Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef:Wellicht moeten eerst onze oren ten luister leggen bij de mensen die thuisonderwijs geven.
Wat is hun beweegreden? Misschien kunnen de reformatorische scholen hier ook iets van leren.
Komen de activiteiten nog overeen met de grondbeginselen? Zo nee, dan hebben de mensen die thuisonderwijs geven een stevig handvat in handen en moeten de reformatorische scholen zich gaan bezinnen.
Blijkbaar heb jij er wat inzicht in, wil je dat delen? Jij noemt b.v. activiteiten die niet overeenkomen met de grondbeginselen. Dat was wat anders dan een principieel verschil over de grondslag, dit gaat eerder over de uitvoering m.i.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 10 okt 2016, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Ik zal 1 punt noemen:
Er wordt gesproken over de driehoek Gezin-Kerk-School.
Een ieder is bekend dat er ICT-activiteiten moeten plaatsvinden op school, in de maatschappij van Nederland kan dit bijna niet anders.
Door meerdere kerkverbanden wordt er een onderscheid gemaakt tussen internetactiviteiten voor zakelijk en privé.
Meerdere scholen doen nu zo veel mogelijk digitaal? Is dit nodig. Het gezonde evenwicht is zoek.
Meerdere gezinnen die thuisonderwijs geven zijn juist zeer terughoudend met internet. Zij hebben de driehoek Gezin-Kerk-School meer in beeld en komen tot de conclusie dat School vervangen dient te worden door (Thuis)onderwijs.
Reformatorische scholen kunnen hier lering uit trekken.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Curatorium »

Dat is dus geen principieel grondbeginsel, zoals WimA aangeeft.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef:Ik zal 1 punt noemen:
Er wordt gesproken over de driehoek Gezin-Kerk-School.
Een ieder is bekend dat er ICT-activiteiten moeten plaatsvinden op school, in de maatschappij van Nederland kan dit bijna niet anders.
Door meerdere kerkverbanden wordt er een onderscheid gemaakt tussen internetactiviteiten voor zakelijk en privé.
Meerdere scholen doen nu zo veel mogelijk digitaal? Is dit nodig. Het gezonde evenwicht is zoek.
Meerdere gezinnen die thuisonderwijs geven zijn juist zeer terughoudend met internet. Zij hebben de driehoek Gezin-Kerk-School meer in beeld en komen tot de conclusie dat School vervangen dient te worden door (Thuis)onderwijs.
Reformatorische scholen kunnen hier lering uit trekken.
Uiteraard kan men van menig verschillen in hoeverre de digitalisering in het onderwijs nodig en nuttig is. Opmerkingen als "het evenwicht is zoek" etc. geven aan dat er gekeken is naar wat evenwichtig is en wat er wel of niet toe behoort. Kun je daar ook iets over zeggen? Wat zijn de dingen die RF scholen doen die het onevenwichtig maken? De schoolwebsite? De leerlingenvolgsystemen?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:En met de redenatie van van DDD zal het snel gedaan zijn met de vrijheid van onderwijs. Als Dhr. KIEREWIET van mening is dat het een goed religieus gebruik is als men zich met hoed op een driewieler voortbeweegd en dhr. KIEREWIET kan geen school vinden waarin dat in de grondslag is geborgd dan is dat voor hem een tot reden tot thuisonderwijs voor de kleine KIEREWIETJES. Dat moeten we toch ook niet willen. Terecht dat de staatssecretaris hier een vinger bij legt.
Ik meld gewoon hoe het zit. Niet wat ik ervan vind. Ik vind het persoonlijk heel dom dat er plaatsen zijn waar men een reformatorische school opricht naast een andere school die lid is van de VGS. Maar in Dirksland en in De Valk-Wekerom denken sommige mensen daar heel anders over.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6561
We hebben er eerder over gediscussieerd. En helaas...het lijkt niet goed te zijn gegaan.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Wim Anker schreef:
CvdW schreef:Ik zal 1 punt noemen:
Er wordt gesproken over de driehoek Gezin-Kerk-School.
Een ieder is bekend dat er ICT-activiteiten moeten plaatsvinden op school, in de maatschappij van Nederland kan dit bijna niet anders.
Door meerdere kerkverbanden wordt er een onderscheid gemaakt tussen internetactiviteiten voor zakelijk en privé.
Meerdere scholen doen nu zo veel mogelijk digitaal? Is dit nodig. Het gezonde evenwicht is zoek.
Meerdere gezinnen die thuisonderwijs geven zijn juist zeer terughoudend met internet. Zij hebben de driehoek Gezin-Kerk-School meer in beeld en komen tot de conclusie dat School vervangen dient te worden door (Thuis)onderwijs.
Reformatorische scholen kunnen hier lering uit trekken.
Uiteraard kan men van menig verschillen in hoeverre de digitalisering in het onderwijs nodig en nuttig is. Opmerkingen als "het evenwicht is zoek" etc. geven aan dat er gekeken is naar wat evenwichtig is en wat er wel of niet toe behoort. Kun je daar ook iets over zeggen? Wat zijn de dingen die RF scholen doen die het onevenwichtig maken? De schoolwebsite? De leerlingenvolgsystemen?
Op meerdere basisscholen wordt nagenoeg elke dag nieuwsbegrip behandeld in het kader van begrijpend lezen. Dit betekent dat er nagenoeg elke dag naar jeugdjournaal gekeken wordt.
Binnen voortgezet onderwijs werkt men niet meer met schoolagenda's, maar een of ander digitaal systeem. Kinderen moeten thuis elke dag op internet om te kijken wat hun huiswerk is. Laatst hoorde ik dat uitvoerig verteld is op school over spagettimonster (bepaald soort geloof). Moet hieraan tijd besteed worden? De beschouwingen van de Tweede Kamer moeten gevolgd worden via internet, opdracht van school. Gevolg is dat kinderen tegen ouders zeggen dat ze sneller internet nodig hebben.
In de krant gelezen dat kerken (GG) meer contact willen hebben met scholen in verband met bezorgdheid. Valt bovenstaande wellicht ook onder?

Even voor een goede beeldvorming. Mensen die kiezen voor (Thuis)onderwijs zijn duurder uit. Methodes (NHA, Laudius) moeten zelf gekocht worden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

Je noemt precies waarom onderwijs zo waardevol is. Ik ben er persoonlijk niet uit, of het goed is dat ouders hun kinderen ook thuisonderwijs mogen geven.

Maar ik zou het bezwaarlijk vinden als iemand een vwo-diploma krijgt terwijl hij of zij niet weet wat de Kerk van het vliegend Spaghettimonster inhoudt. Een havo/vwo-opleiding veronderstelt ook een minimale algemene ontwikkeling, en daar hoort dit mijns inziens duidelijk bij.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

CvdW schreef:
Wim Anker schreef:
CvdW schreef:Ik zal 1 punt noemen:
Er wordt gesproken over de driehoek Gezin-Kerk-School.
Een ieder is bekend dat er ICT-activiteiten moeten plaatsvinden op school, in de maatschappij van Nederland kan dit bijna niet anders.
Door meerdere kerkverbanden wordt er een onderscheid gemaakt tussen internetactiviteiten voor zakelijk en privé.
Meerdere scholen doen nu zo veel mogelijk digitaal? Is dit nodig. Het gezonde evenwicht is zoek.
Meerdere gezinnen die thuisonderwijs geven zijn juist zeer terughoudend met internet. Zij hebben de driehoek Gezin-Kerk-School meer in beeld en komen tot de conclusie dat School vervangen dient te worden door (Thuis)onderwijs.
Reformatorische scholen kunnen hier lering uit trekken.
Uiteraard kan men van menig verschillen in hoeverre de digitalisering in het onderwijs nodig en nuttig is. Opmerkingen als "het evenwicht is zoek" etc. geven aan dat er gekeken is naar wat evenwichtig is en wat er wel of niet toe behoort. Kun je daar ook iets over zeggen? Wat zijn de dingen die RF scholen doen die het onevenwichtig maken? De schoolwebsite? De leerlingenvolgsystemen?
Op meerdere basisscholen wordt nagenoeg elke dag nieuwsbegrip behandeld in het kader van begrijpend lezen. Dit betekent dat er nagenoeg elke dag naar jeugdjournaal gekeken wordt.
Binnen voortgezet onderwijs werkt men niet meer met schoolagenda's, maar een of ander digitaal systeem. Kinderen moeten thuis elke dag op internet om te kijken wat hun huiswerk is. Laatst hoorde ik dat uitvoerig verteld is op school over spagettimonster (bepaald soort geloof). Moet hieraan tijd besteed worden? De beschouwingen van de Tweede Kamer moeten gevolgd worden via internet, opdracht van school. Gevolg is dat kinderen tegen ouders zeggen dat ze sneller internet nodig hebben.
In de krant gelezen dat kerken (GG) meer contact willen hebben met scholen in verband met bezorgdheid. Valt bovenstaande wellicht ook onder?

Even voor een goede beeldvorming. Mensen die kiezen voor (Thuis)onderwijs zijn duurder uit. Methodes (NHA, Laudius) moeten zelf gekocht worden.

De zorg met betrekking het gemak waarmee verondersteld wordt dat iedereen wel naar dit soort dingen (o.a. Nieuwsbegrip) hun kinderen wil laten kijken herken ik als niet Ger gegemmer ook. En deel die zorg ook.

Inderdaad zoiets als nieuwsbegrip.... er zijn scholen waar ze gelukkig niet alles laten zien. Toch hebben wij ook wel eens aan tafel gezeten waarin onze oudste vertelde wat ze hadden gezien. En waarbij mijn man en ik elkaar toch wel eens aankeken met: is dit nu echt nodig? Willen wij dat ons kind op zo'n jonge leeftijd hiermee in aanraking komt? Deze problematiek? Etc.

Daarnaast, maar wij zijn ook echte lezers, vraag ik mij af of nieuwsbegrip in het kader van begrijpendlezen zoveel visueel ondersteunend materiaal nodig heeft met filmpjes. Eerlijk gezegd wordt er nog bar slecht begrijpend gelezen...
En gaat je kind er meer de krant door lezen? Nou die van ons niet. En als ik zo om mij heen kijk. Is ons kind hier niet de enige in.
Alle filmpjes ten spijt. Die filmpjes zijn trouwens veel gemakkelijker dan lezen. Je hoeft er minder moeite voor te doen en je weet dan ook wat het nieuws is. Toch?

Waarom kan je beschouwingen niet via de krant volgen? Waarom miet dat perse via internet?

En ja, inderdaad steeds meer gaat via internet op de middelbare school. Zelfs hun huiswerk wordt gepland door de docenten via een digitale agenda. Mooi systeem.

Gevolg: kind schrijft huiswerk niet meer op. Staat toch op internet. Kind leert niet zelf te plannen. Wordt voor hen gedaan.
Communicatie tussen docent en leerling verloopt via email... roosterwijzigingen gaan ook via internet. Dus wat krijg je? Om de haverklap heeft kindlief een reden om op internet te gaan om e.a. te checken. Want er kunnen wijzigingen zijn.

Tja en als je dan op de email zit ga je toch gelijk even met je klasgenoten communiceren? Gevolg weer langer als noodzakelijk op de pc.

Ook oefenmateriaal. Superhandig hoor. Maar vaak via internet. Je hoeft je maar om te draaien en kind is echt niet meer op de oefensite. Maar zit allang iets anders te doen. Is dit nu echt noodzakelijk denk ik dan? Waarom niet gewoon woordjes schrijven met pen en papier? Wat is de meerwaarde hiervan?


Verder zijn we echt dankbaar voor het onderwijs hoor. Maar ik sta wel degelijk regelmatig met mijn ogen te knipperen als ik zie hoe bepaalde ontwikkelingen, ook binnen het reformatorisch, onderwijs zo gemakkelijk ingang vinden. En deel in bepaalde opzichten de zorgen zeker.

Thuisonderwijs vind ik wel weer wat ver gaan. Alhoewel je mensen ook begrijpt die het om ondewijskundige
redenen doen, hun kind er verder mee denken te helpen.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

Even voor alle duidelijkheid, hebben we het hier over basisscholen of voortgezet onderwijs? En, indie beide, kun je dan per voorbeeld aangeven of dit op de bassisschool of in het voortgezet onderwijs voorkwam?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Even voor alle duidelijkheid, hebben we het hier over basisscholen of voortgezet onderwijs? En, indie beide, kun je dan per voorbeeld aangeven of dit op de bassisschool of in het voortgezet onderwijs voorkwam?

Nieuwsbegrip en oefensite's basisschool
Agenda en oefensite's middelbare school

Holmwoods echt mooi. Goede oefening voor de Engelse luistervaardigheid. Bij ons al op de basisschool. Internet voor nodig. Nu ook op de middelbare school.

Typcursus ging via internet op de basisschool.

En welk signaal geven we hiermee aan onze kinderen af?
Leren we de kinderen nu juist niet om er maar veel op te zitten? En verlangen we tegelijkertijd niet teveel van de kinderen? Bijvoorbeeld dat ze hun tijd goed en effectief besteden terwijl de verleidingen van uren met zoiets bezig zijn (nog) niet te weerstaan zijn voor ze?
Kunnen wij het als ouders wel?
De klik op de muis is zo gezet...En de gevolgen daarvan door de meeste pubers niet wordt overzien?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

@Sheba heeft al antwoord gegeven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Ik zie dat probleem toch niet helemaal. Inderdaad moeten er ook op de basisschool al best veel dingen op een computer met internet gedaan worden. Dat is nu eenmaal de tijd waarin we opgroeien, op mijn werk zit ik de hele dag achter een computer.

Bij ons is de scheiding tussen wat je voor school doet, en wat je voor je plezier doet, wel goed te maken: schoolwerk moet gewoon gebeuren en voor een spelletje hebben we regels.

We hebben naast de zondag twee computervrije dagen ingesteld, maar die gelden niet voor schoolwerk. Voor het schoolwerk vind ik het eigenlijk wel goed dat ze zo goed ermee leren omgaan en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Holmwoods bijvoorbeeld had ik graag gehad in mijn tijd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Sheba schreef:Maar ik sta wel degelijk regelmatig met mijn ogen te knipperen als ik zie hoe bepaalde ontwikkelingen, ook binnen het reformatorisch, onderwijs zo gemakkelijk ingang vinden. En deel in bepaalde opzichten de zorgen zeker.
Dus je ziet het nu toch ook wel? :)
De middelbare school heeft als taak aansluitend onderwijs te bieden, omdat de Hogeschool en Universiteit daarna geen onneembare hobbels worden.
Overigens is dan het gebruik van computer soms weer minder. Voor studeren moet je vaak in oude boeken zoeken in de bibliotheek van de uni. Ook zijn er nu docenten die het gebruik van laptops verbieden tijdens college.
Een voorbeeld:

Yra van Dijk, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, was er klaar mee dat studenten niet actief meededen tijdens haar hoorcolleges. Hoewel bijna geen enkele student nog pen en papier gebruikt in de collegezaal, zijn bij haar colleges laptops sinds dit jaar verboden.

Dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef:Maar ik sta wel degelijk regelmatig met mijn ogen te knipperen als ik zie hoe bepaalde ontwikkelingen, ook binnen het reformatorisch, onderwijs zo gemakkelijk ingang vinden. En deel in bepaalde opzichten de zorgen zeker.
Dus je ziet het nu toch ook wel? :)
De middelbare school heeft als taak aansluitend onderwijs te bieden, omdat de Hogeschool en Universiteit daarna geen onneembare hobbels worden.
Overigens is dan het gebruik van computer soms weer minder. Voor studeren moet je vaak in oude boeken zoeken in de bibliotheek van de uni. Ook zijn er nu docenten die het gebruik van laptops verbieden tijdens college.
Een voorbeeld:

Yra van Dijk, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, was er klaar mee dat studenten niet actief meededen tijdens haar hoorcolleges. Hoewel bijna geen enkele student nog pen en papier gebruikt in de collegezaal, zijn bij haar colleges laptops sinds dit jaar verboden.

Dus.

Ik snap je reactie niet...
Plaats reactie