"Twitterdocent op de vingers getikt"

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

"Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

KAMPEN - Scholengemeenschap Pieter Zandt heeft een docent berispt wegens te amicale contacten met een leerling via het medium Twitter.
Lees verder: de Stentor

Het gaat mij uiteraard niet over het feit dat hij "te amicale contacten" zou onderhouden, dat mag natuurlijk helemaal niet, maar het feit dat Twitter en Facebook uberhaupt voor de docenten afgekeurd wordt, gaat m.i. te ver.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:KAMPEN - Scholengemeenschap Pieter Zandt heeft een docent berispt wegens te amicale contacten met een leerling via het medium Twitter.
Lees verder: de Stentor

Het gaat mij uiteraard niet over het feit dat hij "te amicale contacten" zou onderhouden, dat mag natuurlijk helemaal niet, maar het feit dat Twitter en Facebook uberhaupt voor de docenten afgekeurd wordt, gaat m.i. te ver.
Hoezo? Als ik zie hoe FB zich ontwikkeld en welke onzin er op uitgekraamd wordt door leerlingen waarbij het gezag volledig in twijfel wordt getrokken. Foto's die gemaakt worden onder de les en dan zogenaamde teksten er onder en iedereen ligt in een deuk. Maar waar docenten inmiddels zwart gemaakt worden. Op twitter worden ongenuanceerd uitspraken worden gedaan over leraren en waar zelfs leraren aan mee gaan doen. Leraren moeten beseffen dat ondanks ze het goed met leerlingen kunnen vinden dat er wel een gezagsrelatie is.

Laten leraren eerst maar eens een socialemedia training volgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

Waarom zou Twitter/Facebook de gezagsrelatie ondermijnen?
Het kan ook terughoudend werken als leerlingen weten, dat hun FB-pagina's of tweets door gezagsdragers worden gelezen.

Ik las juist deze week in het RD (http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_687155), de mening van twee predikanten hierover. De één kiest voor gebruik van de sociale media, de ander, alhoewel hij zelf voor distantie kiest, kan dat goed begrijpen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Het laatste zinnetje in het intervieuw zegt "Maar hoe meer contact met je leerlingen hoe beter, toch?" blijkbaar van een voorstander van het gebruik van dit soort media.

Dat zinnetje triggert mij wel, Hoe dom ben je als dit soort generatilisaties voor je rekening wilt nemen? En dat maakt m.i. deze school beducht waardoor ze - van de weersomstuit - mischien teveel in een kramp schieten. Alhoewel ze inhoudelijk - twitter / facebook of wat dan met leerlingen op een ander level dan de leeraar / leerling verhouding natuurlijk wel een punt hebben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

De uitspraak "Hoe meer contact met je leerlingen, hoe beter" gaat dan natuurlijk ook weer te ver. Evenals "te amicale contacten".
Maar dat geldt voor andere omgangsvormen eveneens: telefoon, mail, brieven schrijven, etc. Dan mag dat eigenlijk ook niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan me voorstellen dat "te amicaal contact" ongewenst is, of dat nu via Twitter is of via een ander medium. Wel vreemd dat dit in de krant terecht komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:De uitspraak "Hoe meer contact met je leerlingen, hoe beter" gaat dan natuurlijk ook weer te ver. Evenals "te amicale contacten".
Maar dat geldt voor andere omgangsvormen eveneens: telefoon, mail, brieven schrijven, etc. Dan mag dat eigenlijk ook niet.
Nee, natuurlijk mag dat ook niet als het het gebeurd op een ander "level" dan de leraar / leerling verhouding toelaat. Alleen komt dat wat minder makkelijk openbaar. Maar als dat openbaar komt dan krijgt zo'n leraar waarschijnlijk ook het verzoek zijn leerlingen geen handgeschreven perkamenten per postduif te doen toekomen.
We zien hier toch weer een beetje de klassieke reactie: "Ja, het is fout maar "laat maar" want in andere communcatiemiddelen zal het vast ook fout gaan alleen kunnen we dat niet - of veel minder - controleren. Dus als we alleen dit (twitter/facebook) berispen dan is dat oneerlijk"
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:De uitspraak "Hoe meer contact met je leerlingen, hoe beter" gaat dan natuurlijk ook weer te ver. Evenals "te amicale contacten".
Maar dat geldt voor andere omgangsvormen eveneens: telefoon, mail, brieven schrijven, etc. Dan mag dat eigenlijk ook niet.
Laat er eerst maar eens een protocol komen, waarbij goed is doorgesproken met leraren onderling hoe je sociale media kan gebruiken. Leerlingen zijn geen 'vriendjes'. En soms wil je ook helemaal geen contact hebben met leerlingen als je ziet wat ze aan foto's plaatsen. Hoezo jezelf in een moeilijk pakket brengen.

Wat ik me steeds meer begin af te vragen, beseffen mensen die in een publieke functie werken wat er allemaal op internet bewaard wordt, wat er geregistreerd wordt?

Bedrijven hebben steeds meer interesse in tools om zaken die personeel of sollicitanten in hun prive leven, die opzoeken en te analyseren of het met bedrijfs- of organisatiedoelen overeenkomt. Waarom letten we er niet op?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:De uitspraak "Hoe meer contact met je leerlingen, hoe beter" gaat dan natuurlijk ook weer te ver. Evenals "te amicale contacten".
Maar dat geldt voor andere omgangsvormen eveneens: telefoon, mail, brieven schrijven, etc. Dan mag dat eigenlijk ook niet.
Nee, natuurlijk mag dat ook niet als het het gebeurd op een ander "level" dan de leraar / leerling verhouding toelaat. Alleen komt dat wat minder makkelijk openbaar. Maar als dat openbaar komt dan krijgt zo'n leraar waarschijnlijk ook het verzoek zijn leerlingen geen handgeschreven perkamenten per postduif te doen toekomen.
We zien hier toch weer een beetje de klassieke reactie: "Ja, het is fout maar "laat maar" want in andere communcatiemiddelen zal het vast ook fout gaan alleen kunnen we dat niet - of veel minder - controleren. Dus als we alleen dit (twitter/facebook) berispen dan is dat oneerlijk"
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat mijn punt is.
Ik zei in mijn beginposting al, dat het mij juist niet om die te amicale contacten gaat. Dat mag niet; op geen enkel medium. Dat hij daarover berispt wordt is helemaal terecht. Punt.

Maar de pijl van mijn vraag ligt verder. Namelijk om deze opmerking: "Vrienden worden via bijvoorbeeld Facebook of Twitter keuren wij af". (Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt).
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Maar de pijl van mijn vraag ligt verder. Namelijk om deze opmerking: "Vrienden worden via bijvoorbeeld Facebook of Twitter keuren wij af". (Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt).
Oke, maar wat bedoel je dan met "(Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt)". Bedoel je dan hier al te amicale conversatie die deze leraar met de leerling heeft gevoerd?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Maar de pijl van mijn vraag ligt verder. Namelijk om deze opmerking: "Vrienden worden via bijvoorbeeld Facebook of Twitter keuren wij af". (Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt).
Oke, maar wat bedoel je dan met "(Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt)". Bedoel je dan hier al te amicale conversatie die deze leraar met de leerling heeft gevoerd?
Nee hoor, daarmee bedoel ik de opmerking van Van Putten: op twitter heb je geen vriendjes.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Maar de pijl van mijn vraag ligt verder. Namelijk om deze opmerking: "Vrienden worden via bijvoorbeeld Facebook of Twitter keuren wij af". (Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt).
Oke, maar wat bedoel je dan met "(Even los van de onjuiste termen die hij gebruikt)". Bedoel je dan hier al te amicale conversatie die deze leraar met de leerling heeft gevoerd?
Nee hoor, daarmee bedoel ik de opmerking van Van Putten: op twitter heb je geen vriendjes.
Over die opmerking kan je idd twisten. Maar op facebook heet het toch ook "vrienden" of zoiets als je in het netwerk van iemand wil komen? Dat geeft idd aan dat een leraar nooit kan "vrienden" met een leerling. Toch?
Ik ken die flauwekul verder op facebook niet, ik vind het allemaal dwaasheid. En nee, ik loop niet achter maar voor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:En nee, ik loop niet achter maar voor.
:super
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:En nee, ik loop niet achter maar voor.
:super
Nogmaals de vraag dan maar: Op facebook heet het toch "vrienden" of zoiets als je in het netwerk van iemand wil komen? Dat geeft toch aan dan dat een leraar nooit kan "vrienden" met een leerling of een "vriend" verzoek van een leerling mag accpeteren. Toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:En nee, ik loop niet achter maar voor.
:super
Nogmaals de vraag dan maar: Op facebook heet het toch "vrienden" of zoiets als je in het netwerk van iemand wil komen? Dat geeft toch aan dan dat een leraar nooit kan "vrienden" met een leerling of een "vriend" verzoek van een leerling mag accpeteren. Toch?
Waarom zou dat niet kunnen? Mogen leraren dan ook niet meer zeggen "jonge vrienden"? Of predikanten?
Bedenk wel dat het woord "vriend" de laatste jaren een bredere betekenis krijgt, onder invloed van het Engelse "friend".
Plaats reactie