Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8985
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.youtube.com/watch?v=4MIKmcB ... mnsofGrace

He will hold me fast

1. When I fear my faith will fail,
Christ will hold me fast;
When the tempter would prevail,
He will hold me fast.
I could never keep my hold
Through life’s fearful path;
For my love is often cold;
He must hold me fast.

Refrain:
He will hold me fast, He will hold me fast;
For my Savior loves me so, He will hold me fast.

2. Those He saves are His delight,
Christ will hold me fast;
Precious in His holy sight,
He will hold me fast.
He’ll not let my soul be lost;
His promises shall last;
Bought by Him at such a cost,
He will hold me fast.

3. For my life He bled and died,
Christ will hold me fast;
Justice has been satisfied;
He will hold me fast.
Raised with Him to endless life,
He will hold me fast
’Till our faith is turned to sight,
When He comes at last!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Muziek van Johann Balthasar Kehl.
Gespeeld door 'Worp'.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Bourdon16 schreef: 04 apr 2024, 09:19 Muziek van Johann Balthasar Kehl.
Gespeeld door 'Worp'.
Als ik aan Worp denk, denk ik meer aan een oud en gerafeld psalmboek. Ik viel van de bewerkingen van Worp altijd in slaap ;-)
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

https://www.youtube.com/watch?v=QQO4IQ78lZQ

Zo'n prachtig lied om de avond mee in te gaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Konijntje schreef: 05 apr 2024, 17:53
Bourdon16 schreef: 04 apr 2024, 09:19 Muziek van Johann Balthasar Kehl.
Gespeeld door 'Worp'.
Als ik aan Worp denk, denk ik meer aan een oud en gerafeld psalmboek. Ik viel van de bewerkingen van Worp altijd in slaap ;-)
Dan heb je nooit Psalm 33 uit de oorspronkelijke Worp gehoord. Dan blijf je echt wel wakker ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Toon Hagen improviseert op het Schnitger orgel van Zwolle. Al vaak beluisterd maar krijg er geen genoeg van, zo knap en creatief gedaan.
https://youtu.be/MkYOMEpeQN0?si=Eqp6aeQ7lzxfy1hs
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef: 05 apr 2024, 22:57
Konijntje schreef: 05 apr 2024, 17:53
Bourdon16 schreef: 04 apr 2024, 09:19 Muziek van Johann Balthasar Kehl.
Gespeeld door 'Worp'.
Als ik aan Worp denk, denk ik meer aan een oud en gerafeld psalmboek. Ik viel van de bewerkingen van Worp altijd in slaap ;-)
Dan heb je nooit Psalm 33 uit de oorspronkelijke Worp gehoord. Dan blijf je echt wel wakker ;)
Mijn omschrijving was een beetje cryptisch.

Ik heb nog weleens zitten ploeteren op die Psalm 33. Op Youtube kon ik maar één filmpje van deze Psalm vinden dus wellicht vinden meer mensen het slaperige muziek.

https://youtu.be/4XpF_n7mi0Q?si=4nkVK0dz9sj9syi8
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik zou het eerder heel romantisch noemen.

Ik vond het wel mooi, maar de tussenspelen erg slecht. Die verstoren totaal de doorgaande lijn in het zingen, terwijl je prima tussenmaten zou kunnen spelen die wel de (gemeente)zang meestrekken/opstuwen/inspireren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Challenge:

Wie speelt ps 33 van Worp het mooiste en upload een filmpje? Het forum is de publieksjury Afbeelding
Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik kan helaas geen noten lezen/spelen. Maar ik ben benieuwd.

Ik weet trouwens niet of ik het een goed idee zou vinden om mijn kerkelijk orgelspel hier op het forum te jureren. Dan kan iedere nieuwsgierige meelezer gelijk met naam en toenaam achterhalen wie ik ben, hoewel dat voor mensen die mij kennen ook weer niet heel geheimzinnig kan zijn. :)

Dus wat dat betreft, ben ik benieuwd hoe je zoiets voor je ziet. Het zou wel interessant zijn om te lezen wat iedereen daar weer van vindt.

Los daarvan vind ik de uitvoering hierboven mooi.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

DDD schreef: 06 apr 2024, 09:15 Ik zou het eerder heel romantisch noemen.

Ik vond het wel mooi, maar de tussenspelen erg slecht. Die verstoren totaal de doorgaande lijn in het zingen, terwijl je prima tussenmaten zou kunnen spelen die wel de (gemeente)zang meestrekken/opstuwen/inspireren.
Dat is in de 19e eeuw heel gebruikelijk geweest. Tijdens dat tussenspel konden ze even bij slecht licht de volgende regel lezen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 06 apr 2024, 09:15 Ik zou het eerder heel romantisch noemen.

Ik vond het wel mooi, maar de tussenspelen erg slecht. Die verstoren totaal de doorgaande lijn in het zingen, terwijl je prima tussenmaten zou kunnen spelen die wel de (gemeente)zang meestrekken/opstuwen/inspireren.
Gemeentezang was in die tijd erg langzaam, tussenspelen tussen de regels dienden echt om de gemeente even weer op adem te laten komen. Niet om ze te inspireren of op te stuwen, integendeel: 't was even bijkomen en moed verzamelen voor de volgende regel. Doorgaande lijn? Welnee, na één regel was je wel aan een pauze toe.
Van Eijken (tijdgenoot van Worp) schrijft in z'n voorwoord dat hij de interludia liever had weggelaten. Uiteindelijk heeft hij ze toch maar genoteerd: wie ze spelen wil, kan ze spelen; wie ze weg wil laten, laat ze weg.

Verder: dit voorspel is later bij een revisie gesneuveld en vervangen. Je kunt er immers totaal niet in horen welke psalm erna zal komen. Worp zal wel gedacht hebben: ik maak een vrolijk stukje in de goede toonsoort (want de psalm begint met "Zingt vrolijk...") en de rest komt vanzelf goed. Maar later wilde men toch wel graag in het voorspel al kunnen horen welke melodie er straks achteraan komt. En dat lijkt me een heel zinnig uitgangspunt.

Op de cd-set "De orgelmaker Petrus van Oeckelen" [VLS Records VLC1092] is Psalm 33 van Worp ook te horen, met gemeentezang zoals die in de tijd van Worp mogelijk geklonken heeft. Langzaam dus, héél langzaam ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

G.B. van Krieken (1836-1913) is nog veel erger, in al zijn voorspelen van zijn "Koraalboek. Psalmen en lofzangen": zijn nauwelijks koraalmelodieën te herkennen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 06 apr 2024, 09:15 Ik zou het eerder heel romantisch noemen.

Ik vond het wel mooi, maar de tussenspelen erg slecht. Die verstoren totaal de doorgaande lijn in het zingen, terwijl je prima tussenmaten zou kunnen spelen die wel de (gemeente)zang meestrekken/opstuwen/inspireren.
Een aantal voorspelen van Worp zijn beslist onder de maat, maar van diverse voorspelen kan (een deel van) de huidige generatie gemeentezangbegeleiders nog heel veel leren. Soms een mooie kleurschildering, soms een fugatische opzet. Ik kan Worp zo nu en dan echt nog wel waarderen.
Je zou willen dat sommige 'improvisatoren' wat meer Worp speelden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:Challenge:

Wie speelt ps 33 van Worp het mooiste en upload een filmpje? Het forum is de publieksjury Afbeelding
Afbeelding
Poeh dat wordt nog even oefenen..Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Plaats reactie