In memoriam

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: In memoriam

Bericht door Geytenbeekje »

Floppy schreef: 03 feb 2024, 19:17
J.C. Philpot schreef: 03 feb 2024, 11:36
Ouweneel schrijft in zijn weblog over zijn ervaringen met Joshua, van wie onlangs enorme misbruikschandalen naar buiten kwamen.

https://www.willemouweneel.nl/#columns-en-tweets
Ik kreeg het idee dat Ouweneel het zelf ook niet goed begrijpt hoe hij het allemaal bij elkaar moet brengen - het overduidelijk negatieve en de zaken die hij zelf als positief heeft ervaren. Ik kan het waarderen dat hij daar open over is, en nu niet ineens een ander standpunt inneemt.
Toen ik het las dacht ik: ''Waarom richt je je gewoon niet meer op de (nadere) reformatoren. Maar goed, wie ben ik.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

Floppy schreef: 03 feb 2024, 19:17
J.C. Philpot schreef: 03 feb 2024, 11:36
Ouweneel schrijft in zijn weblog over zijn ervaringen met Joshua, van wie onlangs enorme misbruikschandalen naar buiten kwamen.

https://www.willemouweneel.nl/#columns-en-tweets
Ik kreeg het idee dat Ouweneel het zelf ook niet goed begrijpt hoe hij het allemaal bij elkaar moet brengen - het overduidelijk negatieve en de zaken die hij zelf als positief heeft ervaren. Ik kan het waarderen dat hij daar open over is, en nu niet ineens een ander standpunt inneemt.
Transparant en best kwetsbaar, zo van: ik weet ook niet wat ik er mee moet.
Dan kom je juist geloofwaardig over.
Het is ook erg verwarrend als ik het zo lees.....
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: In memoriam

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef: 03 feb 2024, 21:11
Floppy schreef: 03 feb 2024, 19:17
J.C. Philpot schreef: 03 feb 2024, 11:36
Ouweneel schrijft in zijn weblog over zijn ervaringen met Joshua, van wie onlangs enorme misbruikschandalen naar buiten kwamen.

https://www.willemouweneel.nl/#columns-en-tweets
Ik kreeg het idee dat Ouweneel het zelf ook niet goed begrijpt hoe hij het allemaal bij elkaar moet brengen - het overduidelijk negatieve en de zaken die hij zelf als positief heeft ervaren. Ik kan het waarderen dat hij daar open over is, en nu niet ineens een ander standpunt inneemt.
Toen ik het las dacht ik: ''Waarom richt je je gewoon niet meer op de (nadere) reformatoren. Maar goed, wie ben ik.
Omdat de kerk breder is dan wat jij noemt. Met name de nadere reformatoren zijn beïnvloed door het moderne romantische wereldbeeld van het individualisme. Zij hebben een andere kijk op de kerk en de gelovige dan bijvoorbeeld de vroege kerk en de kerk van de middeleeuwen. De nadruk op het individu en zijn/haar geloofsbeleving is nieuw en hangt duidelijk samen met de tijd na de verlichting. Daarvoor was dat niet het geval. Ook nu is de kerk breder dan onze reformatorische traditie (hoe lief ik die ook heb) en is het goed om naar de wereldwijde kerk te kijken.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef: 03 feb 2024, 19:17
J.C. Philpot schreef: 03 feb 2024, 11:36
Ouweneel schrijft in zijn weblog over zijn ervaringen met Joshua, van wie onlangs enorme misbruikschandalen naar buiten kwamen.

https://www.willemouweneel.nl/#columns-en-tweets
Ik kreeg het idee dat Ouweneel het zelf ook niet goed begrijpt hoe hij het allemaal bij elkaar moet brengen - het overduidelijk negatieve en de zaken die hij zelf als positief heeft ervaren. Ik kan het waarderen dat hij daar open over is, en nu niet ineens een ander standpunt inneemt.
Ik waardeer van Ouweneel zijn enorme kennis en kundigheid, en kan het ook waarderen dat hij zich kwetsbaar opstelt.

Aan de andere kant is het Woord wel een stuk radicaler in Matteüs 7:15-23, en daarnaast is dit niet het enige geval waar het beoordelingsvermogen van Ouweneel te wensen over liet. Ik denk aan charlatan Mattheus van der Steen waar Ouweneel langere tijd aan gelieerd was, met zijn welvaartsevangelie, zijn fake-wonderen zoals goudstof wat kopervijzel bleek te zijn, geclaimde genezingen die niet waar bleken te zijn, en manipulatie om misbruik niet openbaar te doen laten komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: In memoriam

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef: 05 feb 2024, 07:20 Ik waardeer van Ouweneel zijn enorme kennis en kundigheid, en kan het ook waarderen dat hij zich kwetsbaar opstelt.

Aan de andere kant is het Woord wel een stuk radicaler in Matteüs 7:15-23, en daarnaast is dit niet het enige geval waar het beoordelingsvermogen van Ouweneel te wensen over liet. Ik denk aan charlatan Mattheus van der Steen waar Ouweneel langere tijd aan gelieerd was, met zijn welvaartsevangelie, zijn fake-wonderen zoals goudstof wat kopervijzel bleek te zijn, geclaimde genezingen die niet waar bleken te zijn, en manipulatie om misbruik niet openbaar te doen laten komen.
Dat ben ik met je eens. Kennis hebben en wijs zijn gaat niet altijd samen op. Ik moest denken aan wat Anselmus hierboven schrijft over de binding met de wereldwijde kerk, en het feit dat die breder is dan de reformatorische traditie. Het probleem wat ik zie bij figuren als TB Joshua en bij groepen hier in NL zoals rond Tom vd Wal is dat ze helemaal los staan van wat voor traditie dan ook. Ze interpreteren de Bijbel en de geloofswaarheden volgens hun eigen inzichten; en niet volgens wat binnen de Christelijke Kerk door de eeuwen heen is geloofd en doorgegeven.

Het bijzondere is dat Ouweneel die traditie wel degelijk kent, zeer goed zelfs, maar toch heel makkelijk onder de indruk kan zijn van mensen die daar compleet los van staan. Een mogelijk gevolg van een biblicistische houding (extreem 'sola scriptura', Schrift zonder belijdenis) die binnen de dispensationalistische hoek vaker voorkomt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: In memoriam

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef: 05 feb 2024, 06:08

Omdat de kerk breder is dan wat jij noemt. Met name de nadere reformatoren zijn beïnvloed door het moderne romantische wereldbeeld van het individualisme. Zij hebben een andere kijk op de kerk en de gelovige dan bijvoorbeeld de vroege kerk en de kerk van de middeleeuwen. De nadruk op het individu en zijn/haar geloofsbeleving is nieuw en hangt duidelijk samen met de tijd na de verlichting. Daarvoor was dat niet het geval. Ook nu is de kerk breder dan onze reformatorische traditie (hoe lief ik die ook heb) en is het goed om naar de wereldwijde kerk te kijken.
In een ander draadje gezet
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: In memoriam

Bericht door HHKtE »

Overleden ds H Hidding en pred van de Geref Kerk Vrijgemaakt
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: In memoriam

Bericht door CvdW »

HHKtE schreef: 26 mar 2024, 08:42 Overleden ds H Hidding en pred van de Geref Kerk Vrijgemaakt
Naam geeft mij herinnering. Volgens mij ging hij voor in een dienst waarbij een bestaand kerkgebouw in gebruik werd genomen door de Vrijgemaakten.
Het was een behoudende gemeente.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/1058991-ds-qu ... e-kerkorde

ds Quant (CGK) overleden
Ik las het ja...hij was echt een trouwe herder.
In s Hertogenbosch waar mijn schoonzus en zwager kerken heeft hij heel veel pastorale zorg verleend; als een vader.

Zijn pastorale zorg ging zover dat hij zelfs een paar keer mijn schoonouders (Ger Gem alhier) bezocht toen hun zoon overleed.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: In memoriam

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: 05 apr 2024, 12:02 https://www.rd.nl/artikel/1058991-ds-qu ... e-kerkorde

ds Quant (CGK) overleden
Zwaar. Ik ken twee dochters van hem. Een als studiegenoot en een ander als collega (en wetenschappelijke zus, met zelfde promotor).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: In memoriam

Bericht door Chrisje72 »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/1058991-ds-qu ... e-kerkorde

ds Quant (CGK) overleden
Afbeelding
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

Mirjam Meijer de vrouw van ds. W. Meijer uit Gameren(pkn) is afgelopen week in de jonge leeftijd van 50 jaar overleden.
Ze was al jaren ziek.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

Ik kreeg gisteravond het bericht dat ds. G. R. Procee is overleden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

pierre27 schreef:Ik kreeg gisteravond het bericht dat ds. G. R. Procee is overleden.
Ach...ik hoorde inderdaad dat hij stervende was. Goede herinneringen aan zijn preken.
Plaats reactie