Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. En terecht natuurlijk.

En wat is er niet naar de oude leer? Dat zou ik dan toch wel eens haarfijn willen weten. Het is er in niets anders dan in een heel aantal Gereformeerde Gemeenten die ik ken.

Voordat je je ernstig bezondigt herinner ik je er alvast aan dat Jezus heeft aangegeven dat je in sommige gevallen beter met een molensteen om je nek in zee kunt worden gegooid.
Deze reacties bewijzen al waar de ligging is van velen (met name jongeren, maar zeker niet die aleen) in de Gereformeerde Gemeenten. Denk nu eens even goed na. Wat zoude behoudende predikanten hiervan zeggen? Ik weet dat jullie dat wél weten, maar er zullen er ook zijn die het moedwillig níet willen weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28743
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Nou, ik zou zeker benieuwd zijn wat rechtzinnige predikanten van jouw bijdrage zeggen, inderdaad. Als dit soort verdachtmakingen bij de huidige lichting rechtszinnige predikanten zou horen, dan zou dat betekenen dat enkele kenmerken van de ware godsvreze bij hen niet gevonden werden. Daar hoort immers bij dat je niemand onverhoord oordeelt. Gelukkig heb ik nog helemaal geen reden om dat te denken.

En nu is me overigens nog niet duidelijk wat er ongereformeerd was aan de bijdragen in het filmpje.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Cees »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. En terecht natuurlijk.

En wat is er niet naar de oude leer? Dat zou ik dan toch wel eens haarfijn willen weten. Het is er in niets anders dan in een heel aantal Gereformeerde Gemeenten die ik ken.

Voordat je je ernstig bezondigt herinner ik je er alvast aan dat Jezus heeft aangegeven dat je in sommige gevallen beter met een molensteen om je nek in zee kunt worden gegooid.
Deze reacties bewijzen al waar de ligging is van velen (met name jongeren, maar zeker niet die aleen) in de Gereformeerde Gemeenten. Denk nu eens even goed na. Wat zoude behoudende predikanten hiervan zeggen? Ik weet dat jullie dat wél weten, maar er zullen er ook zijn die het moedwillig níet willen weten.
Wat een verdachtmakerij weer, want als de opname van Maarten van Rossem en Andries Knevel, die De Hoeksteen in Barneveld bezoeken en rondgeleid worden, getoond zou worden dan is het wel goed?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Marieke »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Prachtig filmpje, ik had nog bijna geen ervaring met deze manier van de ger gem, nu een indruk, prachtig.
Maar denk niet dat dit een doorsnee Ger. Gem. is.
Bij vele Gereformeerde Gemeenten zou zoiets niet gewenst zijn.
Ze zoudem zoiets om maar wat te noemen, in Urk, Barneveld, Rijssen, etc.
nooit toelaten.
De uitleg wordt duidelijk aan onkerkelijke mensen gegeven, maar
toch... niet helemaal naar de oude leer.
Het zal zeker ook bij velen wel bekend zijn dat gemeenten als Houten als
buitenbeentjes binnen de Ger. Gem.worden gezien.
DIA, je kunt over filmpjes van een kerk denken wat je wilt, maar je kunt van dit filmpje niet zeggen dat het eenzijdig is of niet Bijbels.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. En terecht natuurlijk.

En wat is er niet naar de oude leer? Dat zou ik dan toch wel eens haarfijn willen weten. Het is er in niets anders dan in een heel aantal Gereformeerde Gemeenten die ik ken.

Voordat je je ernstig bezondigt herinner ik je er alvast aan dat Jezus heeft aangegeven dat je in sommige gevallen beter met een molensteen om je nek in zee kunt worden gegooid.
Deze reacties bewijzen al waar de ligging is van velen (met name jongeren, maar zeker niet die aleen) in de Gereformeerde Gemeenten. Denk nu eens even goed na. Wat zoude behoudende predikanten hiervan zeggen? Ik weet dat jullie dat wél weten, maar er zullen er ook zijn die het moedwillig níet willen weten.
DIA: heb je het filmpje bekeken? Zo niet, kan ik je aanraden dit even te doen. Er is bij de buitenwereld een raar beeld over de Ger Gem, ook bij christenen! Dat het maar een saaie suffe bedoening is, totaal niet gastvrij. (wat wij zelf elders een keer hebben ondervonden, bij het bezoeken van een doopdienst van een familielid. Het enige dat wij aan de koster vroegen of hij 3 plaatsjes voor ons had, maakte niet uit waar. We moesten maar wachten tot de dienst bijna zou beginnen en dan zelf kijken of er nog hier en daar een zitplaats vrij was. Uiteindelijk moesten we ons, terwijl de k.r. en dominee binnenkwamen, naar een plaats "worstelen". Zo moet het natuurlijk niet!)
Deze mensen kwamen op mij als zeer open en gastvrij over. Zoals ze over de gemeente vertelden, hoe deze, ook naar buitenkerkelijken toe, heel liefdevol en barmhartig is. Niks "onder ons" sfeertje.
Ook de uiterst rechtse flank zal er toch aan moeten wennen dat computer en bewegend beeld niet meer weg te denken en te negeren is.
Daarmee hoef je niet goed te keuren dat er een tv in huis mag worden gezet! Dat is iets anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Simon »

DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. .
heidense journalisten.
LOL
Wij zijn allemaal heidenen, (niet-joden), hoor.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. En terecht natuurlijk.

En wat is er niet naar de oude leer? Dat zou ik dan toch wel eens haarfijn willen weten. Het is er in niets anders dan in een heel aantal Gereformeerde Gemeenten die ik ken.

Voordat je je ernstig bezondigt herinner ik je er alvast aan dat Jezus heeft aangegeven dat je in sommige gevallen beter met een molensteen om je nek in zee kunt worden gegooid.
Deze reacties bewijzen al waar de ligging is van velen (met name jongeren, maar zeker niet die aleen) in de Gereformeerde Gemeenten. Denk nu eens even goed na. Wat zoude behoudende predikanten hiervan zeggen? Ik weet dat jullie dat wél weten, maar er zullen er ook zijn die het moedwillig níet willen weten.
DIA: heb je het filmpje bekeken? Zo niet, kan ik je aanraden dit even te doen. Er is bij de buitenwereld een raar beeld over de Ger Gem, ook bij christenen! Dat het maar een saaie suffe bedoening is, totaal niet gastvrij. (wat wij zelf elders een keer hebben ondervonden, bij het bezoeken van een doopdienst van een familielid. Het enige dat wij aan de koster vroegen of hij 3 plaatsjes voor ons had, maakte niet uit waar. We moesten maar wachten tot de dienst bijna zou beginnen en dan zelf kijken of er nog hier en daar een zitplaats vrij was. Uiteindelijk moesten we ons, terwijl de k.r. en dominee binnenkwamen, naar een plaats "worstelen". Zo moet het natuurlijk niet!)
Deze mensen kwamen op mij als zeer open en gastvrij over. Zoals ze over de gemeente vertelden, hoe deze, ook naar buitenkerkelijken toe, heel liefdevol en barmhartig is. Niks "onder ons" sfeertje.
Ook de uiterst rechtse flank zal er toch aan moeten wennen dat computer en bewegend beeld niet meer weg te denken en te negeren is.
Daarmee hoef je niet goed te keuren dat er een tv in huis mag worden gezet! Dat is iets anders.
Laat ik proberen het heel voorzichtig te zeggen. Men probeert hier de kerk aan de wereld te tonen op een manier dat de wereld er zich niet aan stoot. Als je nadenkt, is dat dan een goed teken? Stel de de rondleiders recht hadden gesproken van de waarheid... Dan zou geen filmmaker dat willen uitzenden. Of men zou het zo bespottelijk maken dat ze zichzelf dood zouden zondigen bij wijze van spreken. Als we willen laten zien wat de Kerk is, zou er een getuigenis van de levende Kerk moeten uitgaan. Maar het punt is dat de kerk zich aanpast aan de wereld, en zijn geloofwaardigheid te grabbel heeft gegooit. Ik spreek nu in het algemeen. Er zijn gelukkig nog uitzonderingen die het Woord nog bewaard hebben. En daar doel ik ook op, deze mensen zouden deze film nooit kunnen goedkeuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28743
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of het mogelijk is dat iemand het Woord bewaart en deze beelden afkeurt. Ik heb nog niets gezien dat niet deugen zou.

Integendeel, het ging erom wat centraal staat in de kerk. En dat lijkt me heel passend. Terwijl jouw suggesties alleen maar verdachtmakingen zijn. Je doet net of het feit dat het Evangelie niet naar de mens is en een ergernis of dwaasheid ook betekent dat je het ook zo ergerlijk of dwaas mogelijk moet brengen. Maar dan heb je er feitelijk nog niets van begrepen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Er zijn gelukkig nog uitzonderingen die het Woord nog bewaard hebben. En daar doel ik ook op, deze mensen zouden deze film nooit kunnen goedkeuren.
Kijk, daar gaan we weer. Keur je deze film wél goed, dan heb je dus het Woord niet bewaard. Het vonnis is weer geveld. :modo
Triest, dieptriest, dit soort uitlatingen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA

Wat een flauwekul.

Of zoiets in Rijssen niet zou worden toegelaten durf ik niet te zeggen. Maar in Barneveld komen regelmatig heidense journalisten de kerk bekijken en die worden heel fatsoenlijk ontvangen. En terecht natuurlijk.

En wat is er niet naar de oude leer? Dat zou ik dan toch wel eens haarfijn willen weten. Het is er in niets anders dan in een heel aantal Gereformeerde Gemeenten die ik ken.

Voordat je je ernstig bezondigt herinner ik je er alvast aan dat Jezus heeft aangegeven dat je in sommige gevallen beter met een molensteen om je nek in zee kunt worden gegooid.
Deze reacties bewijzen al waar de ligging is van velen (met name jongeren, maar zeker niet die aleen) in de Gereformeerde Gemeenten. Denk nu eens even goed na. Wat zoude behoudende predikanten hiervan zeggen? Ik weet dat jullie dat wél weten, maar er zullen er ook zijn die het moedwillig níet willen weten.
DIA: heb je het filmpje bekeken? Zo niet, kan ik je aanraden dit even te doen. Er is bij de buitenwereld een raar beeld over de Ger Gem, ook bij christenen! Dat het maar een saaie suffe bedoening is, totaal niet gastvrij. (wat wij zelf elders een keer hebben ondervonden, bij het bezoeken van een doopdienst van een familielid. Het enige dat wij aan de koster vroegen of hij 3 plaatsjes voor ons had, maakte niet uit waar. We moesten maar wachten tot de dienst bijna zou beginnen en dan zelf kijken of er nog hier en daar een zitplaats vrij was. Uiteindelijk moesten we ons, terwijl de k.r. en dominee binnenkwamen, naar een plaats "worstelen". Zo moet het natuurlijk niet!)
Deze mensen kwamen op mij als zeer open en gastvrij over. Zoals ze over de gemeente vertelden, hoe deze, ook naar buitenkerkelijken toe, heel liefdevol en barmhartig is. Niks "onder ons" sfeertje.
Ook de uiterst rechtse flank zal er toch aan moeten wennen dat computer en bewegend beeld niet meer weg te denken en te negeren is.
Daarmee hoef je niet goed te keuren dat er een tv in huis mag worden gezet! Dat is iets anders.
Laat ik proberen het heel voorzichtig te zeggen. Men probeert hier de kerk aan de wereld te tonen op een manier dat de wereld er zich niet aan stoot. Als je nadenkt, is dat dan een goed teken? Stel de de rondleiders recht hadden gesproken van de waarheid... Dan zou geen filmmaker dat willen uitzenden. Of men zou het zo bespottelijk maken dat ze zichzelf dood zouden zondigen bij wijze van spreken. Als we willen laten zien wat de Kerk is, zou er een getuigenis van de levende Kerk moeten uitgaan. Maar het punt is dat de kerk zich aanpast aan de wereld, en zijn geloofwaardigheid te grabbel heeft gegooit. Ik spreek nu in het algemeen. Er zijn gelukkig nog uitzonderingen die het Woord nog bewaard hebben. En daar doel ik ook op, deze mensen zouden deze film nooit kunnen goedkeuren.
Je zou van mij gelijk krijgen als er gefilmd zou zijn tijdens een kerkdienst. Dat zou ik heel ongepast vinden. Maar het was alsof we een rondleiding kregen, alsof je er zelf liep. (helaas was het filmpje hier en daar nogal amateuristisch, maar het was tenslotte geen NOS ;) )
Je moet proberen dit filmpje door de ogen van een buitenstaander te bekijken. Niet als een insider, want je weet immers precies hoe het reilt en zeilt?
En als er dan een positief beeld gecreëerd kan worden op deze manier, is dat helemaal goed.
Ik vind dit te vergelijken met dhr. van der Vlies. Hij verscheen sporadisch op TV, men wist heel goed hoe hij hierin stond en men respecteerde dat! Dus dan wordt de waarde ervan ingezien als hij wel komt. Zo ook met dit filmpje, omdat het eenmalig is wat er nu gebeurd is, is het heel bijzonder te noemen. Tenminste, zo zie ik het. :)
Waren er maar meer van deze gemeentes, denk ik dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:[Laat ik proberen het heel voorzichtig te zeggen. Men probeert hier de kerk aan de wereld te tonen op een manier dat de wereld er zich niet aan stoot. Als je nadenkt, is dat dan een goed teken? Stel de de rondleiders recht hadden gesproken van de waarheid... Dan zou geen filmmaker dat willen uitzenden. Of men zou het zo bespottelijk maken dat ze zichzelf dood zouden zondigen bij wijze van spreken. Als we willen laten zien wat de Kerk is, zou er een getuigenis van de levende Kerk moeten uitgaan. Maar het punt is dat de kerk zich aanpast aan de wereld, en zijn geloofwaardigheid te grabbel heeft gegooit. Ik spreek nu in het algemeen. Er zijn gelukkig nog uitzonderingen die het Woord nog bewaard hebben. En daar doel ik ook op, deze mensen zouden deze film nooit kunnen goedkeuren.
Eerst dacht ik : :banghead :bobo :oO , maar later dacht ik , het kan niet anders dan humor zijn van Dia! :super :yahoo :haha :nananere
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Jongere »

Het raakt inderdaad kant noch wal.

Het punt is alleen, dat door dit te zeggen, ik de stelling bevestig. Want die was: 'niemand verstaat de oude waarheid meer'.
Dus ons onbegrip is vijandschap.

Dat is een eindeloze cirkel waar niet tegenop valt te redeneren.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door WimA »

Jongere schreef:Dat is een eindeloze cirkel waar niet tegenop valt te redeneren.
Inderdaad. Maar degenen met het meeste verstand hebben ook de meeste verantwoordelijkheid in het blijven cirkelen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Simon »

Jongere schreef:Het raakt inderdaad kant noch wal.

Het punt is alleen, dat door dit te zeggen, ik de stelling bevestig. Want die was: 'niemand verstaat de oude waarheid meer'.
Dus ons onbegrip is vijandschap.

Dat is een eindeloze cirkel waar niet tegenop valt te redeneren.
Vraag is natuurlijk, wat is ''oud''.
400 jaar of 2000 jaar?
Er is maar 1 Waarheid.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Erasmiaan »

Precies. Die van Simon. ::please
Plaats reactie