Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Evangelist »

huisman schreef: 16 mar 2024, 21:58
Herman schreef: 16 mar 2024, 20:52
huisman schreef:
Herman schreef: 16 mar 2024, 14:10 Dane Ortlund, Zachtmoedig en nederig van hart.
De groep rond John F. McArthur was daar erg kritisch over.
Ik schreef een blog over het boek
Hier een kritische review.

https://www.gty.org/library/blog/B210315

Ik heb het boek ook gelezen en ondanks dat er veel goeds in staat heb ik een onbehaaglijk gevoel overgehouden na het lezen van dit boek. Kan mij dan ook grotendeels vinden in de kritische recensie.
Ik vraag me af hoe de mensen die zo kritisch zijn kennis hebben gemaakt met de liefde van Christus.
De recensie verwijst naar een essay van B.B. Warfield The emotional life of our Lord. Zie link. Jaren geleden heeft een predikant bij ons deze gebruikt om een serie te houden over de emoties van de Heere Jezus.
De evenwicht die in deze preken en onderstaande essay zit miste ik in het boek van Ortlund.

https://www.monergism.com/thethreshold/ ... llife.html

https://www.amazon.com/Emotional-Life-o ... 8&qid=&sr=
Oei, dat is wel heel stevige kritiek op het prachtige boekje van Ortlund. Ik vraag me zeer af of die terecht is.
Er valt namelijk wel het e.e.a. af te dingen op de recensie van Jeremiah Johnson. Hij komt uit de school van John McArthur; een stroming die heel scherp aan de wind zeilt als het gaat om de nodiging om tot Christus te gaan. Daardoor wordt berouw, schuldbelijdenis, etc bij hen haast een soort nieuwe Wet en daardoor een voorwaarde. Bovendien richt een behoorlijk deel van de kritiek zich op de formuleringen van Ortlund. Die zijn inderdaad typisch Amerikaans; maar daar moet je wat mij betreft doorheen lezen.

Ik meen dat Ortlund de Bijbeltaal niet overschrijdt. Daarom wijs ik Johnsons evaluatie van de wijze waarop Ortlund Hosea 11:8 bespreekt zeer af. Bij Johnson wordt dat een afstandelijke tekst; terwijl juist het Hebreeuws in dat vers laat zien dat de Heere eigenlijk zegt: 'Ik keer me liever tegen Mijzelf dan dat ik u Mijn volk verloren zou laten gaan.' Dat laat zo duidelijk zien wat de diepste intentie van Gods Evangelieroepstem is, terwijl Johnson dit heel theologisch fileert en stelt dat je dan verschillende lagen in God aanbrengt. Onterecht!

De visie die Johnson naar voren brengt, wordt in Nederland vooral vertegenwoordigd door HeartCry, en heiligheids- en zuiverheidsbewegingen, die niets hebben met bijvoorbeeld de taal van de Heidelbergse Catechismus, waarin de allerheiligsten nog maar een klein beginsel van deze nieuwe gehoorzaamheid hebben. Ortlund heeft op een Bijbelse manier oog voor tobbers. Johnson heeft kritiek op het feit dat het element van veroordeling van de Farizeeen onvoldoende aan bod komt. Dat is voor John McArthur een belangrijk thema, maar dan veelal wel met de uitwerking dat de heiligmaking een nieuwe wet wordt. Precies de reden dat Ortlund zijn boekje schreef.

Overigens is de recensie van Jeremiah Johnson ook reeds stevig weerlegd: https://reverentirrelevance.wordpress.c ... tle-lowly/
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb het boek twee jaar geleden gelezen. Er staan waardevolle zaken in, en prachtige citaten van Puriteinen. Ik zou het boekje vooral aanbevelen aan mensen die een wettisch Godsbeeld hebben, maar niet zozeer aan mensen voor wie "geloven" redelijk vanzelfsprekend is.

Ondanks de positieve zaken, had ik het gevoel dat als ik de Puriteinen zelf lees (in plaats van enkel de citaten van Puriteinen in het boek), die toch over het geheel andere nadrukken leggen. Ik kan het niet goed uitdrukken, en het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar dat gevoel is mij toch bijgebleven. Voor wat het waard is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 08:17 Ik heb het boek twee jaar geleden gelezen. Er staan waardevolle zaken in, en prachtige citaten van Puriteinen. Ik zou het boekje vooral aanbevelen aan mensen die een wettisch Godsbeeld hebben, maar niet zozeer aan mensen voor wie "geloven" redelijk vanzelfsprekend is.

Ondanks de positieve zaken, had ik het gevoel dat als ik de Puriteinen zelf lees (in plaats van enkel de citaten van Puriteinen in het boek), die toch over het geheel andere nadrukken leggen. Ik kan het niet goed uitdrukken, en het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar dat gevoel is mij toch bijgebleven. Voor wat het waard is.
Dat was nu exact mijn ervaring. Na het succes van dit boek is er een Ortlund hype ontstaan. Er zijn na dit boek in korte tijd nog 3 verschenen. Die heb ik niet gelezen. Misschien brengen die meer evenwicht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

huisman schreef: 19 mar 2024, 09:10
J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 08:17 Ik heb het boek twee jaar geleden gelezen. Er staan waardevolle zaken in, en prachtige citaten van Puriteinen. Ik zou het boekje vooral aanbevelen aan mensen die een wettisch Godsbeeld hebben, maar niet zozeer aan mensen voor wie "geloven" redelijk vanzelfsprekend is.

Ondanks de positieve zaken, had ik het gevoel dat als ik de Puriteinen zelf lees (in plaats van enkel de citaten van Puriteinen in het boek), die toch over het geheel andere nadrukken leggen. Ik kan het niet goed uitdrukken, en het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar dat gevoel is mij toch bijgebleven. Voor wat het waard is.
Dat was nu exact mijn ervaring. Na het succes van dit boek is er een Ortlund hype ontstaan. Er zijn na dit boek in korte tijd nog 3 verschenen. Die heb ik niet gelezen. Misschien brengen die meer evenwicht?
Mij worden de volgende aanbevolen, omdat die meer diepgang hebben.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Evangelist »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 08:17 Ik heb het boek twee jaar geleden gelezen. Er staan waardevolle zaken in, en prachtige citaten van Puriteinen. Ik zou het boekje vooral aanbevelen aan mensen die een wettisch Godsbeeld hebben, maar niet zozeer aan mensen voor wie "geloven" redelijk vanzelfsprekend is.
Ik denk dat je hier iets heel belangrijks zegt. Zó heb ik het boekje ook gelezen. Met dit Godsbeeld is de gereformeerde gezindte (de achterban van uitgeverij De Banier) gevuld. Vragen als: Zou God mij wel genadig willen zijn? Maar ik moet toch eerst weten dat ik uitverkoren ben? Heb ik wel genoeg zondekennis? Waarom gebeurt er niks in mijn leven, ik bid al zo lang om een nieuw hart? Ik wil heel graag bekeerd worden, maar ik ben wanhopig, want God wil het misschien wel niet? Ja maar de meeste mensen gaan toch verloren, dus mijn kansen zijn toch miniem?
(Ik heb het dus niet over mensen die vanzelfsprekend geloven.)
Hartelijke groet,
Evangelist
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

DE DROEVIGSTE STAAT VAN EEN CHRISTEN
Bestaande in de dodigheid of ongevoeligheid zijns harten omtrent geestelijke dingen En troost en raad daartegen
door Guiljelmus Saldenus
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

KDD schreef: 19 mar 2024, 12:13 DE DROEVIGSTE STAAT VAN EEN CHRISTEN
Bestaande in de dodigheid of ongevoeligheid zijns harten omtrent geestelijke dingen En troost en raad daartegen
door Guiljelmus Saldenus
Welke editie?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Marck schreef: 19 mar 2024, 20:17
KDD schreef: 19 mar 2024, 12:13 DE DROEVIGSTE STAAT VAN EEN CHRISTEN
Bestaande in de dodigheid of ongevoeligheid zijns harten omtrent geestelijke dingen En troost en raad daartegen
door Guiljelmus Saldenus
Welke editie?
De theologienet.nl editie

https://theologienet.nl/bestanden/salde ... -staat.pdf

Een oud werk dat nog heel actueel is.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

KDD schreef: 19 mar 2024, 22:38
Marck schreef: 19 mar 2024, 20:17
KDD schreef: 19 mar 2024, 12:13 DE DROEVIGSTE STAAT VAN EEN CHRISTEN
Bestaande in de dodigheid of ongevoeligheid zijns harten omtrent geestelijke dingen En troost en raad daartegen
door Guiljelmus Saldenus
Welke editie?
De theologienet.nl editie

https://theologienet.nl/bestanden/salde ... -staat.pdf

Een oud werk dat nog heel actueel is.
Ik heb die van uitgeverij De Roo.
Titel begint daar met De weg van troost in de droevigste staat....
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Reserve.

Iemand die ook gelezen? Ik zocht Spare, maar die kon ik wat lastiger bij de bieb krijgen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 20 mar 2024, 17:02 Reserve.

Iemand die ook gelezen? Ik zocht Spare, maar die kon ik wat lastiger bij de bieb krijgen.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Persoonlijk voel ik te veel weerstand bij dit gefortuneerde echtpaar, wegens hun regelmatig de media zoeken om uitgebreid hun beklag te doen over hun familieleden (en daar goed aan te verdienen), om ook maar iets van hen te lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

De woestijnreis van een bijwoner, P Blok

In deze biografie zijn tevens van personen uit diverse kerkverbanden herinneringen opgetekend.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 20 mar 2024, 17:06
Anselmus schreef: 20 mar 2024, 17:02 Reserve.

Iemand die ook gelezen? Ik zocht Spare, maar die kon ik wat lastiger bij de bieb krijgen.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Persoonlijk voel ik te veel weerstand bij dit gefortuneerde echtpaar, wegens hun regelmatig de media zoeken om uitgebreid hun beklag te doen over hun familieleden (en daar goed aan te verdienen), om ook maar iets van hen te lezen.
Mijn nieuwsgierigheid overwon het. Ik heb het in het Engels gelezen.
Als je in staat bent om feiten* naast je neer te leggen, en het verhaal kan zien door een medelijdende bril, namelijk dat het boek geschreven is door een jongeman die het trauma van het verlies van zijn moeder nog niet heeft kunnen verwerken en vervolgens getrouwd is met een vrouw die hier uitermate handig gebruik van weet te maken, en de jongeman in kwestie dringend hulp nodig heeft, dan kun je het waarschijnlijk lezen zonder het boek in de haard te gooien.

* het gaat hier niet om hoe Harry dingen heeft ervaren, maar simpele feiten. Voorbeeld: de Queen Mum overleed toen de familie in Klosters, CH, was. Harry schrijft echter dat hij op Eton zat. En zo staan er meer fouten in qua tijdlijn. Is dat relevant? Ja.
Het lijkt erop dat zijn herinnering ernstig vertroebeld is. Dat is op zichzelf staand geen probleem, en ook niet onbekend bij onverwerkt trauma.
Wat mij echter enorm tegen de borst stuit, is dat hij geen enkele zelfreflectie toont en zijn familie, die zich overigens niet publiek kan verdedigen, voor de bus gooit. Dat is in mijn ogen een onvergeeflijke lack of class. Gezien de partnerkeuze wellicht ook niet verrassend. Zelfs Wallis Simpson was meer lady like.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

. verkeerde topic
Laatst gewijzigd door merel op 21 mar 2024, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Edelweiss schreef: 21 mar 2024, 10:38Mijn nieuwsgierigheid overwon het. Ik heb het in het Engels gelezen.
Als je in staat bent om feiten* naast je neer te leggen, en het verhaal kan zien door een medelijdende bril, namelijk dat het boek geschreven is door een jongeman die het trauma van het verlies van zijn moeder nog niet heeft kunnen verwerken en vervolgens getrouwd is met een vrouw die hier uitermate handig gebruik van weet te maken, en de jongeman in kwestie dringend hulp nodig heeft, dan kun je het waarschijnlijk lezen zonder het boek in de haard te gooien.

* het gaat hier niet om hoe Harry dingen heeft ervaren, maar simpele feiten. Voorbeeld: de Queen Mum overleed toen de familie in Klosters, CH, was. Harry schrijft echter dat hij op Eton zat. En zo staan er meer fouten in qua tijdlijn. Is dat relevant? Ja.
Het lijkt erop dat zijn herinnering ernstig vertroebeld is. Dat is op zichzelf staand geen probleem, en ook niet onbekend bij onverwerkt trauma.
Wat mij echter enorm tegen de borst stuit, is dat hij geen enkele zelfreflectie toont en zijn familie, die zich overigens niet publiek kan verdedigen, voor de bus gooit. Dat is in mijn ogen een onvergeeflijke lack of class. Gezien de partnerkeuze wellicht ook niet verrassend. Zelfs Wallis Simpson was meer lady like.
Bedankt voor het delen van je ervaringen met het lezen van dit boek, en je analyse van de inhoud.

En het bevestigd dat ik er goed aan doe om me hier verre van te houden, omdat het me veel extra ergernis op zou leveren als ik me er in zou verdiepen :) Ik kan bijzonder slecht tegen "zielig doen" voor het oog van de hele wereld, en anderen voor de bus gooien. En dat hele volksstammen daar dan nog in mee gaan ook.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 mar 2024, 11:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie