Oud Gereformeerde Gemeenten

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hier weer on topic. Het ledentallengesprek gesplitst.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Niet geheel onverwacht toch?

Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Niet geheel onverwacht toch?

Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Emma de Jong schreef: 07 jun 2023, 18:52
Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Niet geheel onverwacht toch?

Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
De OGG is op sommige punten nog wat conservatiever dan de GGiN.

Jammer dat ze niet meedoen en tegelijkertijd fijn dat het redelijk optijd aangegeven wordt. Anders bestaat het risco dat tijdens het proces aan de handrem getrokken wordt en achteraf het eindresultaat alsnog door de synode afgewezen wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

En niemand hier stelt vragen bij dergelijk sektarisme?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Emma de Jong schreef: 07 jun 2023, 18:52
Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Niet geheel onverwacht toch?

Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
Ik vind het ook heel verbazingwekkend. Nog gekker is, dat men oproept om de Schrift niet te lezen, maar te onderzoeken. Alsof je de Bijbel kunt onderzoeken zonder deze te lezen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 07 jun 2023, 19:09 En niemand hier stelt vragen bij dergelijk sektarisme?
Tuurlijk wel; jij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Natuurlijk niet. Het zijn voornamelijk OGG gemeenten waar nog Datheen gezongen wordt en SV editie 1637 gelezen worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 07 jun 2023, 19:09 En niemand hier stelt vragen bij dergelijk sektarisme?
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 07 jun 2023, 19:20
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Misschien moet je de definitie van sektarisme eens opzoeken.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 19:16 Tuurlijk wel; jij.
Als iemand een zwart pak draagt kan hij bij sommigen al niet meer stuk. Ik steek de spade liever wat dieper.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 07 jun 2023, 19:36
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 19:16 Tuurlijk wel; jij.
Als iemand een zwart pak draagt kan hij bij sommigen al niet meer stuk. Ik steek de spade liever wat dieper.
Ik zie je weinig vragen stellen die het vermoeden van een diepe spade in zich hebben. Wel veel scherpe veroordelingen en harde woorden.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 07 jun 2023, 19:35
Herman schreef: 07 jun 2023, 19:20
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Misschien moet je de definitie van sektarisme eens opzoeken.
Op Wikipedia staat de volgende beschrijving van een sekte. 'Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.'

sektarisme
'De neiging van een (religieuze) beweging om zich af te scheiden van de grotere geloofsgemeenschap en de maatschappij.'

Ik zie niet in hoe een democratisch besluit om niet aan een project mee te doen hieronder valt. Zou je jouw standpunt verder kunnen toelichten?
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Had al kennissen in de OGGiN die dit proces van de GBS met argusogen bekeken, ook de Bmu kon toen op veel kritiek rekenen. Overigens leeft de kritiek breder dan alleen de OGGiN. Alleen heeft in de GG en de GGiN deze kritiek niet de overhand.
Plaats reactie