Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Mara »

Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Dat opschrijven tijdens de verkondiging is dus zo gek nog niet....
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door caprice »

Jongere schreef:
caprice schreef:Je mag een voorbeeld te geven van zo'n Psalm, maar laten we in het achterhoofd houden dat het beter is niet wijzer te willen zijn dan God.
Laten we psalm 150 nemen:
Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!


Ik lees hier wel veel van loven en prijzen, maar niets over een weg van recht. Er staan veel waarheden in, maar er staan er ook veel niet in.
Het klopt dat hier geen hele dogmatiek in staat. Het is juist de verscheidenheid in de Psalmen, die de verschillende legeringen van Gods kinderen zo volmaakt verwoordt, en dat het inderdaad een lied op zijn tijd is. Het opschrift van deze Psalm luidt: Een vermaning om Gods heiligheid, macht en goedertierenheid te loven met allerlei muziekinstrumenten, en ook met de stem.

Om hier enig onderwijs in te ontvangen is het ook goed om de kanttekeningen er op na te slaan. We kunnen wel stellen dat in het Psalmboek als geheel al de legeringen van Gods kinderen terug te vinden zijn. Dat kan ik van de meeste gezangenbundels lang niet zeggen. Dat hoeft ook niet. Ze mogen een handreiking zijn tot de Christen, maar dan graag wel gebaseerd op Gods Woord. Een betrouwbare zangbundel is bijvoorbeeld 'Sions zalen', waar een aantal (evenwichtige) liederen van onze oudvaders in staan.
Jongere schreef:Wil ik met die constatering wijzer zijn dan God?
Welnee. Het enige wat ik constateer is dat dit een lied op zijn tijd is. Zoals ook psalm 88 een lied op zijn tijd is.
Of je wijzer wilt zijn dan God hoop ik inderdaad niet. Het kan natuurlijk. Zelf heb ik er vaak genoeg last van, maar ik probeerde er op te wijzen dat je van goede huize moet komen om een menselijk gezang gelijk te waarderen met de door Gods Geest geïnspireerde Psalmen.
Jongere schreef:Ik denk dat Prediker hierin wel een wijs woord spreekt met het 'Wees niet al te rechtvaardig'. Er zijn ook heel wat andere gezangen die weer andere dingen bezingen.

Niet dat ik nu zo´n fan ben van dit lied overigens. Maar ik houd ook niet zo van de overdreven rechtzinnige meetlat die langs alle gezangen ligt. Je mag best kritisch zijn, maar dat je 'iets mist' is natuurlijk vaagheid ten top. Dan mis ik in alles iets, waarin niet voor 100% alle waarheden worden verteld die we kennen.
Maar dan houd je geen lied meer over - alleen nog maar dogmatiek.
De Prediker spreekt hier alleen maar wijsheid. Dat mogen we ook wel ter harte nemen. Niet alleen wat in Prediker 7 vers 16 zelf staat, maar ook wat de kanttekeningen betreft. Wat ik echter heb weergegeven, is het antwoord op de vraag van refo of ik nog meer bezwaren had tegen dit gezang. Niet alleen dat ik zeg 'iets' te missen, maar ook concreet 6 punten weergeef. Dat is m.i. niet vaag.
Het gaat er mij niet om dat er andere gezangen zijn die andere dingen bezingen, maar dat dit gezang bepaalde zaken bezingt die niet gefundeerd zijn op Gods Woord. Daar ligt mijn bezwaar, en dat redeneer je weg.
Beter is het met de dichter voortdurend te zingen: 'maak in Uw Woord mijn gang en treden vast'.

Ds. Ledeboer wierp niet voor niets de gezangenbundel van de kansel om deze in de tuin te begraven, maar dit handelen stond geheel in lijn met zijn gedicht waarin hij zegt: 'Wij strijden voor de Dordtse leer, omdat zij is van God de Heer'.'
Het is een teken aan de wand als wij in onze dagen deze bundels weer door de achterdeur proberen binnen te smokkelen in de kerk onder verschillende drogredenen, en ze zelfs onder verantwoordelijkheid van de synode actief gaan uitgeven. De grens van wat men 'vindt kunnen' zal alleen maar verschuiven.
Jongere schreef:Gelukkig wisten zelfs de psalmdichters dat zingen iets anders is. En mogen wij ons soms herkennen in hun schijnbaar eenzijdige roep van verlatenheid als in psalm 88. Of op andere momenten misschien wel in de vreugde van psalm 150. Hoe heerlijk is het als de evenwichtigheid plaats maakt voor oprechte lofprijzing.
Gelukkig wisten de Psalmdichters dat inderdaad, door Gods Geest geleid. We zien de onderscheiden gangen en legeringen van 's HEEREN gunstgenoten.
Ook oprechte lofprijzing is overigens evenwichtig, want die heeft zowel een fundament, als een achtergrond, en wel de zwarte achtergrond van de zondaar.
Gian schreef:
caprice schreef: 3. Zo liefhad Hij zondaars, dat Hij voor hen stierf.
Hij had de zondaars niet lief, maar 's Vaders deugden.
Wat een verschrikkelijke uitspraak. Wat jammer Caprice dat je Zijn liefde blijkbaar nooit ervaren hebt, maar dat je je eigen zaligheid laat liggen door je te conformeren aan bizarre leerstellingen.
Of je verloren gaat is dan niet van belang. Als men Gods 'deugden' maar lief hebt. Als je de heilsleer helemaal laat beheersen door de uitverkiezing mis je alle zicht op Gods plan met deze schepping. Dan mis je alles Caprice.
Behalve het persoonlijke oordeel wat hier gegeven wordt, sla je de plank volledig mis. Want wie Jezus heeft, die heeft alles. En de zondaar komt daar alleen maar aan in een vleeskruisigende maar Godeverheerlijkende weg, waar werkelijk God alleen maar de eer zal krijgen.
Gian schreef:Dan kan je er maar beter een feestje van maken hier, het lot is immers beslist.
Als je er zo in staat weet je niet wat ware zielenood is. Je bent dan ook niet de eerste die het beweert. Ds. Joh. van der Kemp, en laat ik dit bericht daar maar mee beluiten, schreef bijna 300 jaar geleden in 1717 al in zijn catechismusverklaring, zondag 10:
Komt men tot achterdocht over zaligheid en verdoemenis, omdat men aan den ernst niet wil, zo denkt men, ben ik uitverkoren, zo zal ik wel zalig worden, en ben ik verworpen, zo zal ik toch verdoemd worden. Wat kan mij al de moeite om zalig te worden dan baten? Alsof God Zijne gunstige Voorzienigheid wilde bewijzen aan die Zijne instellingen versmaden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door caprice »

Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Wijlen ds. J. Karens heeft er ook tegen gewaarschuwd. Ik kan de preek doormailen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door refo »

Op een gegeven moment kun je zoveel bezwaren opperen dat zelfs God die allemaal niet wil oplossen. Dan worden die bezwaren het loon. Net als de aalmoezen van de Farizeeën.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Wijlen ds. J. Karens heeft er ook tegen gewaarschuwd. Ik kan de preek doormailen.
De preken van ds. J. Karens vertolkten het hart van Gods volk.
Ik luister graag naar zijn nagelaten preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Heb je Ds. van den Noort nog gekend? Hij was een rasechte Rijssenaar. Zelf heb ik hem, zover ik weet, nooit gehoord.
Hij zag uit naar de opening van de nieuwe kerk in Capelle a/d IJssel. En de eerste dienst in die kerk was zijn begrafenis...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Heb je Ds. van den Noort nog gekend? Hij was een rasechte Rijssenaar. Zelf heb ik hem, zover ik weet, nooit gehoord.
Hij zag uit naar de opening van de nieuwe kerk in Capelle a/d IJssel. En de eerste dienst in die kerk was zijn begrafenis...
Ja ik heb hem gekend en het was een goede prediker, maar daarnaast een aangename man in de omgang.
Hij was ook een leuke vader.
Ik bewaar echte warme herinneringen aan hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Oude-Waarheid »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Heb je Ds. van den Noort nog gekend? Hij was een rasechte Rijssenaar. Zelf heb ik hem, zover ik weet, nooit gehoord.
Hij zag uit naar de opening van de nieuwe kerk in Capelle a/d IJssel. En de eerste dienst in die kerk was zijn begrafenis...
Ja ik heb hem gekend en het was een goede prediker, maar daarnaast een aangename man in de omgang.
Hij was ook een leuke vader.
Ik bewaar echte warme herinneringen aan hem.
Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door -DIA- »

Oude-Waarheid schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Heb je Ds. van den Noort nog gekend? Hij was een rasechte Rijssenaar. Zelf heb ik hem, zover ik weet, nooit gehoord.
Hij zag uit naar de opening van de nieuwe kerk in Capelle a/d IJssel. En de eerste dienst in die kerk was zijn begrafenis...
Ja ik heb hem gekend en het was een goede prediker, maar daarnaast een aangename man in de omgang.
Hij was ook een leuke vader.
Ik bewaar echte warme herinneringen aan hem.
Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
Bedankt voor de tip!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Oude-Waarheid schreef:Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
Bedankt voor de tip!


DIA op prekenweb ? Daar staat toch de Oude-Waarheid toch niet op .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Oude-Waarheid schreef:Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
Bedankt voor de tip!


DIA op prekenweb ? Daar staat toch de Oude-Waarheid toch niet op .
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Oude-Waarheid schreef:Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
Bedankt voor de tip!


DIA op prekenweb ? Daar staat toch de Oude-Waarheid toch niet op .
Ik hoef en mag niet over spotters te oordelen, wél waarschuwen.
Dat hebben we niet na te laten als we de zaligheid van onze naaste
eens opgebonden mogen krijgen.
Maar dat leert alleen de genade Gods.
Er is er Eén die eens een eeuwig ongherroepelijk en onfeilbaar oordeel
zal uitspreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door Mara »

Oude-Waarheid schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik weet dat wijlen ds. G.J. van den Noort er ook wel eens iets over heeft gezegd. Ik probeer me te herinneren wat precies, maar het was wel een waarschuwing.
Ik zal het eens navragen bij familie, misschien weten zij het nog.
Heb je Ds. van den Noort nog gekend? Hij was een rasechte Rijssenaar. Zelf heb ik hem, zover ik weet, nooit gehoord.
Hij zag uit naar de opening van de nieuwe kerk in Capelle a/d IJssel. En de eerste dienst in die kerk was zijn begrafenis...
Ja ik heb hem gekend en het was een goede prediker, maar daarnaast een aangename man in de omgang.
Hij was ook een leuke vader.
Ik bewaar echte warme herinneringen aan hem.
Zag dat op Preken Web preken van hem staan!!!
Dan zouden we moeten zoeken of hij soms in één van die preken er iets over zegt.
Maar ik meen dat het op catechisatie is gebeurd.
Het is al meer dan 30 jaar geleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kerstfeest: Daar ruist niets langs de wolken....

Bericht door freek »

caprice schreef:
refo schreef:Goed, vergeten we de wolken even:

"Er is een lieflijke Naam,
Die hemel en aarde verenigt te zaam.
Geen naam is er zoeter en beter voor 't hart.
Hij balsemt de wonden en heelt alle smart!
Kent gij, kent gij, die Naam nog niet?
Die Naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied!

Die Naam is naar waarheid mijn Jezus ook waard,
Want Hij kwam om zalig te maken op aard'.
Zo liefhad Hij zondaars, dat Hij voor hen stierf.
Genade bij God door Zijn zoenbloed verwierf.
Kent gij, kent gij, die Jezus niet,
Die om ons te redden de hemel verliet?

Eens buigt zich ook alles voor Jezus in 't stof,
En d'engelen zingen voortdurend Zijn lof.
O, mochten w'om Jezus verheerlijkt eens staan,
Dan hieven wij juichend de jubeltoon aan:
Jezus, Jezus, Uw Naam zij d'eer,
Want Gij zijt der mensen en engelen Heer!"

Nog meer problemen met de tekst?
Ja, helaas wel. Nu je het vraagt:

1. Zoals ik al aangaf mag de eerste regel van het laatste couplet wel enige toelichting. Ik hoop dat die niet in het teken staat van algemene verzoening, anders is de strekking wel duidelijk.

De eerste regel van het laatste couplet staat in de context van het gebed: 'O, mochten w'om Jezus verheerlijkt eens staan'

2. Verder: Hij balsemt de wonden en heelt alle smart!
Dat is wel waar, maar daar kun je in algemene zin niet spreken van aardse kruizen. Laten we in het voordeel van de dichter denken en er vanuit gaan dat dit er niet mee bedoeld wordt.

3. Zo liefhad Hij zondaars, dat Hij voor hen stierf.
Hij had de zondaars niet lief, maar 's Vaders deugden. Dat deugdenbeeld Gods zijn we kwijt geraakt door de zonde. Deze is hersteld geworden, en dat heeft Christus gedaan uit liefde tot de deugden des Vaders. Dat volk kan alleen maar delen in die liefde van Christus door het verkiezend welbehagen des Vaders, verworven door de Zoon, toegepast door God de Heilige Geest. In Christus is die Kerk een bruid zonder vlek en zonder rimpel. God kan dus de zondaar niet liefhebben, want dan zou Hij ook gemeenschap moeten hebben met hun zonden. Enkel de gerechtvaardigde, de gewassen en gereinigde Kerk kan maar delen in de liefde Gods die in Christus Jezus is. Daarom kunnen wij niet spreken over zondaarsliefde. De oorzaak van dat liefhebben ligt niet in Jezus, nog minder in de zondaar, maar vloeit voort uit het Goddelijke en eeuwige welbehagen.

Wat je hier nu zegt, lees ik nergens terug. Als de Bijbel spreekt over het motief van Jezus' kruisdood, is dat altijd de liefde tot zondaren, tot een wereld verloren in schuld. Zijn naam is Jezus, en die naam betekent niet: Hij zal zijn vaders deugden herstellen.

4. Verder gaat het wel over 'mijn Jezus', maar ik lees er niets van hoe Hij dan eigendom geworden is, en hoe het bloed toegepast is in een weg van recht.
Het gaat wel over redden, maar er staat niet waarvan.
Christus is een Middelaar van verdienste, maar ook van toepassing! En dat laatste wordt hier gemist.

Volgens mij heeft het ware volk alleen maar behoefte om van Hem te zingen, niet van zichzelf.

5. Want Gij zijt der mensen en engelen Heer!
De laatste regel. Jammer dat het toch eindigt met de mensen en de engelen als onderwerp. Zou men echt de lof Godes willen zingen, dan dient toch een drie-enig God verheerlijkt te worden. Dat doet me willekeurig denken aan de avondzang: 'Drie-enig God, u zij al d' eer'.
'En zij begonnen vrolijk te zijn'

Het lied bezingt dat Jezus der mensen en engelen Heer is. Dat is de meest elementaire belijdenis van het geloof, waarmee men in de vroege kerk voor de leeuwen werd gegooid.

6. Misschien wel het zwaarwegendste argument tegen dit lied en reeds aangehaald in de voorgaande punten is dat het wel over Jezus gaat, maar dat ik er geen enkel spoortje terug vindt over de bewegende Oorzaak van deze liefde en verzoening, God de Vader. Het gaat dan wel op een bepaalde manier over de verwervende of verdienende Oorzaak, Christus, maar gemist wordt de toepassende Oorzaak, God de Heilige Geest.

Laat ik hier maar niet op reageren. Ik ken maar weinig liederen en psalmen die zo keurig evenwichtig zijn. Als dit al evenwichtig is.

Zoals wel vaker met dit soort liederen staan er wel veel waarheden in, maar de diepte wordt er veel in gemist, vergeleken met de Psalmen.
Plaats reactie