Vraag (algemeen)

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Dit kan ik voor 100 % onderschrijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 11 apr 2024, 10:08 Zelf voel ik geen vervreemding van dit forum maar ik zit er ook niet zo lang, denk dat het forum een redelijke afspiegeling geeft van de breedte van de gezindte.
@Merel, om nu namen te noemen vind ik vervelend maar heb hier wel ongeleide projectielen gezien maar ook leden die heel aardig en sympathiek waren maar echt niet pasten binnen de grondslag van dit forum.
Weinig actieve leden kerken in de OGG, GGiN en rechterflank GG. Verder is de afspiegeling denk ik redelijk evenwichtig.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 11 apr 2024, 10:20
Henk J schreef: 11 apr 2024, 10:08 Zelf voel ik geen vervreemding van dit forum maar ik zit er ook niet zo lang, denk dat het forum een redelijke afspiegeling geeft van de breedte van de gezindte.
@Merel, om nu namen te noemen vind ik vervelend maar heb hier wel ongeleide projectielen gezien maar ook leden die heel aardig en sympathiek waren maar echt niet pasten binnen de grondslag van dit forum.
Weinig actieve leden kerken in de OGG, GGiN en rechterflank GG. Verder is de afspiegeling denk ik redelijk evenwichtig.
Juist dat maakt het 'vreemdelingschap' hier uit, denk ik...
Daarenboven worden deze mensen ook niet zelden verkeerd begrepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.

Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?

Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

merel schreef: 11 apr 2024, 10:59
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.

Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?

Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Maar er is ook onherkenbaarheid als de zaken anders verwoord worden.
Recent was hier een gesprekje over ontroerd t.o.v. een preek.
Eerst was er wat onwennigheid met het woord, de betekenis, toch bleek later dat er wel de herkenning was, iets anders verwoord, maar toch wel.
Ik maak dat vaak mee in mijn huidige gemeente, zo heel anders dan ik gewend ben. Toch zijn er meer overeenkomsten dan ik in eerste instantie dacht, vooral als je wat dieper graaft.....
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

Terri schreef: 11 apr 2024, 11:21
merel schreef: 11 apr 2024, 10:59
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.

Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?

Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Maar er is ook onherkenbaarheid als de zaken anders verwoord worden.
Recent was hier een gesprekje over ontroerd t.o.v. een preek.
Eerst was er wat onwennigheid met het woord, de betekenis, toch bleek later dat er wel de herkenning was, iets anders verwoord, maar toch wel.
Ik maak dat vaak mee in mijn huidige gemeente, zo heel anders dan ik gewend ben. Toch zijn er meer overeenkomsten dan ik in eerste instantie dacht, vooral als je wat dieper graaft.....
Ik denk dat dit een goede observatie is. Wanneer je doorspreekt is er vaak veel meer herkenning dan op het eerste gezicht is ook mijn ervaring. Wat mij betreft wel twee andere observaties daarbij: licht herkent licht (las ik pas ergens). De natuurrijke mens begrijpt de geestelijke dingen niet en dan kan er op dat vlak vervreemding zijn. De tweede: als bepaalde bewoording of voorwaardelijke ervaringen kenmerken van het ware worden kan dat bij mij ook bevreemding oproepen, los van het feit of dat wel of niet ook mijn persoonlijke ervaring is.
Fides Quaerens Intellectum
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 11 apr 2024, 10:20
Henk J schreef: 11 apr 2024, 10:08 Zelf voel ik geen vervreemding van dit forum maar ik zit er ook niet zo lang, denk dat het forum een redelijke afspiegeling geeft van de breedte van de gezindte.
@Merel, om nu namen te noemen vind ik vervelend maar heb hier wel ongeleide projectielen gezien maar ook leden die heel aardig en sympathiek waren maar echt niet pasten binnen de grondslag van dit forum.
Weinig actieve leden kerken in de OGG, GGiN en rechterflank GG. Verder is de afspiegeling denk ik redelijk evenwichtig.
Rechterflank GG weet ik er wel een paar van, GGiN ook een paar maar niet veel en ik weet zo niet iemand die in de OGG zit. Dus met name de OGG ontbreekt. Verder zijn HHK, PKN en CGK wel behoorlijk aanwezig.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 08:41 Of dit het juiste topic is weet ik niet. Maar ik zit wel met een vraag, en niet zomaar een kleine vraag.
Kan iemand begrijpen dat mensen, met namen uit een bepaalde richting, vervreemden van dit forum?
Ik ben benieuwd of er meer zijn die dit ervaren of waarnemen?
Ik begrijp dat wel. Zeker als men al lang actief is kan dat gevoel er zijn. Alles hier beneden is veranderlijk, wijzelf niet in de laatste plaats, dus ook DIA's kunnen allengskens veranderd zijn. Een andere jubilaris kan dat misschien al dan niet bevestigen.

Soms is er grote onrust. Dat doet dan wat met ons. Ook al ervaar ik regelmatig een ingewikkelde 'relatie' met dit forum, toch leer ik er elke keer weer van.

Overigens vraag ik me wel af wat je intentie is met deze vraag. Als het een aanzet is tot reflectie is het mooi! Ik ben benieuwd wat nog volgt in het gesprek.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Henk J schreef: 11 apr 2024, 12:18
MGG schreef: 11 apr 2024, 10:20
Henk J schreef: 11 apr 2024, 10:08 Zelf voel ik geen vervreemding van dit forum maar ik zit er ook niet zo lang, denk dat het forum een redelijke afspiegeling geeft van de breedte van de gezindte.
@Merel, om nu namen te noemen vind ik vervelend maar heb hier wel ongeleide projectielen gezien maar ook leden die heel aardig en sympathiek waren maar echt niet pasten binnen de grondslag van dit forum.
Weinig actieve leden kerken in de OGG, GGiN en rechterflank GG. Verder is de afspiegeling denk ik redelijk evenwichtig.
Rechterflank GG weet ik er wel een paar van, GGiN ook een paar maar niet veel en ik weet zo niet iemand die in de OGG zit. Dus met name de OGG ontbreekt. Verder zijn HHK, PKN en CGK wel behoorlijk aanwezig.
Die labeltjes en vakjes ook...

Aardig experiment:
Stel dat we vandaag besluiten allemaal onder een nieuwe naam verder te gaan. We zouden elkaar in sommige gevallen weer snel herkennen, maar misschien (voorlopig) bepaalde bijdragen anders kunnen lezen dan we nu doen. :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat een forum ook niet echt representatief is voor de werkelijke gereformeerde gezindte. Het verbaast mij dat sommige dit wel denken. Ik bedoel, je bent toch aangesloten bij een kerkelijke gemeente, wat is daar de tendens? Je bent aangesloten bij een gemeente en daar voel je je verbonden bij.

Alhoewel ik wel begrijp dat je kerkelijk breed wel vervreemding ziet. Maar dit is er altijd al geweest.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Wat zeggen we van een mens die één Waarheid belijdt. Moet die schipperen en een 'gulden middenweg' kiezen 'om de lieve vrede wil'? Of verloochent zo iemand zijn of haar belijdenis, en verlaat het exclusieve van de reformatorische leer? Kan dit wel met de breedte zoals die nu is? Ik dacht het niet. Hier komt steeds weer iets tegenin, zodat je in feite geen dag rust hebt als je uitkomt voor het exclusieve van je belijdenis, en let wel, we kennen ook de middelmatige zaken, maar daar gaat het niet over. Het gaat over de erkenning van die éne Waarheid die bevindelijk nodig is om wel getroost te leven en eenmaal te sterven. Ik weet ook wel dat we nu in een tijd leven waarin velen zich gerust stellen. Maar als je daar nu niet in mee kunt, wat dan? Dan lig je met je belijdenis erbuiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 11 apr 2024, 12:18
MGG schreef: 11 apr 2024, 10:20
Henk J schreef: 11 apr 2024, 10:08 Zelf voel ik geen vervreemding van dit forum maar ik zit er ook niet zo lang, denk dat het forum een redelijke afspiegeling geeft van de breedte van de gezindte.
@Merel, om nu namen te noemen vind ik vervelend maar heb hier wel ongeleide projectielen gezien maar ook leden die heel aardig en sympathiek waren maar echt niet pasten binnen de grondslag van dit forum.
Weinig actieve leden kerken in de OGG, GGiN en rechterflank GG. Verder is de afspiegeling denk ik redelijk evenwichtig.
Rechterflank GG weet ik er wel een paar van, GGiN ook een paar maar niet veel en ik weet zo niet iemand die in de OGG zit. Dus met name de OGG ontbreekt. Verder zijn HHK, PKN en CGK wel behoorlijk aanwezig.
De meeste uit de GGiN en rechterflank GG zijn dacht ik niet meer zo actief.
Online
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 14:01 Wat zeggen we van een mens die één Waarheid belijdt. Moet die schipperen en een 'gulden middenweg' kiezen 'om de lieve vrede wil'? Of verloochent zo iemand zijn of haar belijdenis, en verlaat het exclusieve van de reformatorische leer? Kan dit wel met de breedte zoals die nu is? Ik dacht het niet. Hier komt steeds weer iets tegenin, zodat je in feite geen dag rust hebt als je uitkomt voor het exclusieve van je belijdenis, en let wel, we kennen ook de middelmatige zaken, maar daar gaat het niet over. Het gaat over de erkenning van die éne Waarheid die bevindelijk nodig is om wel getroost te leven en eenmaal te sterven. Ik weet ook wel dat we nu in een tijd leven waarin velen zich gerust stellen. Maar als je daar nu niet in mee kunt, wat dan? Dan lig je met je belijdenis erbuiten.
Als je op Hem gefundeerd bent, mag je die rust juist (som) wel ervaren. Je uitkomen voor, wordt dan niet jouw prestatie, maar je mag iets doorgeven van wat de Heere in je hart legt. Je mag als mensje soms wat zaaien, maar voor de wasdom is alleen Hij verantwoordelijk.

Als je niet gerust ben in Hem? Dan moet je niet naar anderen kijken, maar is er maar 1 Weg tot behoud!
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 11 apr 2024, 10:59
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.

Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?

Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Om met het laatste te beginnen, dat denk ik niet. Op de school waar ik lesgeef zitten ook kinderen met een niet-christelijke achtergrond, bijvoorbeeld.

Het heeft ook met het kader waarbinnen je met elkaar omgaat te maken. In het kader "refo", van "refoforum", verwacht je bepaalde dingen niet meteen, of juist andersom misschien nog wel sterker, dan verwacht je iets wel. Namelijk dat het "refo" een bepaalde invulling heeft, overeenkomend met de aloude gereformeerde belijdenis.
Dat daarbinnen een bandbreedte is, is helder. Dat ik zelf wellicht wat aan de rechterkant van de bandbreedte zit, denk ik ook, hoewel ik behoorlijk breed kan denken, of op zijn minst mij kan verplaatsen in iemand die heel anders denkt en dan kan begrijpen hoe iemand tot zijn standpunten komt.

Maar juist daar, waar iemand belijdt op eenzelfde grondslag te staan, waar je een zekere herkenning verwacht, en dan tot in mijn ogen behoorlijk afwijkende standpunten komt, raak ik het contact kwijt en begint de vervreemding.

Ik vind het lastig om voorbeelden te geven, vooral omdat ik geen namen wil noemen, noch discussies op wil rakelen.
Maar om er toch één te noemen, veilig hier, want van buiten het forum: ik heb al heel wat jaren geleden een jaar met een toenmalige collega gecarpoold. Deze collega en ik zaten iedere zondag in dezelfde kerk, waar we beiden opgegroeid waren, we hoorden dezelfde preken enz. Maar ondertussen was het "ik, ellendig mens" van Paulus een compleet gepasseerd station voor hem. Hij stelde dat er dagen waren waar hij 's avonds eigenlijk niet kon bedenken waarin hij die dag gezondigd zou hebben. Daar waren we echt vreemden voor elkaar geworden.
En zo'n gevoel, wellicht niet in deze heftige mate, heb ik hier ook weleens.
-
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 15:04
merel schreef: 11 apr 2024, 10:59
Mannetje schreef: 11 apr 2024, 10:11 Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.

Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?

Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Om met het laatste te beginnen, dat denk ik niet. Op de school waar ik lesgeef zitten ook kinderen met een niet-christelijke achtergrond, bijvoorbeeld.

Het heeft ook met het kader waarbinnen je met elkaar omgaat te maken. In het kader "refo", van "refoforum", verwacht je bepaalde dingen niet meteen, of juist andersom misschien nog wel sterker, dan verwacht je iets wel. Namelijk dat het "refo" een bepaalde invulling heeft, overeenkomend met de aloude gereformeerde belijdenis.
Dat daarbinnen een bandbreedte is, is helder. Dat ik zelf wellicht wat aan de rechterkant van de bandbreedte zit, denk ik ook, hoewel ik behoorlijk breed kan denken, of op zijn minst mij kan verplaatsen in iemand die heel anders denkt en dan kan begrijpen hoe iemand tot zijn standpunten komt.

Maar juist daar, waar iemand belijdt op eenzelfde grondslag te staan, waar je een zekere herkenning verwacht, en dan tot in mijn ogen behoorlijk afwijkende standpunten komt, raak ik het contact kwijt en begint de vervreemding.

Ik vind het lastig om voorbeelden te geven, vooral omdat ik geen namen wil noemen, noch discussies op wil rakelen.
Maar om er toch één te noemen, veilig hier, want van buiten het forum: ik heb al heel wat jaren geleden een jaar met een toenmalige collega gecarpoold. Deze collega en ik zaten iedere zondag in dezelfde kerk, waar we beiden opgegroeid waren, we hoorden dezelfde preken enz. Maar ondertussen was het "ik, ellendig mens" van Paulus een compleet gepasseerd station voor hem. Hij stelde dat er dagen waren waar hij 's avonds eigenlijk niet kon bedenken waarin hij die dag gezondigd zou hebben. Daar waren we echt vreemden voor elkaar geworden.
En zo'n gevoel, wellicht niet in deze heftige mate, heb ik hier ook weleens.
Dat is ook precies wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie