Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hoopvol »

HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Overigens is het natuurlijk niet zo dat elke predikant gelezen wordt. Waarschijnlijk is er in jullie kerk ook nog nooit een preek gelezen van bijvoorbeeld Ægidus Francken?

Dit jaar heb ik 2x gehoord dat Spurgeon geciteerd werd in onze kerk. Hoe vaak wordt hij bij jullie geciteerd?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Zie antwoord Pierre, daar ging het me om!!
Waarvoor dank @Pierre27.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Hoopvol schreef:
HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Overigens is het natuurlijk niet zo dat elke predikant gelezen wordt. Waarschijnlijk is er in jullie kerk ook nog nooit een preek gelezen van bijvoorbeeld Ægidus Francken?

Dit jaar heb ik 2x gehoord dat Spurgeon geciteerd werd in onze kerk. Hoe vaak wordt hij bij jullie geciteerd?
Nee klopt, wij hebben ook bijna nooit een leespreek, dus dat gaat sowieso niet op.
Spurgeon word ook zeer regelmatig aangehaald op de kansel of in de kerkbode.

Maargoed, het ging mij er om dat Bolier uitspraken deed die volgens mij niet echt de GGiN representeerde, dat was de strekking.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef:Het gaat om de vraag hoe jij erbij komt dat de meesten uit de GGiN het wel relevant vinden.
Hoe de GGiN zich profileert is gewoon bekend. De theologische stellingen zijn helder en duidelijk terug te vinden in de preken en in de statuten. De GGiN ''leer'' is gewoon niet hetzelfde als die van Spurgeon. Ik vind dat Bolier op z'n minst suggereert dat dit wél zo is.

Zoals Piet Puk al aangaf, de nodige ophef na een publicatie van ds. Roos geeft al het een en ander aan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door mulder »

Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Erik1960 »

mulder schreef:De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Dat zou toch ook verschrikkelijk zijn? (Geldt voor elk kerkverband in mijn ogen, maar dat terzijde)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Precies. Eenheidsworst is ook niet gezellig.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Ja het kan zijn dat er liggingsverschillen zijn. Maar in het algemeen zal hetgeen wat Spurgeon leerde, niet hetgeen zijn wat een GGiN'er leert. Bij een aantal hier gaat dat er niet in en is dat inlegkunde, maar ik geloof dat gewoon echt niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
mulder schreef:De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Dat zou toch ook verschrikkelijk zijn? (Geldt voor elk kerkverband in mijn ogen, maar dat terzijde)
Maar feitelijk gaat daar de hele discussie niet om. Dhr Bolier zegt in zijn antwoord m.i. dingen die hij alleen voor zichzelf kan zeggen, niet als antwoord op de vraag van de vraagsteller van Refoweb.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef:Het gaat om de vraag hoe jij erbij komt dat de meesten uit de GGiN het wel relevant vinden.
Hoe de GGiN zich profileert is gewoon bekend. De theologische stellingen zijn helder en duidelijk terug te vinden in de preken en in de statuten. De GGiN ''leer'' is gewoon niet hetzelfde als die van Spurgeon. Ik vind dat Bolier op z'n minst suggereert dat dit wél zo is.

Zoals Piet Puk al aangaf, de nodige ophef na een publicatie van ds. Roos geeft al het een en ander aan.
Ooit het boekje Wet en Evangelie gelezen? Daar wordt een stukje leer uiteengezet. Maar ik twijfel of je het gelezen hebt. In mijn eerdere post heb ik gezegd dat die ophef wel meevalt. Maar blijkbaar wil je bepaalde dingen niet lezen en/of begrijpen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Geen idee waar je lid bent, maar hier is dat duidelijk niet zo. Heb wel enig idee maar ik vraag me af of dat met liggingsverschillen te maken heeft, volgens mij komt men om andere redenen niet naar bepaalde dominees, maar daar gaan we het hier niet over hebben. Heb nog nooit gehoord dat dat elders ook zo is. Ik kan me 1 regio voorstellen waar dit gebeurd, maar zoals ik al zei: niet vanwege liggingsverschillen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Geen idee waar je lid bent, maar hier is dat duidelijk niet zo. Heb wel enig idee maar ik vraag me af of dat met liggingsverschillen te maken heeft, volgens mij komt men om andere redenen niet naar bepaalde dominees, maar daar gaan we het hier niet over hebben. Heb nog nooit gehoord dat dat elders ook zo is. Ik kan me 1 regio voorstellen waar dit gebeurd, maar zoals ik al zei: niet vanwege liggingsverschillen.
Simon, als ik zo tussen de regels doorlees, gaat het om Opheusden. Hoeven we het daar ook niet meer over te hebben. Maar om dit dan onder de noemer 'liggingsverschil' te categoriseren, is wel wat sneu(naar mijn mening)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: Simon, als ik zo tussen de regels doorlees, gaat het om Opheusden. Hoeven we het daar ook niet meer over te hebben. Maar om dit dan onder de noemer 'liggingsverschil' te categoriseren, is wel wat sneu(naar mijn mening)
Helemaal eens Pietje!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door mulder »

Daar woon ik helemaal niet en ook niet in die regio. Waarom die nieuwsgierigheid. er is in de Ggin best wat onvrede over de koers die nu gegaan wordt. Desondanks ben ik zelf erg blij met bijv. De prediking van ds. Roos en alle nieuwe predikanten. Maar het is wel eerlijk om te benoemen dat niet iedereen dit zo ervaart
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

mulder schreef:Daar woon ik helemaal niet en ook niet in die regio. Waarom die nieuwsgierigheid. er is in de Ggin best wat onvrede over de koers die nu gegaan wordt. Desondanks ben ik zelf erg blij met bijv. De prediking van ds. Roos en alle nieuwe predikanten. Maar het is wel eerlijk om te benoemen dat niet iedereen dit zo ervaart
Ik heb totaal geen behoefte om te gissen naar de regio waar je woont. Maar de situatie die je aangeeft, speelt heel erg in genoemde gemeente. Dat word bevestigd door Simon.

Wat ik wel waarneem dat 1 van de predikanten binnen de GGiN een zogenoemde ´populairiteit´ geniet en overvolle kerken trekt. Maar is dat liggingsverschil? Als ik die volle kerken bij deze betreffende predikant zie, denk ik altijd: is er naast God nog iemand die mensen kan bekeren? Waarom mis ik je bij de andere predikanten? Maar dat anderen vollere kerken trekken heeft volgens mij meer te maken met spreekgaven/talenten dan met liggingsverschil.
Plaats reactie