Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: 20 mar 2024, 15:37 Improviseert hij over een melodie? Dat betwijfel ik.
Geen idee. Het was van mijn kant een vraag. Als het een sfeerimprovisatie is, dan is het mijn terechte verwondering waar zo'n improvisatie dan begint en eindigt. Het oordeel 'herrie' is dan in een aantal gevallen terecht.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 20 mar 2024, 11:14
Konijntje schreef: 20 mar 2024, 10:34 Sortie vanuit de Saint Eustache:

www.youtube.com/watch?v=VHOPmJ-xTuA

Wat een heerlijk orgel. Eigenlijk een ideale mix tussen Frans en Hollands.

Daarnaast is Thomas Ospital een fantastische organist. Hij kan zo heerlijk kleuren met het orgel. Genieten!
Thomas Ospital is een geweldige organist. Maar welke Hollandse invloeden hoor je terug in dit orgel?
Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 20 mar 2024, 16:42
Hendrikus schreef: 20 mar 2024, 15:37 Improviseert hij over een melodie? Dat betwijfel ik.
Geen idee. Het was van mijn kant een vraag. Als het een sfeerimprovisatie is, dan is het mijn terechte verwondering waar zo'n improvisatie dan begint en eindigt. Het oordeel 'herrie' is dan in een aantal gevallen terecht.
Hij improviseert over een thema.

Maar Herman, niet zo negatief hoor. Het kan niet altijd barok zijn...
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Konijntje schreef:
Henk J schreef: 20 mar 2024, 11:14
Konijntje schreef: 20 mar 2024, 10:34 Sortie vanuit de Saint Eustache:

www.youtube.com/watch?v=VHOPmJ-xTuA

Wat een heerlijk orgel. Eigenlijk een ideale mix tussen Frans en Hollands.

Daarnaast is Thomas Ospital een fantastische organist. Hij kan zo heerlijk kleuren met het orgel. Genieten!
Thomas Ospital is een geweldige organist. Maar welke Hollandse invloeden hoor je terug in dit orgel?
Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Ik denk dat je wel gelijk hebt, waar bij ik dan juist de St. Sulpice weer mooier vind. Kan het nog Franser?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 20 mar 2024, 17:48 Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Ja juist, maar dat is niet typisch Hollands ofzo. De St. Eustache is een universal orgel met een Frans-symfonische inslag, dus dan zitten er ook wat barokke registers op. Verder kan de St. Eustache naar mijn mening niet in de schaduw van de St. Sulpice staan wat een volbloed Frans-romantisch orgel is.
Een Hollands orgeltype bestaat naar mijn mening sowieso niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bijv. het Van Hagerbeer orgel van de Pieterskerk in Leiden, dat is typisch Hollands.
Of het Hess orgel in Rotterdam-Charlois of de Knipscheer orgel in de Noorderkerk van Amsterdam.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 mar 2024, 22:30 Bijv. het Van Hagerbeer orgel van de Pieterskerk in Leiden, dat is typisch Hollands.
Of het Hess orgel in Rotterdam-Charlois of de Knipscheer orgel in de Noorderkerk van Amsterdam.
Tot op zekere hoogte wel hoewel het Hess orgel een laat barok orgel is waar er meer van zijn. De Van Hagerbeer orgels kun je typisch Hollands noemen maar het is geen stijltype ofzo zoals de Noord-Duitse barokorgels van Schnitger.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 20 mar 2024, 16:42
Hendrikus schreef: 20 mar 2024, 15:37 Improviseert hij over een melodie? Dat betwijfel ik.
Geen idee. Het was van mijn kant een vraag. Als het een sfeerimprovisatie is, dan is het mijn terechte verwondering waar zo'n improvisatie dan begint en eindigt. Het oordeel 'herrie' is dan in een aantal gevallen terecht.
In Franse kathedralen is de sortie (het uitleidend orgelspel) bijna steevast luid, dat hoort blijkbaar zo. In dit geval trakteert Ospital z'n luisteraars op een soort Widor-achtige uitsmijter, wat z'n voorganger Guillou nooit zou hebben gedaan: die improviseerde altijd in een modern idioom. Eerlijk gezegd vind ik het wel een verademing dat Ospital zich ook durft uit te drukken in een meer 19e-eeuwse klankentaal. Dat doet 'ie heel knap!

Maar los daarvan: ik vind het orgel van de Eustache het meest overtuigend klinken als de tongwerken en mixturen dicht blijven. In deze Duruflé-opname klinkt het prachtig!
https://youtu.be/Z1Wx87CtFPQ?si=DjbtG16jR9J83Be6
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 20 mar 2024, 22:25
Konijntje schreef: 20 mar 2024, 17:48 Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Ja juist, maar dat is niet typisch Hollands ofzo. De St. Eustache is een universal orgel met een Frans-symfonische inslag, dus dan zitten er ook wat barokke registers op. Verder kan de St. Eustache naar mijn mening niet in de schaduw van de St. Sulpice staan wat een volbloed Frans-romantisch orgel is.
Een Hollands orgeltype bestaat naar mijn mening sowieso niet.
Twee maal eens: het orgel in de St Eustache kent buitengewoon weinig verfijning qua intonatie. Als je dit instrument in een ruimte met 3 seconden galm zou zetten, zou je schrikken van de klank. En een vergelijk met de St. Sulpice is nog erger dan appels met peren.
En een Hollands orgeltype? Ik ben benieuwd hoe dat wordt omschreven..
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 21 mar 2024, 09:24 En een Hollands orgeltype? Ik ben benieuwd hoe dat wordt omschreven..
Vind dat JGW wel een punt heeft door de orgels van 'Van Hagerbeer' te omschrijven als een Hollands orgeltype. Maar die 'school' is te klein om echt te spreken van een internationaal orgeltype zoals we dat kennen van Schnitger en Cavaille-Coll maar ook Walcker of Father Willis. In die gevallen heb je het echt over bouwers die een bepaald orgeltype gecreëerd hebben wat internationale uitstraling had, zulke bouwers hebben we in Nederland gewoon niet gehad.
Natuurlijk zijn er heel veel mooie orgels in ons land met soms ook typisch Hollandse trekjes, de permanente aanwezigheid van één of meer Cornetregisters, het Hollands trio en orgels die een stevige klassieke basis hebben maar ook al een romantische kant wat je ziet bij de Bätz-orgels in Amsterdam en Utrecht. Maar dat is heel wat anders als een echt orgeltype.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Bach door Marco den Toom.
Ik geniet ervan.
https://youtu.be/Nk7xOW5aaCk?si=o2npqDTsWs-Sb57P
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 20 mar 2024, 22:25
Konijntje schreef: 20 mar 2024, 17:48 Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Ja juist, maar dat is niet typisch Hollands ofzo. De St. Eustache is een universal orgel met een Frans-symfonische inslag, dus dan zitten er ook wat barokke registers op. Verder kan de St. Eustache naar mijn mening niet in de schaduw van de St. Sulpice staan wat een volbloed Frans-romantisch orgel is.
Een Hollands orgeltype bestaat naar mijn mening sowieso niet.
Het Hollandse orgeltype bestaat inderdaad niet. Daar heb je gelijk in. Toch zijn er denk ik wel registers te noemen, die karakteristiek zijn voor Nederlandse orgels. Bijvoorbeeld de baarpijp 8 vt, nasard 3 vt, sesqualter. En vergeet de welbekende 8, 4, 3 niet. Hollandser kan bijna niet ;-)

De klank van Bolsward, Kampen, Den Haag, Amsterdam e.d. ben ik ik het buitenland vrijwel niet tegen gekomen.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Inwoner schreef: 21 mar 2024, 09:24
Henk J schreef: 20 mar 2024, 22:25
Konijntje schreef: 20 mar 2024, 17:48 Heldere en hoge klankkleuren. Bijvoorbeeld hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=Rp-Mewx14x4

Als je het orgel van de St Eustache vergelijkt met die van in de St Sulpice, hoor je duidelijk verschillen. Ik vind die van de St Eustache mooier.
Ja juist, maar dat is niet typisch Hollands ofzo. De St. Eustache is een universal orgel met een Frans-symfonische inslag, dus dan zitten er ook wat barokke registers op. Verder kan de St. Eustache naar mijn mening niet in de schaduw van de St. Sulpice staan wat een volbloed Frans-romantisch orgel is.
Een Hollands orgeltype bestaat naar mijn mening sowieso niet.
Twee maal eens: het orgel in de St Eustache kent buitengewoon weinig verfijning qua intonatie. Als je dit instrument in een ruimte met 3 seconden galm zou zetten, zou je schrikken van de klank. En een vergelijk met de St. Sulpice is nog erger dan appels met peren.
En een Hollands orgeltype? Ik ben benieuwd hoe dat wordt omschreven..
Ik begrijp de weerstand tegen Van de Heuvel orgels niet zo goed. Ik vind het orgels met een fraaie klank. Je kunt er heerlijk mee kleuren.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Bourdon16 schreef: 22 mar 2024, 18:27 Bach door Marco den Toom.
Ik geniet ervan.
https://youtu.be/Nk7xOW5aaCk?si=o2npqDTsWs-Sb57P
Ik ook. Hoewel het meer Den Toom is als Bach ;-)
Plaats reactie