De preken van Smytegelt passen wel heel erg bij de leer van de GG. Ook wat hij schrijft in zijn Maandagse Catechisatiën.eilander schreef:Gisteren verbaasde ik mij ook al toen DIA de leer van Comrie eenvoudig noemde, en die van ds. Kort ingewikkeld.Afgewezen schreef:Het was een zijdelingse opmerking. Persoonlijk vind ik Comrie vrij ontoegankelijk en als ik tegen mijn moeder over habitus-actus begin, haakt ze echt af.Anker schreef:Je moet mijn opmerking zien in het licht van deze discussie. De leer van ds. Moerkerken zou een nieuwe leer van de 20e eeuw zijn, zoals hier geopperd en niet terug te vinden bij oudvaders naast Comrie. Ik heb aangetoond dat er oudvaders zijn die op een zelfde wijze over de wedergeboorte spreken. En wees gerust, niet om rust te geven buiten Christus, dat is niemands bedoeling.Afgewezen schreef:Eigenlijk is het verbazingwekkend dat men in de GG zozeer de leer van Comrie - beslist niet zo toegankelijk voor de gewone man - als uitgangspunt genomen heeft en niet bijv. de leer van Smytegelt.
Waarom niet hun uitgangspunt genomen in de geschriften van Smytegelt?
Verder zou ik je ook geen antwoord kunnen geven. Wordt Comrie nu eigenlijk als een "aanscherping" of verbetering gezien t.o.v. Reformatie?
Comrie wordt geïnterpreteerd. Ds. J.T. Doornenbal schrijft ergens dat hij vindt dat bepaalde bevindelijke kerken verkeerd omgaan met de leer van Comrie. Het aparte is wel dat als ik ds. Doornenbals preken lees ik heel veel teruglees wat in de huidige GG geleerd wordt. Al had hij ook een voorliefde voor predikanten in de lijn van ds. Kort, ds. Zwoferink bijvoorbeeld. Misschien toch maar weer in de leer bij ds. Doornenbal, katholieke breedte, bevindelijke diepte. Comries onderscheiding in de rechtvaardigmaking (4 trappen) is wel iets nieuws van Comrie en omarmd door de GG en ook wel een punt waar velen theologisch mee worstelen.