Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Jawel maar ik bedoel het meer in het algemeen ;)
Wat in het algemeen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bloempje28 schreef:De hel niet oorspronkelijk bedoeld voor de mens. Matth 25: 41, hierin staat dat de hel bedoeld was voor de duivel en zijn engelen. De hel is dus niet gemaakt omdat er een verwerping van eeuwigheid is, want daar spreekt de Bijbel niet over. En dat zou ook in strijd zijn met Gods welmenende aanbod van genade voor alle mensen. Want waarom een aanbod doen aan alle mensen als Hij die mensen haat. Jezus tranen over Jeruzalem waren oprecht, Hij was dus vol liefde. 'Alzo lief had God de wereld...'
Er is en een hel waar ongelovigen zullen komen én er is een welnemend algemeen aanbod van genade.
Er is ook een weg die van de hemelpoort naar de hel loopt. En velen gaan op die weg. Vast gerust dat het wel goed met hen staat. Zie ook de boeken van John Bunyan.
Bunyans Christen- en Christinnereis zijn zeker niet einde van alle tegenspraak en die boeken worden nogal eens misbruikt om bepaalde zaken als Bijbels te zien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bloempje28 schreef:De hel niet oorspronkelijk bedoeld voor de mens. Matth 25: 41, hierin staat dat de hel bedoeld was voor de duivel en zijn engelen. De hel is dus niet gemaakt omdat er een verwerping van eeuwigheid is, want daar spreekt de Bijbel niet over. En dat zou ook in strijd zijn met Gods welmenende aanbod van genade voor alle mensen. Want waarom een aanbod doen aan alle mensen als Hij die mensen haat. Jezus tranen over Jeruzalem waren oprecht, Hij was dus vol liefde. 'Alzo lief had God de wereld...'
Er is en een hel waar ongelovigen zullen komen én er is een welnemend algemeen aanbod van genade.
Er is ook een weg die van de hemelpoort naar de hel loopt. En velen gaan op die weg. Vast gerust dat het wel goed met hen staat. Zie ook de boeken van John Bunyan.
Bunyans Christen- en Christinnereis zijn zeker niet einde van alle tegenspraak en die boeken worden nogal eens misbruikt om bepaalde zaken als Bijbels te zien.
Maar is het niet Bijbels dan? Gods Woord spreekt zelf over de nauwe weg, en over velen die zullen roepen: Heere, Heere, doe ons open, en hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? Ik dacht dat deze kennis wel aanwezig was bij de meeste mensen op dit forum. Daarvoor hoeven John Bunyan echt niet te bekritiseren. Hier is meer spraken van 'gelegenheidskritiek' als ik het zo goed aanvoel? Waarom? Nu draaien we de rollen eens een keertje om: Waarom maakt u deze opmerking? Ik wil nadrukkelijk mijzelf niet rechtvaardigen, maar vraag om eerlijk behandeld te worden. Doen we dit wel? Ik vraag dit gelet op de welhaast aan een pesten en krenken rakende niet aflatende hetze, tegen bevindelijk gereformeerden op dit forum. Is het wonder dat deze mensen hier vertrekken? Waarom, omdat ze afwijken? Ik geloof dat deze mensen toch niet afwijken van de forumregels maar deze die juist strikt handhaven! En ligt hier niet een verantwoording voor de opzieners van dit forum? Ik heb getracht met EMG in contact te komen over deze voortdurende 'discriminatie', maar ze geven 'niet thuis', helaas. Het zegt ons veel over de tijd waarin we samen leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bloempje28 schreef:De hel niet oorspronkelijk bedoeld voor de mens. Matth 25: 41, hierin staat dat de hel bedoeld was voor de duivel en zijn engelen. De hel is dus niet gemaakt omdat er een verwerping van eeuwigheid is, want daar spreekt de Bijbel niet over. En dat zou ook in strijd zijn met Gods welmenende aanbod van genade voor alle mensen. Want waarom een aanbod doen aan alle mensen als Hij die mensen haat. Jezus tranen over Jeruzalem waren oprecht, Hij was dus vol liefde. 'Alzo lief had God de wereld...'
Er is en een hel waar ongelovigen zullen komen én er is een welnemend algemeen aanbod van genade.
Er is ook een weg die van de hemelpoort naar de hel loopt. En velen gaan op die weg. Vast gerust dat het wel goed met hen staat. Zie ook de boeken van John Bunyan.
Ik geloof ook zeker dat de hel, die volgens Mattheüs gemaakt werd voor de duivel en zijn engelen, nu ook door God gebruikt wordt om ongelovigen te straffen. Zij behoren immers de duivel toe. Maar ik geloof niet dat God de mens heeft geschapen met het doel om een groot deel daarvan in de hel te verdoemen. God heeft ons goed geschapen, om eeuwig met Hem te leven, het goed te hebben! Waarom zou Hij dat doen, als Hij ons liever ziet branden in de hel? Wat een wrede God dat Hij ons eerst een paradijs geeft, dan bedenkt dat wij op de slinkse woorden van de duivel in moeten gaan en dat ie daarna een groot deel in de hel kan verdoemen. In zo'n God geloof ik niet! God gaf ons een vrije wil om het goede te kiezen in het paradijs! Die vrije wil zouden we niet hebben als er een verwerping van eeuwigheid zou zijn.
God zegt in Zijn Woord zelf dat Hij niet wil de één verloren gaat. Hij zegt: 'Laat u met God verzoenen!' Dat geloof ik! Anders zou het niet onze eigen schuld zijn als we verloren gaan, want dan zouden we kunnen zeggen te geloven in een God die mensen voorbestemd heeft te verdoemen, een behagen schept in oneerlijkheid en in onrecht. Dat God de mens gemaakt heeft om in zonde te vallen. Dat geloof ik echt niet, de mens is daar zelf voor verantwoordelijk.
En dat God nog wil werken met Zijn Geest in mensenharten is daarom zo'n groot wonder, omdat mensen na de zondeval automatisch kiezen voor de wereld en de dood. En daar t liefst God de schuld voor wil geven. Ieder die Zijn welmenende roepstem afwijzen, om welke (godsdienstige) reden dan ook zal uiteindelijk te maken krijgen met Gods toorn. Eerst kiezen we voor een leven zonder Hem, denken we het beter te krijgen als we naar de duivel luisteren. En als God ons dan een tweede kans geeft, denken we dat het allemaal wel mee zal vallen en zien we de noodzaak niet om naar Hem te luisteren. Dat dat nood wordt in je leven en dat je mag zien dat God voor de mens zoveel liefde heeft dat Hij Zijn Zoon doodt en voor ons naar de hel zendt. Dat een IEDER die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.

Ik heb tot nu toe nog geen teksten voorbij zien komen die de verwerping van eeuwigheid staven. Ook de stukken uit de DL zeggen alleen dat er een hel is voor degenen die niet geloven, meer wordt daarover niet gezegd. En daar sta ik volledig achter.
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 24 okt 2015, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Bloempje28 schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bloempje28 schreef:De hel niet oorspronkelijk bedoeld voor de mens. Matth 25: 41, hierin staat dat de hel bedoeld was voor de duivel en zijn engelen. De hel is dus niet gemaakt omdat er een verwerping van eeuwigheid is, want daar spreekt de Bijbel niet over. En dat zou ook in strijd zijn met Gods welmenende aanbod van genade voor alle mensen. Want waarom een aanbod doen aan alle mensen als Hij die mensen haat. Jezus tranen over Jeruzalem waren oprecht, Hij was dus vol liefde. 'Alzo lief had God de wereld...'
Er is en een hel waar ongelovigen zullen komen én er is een welnemend algemeen aanbod van genade.
Er is ook een weg die van de hemelpoort naar de hel loopt. En velen gaan op die weg. Vast gerust dat het wel goed met hen staat. Zie ook de boeken van John Bunyan.
Ik geloof ook zeker in een hel waar de ongelovigen heen gaan. Maar ik geloof niet dat God de mens heeft geschapen met het doel om een groot deel daarvan in de hel te verdoemen. God heeft ons goed geschapen! Waarom zou Hij dat doen, als Hij ons liever ziet branden in de hel? God zegt in zijn Woord zelf dat Hij niet wil de één verloren gaat. Dat geloof ik! Anders zou het niet onze eigen schuld zijn als we verloren gaan, want dan zouden we kunnen zeggen te geloven in een God die mensen voorbestemd heeft te verdoemen, een behagen schept in oneerlijkheid en in onrecht. Ik heb tot nu toe nog geen teksten voorbij zien komen die de verwerping van eeuwigheid staven. Ook de stukken uit de DL zeggen alleen dat er een hel is voor degenen die niet geloven, meer wordt daarover niet gezegd.
Hier wreekt zich een gebrek aan kennis van de leer: God heeft alles gewrocht om Zijn Zelfs wil, ook de goddelozen, tot de dag des kwaads. In Gods soeverein raadsbesluit heeft Hij mensen, die niet anders verdiend hadden, uitverkoren tot het eeuwige leven, en anderen die niet slechter of beter waren, naar Zijn soeverein welbehagen laten liggen waar zij zichzelf ingebracht hebben. Weten we dat dan niet? Of willen we dat liever niet horen? Ik denk dat het laatste toch het geval moet zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

Ik heb mijn reactie hierboven gewijzigd waarin ik iets meer uitleg waarom ik er zo over denk. Je kunt het nl van twee kanten bekijken. De ene kant maakt passief en de andere kant geeft verwondering!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Bloempje28 schreef:Ik heb mijn reactie hierboven gewijzigd waarin ik iets meer uitleg waarom ik er zo over denk. Je kunt het nl van twee kanten bekijken. De ene kant maakt passief en de andere kant geeft verwondering!
Maar zeg je het nog eenzijdig en niet-gereforneerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

Zeemeeuw schreef:DL.1.1: Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods. En: De bezoldiging der zonde is de dood.
Mee eens.... maar staat hier dat God dit vanaf eeuwigheid heeft voorbestemd? De DL begint met de zondeval en daarna komt God gelijk met zijn moederbelofte... daar moeten we beginnen, niet in wat voor ons verstand en voor ons verborgen is. Het gewroet in uitverkiezing en eventuele verwerping maakt van Gods liefde een karikatuur. Dit komt omdat je aan de verkeerde kant begint. Waarom zouden we ons leven een kerkbank verslijten als God ons misschien verworpen heeft? Want als Hij ons uitverkoren heeft komt het vanzelf wel goed. Hoe dan ook! En als we er toch niet komen, laten we dan t er hier maar van nemen.

Hoe fout!!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

-DIA- schreef:
Bloempje28 schreef:Ik heb mijn reactie hierboven gewijzigd waarin ik iets meer uitleg waarom ik er zo over denk. Je kunt het nl van twee kanten bekijken. De ene kant maakt passief en de andere kant geeft verwondering!
Maar zeg je het nog eenzijdig en niet-gereforneerd.
Zeg jij het niet eenzijdig en ongereformeerd? De gereformeerde leer zoals die door Luther en Calvijn geleerd wordt, dat zou ik hier wat vaker voorbij zien komen. Laten we onszelf er maar eens op toetsen! Zij zijn zo ruim! Veel te ruim in ogen van velen!
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Zeemeeuw »

@Bloempje28. Hopelijk ben je het hiermee ook eens.
DL-Verw.der dwalingen 1.1:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. - Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. , Joh. 17:6,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. , Hand. 13:48,. En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. , Ef. 1:4,.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Zeemeeuw »

Of deze?
DL. Verw. der dwalingen 1.8:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan. - Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil , Rom. 9:18,. En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven , Matth. 13:11,. Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U , Matth. 11:25-26,.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

Zeemeeuw schreef:@Bloempje28. Hopelijk ben je het hiermee ook eens.
DL-Verw.der dwalingen 1.1:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. - Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. , Joh. 17:6,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. , Hand. 13:48,. En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. , Ef. 1:4,.
Zeker mee eens!!! Helaas was het nodig voor de mens dat er een uitverkiezing moest komen. Maar als we beginnen met de uitverkiezing, beginnen we in God eeuwige raad waar niemand bij is geweest. Wij, mensen met een zondig verstand, een klein verstand... wij weten hoe het zit! Niet dus! De Heere heeft ons in Zijn Woord gezegd dat Hij mensen heeft uitverkoren en daarmee klaar. Hoe het zit en hoe het dan zit met de andere kant, daar mogen wij niet eens stellig in denken te weten hoe het zit. Ook na dit stukje blijf ik er bij dat God de mens goed heeft geschapen, dat Hij van eeuwigheid een goede bedoeling heeft gehad met de mens. Maar dat de mens die zelf verspeelt heeft in de zondeval. En omdat God dat wist, heeft Hij van eeuwigheid een plan der genade gemaakt. God heeft geen plan der verwerping gemaakt, dat was automatisch het gevolg op de zonde van de mens, maar God heeft het niet zo gewild. En hoe dan zit met Gods voorzienigheid?? Ach... mijn hoofd schiet tekort... ik kan er niet bij. Eén ding weet ik wel dat God naar zondige mensen omziet in liefde. Dat heeft mijn hart geraakt waardoor ik nu kan zeggen: "Ik heb U lief omdat Gij mij eerst lief gehad hebt!"
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Bloempje28 »

Zeemeeuw schreef:Of deze?
DL. Verw. der dwalingen 1.8:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan. - Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil , Rom. 9:18,. En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven , Matth. 13:11,. Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U , Matth. 11:25-26,.
Inderdaad! Hij verhard die Hij wil! Er staat niet: 'Hij verwerpt die hij wil!' God verhardde het hart van de Farao, nadat hij zelf al vier zijn eigen hart verhard had. Hij kreeg vier keer de keuze te buigen voor Gods wil het volk te laten gaan, maar hij wilde niet!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Bloempje28 schreef:
Zeemeeuw schreef:@Bloempje28. Hopelijk ben je het hiermee ook eens.
DL-Verw.der dwalingen 1.1:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. - Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. , Joh. 17:6,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. , Hand. 13:48,. En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. , Ef. 1:4,.
Zeker mee eens!!! Helaas was het nodig voor de mens dat er een uitverkiezing moest komen. Maar als we beginnen met de uitverkiezing, beginnen we in God eeuwige raad waar niemand bij is geweest. Wij, mensen met een zondig verstand, een klein verstand... wij weten hoe het zit! Niet dus! De Heere heeft ons in Zijn Woord gezegd dat Hij mensen heeft uitverkoren en daarmee klaar. Hoe het zit en hoe het dan zit met de andere kant, daar mogen wij niet eens stellig in denken te weten hoe het zit. Ook na dit stukje blijf ik er bij dat God de mens goed heeft geschapen, dat Hij van eeuwigheid een goede bedoeling heeft gehad met de mens. Maar dat de mens die zelf verspeelt heeft in de zondeval. En omdat God dat wist, heeft Hij van eeuwigheid een plan der genade gemaakt. God heeft geen plan der verwerping gemaakt, dat was automatisch het gevolg op de zonde van de mens, maar God heeft het niet zo gewild. En hoe dan zit met Gods voorzienigheid?? Ach... mijn hoofd schiet tekort... ik kan er niet bij. Eén ding weet ik wel dat God naar zondige mensen omziet in liefde. Dat heeft mijn hart geraakt waardoor ik nu kan zeggen: "Ik heb U lief omdat Gij mij eerst lief gehad hebt!"
We mogen ook niet in de verborgen Raad Gods indringen. Ik proef een prikkel van irritatie. Merk ik dit goed?
God heeft de mens goed geschapen, maar zij hebben vele vonden gezocht. Dat blijft de mens ook doen, zie hierboven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:God heeft de mens goed geschapen, maar zij hebben vele vonden gezocht. Dat blijft de mens ook doen, zie hierboven.
Deze vele vonden worden door iedereen van nature gezocht.
Ook de uitverkiezing kan als één van de vele vonden worden aangewend.
Arglistig is het hart.
Hora est!
Plaats reactie