Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Simon »

DDD, Niet iedere GG boer is natuurlijk zo wettisch ingesteld.
Erg vreemd trouwens, daar er staat dat de mens de heerschappij over de dieren heeft gekregen.
(Melk die koe dan ook niet een leven lang, is ook niet natuurlijk, nl)
Er zijn bovendien genoeg gezinnen die problemen hebben met vruchtbaarheid en wel degelijk KI proberen, ook binnen de GG.
ds K. zou niet bepaald gecharmeerd zijn geweest van de huidige toenadering tot de roomsen, heb ik zo het idee, Refo.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door dennis »

Chrisje72 schreef:
WimA schreef:Een droevig, droevig stukje.
1. Ontruimingsoefeningen kan men natuurlijk prima doordeweeks doen in een dienst. Dat hoeft niet op zondag.
2. Zal dhr. Post - en al degenen die het met hem eens zijn v.w.b.t. veiligheid en ontruiming - ook vinden dat opstalverzekeringen etc. voor al die gebouwen daarmee overbodig zijn?
Wat is het verschil met op zondag doen of door de weeks? Behalve dat er door de week meestal minder mensen zijn.
Of beschouw je dit als werken op zondag?
Het best lijkt het mij om dit op een biddag of dankdag te doen.. Geen zondag, maar wel een moment waarop er (als het goed is) veel mensen in de kerk zijn.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door MarthaMartha »

Ditbenik schreef:In het RD van afgelopen zaterdag stond onder de kop 'Stop met BHV en ontruimingsoefeningen in de kerk' (http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouw ... bled=false) een opiniestuk waarin m.i. werd opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Zo activistisch gericht oproepen tot verzet tegen een wet van de burgerlijke overheid is geen kleinigheid. Zou dit een nieuwe beleidslijn zijn?
Wat een onzin.

Alsof BHV-ers er alleen zijn voor het bedenken van procedures en bij brand.

Bij ons hebben elke dienst twee BHV-ers "dienst" ... maar dat is dan voor het geval er iemand niet lekker wordt of iets van dien aard.
Daardoor blijft iedereen rustig op zijn plaats zitten, en zijn de mensen die daadwerkelijk helpen mensen met enige kennis van zaken.

En ontruimingsoefeningen, elke bid en dankdag na de dienst ontruimen we, elke keer is een andere deur "plots" afgesloten, iedereen volgt de aanwijzingen van de BHV-ers op en zo gaan we in alle rust allemaal naar huis, de eerste keer een beetje vreemd, maar inmiddels heel gewoon.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Lourens »

Wat een ongelofelijk naïef artikel.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Mara »

MarthaMartha schreef:
En ontruimingsoefeningen, elke bid en dankdag na de dienst ontruimen we, elke keer is een andere deur "plots" afgesloten, iedereen volgt de aanwijzingen van de BHV-ers op en zo gaan we in alle rust allemaal naar huis, de eerste keer een beetje vreemd, maar inmiddels heel gewoon.
Wat een goede gewoonte :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door DDD »

Simon schreef:DDD, Niet iedere GG boer is natuurlijk zo wettisch ingesteld.
Erg vreemd trouwens, daar er staat dat de mens de heerschappij over de dieren heeft gekregen.
(Melk die koe dan ook niet een leven lang, is ook niet natuurlijk, nl)
Er zijn bovendien genoeg gezinnen die problemen hebben met vruchtbaarheid en wel degelijk KI proberen, ook binnen de GG.
ds K. zou niet bepaald gecharmeerd zijn geweest van de huidige toenadering tot de roomsen, heb ik zo het idee, Refo.
Het was ook ironisch bedoeld. Inmiddels vermoed ik dat Refo het zelf ook ironisch bedoelde en zo is de cirkel rond. Natuurlijk hebben de meeste GG's gewoon een bliksemafleider. En dat is inderdaad een ontwikkeling in het denken, en dat is maar gelukkig ook.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door caprice »

Bij ons doen ze nooit een ontruimingsoefening. Zoiets vlak na de dienst neemt de stichting van een preek toch weg? Het getuigt ook niet van eerbied om dit te doen op plaatsen waar men zich eerbiedig te houden heeft. Zulke spelletjes doen ze maar in de tenten der ijdelheid.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:Bij ons doen ze nooit een ontruimingsoefening. Zoiets vlak na de dienst neemt de stichting van een preek toch weg? Het getuigt ook niet van eerbied om dit te doen op plaatsen waar men zich eerbiedig te houden heeft. Zulke spelletjes doen ze maar in de tenten der ijdelheid.
Maar ja, we hebben ons anderzijds ook aan de wet te houden.
Het kerkgebouw in Enter is in de zomermaanden zo overvol, dat men het niet meer
verantwoord vond om met zoveel mensen opeen gepakt een dienst te houdenl,
dus moest uitgeweken worden naar de Gerformeerde Kerk.
Brandgevaar... En bij paniek elkaar overlopen. Men wil dat voorkomen.
Nu is er in de jaren dat men in dat kerkje samenkwam voor zover ik weet
nooit iets gebeurd. Maar ja... "men" vertrouwt het niet meer en denkt
aan voorzorgsmaatregelen.
Als er de mogelijkheid is zou men dan niet van een grotere riuimte gebruik
mogen maken, of is dat een vorm van Godsmistrouwen?
Bij ons in die grote Noorderkerk werden wel eens van die rampenoefeningen
aangekondigd. Hoe men moest handelen enzo, stond dan in de Kerkbode.
Er is hier voor zover ik gehoord heb nooit iets tegen opgemerkt.
Het zou natuurlijk anders zijn als het midden in een kerkdienst gebeurde
Dan zou het echt de dienst verstoren. Ik geloof ook niet dat men dat
dan zou dulden.
Maar uit al die overheidsmaatregelen blijkt wel dat men alles zelf in handen wil
houden, en niet met God rekent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door caprice »

Ik weet het ook niet. Van al de gemeenten die ik ken weet ik er maar twee die zo'n ontruimingsoefening houden. De GGiN te Barneveld doet dit al een aantal jaar op Hemelvaartsdag na de dienst, en dit wordt bij slecht weer doorgeschoven naar 2e Pinksterdag.
Ook meen ik begrepen te hebben dat men dit nu reeds 1 keer gedaan heeft in de GG van Opheusden. Van de GG(iN) in Veenendaal bijvoorbeeld heb ik nog nooit gehoord dat deze een ontruimingsoefening hielden, terwijl dat ook grote gemeenten zijn van ruim 2000 en 1200 zielen.

Misschien hoeft een gemeente het ook pas uit te voeren boven een bepaald aantal zitplaatsen/vergunning aantal toe te laten personen? Ik meen dat dit bij ons 410 is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Mara »

De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Bij kerken in de stad gaan de buitendeuren vaak op slot, eigenlijk is dat bij paniek best eng dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door refo »

Bij paniek wil je van binnen naar buiten. Dat kan gewoon. Van buiten naar binnen kan een probleem opleveren, maar dat is zo bedoeld.

Naast de deur zit meestal een brandweerkluisje of een sleutelbuis. De brandweer kan zo altijd de deur opendoen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door caprice »

Mara schreef:De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Natuurlijk mag dat. Hoe moet die persoon anders bij zijn plaats komen?
En klapstoelen, dat kan ook gerust. Een tijd geleden hadden we te weinig stoelen voor een dienst. Toen hebben ze er snel nog 50 bij de brandweer gehaald.

Ik spreek liever van te weinig stoelen. De overheid van teveel mensen. Maar volgens mij kunnen niet teveel mensen de prediking horen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door vlinder »

caprice schreef:
Mara schreef:De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Natuurlijk mag dat. Hoe moet die persoon anders bij zijn plaats komen?
En klapstoelen, dat kan ook gerust. Een tijd geleden hadden we te weinig stoelen voor een dienst. Toen hebben ze er snel nog 50 bij de brandweer gehaald.

Ik spreek liever van te weinig stoelen. De overheid van teveel mensen. Maar volgens mij kunnen niet teveel mensen de prediking horen.
Losse klapstoelen zin de gevaarlijkste dingen tijdens brand. Wettelijk gezien mag je alleen stoelen gebruiken die je aan elkaar vast kunt maken. Heb je weleens gezien wat er gebeurd met paniek i.c.m. Losse stoelen? Alle stoelen liggen voor de uitgang en niemand kan er meer door.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door caprice »

vlinder schreef:
caprice schreef:
Mara schreef:De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Natuurlijk mag dat. Hoe moet die persoon anders bij zijn plaats komen?
En klapstoelen, dat kan ook gerust. Een tijd geleden hadden we te weinig stoelen voor een dienst. Toen hebben ze er snel nog 50 bij de brandweer gehaald.

Ik spreek liever van te weinig stoelen. De overheid van teveel mensen. Maar volgens mij kunnen niet teveel mensen de prediking horen.
Losse klapstoelen zin de gevaarlijkste dingen tijdens brand. Wettelijk gezien mag je alleen stoelen gebruiken die je aan elkaar vast kunt maken. Heb je weleens gezien wat er gebeurd met paniek i.c.m. Losse stoelen? Alle stoelen liggen voor de uitgang en niemand kan er meer door.
Ik heb het over in het pad naast elke bank een stoel. Niet alles als stoel. Als het moet kan er in het middenpad langs de ene kant een rij stoelen worden gezet, en langs de andere kant uitschuifbankjes. Volgens mij heb je dan nog wel een kleine halve meter om er tussendoor te lopen.

En zoals eerder gemeld, brand tijdens een kerkdienst waarbij gewonden vielen is de afgelopen eeuwen in Nederland nog niet voorgekomen. Misschien wel nooit. Helaas wordt die kans ook steeds geringer door de secularisatie, en de gebouwen zijn wat beter dan vroeger.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Zita »

Bij ons in de kerk zijn juist de uitschuifbankjes verboden. Jaren geleden zijn ze allemaal vastgeschroefd.
Als er nu te weinig stoelen zijn, is er in het verenigingsgebouw een directe videoverbinding. Gisteren zaten daar ongeveer vijftien mensen, en dat was blijkbaar zo weinig dat zij hun stoel mochten meenemen naar het kerkgebouw, en vóór de ouderlingenbanken (waar normaliter het koorhek staat) mochten plaatsnemen. In de gangpaden lijkt mij buitengewoon gevaarlijk in het geval van een spoedontruiming.
Plaats reactie