Leer van GKV

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Leer van GKV

Bericht door Auto »

Vandaag heeft de GKV afscheid genomen van de liturgie van Middelburg 1933 die in de meeste reformatorische kerken gebruikelijk is.
zaterdag 7 juni, 14.50 uur: En nog een opvallend puntje - ook de zogeheten liturgie van Middelburg, vastgesteld in 1933 en jarenlang de standaard in vrijgemaakte kerkdiensten, keert niet terug in het nieuwe Kerkboek. Inmiddels is de zitting afgesloten, onder een tropisch gesternte, in en buiten de Ontmoetingskerk.
Bron: ND
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De liturgie

Bericht door Marco »

Auto schreef:Vandaag heeft de GKV afscheid genomen van de liturgie van Middelburg 1933 die in de meeste reformatorische kerken gebruikelijk is.
zaterdag 7 juni, 14.50 uur: En nog een opvallend puntje - ook de zogeheten liturgie van Middelburg, vastgesteld in 1933 en jarenlang de standaard in vrijgemaakte kerkdiensten, keert niet terug in het nieuwe Kerkboek. Inmiddels is de zitting afgesloten, onder een tropisch gesternte, in en buiten de Ontmoetingskerk.
Bron: ND
Die werd al nergens meer in de GKv gebruikt (gelukkig, zie mijn eerdere opmerkingen).
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
Auto schreef:Vandaag heeft de GKV afscheid genomen van de liturgie van Middelburg 1933 die in de meeste reformatorische kerken gebruikelijk is.
zaterdag 7 juni, 14.50 uur: En nog een opvallend puntje - ook de zogeheten liturgie van Middelburg, vastgesteld in 1933 en jarenlang de standaard in vrijgemaakte kerkdiensten, keert niet terug in het nieuwe Kerkboek. Inmiddels is de zitting afgesloten, onder een tropisch gesternte, in en buiten de Ontmoetingskerk.
Bron: ND
Die werd al nergens meer in de GKv gebruikt (gelukkig, zie mijn eerdere opmerkingen).
Verouderd? Ouderwets? Te degelijk? Of wellicht teksten aanpassen die nog in de oude
Statenvertaling stonden?
Wat goed en beproefd is doet men normaal niet weg, dus er zal vast was mis zijn met de oude liturgie.
Wat was de reden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De liturgie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Marco schreef:Die werd al nergens meer in de GKv gebruikt (gelukkig, zie mijn eerdere opmerkingen).
Verouderd? Ouderwets? Te degelijk? Of wellicht teksten aanpassen die nog in de oude
Statenvertaling stonden?
Wat goed en beproefd is doet men normaal niet weg, dus er zal vast was mis zijn met de oude liturgie.
Wat was de reden?
Jammer van al die suggestieve opmerkingen tussendoor.
Gewoon vragen waarom die liturgie niet meer wordt gebruikt zou toch voldoende zijn?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:Die werd al nergens meer in de GKv gebruikt (gelukkig, zie mijn eerdere opmerkingen).
Verouderd? Ouderwets? Te degelijk? Of wellicht teksten aanpassen die nog in de oude
Statenvertaling stonden?
Wat goed en beproefd is doet men normaal niet weg, dus er zal vast was mis zijn met de oude liturgie.
Wat was de reden?
Jammer van al die suggestieve opmerkingen tussendoor.
Gewoon vragen waarom die liturgie niet meer wordt gebruikt zou toch voldoende zijn?
Sinds wanneer horen de GKV eigenlijk bij de reformatorische gezindte, bedoeld als in de lijn
van de Reformatie en Nadere Reformatie? Vandaar een beetje kritisch. Niet verkeerd bedoeld
maar blijf wel wakker. Naar mijn interpretatie zou je ze vroeger orthodox gereformeerd kunnen
noemen, maar ze hebben nooit iets met bevinding gehad. Dat was altijd in hun ogen een soort
valse mystiek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De liturgie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Sinds wanneer horen de GKV eigenlijk bij de reformatorische gezindte, bedoeld als in de lijn
van de Reformatie en Nadere Reformatie? Vandaar een beetje kritisch. Niet verkeerd bedoeld
maar blijf wel wakker. Naar mijn interpretatie zou je ze vroeger orthodox gereformeerd kunnen
noemen, maar ze hebben nooit iets met bevinding gehad. Dat was altijd in hun ogen een soort
valse mystiek.
Dat is nog geen reden voor cynisme.
Het zijn je medechristenen.
Laten we er toch voor oppassen om ons beter te voelen dan mensen die hun geloof op een iets andere manier belijden dan wij, die misschien ietsje anders zingen en en andere orde van dienst hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Sinds wanneer horen de GKV eigenlijk bij de reformatorische gezindte, bedoeld als in de lijn
van de Reformatie en Nadere Reformatie? Vandaar een beetje kritisch. Niet verkeerd bedoeld
maar blijf wel wakker. Naar mijn interpretatie zou je ze vroeger orthodox gereformeerd kunnen
noemen, maar ze hebben nooit iets met bevinding gehad. Dat was altijd in hun ogen een soort
valse mystiek.
Dat is nog geen reden voor cynisme.
Het zijn je medechristenen.
Laten we er toch voor oppassen om ons beter te voelen dan mensen die hun geloof op een iets andere manier belijden dan wij, die misschien ietsje anders zingen en en andere orde van dienst hebben.
Het is niet cynisch bedoeld maar als waarschuwing. Het gaat in feite ook niet om de liturgie op zich,
maar veel meer de dwaalleer die in genoemde kerken wordt geleerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De liturgie

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:Laten we er toch voor oppassen om ons beter te voelen dan mensen die hun geloof op een iets andere manier belijden dan wij, die misschien ietsje anders zingen en en andere orde van dienst hebben.
Ehm, Hendrikus, hiermee doe je natuurlijk niet echt recht aan de werkelijkheid. Er is wel sprake van méér verschil dan 'een iets andere manier' van belijden.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 09 jun 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De liturgie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Sinds wanneer horen de GKV eigenlijk bij de reformatorische gezindte, bedoeld als in de lijn
van de Reformatie en Nadere Reformatie? Vandaar een beetje kritisch. Niet verkeerd bedoeld
maar blijf wel wakker. Naar mijn interpretatie zou je ze vroeger orthodox gereformeerd kunnen
noemen, maar ze hebben nooit iets met bevinding gehad. Dat was altijd in hun ogen een soort
valse mystiek.
Dat is nog geen reden voor cynisme.
Het zijn je medechristenen.
Laten we er toch voor oppassen om ons beter te voelen dan mensen die hun geloof op een iets andere manier belijden dan wij, die misschien ietsje anders zingen en en andere orde van dienst hebben.
Het is niet cynisch bedoeld maar als waarschuwing. Het gaat in feite ook niet om de liturgie op zich,
maar veel meer de dwaalleer die in genoemde kerken wordt geleerd.
DIA, doe toch eens een beetje rustig aan met je harde oordelen.
Misschien is de leer van jouw kerk wel een veel grotere dwaalleer dan die van de GKV, wie zal het zeggen?
Heanig an, om 't maar eens in goed Nedersaksisch te zeggen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Sinds wanneer horen de GKV eigenlijk bij de reformatorische gezindte, bedoeld als in de lijn
van de Reformatie en Nadere Reformatie? Vandaar een beetje kritisch. Niet verkeerd bedoeld
maar blijf wel wakker. Naar mijn interpretatie zou je ze vroeger orthodox gereformeerd kunnen
noemen, maar ze hebben nooit iets met bevinding gehad. Dat was altijd in hun ogen een soort
valse mystiek.
Dat is nog geen reden voor cynisme.
Het zijn je medechristenen.
Laten we er toch voor oppassen om ons beter te voelen dan mensen die hun geloof op een iets andere manier belijden dan wij, die misschien ietsje anders zingen en en andere orde van dienst hebben.
Het is niet cynisch bedoeld maar als waarschuwing. Het gaat in feite ook niet om de liturgie op zich,
maar veel meer de dwaalleer die in genoemde kerken wordt geleerd.
DIA, doe toch eens een beetje rustig aan met je harde oordelen.
Misschien is de leer van jouw kerk wel een veel grotere dwaalleer dan die van de GKV, wie zal het zeggen?
Heanig an, om 't maar eens in goed Nedersaksisch te zeggen ;)
Wakker blijven jongen! Je kunt weten wat er in die kerken wordt geleerd. Zo niet, kijk het
dan maar eens goed na.
Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De liturgie

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
Toch belachelijk dat je nu allemaal menselijke en dus onvolmaakte zaken noemt, terwijl je het belangrijkste vergeet.
Overigens worden in de GkV de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen etc. evengoed onderschreven en gepredikt als in echte refokerken, Matthew Henry weet ik niet, want daarvoor kom ik er niet vaak genoeg.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
Toch belachelijk dat je nu allemaal menselijke en dus onvolmaakte zaken noemt, terwijl je het belangrijkste vergeet.
Overigens worden in de GkV de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen etc. evengoed onderschreven en gepredikt als in echte refokerken, Matthew Henry weet ik niet, want daarvoor kom ik er niet vaak genoeg.
Wat willen jullie nu eigenlijk zeggen? De leer in die kerken is niet zo verkeerd?
Als we dat beginnen te zeggen is dat het einde van de kerk in Nederland.
We mogen toch veronderstellen dat men hier weet wat men in onze kerken leert?
(De reformatorische kerken, staande in de lijn der Reformatie en Nadere Reformatie)
Zie ook forumdoelgroep.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De liturgie

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
Toch belachelijk dat je nu allemaal menselijke en dus onvolmaakte zaken noemt, terwijl je het belangrijkste vergeet.
Overigens worden in de GkV de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen etc. evengoed onderschreven en gepredikt als in echte refokerken, Matthew Henry weet ik niet, want daarvoor kom ik er niet vaak genoeg.
Zonder te oordelen mag je toch zeggen dat de GkV een heel andere gemeentebeschouwing heeft en dat stempelt ook de preken. De gemeente wordt beschouwd en aangesproken als waar gelovigen, alle belijdende leden gaan aan het Avondmaal.
Ik vind het dan ook vreemd dat jij zegt dat er gepreekt wordt net als in de gereformeerde gezindte. Dat is gewoon niet waar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De liturgie

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:Zonder te oordelen mag je toch zeggen dat de GkV een heel andere gemeentebeschouwing heeft en dat stempelt ook de preken. De gemeente wordt beschouwd en aangesproken als waar gelovigen, alle belijdende leden gaan aan het Avondmaal.
Ik vind het dan ook vreemd dat jij zegt dat er gepreekt wordt net als in de gereformeerde gezindte. Dat is gewoon niet waar.
Beter lezen, ik zei dat de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen evengoed worden onderschreven en gepredikt. Niet dat de prediking hetzelfde is, maar deze fundamentele zaken wel. Over die belijdende leden: klopt, maar in de Gkv is het belijdenis van het geloof. Als je waarlijk gelooft (belijd) hoor je ook aan het avondmaal te gaan, dus dat probleem zie ik niet,
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De liturgie

Bericht door Hendrikus »

k geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen - en ik kan er heel slecht tegen als mensen hun medechristenen afserveren als "dwaalleer". Anglicanen, Oud-katholieken, vrijgemaakten, reken maar dat ze erbij zullen zijn op die grote dag. En zijn wij er dan ook bij? Of zal het zijn "Ik heb u nooit gekend" - want je was veel te druk met je eigen dogmatiek en met het veroordelen van anderen....?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie