Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

Ararat schreef: 03 mei 2024, 09:47
newton schreef: 03 mei 2024, 09:10
J.C. Philpot schreef: 03 mei 2024, 08:20 Laatste werkdag voor ik een weekje vrij heb. Volgende week gewoon thuis, maar ik heb er wel zin in.

Even rust is wel goed denk ik. Ik slaap de laatste tijd ook wat minder omdat mijn hoofd druk is. Tot 3 uur 's nachts slaap ik dan goed, en daarna is het waardeloos.
Dat herken ik. 's Avonds echt moe, inslapen gaat prima, tot je na een paar uur wakker wordt en niet meer in slaap komt. Ik kan werk niet makkelijk loslaten. Een aantal collega's met wie ik deze bedrijfsunit begon gaan het bedrijf verlaten... Voor mij reden om me ook maar eens te orienteren op wat ik echt wil. Ik overweeg een stap richting het onderwijs.
Als je hart voor jongeren hebt: doen! Overweeg evt een emigratie naar Zeeland.
Welkom in het onderwijs! Maar onderschat de werkdruk niet. Een paar weken geleden liet een naaste collega me nog weten dat ze ging vertrekken. Op zondagmiddag ontstond de knoop in haar maag al, terwijl ze op maandag niet werkt. Iedere avond druk met voorbereiden, aanpassen, verbeteren. Ik zie veel collega's 0,8fte werken, maar fulltime bezig zijn.
Daar staat natuurlijk tegenover dat het het mooiste werk van de wereld is. Als het botert met je klassen, als je ze ziet genieten van het vak dat je geeft, als het tot wezenlijk contact met leerlingen komt, als je ze werkelijk iets kunt meegeven, dan is het zó mooi.
Het is mijn prachtige, mijn hondse baan.

Ik zou vooral eens een dagje meelopen, om wat ervaringsverhalen te horen. Ze leggen momenteel de rode loper uit voor iedereen die ook maar een seconde overweegt om de stap naar het onderwijs te maken.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1849
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ararat »

Zita schreef: 03 mei 2024, 09:59
Ararat schreef: 03 mei 2024, 09:47
newton schreef: 03 mei 2024, 09:10
J.C. Philpot schreef: 03 mei 2024, 08:20 Laatste werkdag voor ik een weekje vrij heb. Volgende week gewoon thuis, maar ik heb er wel zin in.

Even rust is wel goed denk ik. Ik slaap de laatste tijd ook wat minder omdat mijn hoofd druk is. Tot 3 uur 's nachts slaap ik dan goed, en daarna is het waardeloos.
Dat herken ik. 's Avonds echt moe, inslapen gaat prima, tot je na een paar uur wakker wordt en niet meer in slaap komt. Ik kan werk niet makkelijk loslaten. Een aantal collega's met wie ik deze bedrijfsunit begon gaan het bedrijf verlaten... Voor mij reden om me ook maar eens te orienteren op wat ik echt wil. Ik overweeg een stap richting het onderwijs.
Als je hart voor jongeren hebt: doen! Overweeg evt een emigratie naar Zeeland.
Welkom in het onderwijs! Maar onderschat de werkdruk niet. Een paar weken geleden liet een naaste collega me nog weten dat ze ging vertrekken. Op zondagmiddag ontstond de knoop in haar maag al, terwijl ze op maandag niet werkt. Iedere avond druk met voorbereiden, aanpassen, verbeteren. Ik zie veel collega's 0,8fte werken, maar fulltime bezig zijn.
Daar staat natuurlijk tegenover dat het het mooiste werk van de wereld is. Als het botert met je klassen, als je ze ziet genieten van het vak dat je geeft, als het tot wezenlijk contact met leerlingen komt, als je ze werkelijk iets kunt meegeven, dan is het zó mooi.
Het is mijn prachtige, mijn hondse baan.

Ik zou vooral eens een dagje meelopen, om wat ervaringsverhalen te horen. Ze leggen momenteel de rode loper uit voor iedereen die ook maar een seconde overweegt om de stap naar het onderwijs te maken.
Een eerlijke post. Het is pittig, maar mooi! Het werk kan je opslokken, leegzuigen, maar juist ook energie geven en vol maken!

Inderdaad: loop mee, liefst een paar keer.

... en degenen die op verjaardagen alleen maar over die vakanties kunnen sneren adviseer ik om vooral niet in het onderwijs te gaan :D
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

Ararat schreef: 03 mei 2024, 10:10
... en degenen die op verjaardagen alleen maar over die vakanties sneren adviseer ik om vooral niet in het onderwijs te gaan :D
Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 03 mei 2024, 10:15
Ararat schreef: 03 mei 2024, 10:10
... en degenen die op verjaardagen alleen maar over die vakanties sneren adviseer ik om vooral niet in het onderwijs te gaan :D
Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
En? Wat was zijn reactie?
DDD
Berichten: 28902
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Ik vraag mij ook af of dat nu zo'n goed systeem is. Als ik het goed weet, moet een leerkracht of docent 54 uur per week werken bij een voltijdfunctie. Edit: dat klopt dus niet. Het is officieel iets meer dan 40. Alleen halen veel mensen dat niet.

Ik vraag me dan af of het niet veel beter is om die proefwerken en projecten in de vakantieperiodes voor te bereiden.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 mei 2024, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12150
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Herman »

Ik dacht 45 per week en dan tien weken schoolvakantie.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Welnee, 40 weken van 41,5 uur is 1660 uur. Een complete jaartaak bestaat uit 1659 uur.

Dat is theorie, ik weet het.
Sommige weken red ik het niet met 41,5 uur, regelmatig ook wel. En in alle vakanties behalve de zomervakantie ben ik ook wel wat voor school bezig.

Een valkuil voor veel onderwijzend personeel is de bevlogenheid. Je wilt het beste voor je leerlingen, dus toch nog maar even... en met een tweede mijl is niets mis, begrijp me goed!
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef: 03 mei 2024, 10:43 Welnee, 40 weken van 41,5 uur is 1660 uur. Een complete jaartaak bestaat uit 1659 uur.

Dat is theorie, ik weet het.
Sommige weken red ik het niet met 41,5 uur, regelmatig ook wel. En in alle vakanties behalve de zomervakantie ben ik ook wel wat voor school bezig.

Een valkuil voor veel onderwijzend personeel is de bevlogenheid. Je wilt het beste voor je leerlingen, dus toch nog maar even... en met een tweede mijl is niets mis, begrijp me goed!
Eens, en toch het werken met de kids is supergaaf.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Helemaal eens. Heb in mijn ruim 20 jaar voor de klas echt weleens gedacht aan iets anders. Maar als de vraag "wat dan?" een poosje rondcirkelde, kwam ik altijd weer uit op het onderwijs :)
-
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Anselmus »

Mannetje schreef: 03 mei 2024, 12:22 Helemaal eens. Heb in mijn ruim 20 jaar voor de klas echt weleens gedacht aan iets anders. Maar als de vraag "wat dan?" een poosje rondcirkelde, kwam ik altijd weer uit op het onderwijs :)
Ook ik vond het onderwijs heerlijk en ik sluit niet uit dat ik ooit terugga al vind ik mijn huidige baan ook prachtig en betekenisvol. Tegelijk vond ik het reformatorische keurslijf af en toe knellen. Een e-learning over social media waarin wordt gesteld dat je als docent niet mee mag doen met win-acties, dat in diezelfde reeks e-learnings 'mediawijze docent' gesteld wordt dat een reformatorische docent geen gospelmuziek luistert en geen speelfilms kijkt. Los van wat je hier allemaal van vindt, vind ik dergelijke e-learnings te ver gaan en heersen over gewetens van docenten. De eeuwige discussie welke kleding nog net wel en wat met niet kan en wat dat betekent voor de profielfoto van de docent en het moralisme vierde soms hoogtij in vergaderingen. Daarnaast de ervaring dat ik door studenten bij de lessen godsdienst gewogen en te licht bevonden werd wanneer er geen juist kerkelijk vinkje te plaatsen viel en dat soms ook letterlijk gezegd werd (ja, maar u bent hervormd, dan gaat het makkelijker), het gevoel dat het vrijdagmiddaggebed gewogen werd vond ik niet fijn en ik was niet de enige die dit zo ervaarde, al begreep ik later dat dit niet in elk team zo speelde. Tegenover sommige collega's kon ik niet goed kwijt als ik vol was van een Avondmaalsdienst en vind ik dat zelfs makkelijker te delen met mijn huidige niet-christelijke collega's. Ook het nauwelijks mee willen zingen en actief meedoen bij de dagopening door studenten vond ik weleens vermoeiend en verdrietig.
Toch weegt dit niet op tegen de mooie en prachtige kanten van het onderwijs. Een wandelend tentamen tijdens corona over ethische dilemma's in de gezondheidszorg was zo'n pareltje. Het overbrengen van passie voor het vak en beroepstrots met verhalen uit de praktijk, het zien van ontwikkeling in de loop van vier jaar: van zestienjarigen die twijfelen over hun beroepskeuze tot zelfverzekerde collega's waarvan ik nieuwe dingen leer en die mij rondleiden in hun werkplek, de blije gezichten op een diplomering, het zien vallen van kwartjes, de motiverende gesprekken als ze het opgeven nabij zijn, het zoeken naar mogelijkheden om uitval te voorkomen en met wat aanpassingen leerlingen binnenboord kunnen houden en te begeleiden naar het diploma. Ja, hopelijk krijg ik ooit weer een combinatiebaan. Het is gewoon te mooi om zorg en onderwijs te combineren.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 10:33
Zita schreef: 03 mei 2024, 10:15
Ararat schreef: 03 mei 2024, 10:10
... en degenen die op verjaardagen alleen maar over die vakanties sneren adviseer ik om vooral niet in het onderwijs te gaan :D
Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
En? Wat was zijn reactie?
Hij vond het nogal raar, 'maar als dat bij jullie zo gedaan wordt, zal het wel kloppen'.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 03 mei 2024, 14:36
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 10:33
Zita schreef: 03 mei 2024, 10:15
Ararat schreef: 03 mei 2024, 10:10
... en degenen die op verjaardagen alleen maar over die vakanties sneren adviseer ik om vooral niet in het onderwijs te gaan :D
Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
En? Wat was zijn reactie?
Hij vond het nogal raar, 'maar als dat bij jullie zo gedaan wordt, zal het wel kloppen'.
Vreemd. Leeft hij onder een steen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 15:06
Zita schreef: 03 mei 2024, 14:36
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 10:33
Zita schreef: 03 mei 2024, 10:15

Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
En? Wat was zijn reactie?
Hij vond het nogal raar, 'maar als dat bij jullie zo gedaan wordt, zal het wel kloppen'.
Vreemd. Leeft hij onder een steen?
Nee. Hij kwam uit een studentenbijbaan in het bedrijfsleven, waar hij ieder uur dat hij werkte moest noteren en kreeg uitbetaald.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Leuk als je dat in het onderwijs doet, en dan ook nog met verantwoording erbij:
- 3 minuten met leerling op de gang gesproken, ondertussen 20 seconden andere leerling herinnerd aan inleveren van opdracht
- Tijdens koffie halen 1 minuut met collega overlegd over leerling Y
- ...
- ...
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

Dat komt nog wel, net zo als in de zorg. Tijd die je niet kan verantwoorden, wordt niet uitbetaald.
Plaats reactie