Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Ze zal moeten aantonen dat de grond al die te goeder trouw in gebruik was door haar familie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Richard W schreef:
Zita schreef:Stel: het kadaster heeft opgemeten wat exact de erfafscheidingen zijn tussen twee percelen. Dit ivm het plaatsen van een nieuw hek. Dat blijkt voor één van de buren nogal tegen te vallen: het perceel valt voor haar bijna een meter smaller uit dan gedacht. Ze is daar nogal vertoornd over, accepteert de uitkomst van het kadaster niet en stelt dat ze eigenaar is op basis van verjaring (3:105 BW). Dat lijkt mij een beetje gek. Is de uitkomst van het kadaster niet leidend? Of ben ik een beetje gek?
Als de buurvrouw het stukje grond al meer dan 20 jaar bezit en er is nooit over geklaagd dan is er idd sprake van verjaring.
https://www.gmw.nl/verjaring-erfgrens/
1. Er is recente jurisprudentie dat er tegenover verjaring een (schade)vergoeding mag/moet staan (uit mijn hoofd: uitspraak gedaan in 2018)

2. Verkrijgende verjaring is het niet zomaar. Daar zijn wel een aantal criteria aan verbonden. Kijktip: Frank Visser van 29 september jl.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Posthoorn schreef:Familie van Poetin?
Poetin is een ijskouwe. Zij is nogal enerverend, zal ik maar zeggen. Ze stond tegen die kadasterman te krijsen en te gillen en te dreigen met een advocaat. Die stuurt nu inderdaad een mail.
Schelden tegen een kadaster-medewerker heeft totaal geen zin: die doet alleen maar de metingen op basis van de kadastrale gegevens. Als er wat aangepast moet worden, moet ze even langs de kantonrechter.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Zita schreef:
Posthoorn schreef:Familie van Poetin?
Poetin is een ijskouwe. Zij is nogal enerverend, zal ik maar zeggen. Ze stond tegen die kadasterman te krijsen en te gillen en te dreigen met een advocaat. Die stuurt nu inderdaad een mail.
Dan weet je iig wat je te wachten staat als je je lieve buurvrouw op de koffie vraagt om het eventjes uit te praten :huhu
Veel geduld, wijsheid en incasseringsvermogen toegewenst
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

Gelukkig is er een derde buur bij betrokken (t is een perceel met hoeken en bochten), en die heeft heel voortvarend op basis van de metingen van het kadaster gelijk een hek laten zetten, op de kadaster-erfafscheiding. Die heeft nu ook die advocaat achter zich aan en kan dus eerst de strijd gaan voeren, en dan zien we wel wat daaruit komt.
Het betreft de erfafscheiding bij mijn moeder, niet bij mijzelf. Maar goed, ik krijg de mailtjes doorgestuurd en had al googlend geen idee. Ze wacht in ieder geval nu maar eventjes met het plaatsen van een hek.
De kadasterman zei dat hij het nog wel gekker had meegemaakt, met complete vechtpartijen in zijn bijzijn. En ik maar denken dat het zo'n saaie baan moet zijn :nonnon
Frank Visser zojuist gekeken. Het lukt me nog niet helemaal om de vertaalslag te maken, omdat er deze keer wel wisseling van eigenaarschap is geweest. Ten aanzien van buur3 en ten aanzien van mijn moeder is er in ieder geval geen verjaring. Ik begrijp hier (https://www.verjaringsadvocaat.nl/versc ... %20gebeurd.) dat buuf toen ze het erfde had moeten checken of de perceelgrenzen goed liepen, en dat ze anders niet kan worden aangemerkt als te goeder trouw, en er dus geen verkrijgende verjaring is. Hola, bij erfenis wel. Nou ja, we zien het eerst maar eens bij buur3.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Wie er als eigenaar staat vermeld bij het Kadaster, is niet doorslaggevend voor het antwoord op de vraag wie de eigenaar van een onroerende zaak is. En dat geldt ook voor de overige gegevens (zoals oppervlaktematen) die bij het Kadaster staan vermeld.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:Wie er als eigenaar staat vermeld bij het Kadaster, is niet doorslaggevend voor het antwoord op de vraag wie de eigenaar van een onroerende zaak is. En dat geldt ook voor de overige gegevens (zoals oppervlaktematen) die bij het Kadaster staan vermeld.
Toch wel. Het kadaster heeft altijd gelijk. De inschrijving bepaalt hoe groot het perceel is en wie er eigenaar is. De lijdelijkheid van het Kadaster maakt dat er wel fouten in kunnen staan die gecorrigeerd kunnen of moeten worden. Soms door/via een rechter.

Ook bij verkrijgende verjaring is het zo dat je geen eigenaar bent zolang de verjaring niet is ingeschreven in de openbare registers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Gelet op uw verhaal heeft dus Kadaster niet altijd gelijk. Een correctie is pas nodig als een van de partijen klaagt.
Kadaster is slechts een uitvoerend orgaan. Ze zullen nooit zeggen dat passen wij niet aan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:Gelet op uw verhaal heeft dus Kadaster niet altijd gelijk. Een correctie is pas nodig als een van de partijen klaagt.
Kadaster is slechts een uitvoerend orgaan. Ze zullen nooit zeggen dat passen wij niet aan.
Ik vermoed dat onze spraakverwarring ontstaat door mijn insteek, een juridische. Juridisch gezien heeft het Kadaster altijd gelijk, ook al is de feitelijke situatie of bedoeling anders.

Ik noem een voorbeeld van mij persoonlijk. Ik heb eens gebouwen en land gekocht, betaald en bij de notaris gepasseerd. De inschrijving daarvan in het kadaster is door de notaris niet op de juiste wijze doorgegeven. Enkele jaren later kwam ik daar achter. In juridische zin ben ik nooit eigenaar geweest tot het moment van inschrijving bij het kadaster.

Dit soort zaken komen nog steeds te voorschijn. Ook met hypotheek inschrijvingen. Er rusten soms nog oude hypotheken op panden die al lang doorgehaald moesten zijn. Maar juridisch gezien bestaan ze nog wel. Het is iets waar ik (door ervaring, maar ook schade en schande) veel mee te maken heb gehad. Dat heeft er mogelijk voor gezorgd dat ik onwillekeurig altijd deze zaken met een juridische bril lees.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Ik begrijp het helemaal.

Als er alleen sprake is van de aankoop van een stuk grond dan is een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig. Wel is de vraag of u kunt bewijzen dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen want dat is meestal het probleem bij mondelinge overeenkomsten.

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:Ik begrijp het helemaal.

Als er alleen sprake is van de aankoop van een stuk grond dan is een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig. Wel is de vraag of u kunt bewijzen dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen want dat is meestal het probleem bij mondelinge overeenkomsten.

Inderdaad. Bij een woning (of een onderdeel daarvan zoals ondergrond of tuin) is er een schriftelijkheid vereiste, bij percelen etc niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

Iemand ervaring met vacumeren en/of machines om voedsel in te vriezen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Orchidee schreef:Iemand ervaring met vacumeren en/of machines om voedsel in te vriezen?
1 hele dag ervaring :) net gekocht.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

Ararat schreef:
Orchidee schreef:Iemand ervaring met vacumeren en/of machines om voedsel in te vriezen?
1 hele dag ervaring :) net gekocht.
AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Vandaag staat in het RD een preekbeurt van de Vrije Ger. Gem. in Ned te Waddinxveen waar ds. B.G. Ippel voorgaat. Ik had nog nooit van deze gemeente gehoord. Weet iemand hoe deze gemeente is ontstaan óf is deze nog in oprichting?
Plaats reactie