Evangelisatie

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Ik begrijp eerlijk gezegd nog niet wat er mis is met een methode (ofwel: een werkwijze). Dat een methode een trucje kan worden, akkoord. Maar fout gebruik sluit goed gebruik natuurlijk niet uit.

Om in het vocabulaire van Sheba te blijven: een goede evangelisatiemethode is een gestructureerde manier van getuigen, waarvan anderen hebben gezien dat God het wilde zegenen.

Waar ik bang voor ben is een uitspelen van de Heilige Geest tegen de Schepping. De Heere heeft wetmatigheden in de schepping gelegd. Kennis over die wetmatigheden kan gebruikt worden om het Evangelie te verspreiden. Bijv. de audioversterking in de kerk is gebaseerd op natuurkundige wetmatigheden. De kerkradio idem dito. We zien in de praktijk dat de Heere deze technieken wil zegenen. Het is inderdaad onjuist om te zeggen dat mensen bekeerd worden door die technieken. Ik zou liever zeggen: ze vormen er een aspect van, een onlosmakelijk onderdeel. Zonder kortegolfradio had de preek de zondaar in Noord Korea niet bereikt, maar God gebruikte die technologie tot opbouw van Zijn Koninkrijk. Welnu, naast natuurkundige wetmatigheden zijn er ook sociale en psychologische wetmatigheden. Volgens mij is er niets mis mee om - net als bij de kerkradio - kennis over die wetmatigheden in te zetten om mensen te bereiken met het evangelie. Dus als blijkt dat mensen knipperende teksten op het scherm snel lezen, dan kunnen we knipperende teksten inzetten om het Evangelie te verspreiden. Dat wil eveneens niet zeggen dat de Heilige Geest er opeens niet aan te pas hoeft te komen! Tenslotte: is de Heidelbergse Catechismus (en het principe van een 'catechismuspreek') ook niet een methode?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

(Ik krijg geen reactie, is dit omdat mijn vorige bijdrage zo geniaal was of omdat ik zo'n aperte onzin verkondigde dat een ieder de lust tot reageren ontnomen werd?)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evangelisatie

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:(Ik krijg geen reactie, is dit omdat mijn vorige bijdrage zo geniaal was of omdat ik zo'n aperte onzin verkondigde dat een ieder de lust tot reageren ontnomen werd?)
Ik ben het helemaal met je eens. Een vergelijkbare gedachte vind je m.i. in de opvatting dat God 'middellijk werkt'. Dat klinkt iets vertrouwder dan een methode. ;)
Vanuit die gedachte is het zelfs onze roeping en plicht om na te denken over methodes. Keller is iemand van wie we op dat gebied veel kunnen leren, ik waardeer dat wat anders dan Luther. Of je vervolgens alles van je methode verwacht is weer een andere vraag. Maar je hebt gelijk dat het een oneigenlijke tegenstelling is, alsof de Geest alleen buiten onze methodes en inspanningen zou werken.
Gelukkig werkt Hij er óók buiten, dat wel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Evangelisatie

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
rekcor schreef:(Ik krijg geen reactie, is dit omdat mijn vorige bijdrage zo geniaal was of omdat ik zo'n aperte onzin verkondigde dat een ieder de lust tot reageren ontnomen werd?)
Ik ben het helemaal met je eens. Een vergelijkbare gedachte vind je m.i. in de opvatting dat God 'middellijk werkt'. Dat klinkt iets vertrouwder dan een methode. ;)
Vanuit die gedachte is het zelfs onze roeping en plicht om na te denken over methodes. Keller is iemand van wie we op dat gebied veel kunnen leren, ik waardeer dat wat anders dan Luther. Of je vervolgens alles van je methode verwacht is weer een andere vraag. Maar je hebt gelijk dat het een oneigenlijke tegenstelling is, alsof de Geest alleen buiten onze methodes en inspanningen zou werken.
Gelukkig werkt Hij er óók buiten, dat wel.
Ik heb niet gezegd dat we niets van Keller kunnen leren; we kunnen dat namelijk wel. Waar ik moeite mee heb, is met zijn neo-calvinsitisch vooruitgangsgeloof. De weerbarstige werkelijkheid leert ons anders, m.n. in het volstrekt seculiere westen, waarin we ons bevinden.
Dat neemt niet weg dat er een enorme opdracht ligt voor de krimpende kerk: 11,3 miljoen mensen in ons land zijn seculier; zij worden doorgaans niet bereikt met de 'oude' evangelisatiemethoden: folderen, straatwerk e.d. Dat laatste moet echt niet vervangen worden; wel moet nagedacht worden over andere vormen, maar wat mij betreft geheel zonder pretenties.
Een christen is pretentieloos de vrede voor de stad aan het zoeken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Luther schreef: wel moet nagedacht worden over andere vormen, maar wat mij betreft geheel zonder pretenties.
Akkoord. Heb je ook ideeen voor dergelijke vormen? En zijn dat vormen die aansluiten bij de Ger. Gez.? Want daar ben ik een beetje bang voor: dat iedere nieuwe vorm bij voorbaat al afgeschoten gaat worden door de clerus. Die lijkt namelijk niet verder te kunnen denken dan de SV en 1773...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Evangelisatie

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef: wel moet nagedacht worden over andere vormen, maar wat mij betreft geheel zonder pretenties.
Akkoord. Heb je ook ideeen voor dergelijke vormen? En zijn dat vormen die aansluiten bij de Ger. Gez.? Want daar ben ik een beetje bang voor: dat iedere nieuwe vorm bij voorbaat al afgeschoten gaat worden door de clerus. Die lijkt namelijk niet verder te kunnen denken dan de SV en 1773...
Die laatste twee behoren wat mij betreft niet bij 'vormen'. Persoonlijk ben ik ervoor om de evangelist ter plekke daarin wat meer vrijheid te geven, en naar bevind van zaken te handelen, om in bepaalde gevallen de HSV te pakken en ook andere liederen te zingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Laat ik het nog wat scherper stellen: de Ger Gez als geheel presteert ver onder de maat als het om het uitdragen van het evangelie gaat. M.i. heeft dat twee oorzaken:
  1. Het Evangelie wat in de Ger Gez wordt uitgedragen is geen Evangelie, maar een Evangelie met clausules. In het kort luiden die clausules: "je kunt je niet en je wilt niet bekeren". Die clausules ontdoen de blijde boodschap van haar kracht. Let wel: met de inhoud van die clausules is niets mis, ze zijn gewoon waar. Je moet ze er alleen niet bijdoen, noch in de prediking, noch in de evangelisatieactiviteiten.
  2. Men is nog niet over het trauma heen van wat er in de Gereformeerde Kerk is gebeurd in de afgelopen eeuw. Hierdoor houdt men krampachtig vast aan oude vormen en oude verwoordingen van het Evangelie, vormen en verwoordingen die op geen enkele manier aansluiten bij de huidige tijd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

Hebreeën 13
11 Want welker dieren bloed voor de zonde gedragen werd in het heiligdom door den hogepriester, derzelver lichamen werden verbrand buiten de legerplaats.
12 Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden.
13 Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende.
14 Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende.
15 Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.

De rechtse reformatorische kerken doen eigenlijk precies het tegenovergestelde dan wat God ons opdraagt.
Miljarden mensen op aarde kennen Christus niet of leven in armoede, oorlog, ziektes, etc.
Maar wij zitten veilig geïsoleerd in onze kerken met onze godsdienst en tradities. We willen eigenlijk niets opgeven voor Christus.
Ook de Hebreeërs wilden vasthouden aan hun tradities. Maar Paulus waarschuwde: het gaat niet om godsdienst maar om toewijding aan God.
We kunnen als rechtse reformatorische kerken een bepaald soort exclusiviteit claimen van een ware leer en bevinding... maar de vraag is of dat dit terecht is?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evangelisatie

Bericht door Hendrikus »

rekcor schreef:
Luther schreef: wel moet nagedacht worden over andere vormen, maar wat mij betreft geheel zonder pretenties.
Akkoord. Heb je ook ideeen voor dergelijke vormen? En zijn dat vormen die aansluiten bij de Ger. Gez.? Want daar ben ik een beetje bang voor: dat iedere nieuwe vorm bij voorbaat al afgeschoten gaat worden door de clerus. Die lijkt namelijk niet verder te kunnen denken dan de SV en 1773...
Die kramp moet er inderdaad af, maar verder hoeft het niet eens zo spectaculair anders te zijn.
Wij hebben gisteren weer een evangelisatiedienst gehad waar echt hele gezinnen aanwezig waren die nooit meer in de kerk komen. We bereiken veel mensen die de kerk bijna of helemaal de rug toe hebben gekeerd: opeens zijn ze er weer!
De orde van dienst is niet veel anders dan normaal: dat wil je ook niet, want mensen die door deze evangelisatiedienst de weg terug vinden naar de kerk, mogen niet worden afgeschrikt als ze een volgende keer in een gewone dienst komen.
Er wordt veel werk gemaakt van de werving. Een pakkende flyer, met een sprekende afbeeldingen en een appellerende tekst. Gemeenteleden worden geprikkeld om iemand uit te nodigen om mee te gaan. In de dienst is er iets meer ruimte voor muziek dan normaal, maar dat blijft beperkt en functioneel: een lied dat past bij het thema, solistisch gezongen, een extra instrument - maar niet teveel poespas die zou kunnen afleiden: het gaat om het Woord! De preek ik relatief kort, maar heel duidelijk, ook voor mensen die niet meer frequent in de kerk komen.
De diensten worden voorbereid door een team van pakweg tien mensen: behalve de predikant zijn daar ook mensen bij betrokken die zich bezig houden met de fotografie, de website, de teksten voor flyer en persbericht, de muziek, de orde van dienst, enzovoort.
Ja, als de horizon niet verder reikt dan SV en 1773, dan is dit natuurlijk een brug te ver. Maar dan bereik je dus een heleboel mensen ook echt niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
In het AD kun je wekelijks lezen waar iemand woont, met wat foto's van het interieur.
Afgelopen week was dat een oudere acteur, woonachtig in een rustig dorp. Hij woonde naast christenen, die gelukkig, zoals hij zelf zei, hem niet proberen te bekeren. Ook zag hij elke zondag veel mensen in het zwart voorbijgaan.
Maar het was desondanks toch heerlijk wonen daar.

Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evangelisatie

Bericht door Jongere »

Mara schreef:Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.
Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, (of nog erger:) en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

Mara schreef:

Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.
Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar om wat je doet.
Behulpzaam, niet bemoeierig, gastvrij noem maar op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:

Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.
Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar om wat je doet.
Behulpzaam, niet bemoeierig, gastvrij noem maar op.
Dat vind ik dus ook. Maar probeer niet je buurman te bekeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:

Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.
Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar om wat je doet.
Behulpzaam, niet bemoeierig, gastvrij noem maar op.
Dat vind ik dus ook. Maar probeer niet je buurman te bekeren.
Totaal oneens, hoe graag ik ook zou willen dat ik zo van m'n buurman af was. Dat is namelijk veel makkelijker. Natuurlijk, als hij hulp nodig heeft dan help ik. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te zijn. Maar als het over zijn zielenheil gaat, kies ik de makkelijkste weg: op z'n best iets algemeens. Weegt zijn behoud mij dan zo licht dat ik dat voldoende vind?

Als ik over het leven van bijvoorbeeld McCheyne lees, schaam ik mij diep. Die maakte zich er lang zo makkelijk niet van af als ik. Die ging echt niet alleen bij gemeenteleden langs.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

eilander schreef: Totaal oneens, hoe graag ik ook zou willen dat ik zo van m'n buurman af was. Dat is namelijk veel makkelijker. Natuurlijk, als hij hulp nodig heeft dan help ik. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te zijn. Maar als het over zijn zielenheil gaat, kies ik de makkelijkste weg: op z'n best iets algemeens. Weegt zijn behoud mij dan zo licht dat ik dat voldoende vind?
De mogelijkheid bestaat dat iemand zich ontzettend tegen de kerk en kerkgangers gaat afzetten.
Zo min als ze jou kunnen overhalen, kun jij dat de ander ook niet.
Deze man waar het over ging, was half in de 70. Hij ziet bij de buren en de voorbijgangers hoe hun leven er uit ziet.
Hoe is onze houding t.o.v. zo iemand?
Liefdevol? Afkeurend als hij op zondag de auto gaat wassen? Met respect naar zijn levensfilosofie?
Het is geen kwestie van lafheid, de wereld komt er snel genoeg achter dat jij naar de kerk gaat.
En dan blijven er voldoende openingen over, zonder die bekeringsdrang.
Ik leef liever in vrede met alle buren, dan in een godsdiensttwist. Want buurtjes aan de overkant gaan naar de moskee, de naaste buren aanbidden koning voetbal, en verderop zijn ze rooms katholiek, niet praktiserend.

Maar ik vond vanmorgen wel een kerstkaartje op de mat Goede Kerstdagen en Gezegend Nieuwjaar, van "heidense" buren.
Dat ontroert mij dan zeer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie