddeksel en dit zijn geen insinuaties. :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

Mara schreef:En die dooddoener: ik zou me er niet zo druk over maken, getuigt nogal van lauwe desinteresse.
Het getuigt van mijn geloof dat God alle dingen leidt (nog zo'n dooddoener) -- over de meeste dingen in Gods Koninkrijk hoef ik me inderdaad niet druk te maken. Ik maak me druk over mijn persoonlijke relatie met God en met mijn naaste.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Sheba »

Auto schreef:
Orchidee schreef: Ja, er zijn vaak mensen die het vergeten zijn en die vragen de koster dan of hij nog petten heeft. Maar blijkbaar geeft dat aversie bij jou?
Kan gebeuren een keer vergeten is mijn dochter ook een paar keer overkomen ook komen er regelmatig gasten en studenten het kan toch niet waar zijn om dan een hoofddeksel op te dringen? brrrrrr zal wel weer iets van mij zijn maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken ook om een andermans hoed of baret op te moeten.

Weest gastvrij en verdraagzaam, die hoed of pet komt vanzelf wel een keer ter sprake als evt. gasten vaker of vast blijven komen.
En dan nog; als er iemand heel graag de kerkdiensten bij jou bezoekt maar wil beslist geen hoed op of ziet er het nut niet van in, ga je je dan zo iemand weren??? nee toch!?
Het zijn wel weer aardige insinuaties die je doet. Een voorbeeld zal ik je geven. Een dame komt zonder hoofdbedekking in de kerk, ze gaat zitten en ontdekt dat ze de enige is, ze voelt zich ongemakkelijk en gaat vervolgens eruit naar de koster en vraagt er zelf om.

De baretten worden om bepaalde tijd netjes door iemand gereinigd en gelucht.

Volgens mij is dit juist in de categorie gastvrij. En waar staat dat er bij ons mensen geweigerd worden?

Dit tekent precies het negatieve wat in een deel van de refo-kant heerst. Bekijk eerst eens de positieve kanten, voordat de karikatuur gaat overheersen.

Er is werkelijk bij ons nog nooit iemand weggestuurd of weggekeken die geen hoofdbedekking op had.[/quote]

Mee eens. En wat mij opvalt in dut soort discussies is dat niemand het vreemd vind als onze mannen andermans keppeltje op zouden moeten bij een bezoek aan een Joodse Synagoge bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Orchidee »

Vind ik net zo vreemd :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

modesto schreef:
Mara schreef:En die dooddoener: ik zou me er niet zo druk over maken, getuigt nogal van lauwe desinteresse.
Het getuigt van mijn geloof dat God alle dingen leidt (nog zo'n dooddoener) -- over de meeste dingen in Gods Koninkrijk hoef ik me inderdaad niet druk te maken. Ik maak me druk over mijn persoonlijke relatie met God en met mijn naaste.
Ben ik mijn broeders hoeder dus?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Orchidee »

Verdraag elkaar eens wat meer :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Vind ik net zo vreemd :hum
O
Is dan de Joodse gemeenschap niet gastvrij op dat moment?
Of ligt het probleem meer bij onszelf. Dat we ons niet willen aanpassen naar de gewoonten waar je te gast ben?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Verdraag elkaar eens wat meer :)
Zeg jij die iemands hoed niet op wil zetten. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

Sheba schreef:
Orchidee schreef:Vind ik net zo vreemd :hum
O
Is dan de Joodse gemeenschap niet gastvrij op dat moment?
Of ligt het probleem meer bij onszelf. Dat we ons niet willen aanpassen naar de gewoonten waar je te gast ben?
Diezelfde mensen zijn wel bereid om een stola om te slaan en een lange, ipv korte broek aan te trekken, wanneer ze een RK kerk in het buitenland bezoeken. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door huisman »

modesto schreef:
huisman schreef:Ik zou mij daar wel druk om maken er zijn namelijk ook zondige verschillen. Er zijn zelfs gemeente die de naam hebben dat zij leven maar zij zijn dood......dat lijkt mij een wezenlijk verschil
God zal zich daar druk om maken op Zijn tijd, met eerbied gesproken. Die taak is niet aan ons.
Toch maar eens de 7 brieven lezen uit Openbaring 2 en 3.
Dit zegt de Heere Jezus tegen de gemeente van Sardis. Met eerbied gesproken die gemeente moet zich er druk om maken.
Zij moeten waken,versterken,bewaren en zich bekeren.
2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.
3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.

Ik zou graag hebben dat op een forum die zich grond op de Schrift jij wat meer je eigen mening zou onderbouwen uit de Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Orchidee schreef:
Auto schreef: Ja, er zijn vaak mensen die het vergeten zijn en die vragen de koster dan of hij nog petten heeft. Maar blijkbaar geeft dat aversie bij jou?
Kan gebeuren een keer vergeten is mijn dochter ook een paar keer overkomen ook komen er regelmatig gasten en studenten het kan toch niet waar zijn om dan een hoofddeksel op te dringen? brrrrrr zal wel weer iets van mij zijn maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken ook om een andermans hoed of baret op te moeten.

Weest gastvrij en verdraagzaam, die hoed of pet komt vanzelf wel een keer ter sprake als evt. gasten vaker of vast blijven komen.
En dan nog; als er iemand heel graag de kerkdiensten bij jou bezoekt maar wil beslist geen hoed op of ziet er het nut niet van in, ga je je dan zo iemand weren??? nee toch!?
Het zijn wel weer aardige insinuaties die je doet. Een voorbeeld zal ik je geven. Een dame komt zonder hoofdbedekking in de kerk, ze gaat zitten en ontdekt dat ze de enige is, ze voelt zich ongemakkelijk en gaat vervolgens eruit naar de koster en vraagt er zelf om.

De baretten worden om bepaalde tijd netjes door iemand gereinigd en gelucht.

Volgens mij is dit juist in de categorie gastvrij. En waar staat dat er bij ons mensen geweigerd worden?

Dit tekent precies het negatieve wat in een deel van de refo-kant heerst. Bekijk eerst eens de positieve kanten, voordat de karikatuur gaat overheersen.

Er is werkelijk bij ons nog nooit iemand weggestuurd of weggekeken die geen hoofdbedekking op had.
Inderdaad, Auto! Vanwaar die aversie Orchidee?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
Als een vrouw in de kerk hardop bidt of een boodschap van God vertelt...
Volgens mij is dat nu juist wat er niet in de gemeentelijke samenkomst gebeurt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Als een vrouw in de kerk hardop bidt of een boodschap van God vertelt...
Volgens mij is dat nu juist wat er niet in de gemeentelijke samenkomst gebeurt.
Leuk geprobeerd, Posthoorn. Maar daarom zette ik die vertaling niet neer. Zie even kanttekening bij dit vers. (Anders in een nieuw topic over de vrouw in het ambt...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

huisman schreef:Toch maar eens de 7 brieven lezen uit Openbaring 2 en 3.
Dit zegt de Heere Jezus tegen de gemeente van Sardis. Met eerbied gesproken die gemeente moet zich er druk om maken.
Zij moeten waken,versterken,bewaren en zich bekeren.
2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.
3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Wat ik bedoel te zeggen is dat God Zelf het kaf van het koren zal scheiden. Dat hoeven wij niet te doen. Wij moeten inderdaad wel waakzaam zijn.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie