Vraag (algemeen)

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 03 apr 2023, 19:54
MGG schreef: 29 mar 2023, 13:03 Hoe komt de HHK aan dominees zonder gemeente? Kan een dominee ervoor kiezen om tijdelijk geen gemeente te dienen?
Een dominee kan er niet voor kiezen om geen beroep in overweging te nemen overigens. Dit misverstand heerst nog weleens maar kerkrechtelijk is dit niet mogelijk. Prof. Van Vlastuin bijvoorbeeld is met emeritaat en kan zodoende niet beroepen worden. Andere dominees die geen beroep in overweging nemen, al staan ze niet in een gemeente of al staan ze meer dan vier jaar in een gemeente, kunnen beroepen worden. Zij moeten dit beroep dan in overweging nemen. Je kunt natuurlijk wel bedanken.
Soms zie je dat een predikant voor een bepaalde tijd aangeeft geen beroepen in overweging te willen nemen maar kerkrechtelijk gezien kan dit dus niet. Of je moet emeritaat aanvragen.
Dus rf noemt drs. W.H. Hoorn ten onrechte een 'niet beroepbare kandidaat'?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -hoofdman/
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

MGG schreef: 04 apr 2023, 18:27
Henk J schreef: 03 apr 2023, 19:54
MGG schreef: 29 mar 2023, 13:03 Hoe komt de HHK aan dominees zonder gemeente? Kan een dominee ervoor kiezen om tijdelijk geen gemeente te dienen?
Een dominee kan er niet voor kiezen om geen beroep in overweging te nemen overigens. Dit misverstand heerst nog weleens maar kerkrechtelijk is dit niet mogelijk. Prof. Van Vlastuin bijvoorbeeld is met emeritaat en kan zodoende niet beroepen worden. Andere dominees die geen beroep in overweging nemen, al staan ze niet in een gemeente of al staan ze meer dan vier jaar in een gemeente, kunnen beroepen worden. Zij moeten dit beroep dan in overweging nemen. Je kunt natuurlijk wel bedanken.
Soms zie je dat een predikant voor een bepaalde tijd aangeeft geen beroepen in overweging te willen nemen maar kerkrechtelijk gezien kan dit dus niet. Of je moet emeritaat aanvragen.
Dus rf noemt drs. W.H. Hoorn ten onrechte een 'niet beroepbare kandidaat'?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -hoofdman/
Het zal geen officiële status zijn, maar kan wel de realiteit zijn. drs Hoorn heeft stevige gezondheidsproblemen. https://cvandaag.nl/40078-over-christus ... itgepreekt
Ik denk niet dat het wenselijk is om hier allerlei personen te gaan bespreken.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 04 apr 2023, 18:27 Dus rf noemt drs. W.H. Hoorn ten onrechte een 'niet beroepbare kandidaat'?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -hoofdman/
Ik doel in principe op predikanten, niet op kandidaten. Het kan zijn dat het voor hen anders is, in het jaarboek staat altijd wel een categorie kandidaten die niet beroepbaar zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Opvoedvraagje.

Onze jongste (ongeveer 16 maanden) heeft nu de gewoonte zijn ongenoegen te uiten door met zijn hoofd op de grond te slaan. Hij heeft er al een keer een flinke bult mee opgelopen.

Hoe stop je zoiets?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Iedere keer zijn hoofdje beet pakken tussen je twee handen. Duidelijk zeggen: "nee!"
Dat zou ik eerst proberen.
Sterkte!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

parsifal schreef: 08 apr 2023, 09:29 Opvoedvraagje.

Onze jongste (ongeveer 16 maanden) heeft nu de gewoonte zijn ongenoegen te uiten door met zijn hoofd op de grond te slaan. Hij heeft er al een keer een flinke bult mee opgelopen.

Hoe stop je zoiets?
Niet. Het stopt waarschijnlijk als hij zich verbaal beter kan verwoorden. Daarnaast maakt hij op dit moment veel veranderingen mee in zijn leven. Ook dat voelt hij, maar kan er geen woorden aan geven.
Consequent zijn en ( als hij iets ouder is) consequenties verbinden aan gedrag, is het enige dat helpt.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

parsifal schreef:Opvoedvraagje.

Onze jongste (ongeveer 16 maanden) heeft nu de gewoonte zijn ongenoegen te uiten door met zijn hoofd op de grond te slaan. Hij heeft er al een keer een flinke bult mee opgelopen.

Hoe stop je zoiets?
Ik heb van mijn moeder het volgende gehoord. Als het niet naar mijn zin ging viel ik op de grond neer. Zij heeft aan de huisarts advies gevraagd en die zei: aanstellerij. Gewoon negeren.
En inderdaad het ging gewoon over.
(en ik dacht nog wel dat ik zo'n voorbeeldig kind was)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Omdat het gevaarlijk kan zijn zou ik het niet negeren...
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

helma schreef: 08 apr 2023, 10:38 Iedere keer zijn hoofdje beet pakken tussen je twee handen. Duidelijk zeggen: "nee!"
Dat zou ik eerst proberen.
Sterkte!
Dat denk ik ook. Negeren vind ik een dom advies. Het kind kan blijkbaar nog niet goed zijn emoties helder maken, dus een stukje aandacht is op dat moment zeker op zijn plaats.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

En onthoud het voor het geval er later eens naar zijn jonge jaren gevraagd wordt. Blijkbaar zit er meer in het hoofd dan dat er geuit kan worden...

Speelde het al voor de zorgen om je vrouw, of pas daarna?
-
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refomart »

parsifal schreef: 08 apr 2023, 09:29 Opvoedvraagje.

Onze jongste (ongeveer 16 maanden) heeft nu de gewoonte zijn ongenoegen te uiten door met zijn hoofd op de grond te slaan. Hij heeft er al een keer een flinke bult mee opgelopen.

Hoe stop je zoiets?
Helemaal eens met advies Merel. En besef dat het jou meer pijn doet dan de kleine. Kinderen weten al heel jong precies wat ze doen en tot hoever ze gaan.
Op het internet is overigens ook het nodige te vinden met de zoekterm: hoofd bonken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Arja »

Chrisje72 schreef: 08 apr 2023, 11:51
parsifal schreef:Opvoedvraagje.

Onze jongste (ongeveer 16 maanden) heeft nu de gewoonte zijn ongenoegen te uiten door met zijn hoofd op de grond te slaan. Hij heeft er al een keer een flinke bult mee opgelopen.

Hoe stop je zoiets?
Ik heb van mijn moeder het volgende gehoord. Als het niet naar mijn zin ging viel ik op de grond neer. Zij heeft aan de huisarts advies gevraagd en die zei: aanstellerij. Gewoon negeren.
En inderdaad het ging gewoon over.
(en ik dacht nog wel dat ik zo'n voorbeeldig kind was)
Geef geen extra aandacht. Heel soms helpt sprayen met water (plantenspuit). Niet als straf maar als afleiding en om het kind aan het lachen te maken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Dat vond ik als kind vreselijk. Als ik boos was of verdrietig probeerde mijn moeder me aan het lachen te maken. Dat lukte dan ook wel, maar toch voelde ik me dan niet altijd erkend in mijn emoties.(no hard feelings tegenover mijn moeder trouwens, maar ik zou niemand aanraden om dat te doen).
Laatst gewijzigd door helma op 08 apr 2023, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Dank voor meedenken. Negeren zou ik doen als het niet gevaarlijk was. Hij heeft zichzelf al een behoorlijke bult bezorgd. Het begon allemaal voor de diagnose van mijn vrouw, maar ze was wel al ziek toen (longontsteking dachten we -en de huisarts).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

parsifal schreef: 08 apr 2023, 21:53 Dank voor meedenken. Negeren zou ik doen als het niet gevaarlijk was. Hij heeft zichzelf al een behoorlijke bult bezorgd. Het begon allemaal voor de diagnose van mijn vrouw, maar ze was wel al ziek toen (longontsteking dachten we -en de huisarts).
Dan heb je waarschijnlijk een zoon gekregen met een heel sterk karakter ;). Negatief gedrag negeren is m.i. niet de oplossing. Daar worden deze kinderen op den duur onuitstaanbaar van. Bestraffen net een plantenspuit is ook niet de oplossing, het is een kind en geen hond.

Jouw zoon is nog te jong om oorzaak/ gevolg te snappen. Daarvoor moet hij wat ouder zijn. Ik zou het waarschijnlijk doen zoals @ Helma het aangaf: oogcontact maken en nee zeggen. Daarna laten brullen en na een tijdje stevig vastpakken en laten kalmeren in jouw armen. Bestraffen heeft op deze leeftijd nog weinig zin. Dat komt rond 2,5 jaar wel, als hij zich meer kan uiten.
Plaats reactie