Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 07 mar 2024, 23:01
Lilian1975 schreef: 07 mar 2024, 22:16
merel schreef: 07 mar 2024, 21:47 Ik zeg trouwens niet dat ik het hier mee eens ben ;)
Ik probeer vier vragen te formuleren om je goed te begrijpen...

1)Hoe zie jij voor je dat een schip geen averij oploopt, als je kijkt naar de verhouding kapitein/ matroos? Is daar sprake van hiërarchie?
Het huwelijk wordt hier vaak mee vergeleken.

2)En hoe zie jij het beeld van hoofd en ledematen voor je als beeld van Christus en de Kerk?
Heb je dan problemen met de hiërarchie?

3)En als dan het beeld van het huwelijk wat een afspiegeling is van de verhouding tussen God en Zijn Kerk? Is hiërarchie dan iets wat alleen iets van vroeger is, of ook iets van vandaag binnen het christelijk huwelijk? Hiërarchie is voor mij niet mijn man mijn heer noemen. Maar wel mijn man en erkennen dat ik hem "gehoorzaam" . In de tijd zoals wij die nu kennen. En het hoofd gaat ook liefdevol met het lichaam om.

4)Laatste vraag. Is het erkennen als vrouw dat je man het hoofd is in strijd met elkaar onderdanig zijn/dienen in de vreze van de Heere. Of zou dat dat samen op gaan?

@DDD ik dien mijn man niet door hem in het openbaar belachelijk te maken. En andersom doet hij dat niet door dat met mij te doen.
Betekent dat dat je nooit kan spreken over moeilijke dingen? Wel, maar met respect.
En niet om de ander omlaag te halen. Of om jezelf op te heffen.
1. Het komt ons huwelijk ten goede als daar geen hiërarchie is. Dan trekken wij samen op en versterken elkaar en vullen elkaar aan. Wij hebben beiden een sterk karakter naast ons nodig.

2. Dat Christus de kerk lijdt lijkt mij duidelijk

3. Ik gehoorzaam mijn man. Zoals aangegeven hebben wij sterke karakters , hebben onze eigen rol in ons huwelijk en staan naast elkaar en ondersteunen elkaar.

4. God dienen zie ik anders dan mijn man dienen
Antwoord 1) hoe kijk je tegen het voorbeeld kapitein en matroos op een schip aan. Daar krijg ik geen echt antwoord op. Er is nl wel sprake van een vorm van hiërarchie, maar niet als slaaf en eigenaar. Wel kan de een niet zonder de ander.
Antwoord 2) dus hier geen probleem met hiërarchie toch?
Antwoord 3) je zegt je gehoorzaamt je man. Dan is er toch hiërarchie? Anders hoef je niet te gehoorzamen. Dan is het alleen iets doen omdat je het er mee eens bent. Ook waar sprake is van hiërarchie kan is er goed is sprake van aanvullen, ondersteunen.

Antwoord 4) wat ik bedoel. Het zijn twee dingen die niet te scheiden zijn. De Heere vraagt elkaar onderdanig te zijn in en vanuit Christus. Dat kan ook alleen in en vanuit Hem.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 08 mar 2024, 15:59 Als wij bij goede vrienden zijn en wij met zn alle politiek oid bespreken, houd ik inderdaad mijn mond niet. Onze visies kunnen lijnrecht tegenover elkaar staan. Dan wacht ik niet met mijn vragen tot wij thuis zijn ;)
Ik heb continue gezegd in vertrouwelijk gesprek kan je advies vragen om om te gaan met problemen waar je tegenaan loopt en waar je samen niet uitkomt. Ik heb het dan over dingen die maken tot of hoe iemand is en wat jullie relatie bemoeilijkt of problematisch maakt. Wat onveiligheid geeft. Zit ik op een verjaardag ga ik dus niet bijv. karakterproblemen uitmeten. Nadat je er samen niet uitkomt en je loopt vast zoek je samen vertrouwelijke hulp. Dat kan een bevriende relatie zijn of professioneel. En meningsverschillen die iemand als persoon niet raken. Dus stel politieke ideeën... kleur auto of behang...daar kan je op een respectvolle manier met elkaar over in gesprek. Een kwinkslag op zijn tijd. Maar niet bijvoorbeeld spottend. Inderdaad. En stel dat ik weet dat mijn man onzeker van wordt dat ik publiekelijk zou zeggen dat hij totaal geen verstand van koken heeft. Let ik ook op mijn woorden. Daar dien ik hem niet mee. Stimuleer ik hem ook niet mee. (Overigens speelt dit niet bij ons ;) )
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

@ Lilian het woordje niet ontbrak in de zin ' ik gehoorzaam mijn man'.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 08 mar 2024, 16:33 @ Lilian het woordje niet ontbrak in de zin ' ik gehoorzaam mijn man'.
Hoe ga jij dan om met onderstaande Bijbelgedeelt uit 1 Petr3. En de bijbehorende kanttekeningen?

Het huwelijksleven
1 DESGELIJKSa gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen 1het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord 2mogen gewonnen worden,
a Gen. 3:16. 1 Kor. 14:34. Ef. 5:22. Kol. 3:18. Tit. 2:5. verwijsteksten

Gen. 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
1 Kor. 14:34 Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de Wet zegt.
Ef. 5:22 Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk den Heere;
Kol. 3:18 Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere.
Tit. 2:5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

1 Namelijk des Evangelies.
2 Dat is, tot Christus bekeerd worden, gelijk dit woord winnen gebruikt wordt Matth. 18:15. 1 Kor. 9:19, en elders. Niet dat het goed leven zonder woord genoeg is om den mens te bekeren of tot het geloof te brengen; want dat doet de Heilige Geest door het Woord Gods alleen, Ps. 19:8. Rom. 1:16; 10:17; maar omdat zulke mannen, ziende den goeden wandel der gelovige vrouwen, een goed gevoelen krijgen van dat Woord en van de religie die zij belijden, en een begeerte om hetzelve ook te horen en zichzelven door Gods genade daarnaar te schikken. verwijsteksten

Matth. 18:15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
1 Kor. 9:19 Want daar ik van alles vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.
Ps. 19:8 De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechte wijsheid gevende.
Rom. 1:16 Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
Rom. 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.


2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel 3in vreze.
3 Dat is, eerbied en zorgvuldigheid, namelijk in den dienst van God en van haar mannen.

3 bWelker 4versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken,
b 1 Tim. 2:9. Tit. 2:3. verwijsteksten
4 Dat is, haar voornaamste versiersel zij, want Paulus 1 Tim. 2:9 laat ook een eerbaar of sierlijk gewaad den vrouwen toe; maar Petrus bestraft hier alle onmatige en al te curieuze versiering, waartoe het vrouwelijk geslacht dikmaals genegen is, en alle hovaardij en trotsheid in de gewone en anderszins geoorloofde versiering. verwijsteksten

4 Maar 5de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die 6kostelijk is voor God.
5 Dat is, de inwendige mens, die dagelijks vernieuwd wordt naar Gods evenbeeld, 2 Kor. 4:16. verwijsteksten
6 Dat is, dierbaar en aangenaam.

5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook 7de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;
7 Namelijk die over haar godvruchtigheid, voorzichtigheid en nederigheid geprezen worden in het Oude Testament, als Rebekka, Hanna, de moeder van Samuël, Abigaïl, Esther en dergelijke.

6 cGelijk Sara Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker 8dochteren 9gij geworden zijt, als gij wel doet en niet vreest 10voor enige verschrikking.
c Gen. 18:12. verwijsteksten
8 Gr. kinderen, namelijk naar den geest, gelijk Abraham de vader is aller gelovigen, Rom. 4:16. verwijsteksten
9 Dat is, gij metterdaad bewijst geworden te zijn, gelijk Joh. 15:8. verwijsteksten
10 Of: met. Het Griekse woord betekent een haastige of schielijke verbaasdheid, gelijk een vogel of enig ander dier verbaasd is, wanneer het iets ziet of hoort dat hem gevaarlijk is. Deze verbaasdheid, die het vrouwelijk geslacht lichtelijk overkomt vanwege de zwakheid harer natuur, verklaart de apostel dat zij in den dienst harer mannen lichtelijk kunnen ontgaan, als zij maar wel doen en een goede consciëntie voor God houden.

7 Gij mannen insgelijks, dwoont bij haar 11met verstand, aan het vrouwelijke 12vat, als het zwakste, 13eer gevende, als die ook 14mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden 15niet verhinderd worden.
d Ef. 5:25, enz. Kol. 3:19. verwijsteksten
11 Gr. naar verstand, dat is, uw heerschappij gebruikende met voorzichtigheid en matigheid.
12 Een Hebreeuwse wijze van spreken, waardoor enig instrument, hetzij een persoon of enige andere zaak zijnde, betekend wordt; de vrouw wordt hier alzo genaamd omdat zij geschapen is tot een hulpe des mans, Gen. 2:18. verwijsteksten
13 Namelijk niet boven den man, maar nevens den man, of naast den man boven het gehele overige huisgezin, gevoegd met een bijzondere zorg en mededogendheid, gelijk het woord eer ook medebrengt, Matth. 15:4. 1 Tim. 5:17, hetwelk ook de liefde des mans en haar zorg over het huis vereist. Zie Ps. 45:10, enz. Spr. 31:27, 28. Ef. 5:25, enz. verwijsteksten
14 Namelijk des eeuwigen levens. Sommige boeken hebben als die mede-erfgenamen met u zijn. Hetwelk met den zin wel overeenkomt.
15 Namelijk door twist of tweespalt. Hier worden onder de gebeden ook allerlei oefeningen der godsdienstigheid verstaan
Gen. 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
1 Kor. 14:34 Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de Wet zegt.
Ef. 5:22 Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk den Heere;
Kol. 3:18 Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere.
Tit. 2:5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

Wat doe jij met al deze teksten uit de Bijbel?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef:
merel schreef: 08 mar 2024, 15:37 Dit staat echt heel ver van mij af. Het zou voor mij een soort van boordeline zijn. Op mijn werk moet ik overal en altijd ergens wat van vinden en vragen stellen en als mijn man in mijn buurt zou zijn, zou ik een andere rol moeten hebben. Een rol trouwens die ook niet matcht met mijn en zijn karakter
Staat je man dan gelijk aan een cliënt of zakenpartner? Niet meer? En meen je werkelijk dat jij je man of je man jou, publiekelijk ter verantwoording roept? Dat jullie elkaars mindere kanten aan de grote klok hangen?
Ik denk dat je @merel in deze post niet goed begrijpt. Ik denk dat Merel bedoeld dat ze op het werk degene is die geen dienende rol heeft, en als ze thuis komt (in zijn buurt) dan juist wel die rol moet aannemen.

Ik lees niet dat ze hem te pas en te onpas ter verantwoording roept.

Edit: ik vraag me wel wat af: wat is onderdanig (heeft dit woord in onze tijd misschien een andere lading dan in het verleden?), hoe werkt dat? Mijn vrouw is niet onderdanig. Wel denk ik dat onze rolverdeling past in een Bijbels huwelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 08 mar 2024, 17:09
Lilian1975 schreef:
merel schreef: 08 mar 2024, 15:37 Dit staat echt heel ver van mij af. Het zou voor mij een soort van boordeline zijn. Op mijn werk moet ik overal en altijd ergens wat van vinden en vragen stellen en als mijn man in mijn buurt zou zijn, zou ik een andere rol moeten hebben. Een rol trouwens die ook niet matcht met mijn en zijn karakter
Staat je man dan gelijk aan een cliënt of zakenpartner? Niet meer? En meen je werkelijk dat jij je man of je man jou, publiekelijk ter verantwoording roept? Dat jullie elkaars mindere kanten aan de grote klok hangen?
Ik denk dat je @merel in deze post niet goed begrijpt. Ik denk dat Merel bedoeld dat ze op het werk degene is die geen dienende rol heeft, en als ze thuis komt (in zijn buurt) dan juist wel die rol moet aannemen.

Ik lees niet dat ze hem te pas en te onpas ter verantwoording roept.

Edit: ik vraag me wel wat af: wat is onderdanig (heeft dit woord in onze tijd misschien een andere lading dan in het verleden?), hoe werkt dat? Mijn vrouw is niet onderdanig. Wel denk ik dat onze rolverdeling past in een Bijbels huwelijk.
Maar dat (dienende rol naar echtgenoot) niet doet omdat dat niet bij hen past, zegt ze. Daar reageer ik op.

Ik denk dat onderdanigheid te maken heeft met inderdaad je plaats als vrouw. Niet als slaaf in de negatieve context. Zo wordt het graag uitgelegd door ons verlicht denken. Maar ik vraag me zelfs af of Paulus en Petrus dat überhaupt zo bedoeld hebben. Maar wel dienstbaar. Om aan te vullen, compleet te maken. Als hulpe tegenover. Dat hulpe to heeft dezelfde positieve waarde als hulpe tegenover over de verhouding God en man. Ik meen oprecht dat het niet anders is als bijvoorbeeld in 1 Petr 3. Ik ben niet onderdanig als een slaafs hondje. Maar erken wel mijn man als hoofd. En dus gehoorzaam ik hem. Mits het niet tegen Gods wil gaat. Hoe, heb ik gisteren beschreven.

Een neven vraag voor mij is i.v.m. de moeite met structuren en de verschillende posities van ons als mensen is : 1)Als kinderen hun ouders niet gehoorzaam willen zijn . Hoe kunnen zij God dat zijn? God is daar streng over in het OT. 2) Kan je dat ook met betrekking man vrouw zeggen? In hoeverre is ons denken beïnvloed door het niet willen aanvaarden van hoe God wil dat er structuren zijn. Verhoudingen in hetgeen Hij geschapen heeft en waar Hij Heerser over is?
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Ararat »

Is 'onderdanig zijn' vandaag de dag te vervangen door 'respecteren'?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

Ararat schreef: 08 mar 2024, 19:11 Is 'onderdanig zijn' vandaag de dag te vervangen door 'respecteren'?
Nee m.i. niet. Want respecteren geeft geen verhouding weer tussen de verschillende positie van man/vrouw.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef: 08 mar 2024, 19:11 Is 'onderdanig zijn' vandaag de dag te vervangen door 'respecteren'?
Het is de ander erkennen als je hoofd, zoals je Christus erkent als hoofd van de kerk. Over de Heere Jezus zou ik niet iets lelijks zeggen in gezelschap, zeker niet in onchristelijk gezelschap waar ze Hem niet op waarde kunnen schatten. Ik probeer niet te klagen over moeite en tegenslag of kruis, maar probeer goed te spreken van Hem. Ik ben niet brutaal als ik tegen Hem spreek, ik erken dat de weg die Hij met mij gaat goed is, ook al zou ik soms op het eerste gezicht andere keuzes maken. Ik vertrouw Hem mijn leven toe en leg me neer bij Zijn wil en weg. In het gebed leg ik mijn vragen neer en soms ook mijn wensen, maar altijd Uw wil geschiedde. Hem dienen betekent voor Hem leven, tijd maken om gemeenschap met Hem te hebben en Hem prijzen met liederen en gebed. Zijn eer zoeken.

Zoiets zie ik dat ook voor me bij een man-vrouwverhouding. De vrouw vertrouwt zich op de huwelijksdag toe aan haar man in het vertrouwen dat hij haar leidt en het goede met haar voor heeft. Nu is hij God niet en heeft gebreken, maar de vrouw erkent zijn gezag, verwacht dat hij het goede met haar voor heeft, vertrouwt hem, is respectvol, niet brutaal, wil dienstbaar zijn door het goede voor hem te zoeken. Prijst hem met woorden, houdt zijn eer hoog. Ik zie veel paralellen. Dus het is breder dan respecteren, maar dat is wel het meest zichtbaar naar buiten denk ik.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door DDD »

Anselmus schreef: 08 mar 2024, 15:20
DDD schreef: 07 mar 2024, 22:12
Anselmus schreef: 07 mar 2024, 22:03
merel schreef: 07 mar 2024, 21:47 Ik zeg trouwens niet dat ik het hier mee eens ben ;)
Ik wel. Ze noemt hem haar heer omdat dat in die tijd een manier was om respect te tonen voor haar man. Als een vrouw haar man nu in gezelschap 'mijn heer' noemt maakt ze hem belachelijk. Ze kan wel op een andere manier respect tonen door bijvoorbeeld niet over zijn zwakheden te spreken met anderen of hem niet terecht te wijzen waar anderen bij zijn. En jezelf wegcijferen en verloochenen om dienstbaar te zijn aan je man zoals ik in de vorige post schreef geeft toch aan dat de vrouw haar man een hogere plaats geeft dan zichzelf? Ik zie daar iets moois in in plaats van iets minderwaardigs. Ik denk namelijk dat dit bewust keuzes vraagt en dat is lastiger (en prijzenswaardiger wat mij betreft) dan te leven vanuit eigen verlangens.

Ergens vraag ik me af of het beter is dat vrouwen in toenemende mate financieel onafhankelijk zijn. Dat neemt een deel van de noodzaak en wil om de man te dienen weg. Recent las ik het boek De omwenteling dat precies dit punt beschreef. Het legt voor mij bloot waar het aan schort, namelijk dat na de zondeval de man over de vrouw zal heersen en dat de vrouw dit niet wil. Ik zeg niet dat een vrouw zich niet mag ontplooien en haar talenten in de maatschappij mag inzetten. Zeker als daar met de gezinsomstandigheden ruimte voor is is dat prima denk ik. Tegelijk denk ik dat het ook schaduwkanten kent: de vrouw wordt onafhankelijk en kan eisen stellen waardoor een dienstbare houding zomaar kan verdwijnen. Ten koste van huwelijk en gezin.
Hier noem je al twee heel twijfelachtige dingen: geen commentaar leveren op de man en zelfs niet over zijn mindere kanten spreken. Ik vind dat allebei geen teken van een goed huwelijk.

Dat heersen van de man over de vrouw is een zondig iets, zeker niet iets om naar te verlangen.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat een vrouw dit niet en public moet doen, bijvoorbeeld tijdens een gemeente-avond op of bij iemand anders op bezoek. Als het nodig is om iets te bespreken, doe dit dan thuis. Dat lijkt me juist een uitstekend huwelijk. Paulus zegt iets van dergelijke strekking als hij zegt dat vrouwen vragen beter thuis kunnen stellen. Dat heeft met respect te maken. Niet met het toedekken van zaken of niet bespreken, maar als vrouw tijd en plaatst weten om dingen te bespreken. Dat getuigt van meer wijsheid dan alles er zomaar uitgooien waar anderen bij zijn en je man op zijn plaats zetten.
Dat vind ik dus een absurd standpunt. Een vrouw mag gewoon met een vriendin of vriend bespreken waar ze tegenaan loopt. Een gemeenteavond is niet het juiste moment om de tekortkomingen van je man of vrouw te bespreken, maar dat is ook een idioot voorbeeld.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: 08 mar 2024, 20:11
Anselmus schreef: 08 mar 2024, 15:20
DDD schreef: 07 mar 2024, 22:12
Anselmus schreef: 07 mar 2024, 22:03

Ik wel. Ze noemt hem haar heer omdat dat in die tijd een manier was om respect te tonen voor haar man. Als een vrouw haar man nu in gezelschap 'mijn heer' noemt maakt ze hem belachelijk. Ze kan wel op een andere manier respect tonen door bijvoorbeeld niet over zijn zwakheden te spreken met anderen of hem niet terecht te wijzen waar anderen bij zijn. En jezelf wegcijferen en verloochenen om dienstbaar te zijn aan je man zoals ik in de vorige post schreef geeft toch aan dat de vrouw haar man een hogere plaats geeft dan zichzelf? Ik zie daar iets moois in in plaats van iets minderwaardigs. Ik denk namelijk dat dit bewust keuzes vraagt en dat is lastiger (en prijzenswaardiger wat mij betreft) dan te leven vanuit eigen verlangens.

Ergens vraag ik me af of het beter is dat vrouwen in toenemende mate financieel onafhankelijk zijn. Dat neemt een deel van de noodzaak en wil om de man te dienen weg. Recent las ik het boek De omwenteling dat precies dit punt beschreef. Het legt voor mij bloot waar het aan schort, namelijk dat na de zondeval de man over de vrouw zal heersen en dat de vrouw dit niet wil. Ik zeg niet dat een vrouw zich niet mag ontplooien en haar talenten in de maatschappij mag inzetten. Zeker als daar met de gezinsomstandigheden ruimte voor is is dat prima denk ik. Tegelijk denk ik dat het ook schaduwkanten kent: de vrouw wordt onafhankelijk en kan eisen stellen waardoor een dienstbare houding zomaar kan verdwijnen. Ten koste van huwelijk en gezin.
Hier noem je al twee heel twijfelachtige dingen: geen commentaar leveren op de man en zelfs niet over zijn mindere kanten spreken. Ik vind dat allebei geen teken van een goed huwelijk.

Dat heersen van de man over de vrouw is een zondig iets, zeker niet iets om naar te verlangen.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat een vrouw dit niet en public moet doen, bijvoorbeeld tijdens een gemeente-avond op of bij iemand anders op bezoek. Als het nodig is om iets te bespreken, doe dit dan thuis. Dat lijkt me juist een uitstekend huwelijk. Paulus zegt iets van dergelijke strekking als hij zegt dat vrouwen vragen beter thuis kunnen stellen. Dat heeft met respect te maken. Niet met het toedekken van zaken of niet bespreken, maar als vrouw tijd en plaatst weten om dingen te bespreken. Dat getuigt van meer wijsheid dan alles er zomaar uitgooien waar anderen bij zijn en je man op zijn plaats zetten.
Dat vind ik dus een absurd standpunt. Een vrouw mag gewoon met een vriendin of vriend bespreken waar ze tegenaan loopt. Een gemeenteavond is niet het juiste moment om de tekortkomingen van je man of vrouw te bespreken, maar dat is ook een idioot voorbeeld.
Absurd, idioot. Wel wel. Je hebt nogal wat niet-onderbouwde sterke retoriek nodig, waarbij je 'ik vind' verward met 'is'. Ik vraag me af of een man het waardeert als een vrouw zijn zwakheden bespreekt met een goede vriendin. Ik ken er geen die dat een prettig idee vinden. Ik denk dat je dat in ieder geval niet zonder toestemming/medeweten van de man moet willen doen. En ja, dat gaat dwars in tegen hoe we daar in onze verlichtte samenleving tegenaan kijken. Maar ik ben ervan overtuigt dat Gods raadgevingen heilzaam zijn voor je huwelijk. Hij doet dat niet voor niets, maar omdat Hij het goede met ons voor heeft.
Fides Quaerens Intellectum
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Framboos »

DDD schreef: 08 mar 2024, 20:11 Dat vind ik dus een absurd standpunt. Een vrouw mag gewoon met een vriendin of vriend bespreken waar ze tegenaan loopt. Een gemeenteavond is niet het juiste moment om de tekortkomingen van je man of vrouw te bespreken, maar dat is ook een idioot voorbeeld.
Om eerlijk te zijn zou ik het absurd vinden en zeer onaangenaam als mijn vrouw dit soort dingen zou bespreken met een vriendin, voor ze het persoonlijk met mij besproken had. En zelfs als ze het met mij besproken heeft, zou ik het niet prettig vinden als ze het daarna met een vriendin zou bespreken. Andersom zou ik het niet met mijn vrienden over de eventuele tekortkomingen van mij vrouw hebben..
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door DDD »

Dat zegt wel iets over een enorm gesloten cultuur. Ik vind dat heel ongezond.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Christen »

Ik val niet op mannen die van onderdanigheid houden. Ik ben teveel een vrijbuiter. Wij denken hier niet in die termen.

Je houdt van iemand omdat je het niet kunt laten. Dan wil je ook dat de ander gelukkig is toch?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 08 mar 2024, 21:22 Dat zegt wel iets over een enorm gesloten cultuur. Ik vind dat heel ongezond.
Echt klinkklare onzin DDD. Dat noem je integriteit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie