Evangelisatie

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Geloof jij dat wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?
Of denk je dat dat niet voor alle mensen geldt? En dat de Geest ons moet overtuigen daarvan?
Ja dat geloof ik. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

rekcor schreef:
Geloof jij dat wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?
Of denk je dat dat niet voor alle mensen geldt? En dat de Geest ons moet overtuigen daarvan?
Ja dat geloof ik. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Wanneer je dat echt gelooft. Hoe kan je dan tot je antwoord hiervoor komen?
Wanneer je gelooft dat ons ongeloof de grootste zonde is. Ongeloof om te geloven wie en wat we buiten Christus zijn. En ongeloof van wat Christus voor ons wil zijn... Het ongeloof dat we nu al verloren zijn tenzij....) is het dan nog steeds je loopt klem bij het jezelf bekeren als God het niet verhoedt?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Sheba schreef:
rekcor schreef:
Geloof jij dat wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?
Of denk je dat dat niet voor alle mensen geldt? En dat de Geest ons moet overtuigen daarvan?
Ja dat geloof ik. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Wanneer je dat echt gelooft. Hoe kan je dan tot je antwoord hiervoor komen?
Wanneer je gelooft dat ons ongeloof de grootste zonde is. Ongeloof om te geloven wie en wat we buiten Christus zijn. En ongeloof van wat Christus voor ons wil zijn... Het ongeloof dat we nu al verloren zijn tenzij....) is het dan nog steeds je loopt klem bij het jezelf bekeren als God het niet verhoedt?
Ik heb het idee dat we niet op dezelfde golflengte zitten, want mijn antwoord zou zijn: hoe kun jij het niet eens zijn met wat ik zeg? :)

We noemen "wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?" even "G" (van gereformeerd)

Jij schreef:
sheba schreef:Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Waarop ik antwoordde: in de praktijk zal een onbekeerde m.i. niet altijd vastlopen.

Waarom denk ik dat? Niet omdat het oneens ben met G (dat zij verre!), maar omdat ik geloof dat we een levende Heere hebben, die mensen tot leven kan wekken. Met andere woorden, de persoon loopt niet vast omdat God hem niet vast laat lopen, omdat God het hart van de persoon in kwestie levend maakt. Daar zit dus niets van de mens bij, het allemaal genade.

De manier waarop jij het verwoord komt op mij over als een vast, bijna mechanisch stappenplan, wat altijd op dezelfde manier verloopt/moet verlopen. Zoiets als:

1. Een mens is onbekeerd.
2. God laat de mens zien dat hij onbekeerd is, en stopt vervolgens.
3. De mens weet dat hij onbekeerd is en probeert zichzelf te bekeren.
4. God laat de mens zien dat hij zichzelf niet kan bekeren (en stopt weer met handelen).
5. De mens weet dat hij zichzelf niet kan bekeren en komt in grote nood.
6. God laat de mens zien dat Christus uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
7. De mens gelooft dat Christus uitkomst kan bieden, maar nog niet dat Christus hem/haar uitkomst kan bieden (m.a.w. de persoon is nog steeds onbekeerd).
8. God laat de mens zien dat Christus ook hem/haar uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
9. De mens gelooft dat...
...
x. De mens is bekeerd

Let op: ik geloof zeker dat het zo kan gaan. Echter, ik geloof ook dat God stappen tussen 1 en x over kan slaan. (of bijv. stap 4-6, of 7-9, of 4-9). Hij is immers geheel vrijmachtig! Dat is wat ik probeerde te zeggen :)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Evangelisatie

Bericht door Vagari »

rekcor schreef:
1. Een mens is onbekeerd.
2. God laat de mens zien dat hij onbekeerd is, en stopt vervolgens.
3. De mens weet dat hij onbekeerd is en probeert zichzelf te bekeren.
4. God laat de mens zien dat hij zichzelf niet kan bekeren (en stopt weer met handelen).
5. De mens weet dat hij zichzelf niet kan bekeren en komt in grote nood.
6. God laat de mens zien dat Christus uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
7. De mens gelooft dat Christus uitkomst kan bieden, maar nog niet dat Christus hem/haar uitkomst kan bieden (m.a.w. de persoon is nog steeds onbekeerd).
8. God laat de mens zien dat Christus ook hem/haar uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
9. De mens gelooft dat...
...
x. De mens is bekeerd

Let op: ik geloof zeker dat het zo kan gaan. Echter, ik geloof ook dat God stappen tussen 1 en x over kan slaan. (of bijv. stap 4-6, of 7-9, of 4-9). Hij is immers geheel vrijmachtig! Dat is wat ik probeerde te zeggen :)
Zoals jij het stelt laten we dan een voorbeeld nemen:
Stel 'stappen' 4-6 worden overgeslagen:
1. Een mens is onbekeerd.
2. God laat de mens zien dat hij onbekeerd is, en stopt vervolgens.
3. De mens weet dat hij onbekeerd is en probeert zichzelf te bekeren.
6. God laat de mens zien dat Christus uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
7. De mens gelooft dat Christus uitkomst kan bieden, maar nog niet dat Christus hem/haar uitkomst kan bieden (m.a.w. de persoon is nog steeds onbekeerd).
8. God laat de mens zien dat Christus ook hem/haar uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
9. De mens gelooft dat...God schenkt dat geloof!

Afgezien van dat het begin al niet klopt (hoe weet een mens opeens dat hij onbekeerd is? moet je dan bekeerd worden? De mens komt er achter dat hij God niet kent.), zie je nu zelf ook niet dat er nu on-Bijbelse gaten vallen?
Dit kun je met al jouw 64 mogelijkheden doen en het blijft on-Bijbels

In feite gaat dit over de drie stukken. Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Deze 'stappen' horen allemaal, behalve de laatste, in het stuk der ellende. En zijn gewoon redelijk behalve dat: en stopt weer met handelen.
Als je er achterkomt dat je ziek bent ga je manieren zoeken om beter te worden. En daar ga je net zo lang mee door tot je geen mogelijkheden meer ziet. (het einde van de wet)

Marcus 5
24 En Hij ging met hem; en een grote schare volgde Hem, en zij verdrongen Hem.
25 En een zekere vrouw, die twaalf jaren den vloed des bloeds gehad had,
26 En veel geleden had van vele medicijnmeesters, en al het hare daaraan ten koste gelegd en geen baat gevonden had, maar met welke het veeleer erger geworden was;
27 Deze van Jezus horende, kwam onder de schare van achteren, en raakte Zijn kleed aan.
28 Want zij zeide: Indien ik maar Zijn klederen mag aanraken, zal ik gezond worden.
29 En terstond is de fontein haars bloeds opgedroogd, en zij gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was.
30 En terstond Jezus, bekennende in Zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was, keerde Zich om in de schare, en zeide: Wie heeft Mijn klederen aangeraakt?
31 En Zijn discipelen zeiden tot Hem: Gij ziet, dat de schare U verdringt, en zegt Gij: Wie heeft Mij aangeraakt?
32 En Hij zag rondom om haar te zien, die dat gedaan had.
33 En de vrouw, vrezende en bevende, wetende, wat aan haar geschied was, kwam en viel voor Hem neder, en zeide Hem al de waarheid.27
34 En Hij zeide tot haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede, en zijt genezen van deze uw kwaal.



Zondag 1 Vraag & Antwoord 2
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.

Als je het eerste stuk weg haalt waar moet je dan nog van verlost worden? Als je het tweede stuk weghaalt, waar moet je dan dankbaar voor zijn? Als je het derde stuk weghaalt blijft net een zulke leegte over als in het eerste stuk.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evangelisatie

Bericht door Sheba »

rekcor schreef:
Sheba schreef:
rekcor schreef:
Geloof jij dat wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?
Of denk je dat dat niet voor alle mensen geldt? En dat de Geest ons moet overtuigen daarvan?
Ja dat geloof ik. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Wanneer je dat echt gelooft. Hoe kan je dan tot je antwoord hiervoor komen?
Wanneer je gelooft dat ons ongeloof de grootste zonde is. Ongeloof om te geloven wie en wat we buiten Christus zijn. En ongeloof van wat Christus voor ons wil zijn... Het ongeloof dat we nu al verloren zijn tenzij....) is het dan nog steeds je loopt klem bij het jezelf bekeren als God het niet verhoedt?
Ik heb het idee dat we niet op dezelfde golflengte zitten, want mijn antwoord zou zijn: hoe kun jij het niet eens zijn met wat ik zeg? :)

We noemen "wij, ieder mens, van nature vol ongeloof zijn? Dat wij aards gericht zijn? En niet meer op God? Dat wij alleen maar doelmissers zijn! En tot niets anders in staat zijn?" even "G" (van gereformeerd)

Jij schreef:
sheba schreef:Probeer je maar te bekeren. Je loopt vast, je kan het niet zelf. En dan blijft God alleen over.
Waarop ik antwoordde: in de praktijk zal een onbekeerde m.i. niet altijd vastlopen.

Waarom denk ik dat? Niet omdat het oneens ben met G (dat zij verre!), maar omdat ik geloof dat we een levende Heere hebben, die mensen tot leven kan wekken. Met andere woorden, de persoon loopt niet vast omdat God hem niet vast laat lopen, omdat God het hart van de persoon in kwestie levend maakt. Daar zit dus niets van de mens bij, het allemaal genade.

De manier waarop jij het verwoord komt op mij over als een vast, bijna mechanisch stappenplan, wat altijd op dezelfde manier verloopt/moet verlopen. Zoiets als:

1. Een mens is onbekeerd.
2. God laat de mens zien dat hij onbekeerd is, en stopt vervolgens.
3. De mens weet dat hij onbekeerd is en probeert zichzelf te bekeren.
4. God laat de mens zien dat hij zichzelf niet kan bekeren (en stopt weer met handelen).
5. De mens weet dat hij zichzelf niet kan bekeren en komt in grote nood.
6. God laat de mens zien dat Christus uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
7. De mens gelooft dat Christus uitkomst kan bieden, maar nog niet dat Christus hem/haar uitkomst kan bieden (m.a.w. de persoon is nog steeds onbekeerd).
8. God laat de mens zien dat Christus ook hem/haar uitkomst kan bieden (en stopt weer met handelen)
9. De mens gelooft dat...
...
x. De mens is bekeerd

Let op: ik geloof zeker dat het zo kan gaan. Echter, ik geloof ook dat God stappen tussen 1 en x over kan slaan. (of bijv. stap 4-6, of 7-9, of 4-9). Hij is immers geheel vrijmachtig! Dat is wat ik probeerde te zeggen :)
Hoe kan een mens dankbaar zijn voor de Verlossing in Christus en daaruit leven zonder dat hij weet waarvan hij verlost is?
En nee dat is geen mechanisch stappenplan. Wat altijd lang duurt... zie moordenaar aan het kruis...
Maar een ding weet ik wel. God brengt je daar waar je niets dan Hem overhoudt. Ook gaat het niet buiten je om...En ik denk ook dat je het vaak pas achteraf zo kan benoemen...
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Evangelisatie

Bericht door ejvl »

Precies, acheraf.
Overigens kan de mens ook zien van welke grote nood hij verlost is als hij al in Christus mag zijn.
Maar er is altijd iets om naar Christus te vluchten. Waarvoor heb je Hem anders nodig? Hoeveel en in welke mate is persoonlijk. Genoeg in ieder geval. Dat weet God beter dan wij.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Even voor de goede orde: ik heb nooit beweerd achter het door mij beschreven 'stappenplan' te staan (en ga dat dus ook niet verdedigen).
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Evangelisatie

Bericht door Curatorium »

„Op een keer kwamen er een stuk of zes meisjes bij ons langs. Aan hun uiterlijk was duidelijk te zien dat ze reformatorisch waren. „Willen jullie een folder?” „Nee meneer, wij zijn al gelovig.” „Hebben jullie een Bijbel?” „Ja meneer, zelfs meerdere, en we gaan twee keer per zondag naar de kerk en soms doordeweeks nog een keer!” „O, dat vind ik erg fijn om te horen. Kennen jullie de Heere Jezus ook?” „Meneer, we begrijpen wel wat u bedoelt, maar wij hebben een heel ander geloof.” „Hoe is dat dan?” „Nee, daar willen we niet over praten, maar het is bij ons héél anders!” Toen liepen ze snel door. We hebben hen nagestaard met verdriet en vragen in ons hart.”
En nog meer verhalen:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_872088
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Evangelisatie

Bericht door Orchidee »

Wat verdietig! Er is nog veel te evangeliseren in "refoland"!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
„Op een keer kwamen er een stuk of zes meisjes bij ons langs. Aan hun uiterlijk was duidelijk te zien dat ze reformatorisch waren. „Willen jullie een folder?” „Nee meneer, wij zijn al gelovig.” „Hebben jullie een Bijbel?” „Ja meneer, zelfs meerdere, en we gaan twee keer per zondag naar de kerk en soms doordeweeks nog een keer!” „O, dat vind ik erg fijn om te horen. Kennen jullie de Heere Jezus ook?” „Meneer, we begrijpen wel wat u bedoelt, maar wij hebben een heel ander geloof.” „Hoe is dat dan?” „Nee, daar willen we niet over praten, maar het is bij ons héél anders!” Toen liepen ze snel door. We hebben hen nagestaard met verdriet en vragen in ons hart.”
En nog meer verhalen:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_872088
En misschien hebben ze nog gelijk ook. En wordt ze verteld om maar veel te zuchten en te kermen om God te vermurwen om genadig te zijn, met nog de mededeling dat Hij dat natuurlijk alleen bij zijn gunstgenoten doet.

Ik hoorde onlangs als gast een preek, in een Gereformeerde Gemeente nota bene, die daar ongeveer op neerkwam. Het is echt waar en bovendien de omgekeerde wereld, ware het niet dat ook de onwil van de mens de nodige aandacht kreeg. Maar het was niet rechtzinnig.

De dominee had mensen gekend die van angst voor de hel hun duimen versleten, en hij liet het daar nog bij ook. Ik vond het heel verbazend. Hij noemde het algemene overtuigingen, maar als je het zo hoorde zou je haast denken dat dat werk ook van de heilige Geest zou zijn. Dat was dan weer niet het geval, want de wanhoop leidt de mens alleen maar naar de eeuwige dood, als ik het goed begreep. In ieder geval was het niet in de dominee opgekomen om de betreffende gemeenteleden enige troostrijke redenen te melden, begreep ik wel. De DL of de Ziekentroost waren volkomen buiten beeld.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Heeft iemand in de Evangelisatiebijlage het stuk van ds. Labee gelezen? Ik was nogal verbaasd dat hij stelde dat het deputaatschap wel veel praatte over kerkplantingen en de vrucht van de werkzaamheden van de evangelisten, maar dat hij eigenlijk geen idee had waar het over ging. Terwijl dat toch helemaal niet zo ingewikkeld is? Dat is niet alleen mijn conclusie, hij stelde dat zelf. De oorzaak stond overigens op dezelfde pagina vermeld.

En dat terwijl andere reformatorische initiatieven soms rijk gezegend worden. Het was trouwens ook pmerkelijk dat de reformatorische zendingsgemeente in Almere niet eens in het rijtje met initiatieven genoemd werd. Dat vind ik toch wel eens slecht signaal over de kennis van de redactie.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evangelisatie

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Heeft iemand in de Evangelisatiebijlage het stuk van ds. Labee gelezen? Ik was nogal verbaasd dat hij stelde dat het deputaatschap wel veel praatte over kerkplantingen en de vrucht van de werkzaamheden van de evangelisten, maar dat hij eigenlijk geen idee had waar het over ging. Terwijl dat toch helemaal niet zo ingewikkeld is? Dat is niet alleen mijn conclusie, hij stelde dat zelf. De oorzaak stond overigens op dezelfde pagina vermeld.
Wil je even samenvatten wat de strekking van dit stuk is? Ik heb zelf de krant niet, maar ben wel benieuwd. En snap je bovenstaande omschrijving nog niet helemaal.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Over de reden waarom gemeentestichtingen van andere kerkverbanden zo veel buitenkerkelijken weten te trekken, durf ik niet veel te zeggen. Daarvoor weet ik te weinig af van kerkplantingsprojecten. Het is iets wat ons als deputaatschap bezighoudt. Wellicht speelt de wijze waarop de boodschap wordt gebracht een rol. In veel gevallen klinkt er: Sluit je bij ons aan, maak een keuze voor God en je bent een gelovige. Daarmee wordt tekortgedaan aan de radicaliteit van Gods Woord: dat de mens in zonde is ontvangen en geboren en niet voor God kan kiezen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Evangelisatie

Bericht door Wilhelm »

Ik vond de bijdrage van ds Labee erg teleurstellend. De reactie van Jurjen ten Brinke in het RD van vandaag vind ik heel terecht.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Heel terecht inderdaad. Dat citaat was mij ook opgevallen. Ik schreef al eerder dat het níet gek is dat er weinig geld wordt gegeven aan dit deputaatschap. Het blijkt helaas dat dat volkomen terecht is.

Ik ben echt geschrokken van zoveel onkunde in één artikeltje.
Plaats reactie