Smartphone / E-mobiel

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef: En thuis internet ik via Solcon ja.. goed gezien. Kan ook overal bij als ik wil. Mijn kinderen niet. Nog niet tenminste, want ik overweeg om bewust het filter helemaal uit te zetten.
Kun je deze zin eens nader toelichten? Ik heb wat ervaring, ook met Sietse en oppassende pubers. Ook zij zijn geneigd tot alle kwaad, evenals ikzelf overigens.
Luther, wat wil je weten? Wat bedoel je met Sietse?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef:
Gian schreef: En thuis internet ik via Solcon ja.. goed gezien. Kan ook overal bij als ik wil. Mijn kinderen niet. Nog niet tenminste, want ik overweeg om bewust het filter helemaal uit te zetten.
Kun je deze zin eens nader toelichten? Ik heb wat ervaring, ook met Sietse en oppassende pubers. Ook zij zijn geneigd tot alle kwaad, evenals ikzelf overigens.
Luther, wat wil je weten? Wat bedoel je met Sietse?
Ik bedoelde serieuze , maar mijn autocorrectie heeft daar kennelijk Sietse van gemaakt. Wat ik bedoel is: Waarom overweeg je om bewust het filter uit te zetten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:
Luther schreef:
Gian schreef: En thuis internet ik via Solcon ja.. goed gezien. Kan ook overal bij als ik wil. Mijn kinderen niet. Nog niet tenminste, want ik overweeg om bewust het filter helemaal uit te zetten.
Kun je deze zin eens nader toelichten? Ik heb wat ervaring, ook met Sietse en oppassende pubers. Ook zij zijn geneigd tot alle kwaad, evenals ikzelf overigens.
Luther, wat wil je weten? Wat bedoel je met Sietse?
Ik bedoelde serieuze , maar mijn autocorrectie heeft daar kennelijk Sietse van gemaakt. Wat ik bedoel is: Waarom overweeg je om bewust het filter uit te zetten?
Ik vraag me af wat het beste is. Het is mi kiezen tussen de minst problematische keuze en heb iig afgeleerd dat er een oplossing is.
In die wereld leven we vandaag en dat geld ook voor onze kinderen.

Ik kijk naar de omstandigheden. Die bestaan uit het feit dat we bijna overal gratis wifi hebben, dat de buurman een onbeveiligd modem heeft, dat een internetfilter niet goed filtert, dat onze kinderen een smartphone op zak hebben en dat we allemaal een onvermijdelijke neiging hebben om het kwade te doen.
Ziedaar het probleem.

Alleen daarom zie ik al niet het nut van een filter, want als we willen kunnen we zoeken en vinden wat we willen.

Ik ben ervan overtuigd dat alleen een pertinent niet-willen werkt. Misschien zonder dat we ooit verkeerde zaken bezocht hebben, misschien nadat we geleerd hebben wat de ellende op internet in ons leven teweeg brengt. Nog niet zozeer in uiterlijke zin (huwelijksproblemen verslaving ed), maar vooral in geestelijke zin. Een andere weg is er mi niet. Ik geloof maar weinig van de man die een rein leven leid vanwege het filter.

Het mag misschien moeilijk zijn te kiezen tussen kwaad en goed , het is nog veel moeilijker het goede te doen als het kwade niet mag. Houden we onszelf dan niet een beetje voor de gek door ons internet te filteren? We kunnen blijkbaar moeilijk kiezen tussen goed en kwaad, dus leggen we onszelf een wet/maatregel op die we met hetzelfde gemak kunnen overtreden.
Het is niet zo dat we heel veel niet mogen omdat we de Heere dienen, het is zo dat we heel veel niet willen omdat we bij Hem horen. Het verschil tussen een wettische godsdienst en leven uit genade.

Daarom zie ik het nut niet meer van een filter.

De kwestie is echter hoe we onze kinderen hiermee opvoeden. Moet ik een filter nemen tot ze 10 zijn? of een andere leeftijd? In een gezin met meerdere kinderen kan dat al niet.
Daarom denk ik aan een opvoeding met open internet, dat we onze kinderen met vallen en opstaan de verantwoordelijkheid mee moeten geven die ze ooit helemaal zelf zullen moeten dragen, en dat we ze duidelijk moeten maken wat de destructieve middelen zijn die de boze in onze tijd gebruikt.
Misschien mag het wel een weg zijn waarin ze zichzelf leren kennen en op zoek gaan naar vergeving. Vergeet in ieder geval het idee dat we onze kinderen vrij en rein op kunnen voeden. We zullen ze vroeg of laat toch los moeten laten en dan is het de vraag of ze geleerd hebben zelf de verantwoordelijkheid te dragen of niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Luther »

Het probleem is ook: Hoe komt het dat we de smartphone zonder enige discussie hebben geaccepteerd?
En nog prangender vraag: Waarom heeft zo'n 90% van onze 13-jarigen zo'n ding gekregen, veelal van de eigen ouders?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Gian »

Luther schreef:Het probleem is ook: Hoe komt het dat we de smartphone zonder enige discussie hebben geaccepteerd?
En nog prangender vraag: Waarom heeft zo'n 90% van onze 13-jarigen zo'n ding gekregen, veelal van de eigen ouders?
Luther, discussie of niet, de smartphone is er.
En binnenkort zijn er geen abbo's meer zonder internet.

Maw, het is voor mij niet de vraag of we het accepteren, het is de vraag hoe we onze kinderen opvoeden met deze zaken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door eilander »

Interessante posting, Gian. In hoofdlijnen ben ik het met je eens: als we denken dat het filter de remedie is tegen ons zondige hart, hebben we het heel erg mis. Alleen de afwassing van de zonden door Christus' bloed kan ons redden.

Tegelijkertijd zie ik wel een aantal dingen iets anders dan jij. Dat wil ik hier toch wel even delen:
1. Mét Luther verbaas ik mij wel over het gemak waarmee kinderen een smartphone krijgen van hun ouders, terwijl dat nu nog niet nodig is. Maar dat even terzijde.
2. Puur praktisch: ik zie in mijn omgeving nog niet direct dat een filter geen enkele zin heeft. Ik check nu even hoeveel draadloze netwerken er in mijn omgeving zijn. Dat zijn er op dit moment maar 4. In een vorige situatie waren dat er een stuk of 10. Maar geen enkele is (en was toen) onbeveiligd. Ik denk dat dat inmiddels wel doorgedrongen is: iedereen beveiligt zijn eigen netwerk.
3. Vervolg op punt 2: "overal" gratis wifi? Ik wil dat wel enigszins nuanceren. Natuurlijk zijn er veel plaatsen (MacDonalds, tankstation, bibliotheek, trein). Maar ikzelf kom op deze plaatsen niet zo heel vaak en mijn kinderen eigenlijk ook niet.
Nogmaals: ik begrijp heus wel dat zowel ik als mijn kinderen de mogelijkheden kunnen zoeken en dan ook vinden. Voor mezelf - ik zeg dit er nadrukkelijk bij - vind ik het in elk geval belangrijk dat ik thuis die mogelijkheid niet heb. Thuis is toch altijd nog de plek waar je in alle rust zelf allerlei dingen zou kunnen opzoeken, zonder enige sociale controle. Ik geloof inderdaad ook niet in een "rein leven dankzij een filter", maar wel kan dit één van de hulpmiddelen zijn.
4. Wij kunnen allemaal prima werken met het Kliksafefilter, dus het probleem van "tot welke leeftijd" speelt niet zo.
5. Ook omgaan met tijdsbesteding / onnuttige spelletjes of filmpjes behoort tot de opvoeding. Dus niemand heeft de illusie dat je met een filter niet meer hoeft om te kijken naar je kinderen achter een computer.
6. Opvoeden is niet eenvoudig. Naar mijn stellige overtuiging is een filter echter een stukje (niet meer dan dat) van de invulling die wij geven aan de verantwoordelijkheid van kinderen op te voeden in de vreze des Heeren. En dat is een kinderlijke vreze en geen slaafse. Zo althans proberen wij dit door te geven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door helma »

Luther schreef:Het probleem is ook: Hoe komt het dat we de smartphone zonder enige discussie hebben geaccepteerd?
En nog prangender vraag: Waarom heeft zo'n 90% van onze 13-jarigen zo'n ding gekregen, veelal van de eigen ouders?

Onze dochter van 12 is de enige in haar klas zonder mobiel.
Onze zoon van 15 heeft sinds een maand zijn eerste mobiel; ook hij was de eerste 3 klassen van de HAVO de enige zonder mobiel.
En weet je hoe moeilijk ze dat eigenlijk vinden. De hele klas appt alles naar elkaar door in de groepsapp.
Als je geen mobiel hebt, mis je veel informatie. Want niemand denkt daan die ene persoon zonder app.
Op school is er Wifi; als er een tussenuur is pakt iedereen zijn mobiel; mijn dochter moet soms soebatten om 'aandacht' zonder mobiel. Iedereen zit met dat schermpje voor zich; al of niet gezamenlijk ergens naar te kijken.
Het wordt als ouder steeds moeilijker om niet overstag te gaan. Want je stelt je kind in een verschrikkelijke uitzonderingspositie.
Je voelt je min of meer schuldig.

Ik kan ook niet begrijpen dat we allemaal denken dat ze dat ding nodig hebben.
We hebben inmiddels toch allemaal wel door hoe verslavend het is en hoe groot de impact is van het veelvuldig gebruik.
Thuis hebben de kids niet doorlopend Wifi. Bepaalde uren van de dag (en 's nachts) kunnen ze niet op internet. Ook zondags niet.
Als een van de jongens 1 uur niet gekeken heeft zijn er zo'n 100 apps binnengekomen die hij gemist heeft!
Ik ben bang dat dat aantal van onze zoon van 17 nog heel wat hoger ligt.

::please
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:Het probleem is ook: Hoe komt het dat we de smartphone zonder enige discussie hebben geaccepteerd?
En nog prangender vraag: Waarom heeft zo'n 90% van onze 13-jarigen zo'n ding gekregen, veelal van de eigen ouders?

Onze dochter van 12 is de enige in haar klas zonder mobiel.
Onze zoon van 15 heeft sinds een maand zijn eerste mobiel; ook hij was de eerste 3 klassen van de HAVO de enige zonder mobiel.
En weet je hoe moeilijk ze dat eigenlijk vinden. De hele klas appt alles naar elkaar door in de groepsapp.
Als je geen mobiel hebt, mis je veel informatie. Want niemand denkt daan die ene persoon zonder app.
Op school is er Wifi; als er een tussenuur is pakt iedereen zijn mobiel; mijn dochter moet soms soebatten om 'aandacht' zonder mobiel. Iedereen zit met dat schermpje voor zich; al of niet gezamenlijk ergens naar te kijken.
Het wordt als ouder steeds moeilijker om niet overstag te gaan. Want je stelt je kind in een verschrikkelijke uitzonderingspositie.
Je voelt je min of meer schuldig.

Ik kan ook niet begrijpen dat we allemaal denken dat ze dat ding nodig hebben.
We hebben inmiddels toch allemaal wel door hoe verslavend het is en hoe groot de impact is van het veelvuldig gebruik.
Thuis hebben de kids niet doorlopend Wifi. Bepaalde uren van de dag (en 's nachts) kunnen ze niet op internet. Ook zondags niet.
Als een van de jongens 1 uur niet gekeken heeft zijn er zo'n 100 apps binnengekomen die hij gemist heeft!
Ik ben bang dat dat aantal van onze zoon van 17 nog heel wat hoger ligt.

::please
Volledig herkenbaar verhaal, helma. En ik ben het met je eens dat het moeilijk is wat groepsdruk betreft. Maar het is idd verslavend. In de tweede klas is een avond niet kijken, zo'n 800 - 1200 whatsappjes missen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door refo »

5 seconden per whatsapp is 6000 seconden. Lijkt me sterk dat het je lukt die allemaal tot je te nemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Luther »

refo schreef:5 seconden per whatsapp is 6000 seconden. Lijkt me sterk dat het je lukt die allemaal tot je te nemen.
Klopt, dat lukt ook niet, maar in een groeps-whatsapp gaat het snel hoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Mara »

Leggen jullie je mobiel op het nachtkastje s'avonds?
Aangezien wij nog een vaste telefoon hebben, laat ik mijn mobiel beneden.
We zijn toch wel bereikbaar in een noodgeval, want alle bekenden hebben ons telefoonnummer.
Vanmorgen zag ik dat ik vannacht 5 x gebeld ben, door zo'n vaag buitenlands nummer.
Zo blij dat ik dat dus niet gehoord heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Leggen jullie je mobiel op het nachtkastje s'avonds?
Aangezien wij nog een vaste telefoon hebben, laat ik mijn mobiel beneden.
We zijn toch wel bereikbaar in een noodgeval, want alle bekenden hebben ons telefoonnummer.
Vanmorgen zag ik dat ik vannacht 5 x gebeld ben, door zo'n vaag buitenlands nummer.
Zo blij dat ik dat dus niet gehoord heb.
Mijn telefoon ligt 's nachts aan de lader in mijn studeer/werkkamertje. Ik wil 's avonds niet afgeleid worden door het ding, en die straling 25 cm van mijn hoofd lijkt me ook niet gezond.

Overigens gaat mijn telefoon ook automatisch om half 9 op stil (ik ga meestal om 9 uur naar bed), zodat ik niet meer gestuurd word. Dan gaat hij alleen nog maar af als mijn vrouw belt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 jul 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Leggen jullie je mobiel op het nachtkastje s'avonds?
Aangezien wij nog een vaste telefoon hebben, laat ik mijn mobiel beneden.
We zijn toch wel bereikbaar in een noodgeval, want alle bekenden hebben ons telefoonnummer.
Vanmorgen zag ik dat ik vannacht 5 x gebeld ben, door zo'n vaag buitenlands nummer.
Zo blij dat ik dat dus niet gehoord heb.
Ja, ik laad mijn telefoon ‘s nachts op naast mijn bed met het geluid uit en de app DreamLab aan.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Hoopvol »

Mara schreef:Leggen jullie je mobiel op het nachtkastje s'avonds?
Aangezien wij nog een vaste telefoon hebben, laat ik mijn mobiel beneden.
We zijn toch wel bereikbaar in een noodgeval, want alle bekenden hebben ons telefoonnummer.
Vanmorgen zag ik dat ik vannacht 5 x gebeld ben, door zo'n vaag buitenlands nummer.
Zo blij dat ik dat dus niet gehoord heb.
Ik heb altijd mijn mobiel op mijn nachtkastje. Ik heb hem eigenlijk ook bijna altijd mee. Dat komt omdat er altijd collega's kunnen bellen die een storing hebben. Want als ik een storing heb vind ik het ook lekker om een collega te bellen..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:(ik ga meestal om 9 uur naar bed)
Zo vroeg? Ik zou gek worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie