Ds. Molendijk met emeritaat

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Erasmiaan »

ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Wat spreekt je in dit interview aan? Overigens is er niets mis met het interview.

Maar toen ik het las was het voor mij meer vrij feitelijke weergave hoe dingen in iemands leven zijn gegaan. Na jouw opmerking heb ik het interview nog eens gelezen...maar het roept bij niet iets op van bijzonder mooi.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Ad Anker »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Wat spreekt je in dit interview aan? Overigens is er niets mis met het interview.

Maar toen ik het las was het voor mij meer vrij feitelijke weergave hoe dingen in iemands leven zijn gegaan. Na jouw opmerking heb ik het interview nog eens gelezen...maar het roept bij niet iets op van bijzonder mooi.
Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door JolandaOudshoorn »

Anker schreef:
Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Wat spreekt je in dit interview aan? Overigens is er niets mis met het interview.

Maar toen ik het las was het voor mij meer vrij feitelijke weergave hoe dingen in iemands leven zijn gegaan. Na jouw opmerking heb ik het interview nog eens gelezen...maar het roept bij niet iets op van bijzonder mooi.
Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Dat vond ik zelf ook erg mooi aan dit intervieuw en dat is bij mij ook wel blijven hangen. Soms herken je dingen in het leven van een ander, ook al zit je kerkelijk gezien ver uit elkaar wat betreft standpunten. Maar dan blijkt weer dat de wezenlijke dingen er eigenlijk alleen maar toe doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Eén van de vele verhalen. Een soort bekeringsgeschiedenis in het kort, en inderdaad vaak 'bijzonder'.
Ik zie het niet echt. Het is een typisch RD/Terdege/Gezinsgids verhaal wat past bij een bepaalde achterban. Het zij ze gegund.
Ik sla het over.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door GJdeBruijn »

Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.
Lees hieronder een bijzonder mooi interview:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Mooi interview!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8988
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door J.C. Philpot »

Anker schreef:Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Vond ik inderdaad ook mooi!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Erasmiaan »

Anker schreef:Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Juist, dat bedoelde ik. Het geloofsvertrouwen, zoals ook hier:
Zal er in de hemel herkenning zijn? „Dat geloof ik wel. Maar het zal wel even duren voordat ik mijn dochter daar zie. Ik zal eerst veel tijd nodig hebben om naar Hem te zien, Die mijn ziel liefheeft.”
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17411
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Anker schreef:Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Juist, dat bedoelde ik. Het geloofsvertrouwen, zoals ook hier:
Zal er in de hemel herkenning zijn? „Dat geloof ik wel. Maar het zal wel even duren voordat ik mijn dochter daar zie. Ik zal eerst veel tijd nodig hebben om naar Hem te zien, Die mijn ziel liefheeft.”
Vond ik ook de mooiste zin uit dit interview. Ik geloof ook dat er herkenning zal zijn maar is dit ook Bijbels te funderen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
Anker schreef:Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Juist, dat bedoelde ik. Het geloofsvertrouwen, zoals ook hier:
Zal er in de hemel herkenning zijn? „Dat geloof ik wel. Maar het zal wel even duren voordat ik mijn dochter daar zie. Ik zal eerst veel tijd nodig hebben om naar Hem te zien, Die mijn ziel liefheeft.”
Vond ik ook de mooiste zin uit dit interview. Ik geloof ook dat er herkenning zal zijn maar is dit ook Bijbels te funderen ?
Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
''Veel tijd daar nodig hebben'', begrijp ik ook niet, want ''daar'' is geen tijd. (meer)
Vandaar de uitdrukking:" uit de tijd zijn''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door ejvl »

En weet je wat zo mooi is?
In de hemel zijn er ook geen grenzen en kerkmuren meer.
Oud gereformeerd en pinkstergemeentens.
Gereformeerd en Rooms Katholiek.
Blank en zwart.
Voorstanders en tegenstanders van Comrie.
Kinderdopers en geloofsdopers.

Iedereen die God oprecht heeft lief gekregen en waar Jezus Christus alles voor geworden is, er is geen enkele muur, grens en afkeuring meer, maar alle tezamen zullen ze Hem mogen verheerlijken en eeuwig bij Hem zijn.

Dat is toch niet te bevatten, wat een heerlijkheid zal dat zijn!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8988
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
In de gelijkenis in Lukas 16:19-31 is er herkenning. De rijke man herkend Lazarus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Jongere »

Een antwoord op refoweb zegt (onder andere) over deze vraag:
Met het oog op de vraag of er herkenning is in de hemel, geef ik graag weer wat Wilhelmus à Brakel hierover schrijft in zijn bekende geschrift: “Redelijke Godsdienst”, dl. II, blz. 776. Onder het kopje “Ook zal er kennis zijn van elkander: schrijft hij daar:

“Nog is er een bedenking: Of men in de hemel elkander zal kennen? Antw.: Alhoewel de kennis niet zal zijn als hier, en met lichamelijke betrekking en genegenheden vergezelschapt, zoo achten wij, dat de leeraars de lidmaten, de lidmaten de leeraars, de man de vrouw, de vrouw de man, de ouders de kinderen, de kinderen de ouders, de bloedverwanten en hier bekenden elkander zullen kennen; dat allen die in den Bijbel geroemden, en allen die in heerlijkheid uitmunten, van allen gekend zullen worden, en verder, dat allen in den hemel van allen en een ieder gekend zullen worden, en door openbaring Gods, en door den eeuwigen omgang met elkander, daar zal niemand vreemdeling zijn, of als zoodanig van iemand aangezien worden, want men zal het geheugen niet verloren hebben; onkunde is zwakheid, en daar zal geene onvolmaaktheid zijn; de gemeenschap zal daar volmaakt met elkander zijn, en dies niet blindelings, maar met kennis; ik acht dat men de wegen, die de Heere een ieder geleid heeft, elkander zal verhalen, en de volmaaktheden van God, die zich in iederen stap opdeden, met elkander zal roemen en prijzen, zoodat men niet zonder op elkander te denken, ieder voor zich zelven alleen zal bezig zijn in de onmiddellijke beschouwing van God; maar dat men als menschen doch verheerlijkten, met elkander verkeeren, en met elkander God verheerlijken. De discipelen kenden Mozes en Elia op den heiligen berg, Matth. 17:3. De armen kennen hunne weldoeners, als zij ze in de eeuwige tabernakelen zullen ontvangen, Luk 16:9. Het missen van de zijnen zal daar geene droefheid baren, omdat alle lichamlijke betrekking en genegenheden daar ophouden, en de rechtvaardigheid van God al zoowel de stof van blijdschap en verheerlijking van God zal zijn, als zijne goedheid'.
huisman schreef:Vond ik ook de mooiste zin uit dit interview. Ik geloof ook dat er herkenning zal zijn maar is dit ook Bijbels te funderen ?
Ik zou de vraag andersom willen stellen: is het Bijbels te funderen dat we elkaar niet zullen herkennen? Waar komt de gedachte eigenlijk vandaan dat er géén herkenning zal zijn? De hele wereld is toch geschapen in (h)erkenning van elkaar (God én de naaste liefhebben). Ik vind het heel ver gaan dat juist zo iets essentieels als (her)kennen er niet zou zijn in de hemel.

Het enige argument dat ik zelf kan bedenken (maar misschien zijn er anderen) waarom er geen herkenning zou zijn, is iets in de lijn van: het gaat in de hemel (beter: op de nieuwe aarde) niet om elkaar, maar om Christus. Maar volgens mij zal een deel van de vreugde juist zijn dat er gekend wordt. Christus in de eerste plaats, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad.

Ik zie vooralsnog geen enkele reden in de Bijbel waarom er géén herkenning zou zijn. En ik ben benieuwd wie ooit op die gedachte is gekomen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Unionist »

Het interview sprak mij ook bijzonder aan, op de een of andere manier. Zijn uitspraak over herkenning en tijd nodig hebben, vond ik ontroerend. Verder vond ik het oprecht overkomen.

Natuurlijk is het menselijk gesproken en kun je er dogmatisch gaten in schieten. Maar we zullen over de hemel en andere geestelijke zaken slechts menselijk kunnen spreken. Als Gen. 32 zegt: "de zon ging op over Jakob", zeggen we toch ook neit: dat is onzin, want de aarde draaide zover dat de zon weer zichtbaar werd?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17411
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:
Simon schreef:Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
In de gelijkenis in Lukas 16:19-31 is er herkenning. De rijke man herkend Lazarus.
Maar de rijke man was in de hel niet in de hemel. Het is een gelijkenis. Ik moet i.v.m. deze zaak(van de herkenning in de hemel) denken aan de berg der verheerlijking. De discipelen herkenden Elia en Mozes en Elia en Mozes waren daar ook geen vreemden voor elkaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten