Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Het is misschien een reactie op andere berichtgeving.
De GG en GGiN zijn af en toe in bespreking. Allemaal geheim natuurlijk, maar je bespeurt toch dat er bij een fusie het volgende gebeurt: ds Kok wordt geöfferd aan de rehabilitatie van ds Steenblok (vraag me altijd af waarom men altijd dr voor Steenblok zet, in de kerk zijn er geen titels) Want in 50 waren we nog één (een soort).
Ds Golverdingen kiest meer voor Kok. Dat is ook beter. Ds Kok was een, oude predikant, die al jaren gewaardeerd werd. Ds Steenblok was een nieuwlichter. Hij was een man met extreme opvattingen en een beetje een straatvechterstype. Familie van me heeft hem eens horen zeggen dat hij het een sport vond om theologische tegenstanders aan te vatten.
Dr. Steenblok was ook autistisch, is 40 jaar na zijn sterven vastgesteld. Niet al te serieus nemen dus...
De GG moet toch eens leren dat ze zowel Kokkianen als Steenblokkianen binnen hun kerkmuren hebben. Ik soms het idee dat ze daar binnen de GGiN nog iets beter mee om kunnen gaan. Ik las vannacht (zit in de nachtdienst) een kerkbode van een GGiN waar de gelezen preken in vermeld waren. Preken van ds. Pannekoek, Lamain etc. maar ook opvallend veel van (Schotse) oudvaders: Gray, Renwick, Boston. Laten we daar gewoon eens gaan beginnen, om die preken in de GG te gaan lezen. (Of gebeurt het al? Ik weet er niet van)
We kunnen beter die fusiebesprekingen stoppen. In Gouda zullen de beide GGiN's eerst hun personeel eens moeten briefen. Er zijn daar namelijk mensen (meervoud) die niet in onze kerk komen als hun kind belijdenis of er een kleinkind gedoopt wordt. De kerkelijke leiding van de GGiN zal die lieden eerst eens duidelijk moeten maken dat ze grote zonden doen.
Wellicht zal het proefschrift wat stof doen opwaaien waardoor het onderscheid wat scherper wordt. De rechterflank van de GG kan dan prima fuseren met de GGiN. Maar goed, daar zijn de fusiebesprekingen niet opgericht.
En over dat bezoeken van bijzondere diensten: Refo lijkt wel rooms. De kerkleiding gaat de leden vertellen hoe ze dan moeten handelen. Mogen ze gewoon lekker zelf weten.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Hendrik de 3de »

Interessante promotie van een GerGem-predikant aan de Universiteit van de CGK.
Vind het wel heel toepasselijk eigenlijk. :huhu
Ben benieuwd naar het boek van Ds. Golverdingen.
Wat zijn bevindingen hierover zijn.
Voor de rest is het tot nu toe nog gespeculeer.
Overigens ben ik ook benieuwd wat de Generale Synode van de GerGem hier mee gaat doen.
Laat ze het liggen of gaan ze zelf er ook onderzoek naar doen? (of is dat al gedaan? :sweat )
En gaat er een handreiking komen namens de "gehele" GerGem?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

Anker schreef:En over dat bezoeken van bijzondere diensten: Refo lijkt wel rooms. De kerkleiding gaat de leden vertellen hoe ze dan moeten handelen. Mogen ze gewoon lekker zelf weten.
Als je wilt fuseren mag je je medebroeders en zusters niet behandelen als heidenen en tollenaars.
Dat heeft met Rooms nix te maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

Maar wel de gewetensdwang die je toepast.
ejvl
Berichten: 5749
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door ejvl »

Dat ligt eraan om welke reden ze niet gaan. Ik kan trouwens geen reden verzinnen die goed is om dan niet te gaan, maar ik heb er zelf ook niet mee te maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

Belachelijke onzin: gewetensdwang.
Als ze onze dominees niet pruimen, dan moeten ze niet aan een fusie beginnen.
Daarom moeten de dominees en ouderlingen maar eens gaan uitleggen dat 'Clements' geen rotte vis is.
Want dat is het.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

Zover ik weet, vindt niemand van de GGiN ds Clements of enig andere predikant 'rotte vis'. Men vindt alleen hun prediking niet rechtzinnig, maar 'zielsmisleidend'. (Ben ik absoluut mee oneens - integendeel, maar dat is hun mening).
Moet je dan die mensen gaan dwingen om dat wel rechtzinnig te vinden? Dan ga je denk ik te ver, dat is over hun geweten heersen, oftewel gewetensdwang.
Dan maar geen fusie.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door elbert »

Tiberius schreef:Zover ik weet, vindt niemand van de GGiN ds Clements of enig andere predikant 'rotte vis'. Men vindt alleen hun prediking niet rechtzinnig, maar 'zielsmisleidend'.
Dat is nog erger...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Belachelijke onzin: gewetensdwang.
Als ze onze dominees niet pruimen, dan moeten ze niet aan een fusie beginnen.
Daarom moeten de dominees en ouderlingen maar eens gaan uitleggen dat 'Clements' geen rotte vis is.
Want dat is het.
Ik heb wel eens de uitdrukking gehoord over de prediking: vlees noch vis. Rotte vis, dat is wat te sterk uitgedrukt, denk ik.
Zielsmisleidend: dat wil zeggen dat de prediking een ziel kan misleiden en op verkeerde gronden hoop kan geven. Dat is inderdaad ingrijpend maar gezien de verschillen is het begrijpelijk dat dit gedacht wordt. Al ben ik het er inderdaad in het geheel niet mee eens. 't Is wel een erfenis van hoe in de GGiN is geraasd en getierd tegen alles wat buiten hun hoge kerkmuren verkeerde. Dat is voor een groot deel wel verleden tijd, al duurt het in Gouda altijd iets langer en zal er ook nog een verschil zijn tussen de twee GGiN-gemeenten aldaar.

Een fusie wordt ook niets. Is ook helemaal niet nodig en buitengewoon onverstandig. Krijg je alleen maar gezeur van.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Curatorium »

---knip--- Laster; niet toegestaan
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:---knip--- Laster; niet toegestaan
Ben heel benieuwd naar een bewijs van wat ik dikgedrukt hebt. Ik geloof niet dat hij dat zo gezegd heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:---knip--- Laster; niet toegestaan
Was dat "duivelse idee" niet met betrekking tot de brede orthodoxe universiteit, waar eerder sprake van leek?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door freek »

Misschien moet de Ger.Gem zowel Kok als Steenblok rehabiliteren. Dan heeft de GG een gezuiverd blazoen en de GGiN nog voldoende reden om op zichzelf te blijven - want Kok mag niet gerehabiliteerd worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Tiberius »

Volgens mij heeft ds. Golverdingen al enige tijd gezegd, dat de schorsing van zowel Kok als Steenblok kerkordelijk onjuist is.
Hij kijkt dan wel met de huidige GG-bril naar een situatie van 60 jaar terug. Dat kan inderdaad.

Inhoudelijk lees ik, dat Golverdingen van mening is, dat Kok gerehabiliteerd kan worden, omdat er misverstand was over de definities van bepaalde zaken. Ik lees echter nergens, dat rehabilitatie van Steenblok inhoudelijk gerechtvaardigd zou zijn.

Zuiveren van blazoen is op zichzelf geen doelstelling. Bovendien zal elke rehabilitatie weer nieuwe vlekken op het blazoen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Auto »

Even een aanvulling: alles met betrekking tot dr Steenblok staat mijn insziens buiten de discussie, omdat ds Golverdingen promoveert op de geschiedenis van 1948 (waar hij geëindigd is met zijn onderzoek voor zijn doctoraal en waar het boek "tot behoud van de kerk" uit voort is gekomen) tot en met 1950. Dus er is nog geen onderzoek gedaan naar de geschiedenis binnen de GG van 1950 t/m 1953 (of anders gezegd er is nog niets over gepubliceerd/0
Plaats reactie