Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef: 09 apr 2024, 17:20
Mannetje schreef: 09 apr 2024, 16:05 Niet meer dan 60 slagen per minuut, en ook niet meer dan 2 per seconde. Dus na een iets sneller gedeelte toch weer even tot bezinning komen op je triangel.
Mijn wiskundig inzicht is miserabel, dus ik zal de pointe wel missen. Maar "niet meer dan 60 slagen per minuut" betekent volgens mij maximaal 1 slag per seconde. Hoe is dat te rijmen met "niet meer dan 2 slagen per seconde"?

Voor extreem hoge of lange noten is overigens een paar jaar geleden in Engeland een oplossing bedacht
https://youtu.be/ukDAfF0-8q8?si=ENfI8_rFCem3tuN7
Dat snap ik dan weer wel, je wiskundige inzicht. :D

Ik zal je op weg helpen: Bij elk ritme anders dan iso-ritmisch kan je dan prima ook snellere slagen hebben die weer gevolgd worden door langzamere, als het gemiddelde maar op 1 slag per seconde blijft. (zie vetgedrukte zin van @Mannetje)

(Maar goed, dat gaat dus niet op als alleen iso-ritmisch gekwalificeerd wordt als eerbiedig :) )
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 15:55
Ararat schreef: 09 apr 2024, 15:44 Hoe speel je eerbiedig op een instrument?
Voor wat betreft orgel: langzaam.

Hoe het op een gitaar, trompet of iets dergelijks moet weet ik niet. Misschien dat je daar per definitie niet eerbiedig op kan spelen.
Tempo heeft er wat mij betreft, niets mee te maken. Maar luid schallende trompetten zijn alleen bij bepaalde teksten eerbiedig, anders zijn ze ongepast. Eerbiedig betekent wat mij betreft, met verschuldigde eerbied.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Mannetje »

@Hendrikus:

Als je bijvoorbeeld 10 seconden 2 slagen per seconde slaat, dan heb je er al 20. Vervolgens heb je er voor de volgende 50 seconden dus nog maximaal 40 over. Want anders wordt het te druk.

Dus je mag wel even iets sneller gaan, maar dat moet gecompenseerd worden door een langzamere passage.
-
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 09 apr 2024, 16:31
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 15:55
Ararat schreef: 09 apr 2024, 15:44 Hoe speel je eerbiedig op een instrument?
Voor wat betreft orgel: langzaam.

Hoe het op een gitaar, trompet of iets dergelijks moet weet ik niet. Misschien dat je daar per definitie niet eerbiedig op kan spelen.
Is eerbied op enige manier geconnecteerd aan tempo?
Wat mij betreft niet. Tempo heeft naar mijn idee alleen een relatie met de verwerkingssnelheid. Hoe trager de verwerkingssnelheid, hoe trager ook het spreken. Al zitten er ook culturele aspecten aan, want het blijkt mogelijk te zijn om mensen aan te leren om met het orgel mee te zingen, zonder dat er iets aan hun verwerkingssnelheid verandert. :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

Boven sommige muziekstukken staat als tempo-aanduiding Andante religioso.
Letterlijk vertaald: godsdienstig gaande. Bedoeld is waarschijnlijk zoiets als eerbiedig gaande.
Maar dan staat er in de psalm: hoe vrolijk gaan de stammen op.
Ingewikkeld hoor ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Tiberius »

Of misschien betekent godsdienstig gaande vrolijk gaande :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: 09 apr 2024, 18:34 Of misschien betekent godsdienstig gaande vrolijk gaande :)
Goed plan Tib :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Ararat »

TSD schreef: 09 apr 2024, 17:30
Hendrikus schreef: 09 apr 2024, 17:20
Mannetje schreef: 09 apr 2024, 16:05 Niet meer dan 60 slagen per minuut, en ook niet meer dan 2 per seconde. Dus na een iets sneller gedeelte toch weer even tot bezinning komen op je triangel.
Mijn wiskundig inzicht is miserabel, dus ik zal de pointe wel missen. Maar "niet meer dan 60 slagen per minuut" betekent volgens mij maximaal 1 slag per seconde. Hoe is dat te rijmen met "niet meer dan 2 slagen per seconde"?

Voor extreem hoge of lange noten is overigens een paar jaar geleden in Engeland een oplossing bedacht
https://youtu.be/ukDAfF0-8q8?si=ENfI8_rFCem3tuN7
Dat snap ik dan weer wel, je wiskundige inzicht. :D

Ik zal je op weg helpen: Bij elk ritme anders dan iso-ritmisch kan je dan prima ook snellere slagen hebben die weer gevolgd worden door langzamere, als het gemiddelde maar op 1 slag per seconde blijft. (zie vetgedrukte zin van @Mannetje)

(Maar goed, dat gaat dus niet op als alleen iso-ritmisch gekwalificeerd wordt als eerbiedig :) )
Of denk gewoon aan de trajectcontrole op de snelweg.
Je ontdekt dat je een stukje te hard reed, dat los je gewoon op door een stukje 50 km/u te rijden :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 16:21
Ararat schreef: 09 apr 2024, 16:15 Dank beiden! Hier kan ik wat mee! :)
Doe je eigenlijk ook mee met de Psalm 33 challenge? Ik ben wel benieuwd naar je filmpje!
Ik lees net dat je triangel niet tot de eerbiedwaardige instrumenten rekent. Ik wil je geweten geen geweld aan doen. :)

(eigenlijk moet ik er te lang op oefenen)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 09 apr 2024, 18:32 Boven sommige muziekstukken staat als tempo-aanduiding Andante religioso.
Letterlijk vertaald: godsdienstig gaande. Bedoeld is waarschijnlijk zoiets als eerbiedig gaande.
Maar dan staat er in de psalm: hoe vrolijk gaan de stammen op.
Ingewikkeld hoor ;)
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Boven psalm 68 staat niet de tempo-aanduiding 'Andante religioso'.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door TSD »

Ararat schreef: 09 apr 2024, 20:01
TSD schreef: 09 apr 2024, 17:30
Hendrikus schreef: 09 apr 2024, 17:20
Mannetje schreef: 09 apr 2024, 16:05 Niet meer dan 60 slagen per minuut, en ook niet meer dan 2 per seconde. Dus na een iets sneller gedeelte toch weer even tot bezinning komen op je triangel.
Mijn wiskundig inzicht is miserabel, dus ik zal de pointe wel missen. Maar "niet meer dan 60 slagen per minuut" betekent volgens mij maximaal 1 slag per seconde. Hoe is dat te rijmen met "niet meer dan 2 slagen per seconde"?

Voor extreem hoge of lange noten is overigens een paar jaar geleden in Engeland een oplossing bedacht
https://youtu.be/ukDAfF0-8q8?si=ENfI8_rFCem3tuN7
Dat snap ik dan weer wel, je wiskundige inzicht. :D

Ik zal je op weg helpen: Bij elk ritme anders dan iso-ritmisch kan je dan prima ook snellere slagen hebben die weer gevolgd worden door langzamere, als het gemiddelde maar op 1 slag per seconde blijft. (zie vetgedrukte zin van @Mannetje)

(Maar goed, dat gaat dus niet op als alleen iso-ritmisch gekwalificeerd wordt als eerbiedig :) )
Of denk gewoon aan de trajectcontrole op de snelweg.
Je ontdekt dat je een stukje te hard reed, dat los je gewoon op door een stukje 50 km/u te rijden :D
Ja, dat.

In principe zou je kunnen stellen dat het geflitst worden tijdens traject-controle een gebrek aan wiskundig inzicht openbaart ;)
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Mannetje »

Of een te ruim gevulde portemonnee
-
ejvl
Berichten: 5753
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door ejvl »

Inwoner schreef: 09 apr 2024, 16:31
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 15:55
Ararat schreef: 09 apr 2024, 15:44 Hoe speel je eerbiedig op een instrument?
Voor wat betreft orgel: langzaam.

Hoe het op een gitaar, trompet of iets dergelijks moet weet ik niet. Misschien dat je daar per definitie niet eerbiedig op kan spelen.
Is eerbied op enige manier geconnecteerd aan tempo?
Helaas wordt dit argument best wel eens van stal gehaald dat langzaam, slepend zingen, eerbiedig zou zijn omdat je dan kan nadenken wat je zingt en het intussen kan overpijnzen.
Ik ben wel van mening dat het afjakkeren van een psalm, niet eerbiedig is, ik vind M50 op psalmboek.nl, ritmisch, het mooist maar dat is een mening waarmee ik niet zeg dat M64 "afjakkeren" is.
Maar ik vind het wel onzin dat alleen langzaam, slepend zingen, eerbiedig zou zijn. Ik vind het zelfs oneerbiedig maar ook dat is een mening.
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door DDD »

Ik zou het zeker niet als eerbiedig ervaren als iemand in een traag tempo tegen mij zou praten. Ik zou me integendeel niet helemaal serieus genomen voelen.

Nu zijn mensen tegenover God per definitie traag van begrip, dus zal het verschil in tempo in die zin niet zoveel uitmaken, maar de redenering kan ik daarmee nog steeds niet volgen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Marco »

Ararat schreef: 26 feb 2024, 18:47 In huize Ararat wordt na de maaltijd een psalm aangeheven. Na 1773 en Meeuse is momenteel DNP aan de beurt. We zingen ritmisch. De woordkeus, gecombineerd met het ritme zorgt regelmatig voor een vrolijke noot. Vanavond was psalm 141 aan de beurt.
Wat zeggen de kenners van deze hink-stap-sprong?

Psalm 141:1 (De Nieuwe Psalmberijming)

HEER, ik hef naar U beide handen
en roep U om mij bij te staan.
Neem mijn ge-bed als of-fer aan,
als wierook die voor U mag branden.

Tekst: Ria Borkent/Jan Pieter Kuijper
© Small Stone Media t/a Dicht bij de Bijbel
Alle rechten voorbehouden
Over het algemeen vind ik DNP heel mooi, en vrij strak naar de onberijmde psalm. Ik zie er geen hink-stap-sprong in.
(omdat er niemand op dit bericht had gereageerd even wat ouds naar boven :slurp )
Plaats reactie