Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 05 feb 2024, 23:11 Dat klopt natuurlijk, met de uitkomende stem refereerde ik aan de Ocaaf 4 in het pedaal waar Bourdon het over had.
Overigens is bij een wat groter orgel prima de Bazuin te gebruiken als extra cf, door met de linkervoet te zorgen voor de ondersteuning en met de rechtervoet de melodie mee te spelen.
Als dat goed gebeurt, gaat er een zeer stimulerende werking vanuit voor de begeleiding van de samenzang.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 06 feb 2024, 09:32
Henk J schreef: 05 feb 2024, 23:11 Dat klopt natuurlijk, met de uitkomende stem refereerde ik aan de Ocaaf 4 in het pedaal waar Bourdon het over had.
Overigens is bij een wat groter orgel prima de Bazuin te gebruiken als extra cf, door met de linkervoet te zorgen voor de ondersteuning en met de rechtervoet de melodie mee te spelen.
Als dat goed gebeurt, gaat er een zeer stimulerende werking vanuit voor de begeleiding van de samenzang.
Je krijgt dan een cf op tenorhoogte, die door de Bazuin een octaaf omlaag wordt getrokken. Dat levert maar zelden een bevredigend klankbeeld op, meestal wordt het een dikke vette blubber onderin. Gaat alleen goed las het pedaal ook tongwerken 8', 4' en als 't even kan ook 2' heeft.
Ook het begeleiden van gemeentezang met de melodie in de bas werkt m.i. totaal niet: je hoort voortdurend octaafparallellen tussen melodie en bas. De bas moet het fundament zijn, daarom kan de bas niet tevens de melodie zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 06 feb 2024, 09:41
Inwoner schreef: 06 feb 2024, 09:32
Henk J schreef: 05 feb 2024, 23:11 Dat klopt natuurlijk, met de uitkomende stem refereerde ik aan de Ocaaf 4 in het pedaal waar Bourdon het over had.
Overigens is bij een wat groter orgel prima de Bazuin te gebruiken als extra cf, door met de linkervoet te zorgen voor de ondersteuning en met de rechtervoet de melodie mee te spelen.
Als dat goed gebeurt, gaat er een zeer stimulerende werking vanuit voor de begeleiding van de samenzang.
Je krijgt dan een cf op tenorhoogte, die door de Bazuin een octaaf omlaag wordt getrokken. Dat levert maar zelden een bevredigend klankbeeld op, meestal wordt het een dikke vette blubber onderin. Gaat alleen goed las het pedaal ook tongwerken 8', 4' en als 't even kan ook 2' heeft.
Ook het begeleiden van gemeentezang met de melodie in de bas werkt m.i. totaal niet: je hoort voortdurend octaafparallellen tussen melodie en bas. De bas moet het fundament zijn, daarom kan de bas niet tevens de melodie zijn.
Er zijn diverse voorbeelden van onder meer Sietze de Vries, waar dit succesvol wordt toegepast. En zelfs zonder overige tongwerken.
De melodie in de bas is een ander verhaal en daar heb ik het ook niet over. Eens dat de bas je fundament moet zijn.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 06 feb 2024, 09:41 Je krijgt dan een cf op tenorhoogte, die door de Bazuin een octaaf omlaag wordt getrokken. Dat levert maar zelden een bevredigend klankbeeld op, meestal wordt het een dikke vette blubber onderin. Gaat alleen goed las het pedaal ook tongwerken 8', 4' en als 't even kan ook 2' heeft.
Ook het begeleiden van gemeentezang met de melodie in de bas werkt m.i. totaal niet: je hoort voortdurend octaafparallellen tussen melodie en bas. De bas moet het fundament zijn, daarom kan de bas niet tevens de melodie zijn.
Vind dit wel een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/shorts/1rG3qGgGrtw
Kameraad van mij is professioneel organist en die doet het ook wel als hij speelt in een Lutherse gemeente. Maar goed, die gemeente bestaat ook vooral uit zelfstandige zangers met een cantor ervoor, dus die zingen altijd door.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Maanenschijn »

Het is een forse uitdaging voor je hersenhelften om te improviseren met de c.f in het pedaal en een er goede harmonie tegenover te zetten of trio van te maken. Om een beetje spannende harmonie te maken en parallellen te voorkomen vereist dat behoorlijk kennis en oefening.

Althans, is mijn ervaring.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Bourdon16 »

Mannen, welkom op de 2e mannenzangavond in Veen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Gezang »

Ik kom alleen als er gezangen worden gezongen..
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Bourdon16 »

Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:19 Ik kom alleen als er gezangen worden gezongen..
Dat is dan bij deze afgesproken..
Ze zullen eenig zijn..
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Ad Anker »

Bourdon16 schreef: 10 feb 2024, 08:01 Mannen, welkom op de 2e mannenzangavond in Veen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Ben je verhinderd? Een week later is er eentje in de GG van Dirksland. 23 maart 2024; aanvang 19:00 uur. Opbrengst t.b.v. de actie van de JBGG. Toegang gratis, collecte.
Er kunnen 1000 mannen in die kerk, dus komt allen. ;)
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door ejvl »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 15:11 Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
Los van of het mooi is, ik begrijp dat hele vroege inzetten tussen de regels niet. Heb het al aan diverse mensen gevraagd maar heb geen duidelijk antwoord gehad, behavle dat het een gewoonte is.
Het is toch veel mooier, en het lijkt mij ook beter, om de inzet tussen de regels tegelijk te laten verlopen tussen zangers en orgel in plaats van dat de organist elke regel veel te vroeg inzet waardoor het wachten is?
(En in dit geval wordt naar mijn weten gewoon in de maat gezongen alleen de organist zet veel te vroeg elke regel in, dat zie je bijvoorbeeld ook bij Nieuwkoop, Heykoop, enzovoorts.).
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

ejvl schreef: 12 feb 2024, 16:03 Los van of het mooi is, ik begrijp dat hele vroege inzetten tussen de regels niet. Heb het al aan diverse mensen gevraagd maar heb geen duidelijk antwoord gehad, behavle dat het een gewoonte is.
Het is toch veel mooier, en het lijkt mij ook beter, om de inzet tussen de regels tegelijk te laten verlopen tussen zangers en orgel in plaats van dat de organist elke regel veel te vroeg inzet waardoor het wachten is?
(En in dit geval wordt naar mijn weten gewoon in de maat gezongen alleen de organist zet veel te vroeg elke regel in, dat zie je bijvoorbeeld ook bij Nieuwkoop, Heykoop, enzovoorts.).
Klopt, er wordt helemaal geen rust gegeven. Gewoon meetellen, vaak pakt de gemeente anderhalf tot twee tellen rust en door. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dus ik vrees onkunde.
Verder werd er inderdaad best aardig in de maat gezongen, dat valt nog alles mee voor ruim 1900 zangers die overal vandaan komen. Laat zien dat een groep mensen vaak vanzelf een tempo pakt waar ze zich fijn bij voelen, afhankelijk van de ruimte en de grootte van de groep is dat wat sneller of langzamer.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 15:11 Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
Heel mooi! Zit er zoveel akoestiek in die kerk of is er wat toegevoegd? Het lijkt wel een kathedraal.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
ejvl schreef: 12 feb 2024, 16:03 Los van of het mooi is, ik begrijp dat hele vroege inzetten tussen de regels niet. Heb het al aan diverse mensen gevraagd maar heb geen duidelijk antwoord gehad, behavle dat het een gewoonte is.
Het is toch veel mooier, en het lijkt mij ook beter, om de inzet tussen de regels tegelijk te laten verlopen tussen zangers en orgel in plaats van dat de organist elke regel veel te vroeg inzet waardoor het wachten is?
(En in dit geval wordt naar mijn weten gewoon in de maat gezongen alleen de organist zet veel te vroeg elke regel in, dat zie je bijvoorbeeld ook bij Nieuwkoop, Heykoop, enzovoorts.).
Klopt, er wordt helemaal geen rust gegeven. Gewoon meetellen, vaak pakt de gemeente anderhalf tot twee tellen rust en door. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dus ik vrees onkunde.
Verder werd er inderdaad best aardig in de maat gezongen, dat valt nog alles mee voor ruim 1900 zangers die overal vandaan komen. Laat zien dat een groep mensen vaak vanzelf een tempo pakt waar ze zich fijn bij voelen, afhankelijk van de ruimte en de grootte van de groep is dat wat sneller of langzamer.
Volgens mij zit de organist keurig in de maat, maar gaan de zangers een tel te laat zingen. Als ik de metronoom er naast leg zit het tempo op M=37. Tussen de regels zit twee tellen. Ik denk, niks mis mee. Maar naar aard van de gewoonte zetten de mannen een tel te laat in.

Aanvulling:

In onze gemeente is een organist die echt te snel is, bijna een tel te vroeg, maar waar de gemeente dan vrijwel keurig in de zelfde maat blijft, er is ook een organist die ruim de tijd neemt tussen de regels en waar gemeente en organist ook vrijwel gelijk de regel beginnen. Als de gemeente maar in de maat kan blijven ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Henk J »

Bourdon16 schreef: 12 feb 2024, 16:45
Henk J schreef: 12 feb 2024, 15:11 Nu het hier toch zoveel over mannenzang gaat, een opname van Psalm 25:2, 4 en 6 uit de Noorderkerk te Rijssen: https://www.youtube.com/watch?v=LLylKGI60kk
Heel mooi! Zit er zoveel akoestiek in die kerk of is er wat toegevoegd? Het lijkt wel een kathedraal.
Hier is wel wat toegevoegd maar het is wel een prettige kerk om in te zingen.
Plaats reactie