(Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Mannetje »

Dat vroeg ik me ook al af...
-
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Cremar »

In het RD van vandaag staat het op pagina 13 van Puntkomma.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Mannetje »

Ik zag het net. (we lezen samen, vandaar)
Ik kon met ds.. Mulder instemmen.
-
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Reformer »

DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Tiberius »

Volgens mij niet. Ik heb alleen een twitterverslag van zijn toespraak en de samenvatting in het RD gelezen. Maar in wezen gaat het om dezelfde zaken.
Wel is het zo, dat ze beiden een andere mening hebben. Persoonlijk ben ik het met ds. Mulder eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Volgens mij niet. Ik heb alleen een twitterverslag van zijn toespraak en de samenvatting in het RD gelezen. Maar in wezen gaat het om dezelfde zaken.
Wel is het zo, dat ze beiden een andere mening hebben. Persoonlijk ben ik het met ds. Mulder eens.
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Hendrikus »

Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.
Klopt. Afleidingsmanoeuvre. Gebeurt hier op het forum ook regelmatig :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.
Klopt. Afleidingsmanoeuvre. Gebeurt hier op het forum ook regelmatig :huhu
:haha
Of kerkpolitiek; die doet het ook altijd goed als er geen argumenten meer zijn.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door DDD »

Als het al zo is dat beiden het over hetzelfde hebben, dan had dat natuurlijk uit de artikelen zelf moeten blijken. Ik beperk me tot wat er staat, en dan zie ik weinig overlap in argumenten en onderwerpen. Ik ben het helemaal met ds. Van den Belt en voor een groot deel met ds. Mulder eens, maar ze spreken elkaar nauwelijks tegen.

Als je dan toch een artikel schrijft, ga dan specifiek in op het onderwerp en stel er niet andere waarheden naast, zou ik eggen.
pkn ouderling
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 08:28

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door pkn ouderling »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.
Klopt. Afleidingsmanoeuvre. Gebeurt hier op het forum ook regelmatig :huhu
:haha
Of kerkpolitiek; die doet het ook altijd goed als er geen argumenten meer zijn.
Dan moet je dubbel opletten, voor je het weet is er ge- en veroordeeld en ontsporen discussies.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Wilhelm »

Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.

Dat gevoel had ik ook.
Dr. vd Belt zal echt het artikel van ds GWS Mulder wel onderschrijven.
Het lezenswaardige artikel van vd Belt ging ook over heel andere zaken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Tiberius »

Als ik het zo inventariseer, vinden de mensen die het met dr. Van den Belt eens zijn, dat ze het over verschillende dingen hebben; terwijl de mensen die het niet met hem eens zijn, dat niet vinden - inclusief degenen die zijn toespraak hebben bijgewoond.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.

Dat gevoel had ik ook.
Dr. vd Belt zal echt het artikel van ds GWS Mulder wel onderschrijven.
Het lezenswaardige artikel van vd Belt ging ook over heel andere zaken.
Dat wil ik toch ontkennen. Ik was bij de lezing van Van de Belt en uiteraard noemde hij ook behartenswaardige zaken. Je bent het nooit helemaal eens of oneens met iemand. Wel vond ik het zorgwekkend dat het leek alsof Van de Belt alle zorgen over veranderingen wegrelativeerde of in de conservatieve hoek zette. Dan doen je niet iedereen recht in zijn/haar intenties.
Natuurlijk val ik hem van harte bij als het gaat om het afwijzen van star vasthouden van uiterlijke zaken omdat-we-dat-nou-eenmaal-altijd-deden. Maar hij relativeerde de discussie over de vrouw in het ambt, vond het eenzijdig als een christen gericht was op het persoonlijk heil en de pelgrimstocht, bood hij teveel ruimte voor de cultuur in het verstaan van de boodschap van de Schrift, bood hij ruimte voor een wisselende hermeneutiek, etc. Dat zijn voor mij wel zaken waar ik m'n vragen bij heb.

(Let wel: ik heb het dus niet over het zangritme, wel/geen gezangen, SV-HSV - dat zijn zaken wat mij betreft van minder gewicht.) Maar de ruimte die Van de Belt bood t.a.v. de andere onderwerpen, zou ik niet zondermeer positief willen duiden. Ds. G.W.S. Mulder legt daar zeer terecht de vinger bij.
Overigens is het in hervormd-gereformeerde kring vaak gaan schuiven als in de gemeente de nadruk op het persoonlijk heil en de noodzaak van wedergeboorte en bekering plaats ging maken voor de nadruk op een leven uit een gemeenschappelijk geloof, en deelgenoot te zijn van het bredere Koninkrijk van God.

Kortom: Van de Belt en Mulder hebben het echt over dezelfde zaken en het geluid van Mulder spreekt me meer aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door DDD »

Nou, dan ben ik het nog met beide artikelen grotendeels eens. Ik kan me geheel vinden in het relativeren van kwesties als de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente. En wat is teveel ruimte voor het meewegen van de toenmalige cultuur bij het interpreteren van de Bijbel? En nadenken over een goede hermeneutiek lijkt me ook heel belangrijk.

Afgezien van een enkele concretisering kan ik me echter ook vinden in het artikel van ds. Mulder. Als hij wat anders had willen zeggen dan had dat in het artikel moeten staan.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen

Bericht door freek »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Reformer schreef:
DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Het artikel lezend, bekroop mij hetzelfde gevoel.

Dat gevoel had ik ook.
Dr. vd Belt zal echt het artikel van ds GWS Mulder wel onderschrijven.
Het lezenswaardige artikel van vd Belt ging ook over heel andere zaken.
Dat wil ik toch ontkennen. Ik was bij de lezing van Van de Belt en uiteraard noemde hij ook behartenswaardige zaken. Je bent het nooit helemaal eens of oneens met iemand. Wel vond ik het zorgwekkend dat het leek alsof Van de Belt alle zorgen over veranderingen wegrelativeerde of in de conservatieve hoek zette. Dan doen je niet iedereen recht in zijn/haar intenties.
Natuurlijk val ik hem van harte bij als het gaat om het afwijzen van star vasthouden van uiterlijke zaken omdat-we-dat-nou-eenmaal-altijd-deden. Maar hij relativeerde de discussie over de vrouw in het ambt, vond het eenzijdig als een christen gericht was op het persoonlijk heil en de pelgrimstocht, bood hij teveel ruimte voor de cultuur in het verstaan van de boodschap van de Schrift, bood hij ruimte voor een wisselende hermeneutiek, etc. Dat zijn voor mij wel zaken waar ik m'n vragen bij heb.

(Let wel: ik heb het dus niet over het zangritme, wel/geen gezangen, SV-HSV - dat zijn zaken wat mij betreft van minder gewicht.) Maar de ruimte die Van de Belt bood t.a.v. de andere onderwerpen, zou ik niet zondermeer positief willen duiden. Ds. G.W.S. Mulder legt daar zeer terecht de vinger bij.
Overigens is het in hervormd-gereformeerde kring vaak gaan schuiven als in de gemeente de nadruk op het persoonlijk heil en de noodzaak van wedergeboorte en bekering plaats ging maken voor de nadruk op een leven uit een gemeenschappelijk geloof, en deelgenoot te zijn van het bredere Koninkrijk van God.

Kortom: Van de Belt en Mulder hebben het echt over dezelfde zaken en het geluid van Mulder spreekt me meer aan.
Op welk vlak gaan schuiven?

Ik denk dat zulke gemeente niet harder schuiven dan gemeenten die meer nadruk leggen op persoonlijk heil, waar een klein deel zegt deel te hebben aan het heil maar waar mensen verder dezelfde dingen doen of (na)laten.
Plaats reactie