Bevindingen

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Bevindingen

Bericht door huisman »

Onderstaand boek is onlangs verschenen. Als mensen het gelezen hebben is het zeer geschikt om over door te spreken.

Afbeelding
Bevindingen - gesprekken over de orde van het heil
9789088652530
Adriaan van Belzen

303 blz. paperback

Theologie 2012

Meer boeken van uitgeverij De Groot Goudriaan

Een aantal predikanten uit diverse reformatorische kerken is ondervraagd naar hun visie op de orde van het heil, een onderwerp dat de bevindelijken zowel verenigt als verdeelt. Aan de orde komen typisch bevindelijke uitdrukkingen die een eigen leven zijn gaan leiden, zoals de plaats van de ellendekennis
Hier meer infotmatie uit het RD van gisteren.
Zo zit dit boek vol met heikele thema’s zoals de vierschaar der consciëntie, standen in het genadeleven, groeien in het geloof, het beleven van de heilsfeiten, de toe-eigening van het heil, de orde van het heil, het aanbod van genade. Je kunt je afvragen hoe zinvol het is om zó veel uiteenlopende bevindingen over vragen rond „de enige troost in leven en in sterven” binnen 300 bladzijden uit de doeken te willen doen. Een zoekende ziel is er in elk geval niet mee geholpen. Hij zou er de moed volledig bij verliezen.

Dat was Van Belzens oogmerk echter ook niet. Hij noemt zijn boek „een vergelijkend onderzoek” dat uitgevoerd wordt aan de hand van vijftien gesprekken met predikanten uit bevindelijk gereformeerde kring. Hij heeft niet „de waarheid” boven tafel willen krijgen, wilde evenmin de vijftien predikanten op elkaar laten reageren. Van Belzen was niet uit op confrontatie, waardoor ”Bevindingen” vooral een overzicht biedt van de uiteenlopende zienswijzen binnen de gereformeerde gezindte.
http://www.refdag.nl/boeken/adriaan_van ... n_1_681169
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

Het lijkt me zeer ongeschikt om over te spreken. Je ziet het in de recensie al: Ja, maar als je het zo bedoelt... 't Geeft alleen maar hete hoofden en koude harten. Hebben we niks aan.

Er staat onder de recensie een reactie op rd.nl:
Laten we er maar niet te veel over praten wat bevinding is, maar veel meer bidden of God die bevinding wilt geven die zo uitnemend is dat ze niet is te bespreken of te verkondigen maar alleen is te ervaren. En dan zal men achteraf zeggen dat het was, waar Paulus over spreekt in 1 Kor. 2 vers 9: Maar gelijk geschreven is:Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien die Hem liefhebben.
Een heel verstandige, bijbelse opmerking.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Anker schreef:Het lijkt me zeer ongeschikt om over te spreken. Je ziet het in de recensie al: Ja, maar als je het zo bedoelt... 't Geeft alleen maar hete hoofden en koude harten. Hebben we niks aan.

Er staat onder de recensie een reactie op rd.nl:
Laten we er maar niet te veel over praten wat bevinding is, maar veel meer bidden of God die bevinding wilt geven die zo uitnemend is dat ze niet is te bespreken of te verkondigen maar alleen is te ervaren. En dan zal men achteraf zeggen dat het was, waar Paulus over spreekt in 1 Kor. 2 vers 9: Maar gelijk geschreven is:Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien die Hem liefhebben.
Een heel verstandige, bijbelse opmerking.

Toch heb ik dit boek meer ervaren als samenbindend dan als uit elkaar drijvend. Er is over heel veel thema's in onze gezindte min of meer eenheid. Dat is verheugend.

De predikanten die bevraagd worden zijn.
PKN: ds J.A. van den Berg, ds D.J. Budding en ds A. Simons
HHK: ds W.J. op 't Hof, ds W. Pieters, ds B. Reinders en ds A.A.F. van de Weg
CGK: ds P. den Butter, ds A. van Heteren en ds J. Westerink
GG: ds A.J. Gunst, ds E. Hakvoort, ds W. Visscher en ds C.G. Vreugdenhil
OGG:ds A. Kort
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bevindingen

Bericht door jakobmarin »

ik weet niet of ik opnieuw de energie kan ombrengen om in deze materie te duiken, na de boeken van Blauwendraad, ds. C. Harinck en Van der Zwaag....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bevindingen

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:ik weet niet of ik opnieuw de energie kan ombrengen om in deze materie te duiken, na de boeken van Blauwendraad, ds. C. Harinck en Van der Zwaag....
Nu scheer je wel erg veel over één kam...
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevindingen

Bericht door -DIA- »

Ik ken het boek niet, maar gezien de breedte en samenstelling van de ondervraagden lijkt het me niet aantrekkelijk om te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bevindingen

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:ik weet niet of ik opnieuw de energie kan ombrengen om in deze materie te duiken, na de boeken van Blauwendraad, ds. C. Harinck en Van der Zwaag....
Nu scheer je wel erg veel over één kam...
Zoiets als: ik weet niet of ik na al die appels nog wel een peer lust :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ik ken het boek niet, maar gezien de breedte en samenstelling van de ondervraagden lijkt het me niet aantrekkelijk om te lezen.
Zo breed is de samenstelling anders niet. Dat blijkt ook in de beantwoording, er zijn verschillen maar over het algemeen zijn ze niet erg groot.
Trouwens de predikant die het "eigene"(standenleer en bevindingsschema, heilsfeiten heilsordelijk beleven) van de GG het meest bijvalt is HHK. :huhu
Laatst gewijzigd door huisman op 10 okt 2012, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bevindingen

Bericht door Jongere »

Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bevindingen

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
:)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
:mdr
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bevindingen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
:)
:hum
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bevindingen

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:ik weet niet of ik opnieuw de energie kan ombrengen om in deze materie te duiken, na de boeken van Blauwendraad, ds. C. Harinck en Van der Zwaag....
Nu scheer je wel erg veel over één kam...
Ik heb brede interesses :langue

uiteraard kun je het niet altijd onderling vergelijken; wel snijden ze o.a. dezelfde thema's aan, en zullen verschillende van de in het boek geciteerde predikanten in VDZwaag geciteerd staan.

Ennuhh... je kan best appels met peren vergelijken. hoe moet je anders de verschillen zien?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
:)
:hum
:haha
vandaar dat er niets nieuws in dat boek zal staan.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bevindingen

Bericht door jakobmarin »

Anker schreef:vandaar dat er niets nieuws in dat boek zal staan.
sowieso niet

Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.

Is er iets waarvan men kan zeggen:
Kijk eens, dat is nieuw?
In de eeuwen die voor ons geweest zijn,
is het er al geweest.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie