Reis naar Auschwitz

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:---knip---
Ik hoop er zo over te denken als Paulus in Romeinen 9. Het was hem een grote droefheid en een gedurige smart. Hij wilde zelfs wel verbannen te zijn van Christus voor zijn broederen.

Zeg je dan ook: wat dacht Paulus toch licht over het openlijk verwerpen van Christus door de Joden??!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Dus jij volgt iemand tegen wie je niet eens weest gegroet wil zeggen? Dat vind ik dan weer apart.
Zoals gezegd, het gaat erom of dat in een kerkelijk kader gebeurt (Johannes schrijft aan de gemeenten). Waarom VdKamp mij ging volgen, weet ik niet. Misschien omdat hij schrijver is. Hoe dan ook, het was voor mij even een overweging of ik terug zou moeten volgen. Want ik vind hem bepaald geen christen-schrijver, al wordt hij in christelijke kring wél uitgegeven en gelezen. Maar ik heb i.e.g. geen 'kerkelijke' gemeenschap met hem.

@Huisman, welke positie de Joden ook mogen hebben in het NT, zolang zij Christus loochenen, zie ik niet in waarom zij niet onder het oordeel dat Johannes uitspreekt, zouden vallen.
een ieder die Christus loochent valt onder dat oordeel. Maar er staan in Romeinen 11 zoveel duidelijke beloften voor de Joden en daar ga jij geheel aan voorbij. Roem toch niet tegen de natuurlijke takken van de olijfboom!!


17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent w
orden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:---knip---
Ik hoop er zo over te denken als Paulus in Romeinen 9. Het was hem een grote droefheid en een gedurige smart. Hij wilde zelfs wel verbannen te zijn van Christus voor zijn broederen.

Zeg je dan ook: wat dacht Paulus toch licht over het openlijk verwerpen van Christus door de Joden??!
Leg eens uit.
Jij bent bang dat we te licht denken over de verwerping van Christus door de Joden. En zeker is dat een gevaar; sommigen gaan zover dat ze twee wegen leren: de Joden kunnen ook wel anders zalig worden. Dat gaat ten enenmale niet natuurlijk.

Aan de andere kant zou je willen dat wij de Joden tot behorend bij de antichrist willen bestempelen op grond van de brief van Johannes. Dan vraag ik: hoe denk je dan over Romeinen 9? Paulus schrijft daar toch duidelijk over de Joden die Christus verwerpen; dat is bij Johannes maar de vraag. Dacht Paulus daar dan te licht over?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Aan de andere kant zou je willen dat wij de Joden tot behorend bij de antichrist willen bestempelen op grond van de brief van Johannes. Dan vraag ik: hoe denk je dan over Romeinen 9? Paulus schrijft daar toch duidelijk over de Joden die Christus verwerpen; dat is bij Johannes maar de vraag. Dacht Paulus daar dan te licht over?
Paulus noemt hen in Romeinen 9-11 heel duidelijk vijanden. Dat dit veranderen kan, betekent niet dat het anders is zolang zij Christus openlijk blijven verwerpen. Er is dan ook geen enkele tegenspraak tussen Romeinen 9-11 en wat Johannes schrijft. Paulus is ook fel tegen judaïstische leraars, hij heeft daar geen goed woord voor over, zie bijv. de Galatenbrief.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Aan de andere kant zou je willen dat wij de Joden tot behorend bij de antichrist willen bestempelen op grond van de brief van Johannes. Dan vraag ik: hoe denk je dan over Romeinen 9? Paulus schrijft daar toch duidelijk over de Joden die Christus verwerpen; dat is bij Johannes maar de vraag. Dacht Paulus daar dan te licht over?
Paulus noemt hen in Romeinen 9-11 heel duidelijk vijanden. Dat dit veranderen kan, betekent niet dat het anders is zolang zij Christus openlijk blijven verwerpen. Er is dan ook geen enkele tegenspraak tussen Romeinen 9-11 en wat Johannes schrijft. Paulus is ook fel tegen judaïstische leraars, hij heeft daar geen goed woord voor over, zie bijv. de Galatenbrief.
Ik wil van dat woord "vijanden" niets af doen. Als jij op jouw beurt ook dat verdriet van Paulus maar laat staan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Aan de andere kant zou je willen dat wij de Joden tot behorend bij de antichrist willen bestempelen op grond van de brief van Johannes. Dan vraag ik: hoe denk je dan over Romeinen 9? Paulus schrijft daar toch duidelijk over de Joden die Christus verwerpen; dat is bij Johannes maar de vraag. Dacht Paulus daar dan te licht over?
Paulus noemt hen in Romeinen 9-11 heel duidelijk vijanden. Dat dit veranderen kan, betekent niet dat het anders is zolang zij Christus openlijk blijven verwerpen. Er is dan ook geen enkele tegenspraak tussen Romeinen 9-11 en wat Johannes schrijft. Paulus is ook fel tegen judaïstische leraars, hij heeft daar geen goed woord voor over, zie bijv. de Galatenbrief.
Ik vind het wel knap dat je dit van toepassing kunt verklaren op de reis van het deputaatschap van de GG. Feitelijk zeg je hiermee dat je nooit in kerkelijk verband een werkbezoek kunt brengen aan een organisatie o.i.d. waar niet-christenen werken en je rondleiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Zita »

Het is niet de bedoeling om hier concrete personen Antichrist te noemen. Enkele berichten daarover en de reacties zijn geknipt.
De discussie over Israël in het algemeen kan in een ander topic worden hervat. Hier graag ontopic blijven, dus over de reis naar Auschwitz.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Het is niet de bedoeling om hier concrete personen Antichrist te noemen. Enkele berichten daarover en de reacties zijn geknipt.
De discussie over Israël in het algemeen kan in een ander topic worden hervat. Hier graag ontopic blijven, dus over de reis naar Auschwitz.
Hier en daar wat bijgeknipt en nu weer open (laatste poging).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Mara »

Ik heb wel eens gelezen, dat iedereen minstens eenmaal naar Auschwitz zou moeten gaan.
Ook de jongeren, zeker zij.
Want als je daar bent, schijn je het als het ware te kunnen voelen, welk intens verdriet daar is geweest.
Maar ik ben niet van de reisgezelschappen, dus zal deze betreffende reis, zeker niet maken.
Wie van jullie is er al eens geweest, alleen of in een gezelschap?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Zita »

Mara schreef:Ik heb wel eens gelezen, dat iedereen minstens eenmaal naar Auschwitz zou moeten gaan.
Ook de jongeren, zeker zij.
Want als je daar bent, schijn je het als het ware te kunnen voelen, welk intens verdriet daar is geweest.
Maar ik ben niet van de reisgezelschappen, dus zal deze betreffende reis, zeker niet maken.
Wie van jullie is er al eens geweest, alleen of in een gezelschap?
Ik ben er wel geweest. In een reisgezelschap (onderweg naar verder). Indrukwekkend, maar minder indrukwekkend dan ik gedacht had. Het is er allemaal erg schoon en netjes, terwijl dat niet past bij de situatie. Het verraste mij wel dat alles heel vrij toegankelijk was. Geen hekjes, geen bordjes.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door WimA »

Voor alle duidelijkheid, mijn moeite met de deelname van dhr. van der Kamp ligt uiteraard niet in het feit dat hij joods is. Elke verwijzing naar antisemitisme en andere ranzigheden is niet aan de orde.
Mijn probleem is dat hij de joodse godsdienst aanhangt. En daarbij een rabbijn is. Een Schriftgeleerde.


Ik zou ongeveer dezelfde moeite hebben met een Nederlandse gids die moslim is. Maar ik geloof niet dat een deputaatschap GG ooit een iman als gids zal meenemen. b.v bij een reis van het deputaatschap zending naar het midden oosten.

Men kan dit dus ook niet afdoen met de opmerking dat wij toch ook niet vragen aan de gids bij een stadswandeling of hij wel christen is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Terri »

Dat de Joden een deksel op hun aangezicht hebben w.b. Christus is toch niet hetzelfde als dat zij zouden loochenen dat God geen Zoon heeft? Wat ze volgens mij niet doen, want ze verwachten de Messias.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:
Indrukwekkend, maar minder indrukwekkend dan ik gedacht had.
Ik ben een keer in Dachau geweest, vond het zeer indrukwekkend en kreeg er een heel "unheimisch" gevoel!
En nee, ik ben niet iemand die zich mee laat drijven door "gevoel" en "het idee".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Mister »

Even off-topic: ik ben ook niet zo emotioneel ingesteld, maar in zo'n kamp, en ook in Yad Vashem was ik best geraakt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Terri »

Terri schreef:Dat de Joden een deksel op hun aangezicht hebben w.b. Christus is toch niet hetzelfde als dat zij zouden loochenen dat God geen Zoon heeft? Wat ze volgens mij niet doen, want ze verwachten de Messias.
Sorry ik bedoelde; 'dat zij loochenen dat God een Zoon heeft.
Gesloten