Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
Simon schreef:
Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.

er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.

waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.

kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen ) :bobo


( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )
nee hoor, ik geef je helemaal gelijk.
Ben jij ook onder de orgelfanaten?
Echt een fanaat niet nee, maar als er een beetje ritme in mag, kan het me redelijk bekoren.
http://www.youtube.com/watch?v=YMJYYgFhzD8
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.

er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.

waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.

kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen ) :bobo


( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )
Nee hoor, tot die conclusie waren we hier al eerder gekomen ;)

Als men de organisten met allerlei reglementjes zoveel beperkingen oplegt dat er weinig meer mogelijk is dan wat gedragen en zacht koraalspel, als kundige organisten worden weggejaagd, waarom zou je dan veel geld uitgeven aan een duur orgel?

Hoe belangrijk vinden we kerkmuziek? Niet belangrijk? OK, helder. Dan heeft Gabrielle een punt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Als de kwaliteit niet goed zal blijken te zijn, kunnen we dat over x-aantal jaar prijstechnisch vergelijken met een orgel wat door een andere bouwer is neergezet voor veel meer geld.
Wat verstaat gij onder het woordeken kwaliteit?
Hij doet 't nog steeds en Elspeet kan er nog steeds bij zingen?
De (bouw)kwaliteit van het Sloveense bouwwerk werd in twijfel getrokken. Dat is iets wat met onderhoud etc. over een periode van een x-aantal jaar moet bekijken om daar zinvolle uitspraken over te doen. Misschien is het Sloveense orgel na 20 jaar onder de streep wel even duur als een ander orgel uit onze contreien. Of niet, dat is de vraag. En de klank, daar kan ik niet over oordelen, in zoverre dat ik alleen het orgel van de Fonteinkerk uit Nijkerk 'live' ken. Hoe is het toen hoorde, viel me niet tegen. Maar dat is subjectief.
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:Als de kwaliteit niet goed zal blijken te zijn, kunnen we dat over x-aantal jaar prijstechnisch vergelijken met een orgel wat door een andere bouwer is neergezet voor veel meer geld.
Wat verstaat gij onder het woordeken kwaliteit?
Hij doet 't nog steeds en Elspeet kan er nog steeds bij zingen?
De (bouw)kwaliteit van het Sloveense bouwwerk werd in twijfel getrokken. Dat is iets wat met onderhoud etc. over een periode van een x-aantal jaar moet bekijken om daar zinvolle uitspraken over te doen. Misschien is het Sloveense orgel na 20 jaar onder de streep wel even duur als een ander orgel uit onze contreien. Of niet, dat is de vraag. En de klank, daar kan ik niet over oordelen, in zoverre dat ik alleen het orgel van de Fonteinkerk uit Nijkerk 'live' ken. Hoe is het toen hoorde, viel me niet tegen. Maar dat is subjectief.
Och, de kwaliteit zal best wel goed zijn ,aan het vakmanschap van de Slovenen zal het ook wel niet mankeren denk ik. Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen. Dat is een helaas veel voorkomend probleem dat kerkenraden zelfs eigen gemeenteleden een opdracht niet gunnen, omdat ze iets wat duurder ingeschreven hebben dan een buitenkerkelijke concurent.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Gerson »

Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.

er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.

waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.

kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen ) :bobo


( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )
In Arnemuiden is het nieuwe srabl orgel er door gejaagd op de ledenvergadering met onder andere de uitspraak door de plaatselijke predikant:
"Er is al zoveel 'nep' in onze kerken , dan mag het orgel toch wel 'echt' zijn"
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Yesenaer »

In Arnemuiden is het nieuwe srabl orgel er door gejaagd op de ledenvergadering met onder andere de uitspraak door de plaatselijke predikant:
"Er is al zoveel 'nep' in onze kerken , dan mag het orgel toch wel 'echt' zijn"
Ds. Krijgsman speelt zelf ook orgel, hij heeft jaren terug eens een cd uitgegeven.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door sirdanilot »

Ik heb niet dit hele topic gelezen, en ik ben ook nooit in Elspeet geweest dus ik heb geen mening over het orgelspel aldaar, maar ik zeg wel dit:

Kerkmuziek is niet onbelangrijk. Het is van het opperste belang dat God met het beste van het beste geëerd wordt van wat we hebben. Dat de gemeente moet 'kromliggen' vind ik dus helemaal niet onbijbels. De Joden zullen ook hebben moeten kromliggen voor de Tempel.
Echter zit de kwaliteit van die muziek hem zeker niet alleen in de kwaliteit van het orgel. Het orgelspel is hierbij veel belangrijker. Ik zou dus eerder dit geld aan het honorarium van een vakorganist besteden, dan aan een nieuw orgel waar een minder bedreven organist op speelt (al weet ik natuurlijk niet hoe bedreven de organist al daar is want ik ben er nooit geweest).

In sommige gemeenten is er de mentaliteit van 'wat versjes bij de preek'. En af en toe wordt er dan ook smalend gezegd 'we zingen nu psalm 116, zónder voorspel organist !'. Dat vind ik een regelrechte bespotting van niet de organist maar het Lofprijzen van God Zelf ! Het lofprijzen van God is niet iets waar we licht over moeten denken. De muziek is niet alleen maar franje of een omhulsel van het Woord, het is een integraal deel van de eredienst. Teksten uitzoeken die bij de preek passen is dan ook erg belangrijk. Ook moet de organist geen zeer droevig voorspel spelen tijdens een blijde dienst of vice versa.

Verder ben ik van mening dat men ook in de GG eens moet gaan kijken of er niet af en toe ritmisch gezongen kan worden. Daar dit de originele melodieën zijn, worden sommige woorden beter geaccentueerd als er ritmisch gezongen wordt, terwijl het aritmisch allemaal nogal vlak en ééntonig wordt. Sommige psalmen lenen zich beter voor aritmisch zingen dan andere; bij sommige vind ik ritmisch ook maar verwarrend. Daarin kun je dus ook in goed overleg keuzes maken.

Verdere zaken waar organisten op zouden kunnen letten:
- speelsnelheid aanpassen aan de grootte van de gemeente en de nagalm in de kerk. Te snel in een grote kerk wordt één grote brij; te langzaam in een kleine kerk klinkt kaal.
- het 'toontje vooraf' uitbannen. Je weet wel: 'TUUUUUU' 'Priiiijs deee...' en zo verder. Dit is de beste manier om ervoor te zorgen dat de gemeente achter het orgel aan blijft zingen, zeker bij aritmische zang.
- Bijpassende voor- en naspelen, en ook tussenspelen tijdens de collecte. Ik ben in gemeenten geweest waar de collecte een soort praatpauze werd, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Met een wat forser orgelspel ga je dat al wat meer tegen. Al is dit probleem vooral bij PKN en dergelijke kerken, niet zozeer in reformatorische kerken.
- Beter weten om te gaan met wat het orgel kan en niet kan. Op sommige orgels is het bijvoorbeeld gewoon niet mooi als je veel te hoog speelt; trek dan wat andere registers uit of zo.

Ik zal verder niet discussiëren of er echt alleen met het orgel gezongen mag worden of of er ook andere instrumenten bij mogen komen kijken, da's weer ee nandere discussie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

Yesenaer schreef:
In Arnemuiden is het nieuwe srabl orgel er door gejaagd op de ledenvergadering met onder andere de uitspraak door de plaatselijke predikant:
"Er is al zoveel 'nep' in onze kerken , dan mag het orgel toch wel 'echt' zijn"
Ds. Krijgsman speelt zelf ook orgel, hij heeft jaren terug eens een cd uitgegeven.
Ja, toen heette ´ie nog Herman :hum
Afbeelding

In concert nog wel...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Als men de organisten met allerlei reglementjes zoveel beperkingen oplegt dat er weinig meer mogelijk is dan wat gedragen en zacht koraalspel, als kundige organisten worden weggejaagd, waarom zou je dan veel geld uitgeven aan een duur orgel?

Hoe belangrijk vinden we kerkmuziek? Niet belangrijk? OK, helder. Dan heeft Gabrielle een punt.
Tjongejonge, dominees zijn zielig, nu zijn organisten het ook al... :oO
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Als men de organisten met allerlei reglementjes zoveel beperkingen oplegt dat er weinig meer mogelijk is dan wat gedragen en zacht koraalspel, als kundige organisten worden weggejaagd, waarom zou je dan veel geld uitgeven aan een duur orgel?

Hoe belangrijk vinden we kerkmuziek? Niet belangrijk? OK, helder. Dan heeft Gabrielle een punt.
Tjongejonge, dominees zijn zielig, nu zijn organisten het ook al... :oO
Inderdaad, leer een vak zou ik zeggen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Gerson schreef:
Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.

er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.

waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.

kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen ) :bobo


( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )
In Arnemuiden is het nieuwe srabl orgel er door gejaagd op de ledenvergadering met onder andere de uitspraak door de plaatselijke predikant:
"Er is al zoveel 'nep' in onze kerken , dan mag het orgel toch wel 'echt' zijn"
In zo'n geval kan men beter voor het zingen de kerk uit gaan, hoeft het orgel niet eens meer aan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
En die vervloeking van de paapse mis dan in de HC?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
Daar dacht Maarten Luther wel iets anders over.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

Hendrikus schreef:
Yesenaer schreef:
In Arnemuiden is het nieuwe srabl orgel er door gejaagd op de ledenvergadering met onder andere de uitspraak door de plaatselijke predikant:
"Er is al zoveel 'nep' in onze kerken , dan mag het orgel toch wel 'echt' zijn"
Ds. Krijgsman speelt zelf ook orgel, hij heeft jaren terug eens een cd uitgegeven.
Ja, toen heette ´ie nog Herman :hum
Afbeelding

In concert nog wel...
De vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Gesloten