Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Eveline de Pater »

Artikel Ds. W. Visscher: http://www.refdag.nl/opinie/refo_s_bere ... d_1_677649

Reactie Peter Schalk: http://www.refdag.nl/opinie/peter_schal ... n_1_678692

Beide artikelen van harte mijn instemming! Gereformeerde gezindte: ontwaak!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door caprice »

Deze oproepen hebben vaker geklonken. Zou het geen trekken aan een dood paard zijn?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door WimA »

Ik las afgelopen week een ingzonden stukje in de krant waarin de opmerking werd gemaakt dat het instituut wat ds. Visscher graag wil wil al vele eeuwen bestaat en een bijbelse fundering heeft. De kerk. Die is daartoe geroepen. Daar was ik het hartgrondig mee eens.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Da Capo »

caprice schreef:Deze oproepen hebben vaker geklonken. Zou het geen trekken aan een dood paard zijn?
Dan kunnen predikanten überhaupt wel stoppen met preken. Prediken tegen dalen voor dorre doodsbeenderen is net zulk werk.
De vrucht hangt daarom dan ook niet van de zaaier af, maar van de Heer des oogstes. Daarom ben ik blij, dat zulk geluid toch weer gehoord wordt.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23864
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door refo »

We drinken een glas en doen een plas en laten alles zoals het was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door eilander »

WimA schreef:Ik las afgelopen week een ingzonden stukje in de krant waarin de opmerking werd gemaakt dat het instituut wat ds. Visscher graag wil wil al vele eeuwen bestaat en een bijbelse fundering heeft. De kerk. Die is daartoe geroepen. Daar was ik het hartgrondig mee eens.
Dit zou waar zijn als er één reformatorische kerk was.
Nu kan namelijk niemand namens "de kerk" spreken.

Of bedoel je dit anders? Ik denk soms namelijk ook wel dat het inderdaad geen zin heeft om instituten in het leven te roepen of te houden, maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door WimA »

eilander schreef:
WimA schreef:Ik las afgelopen week een ingzonden stukje in de krant waarin de opmerking werd gemaakt dat het instituut wat ds. Visscher graag wil wil al vele eeuwen bestaat en een bijbelse fundering heeft. De kerk. Die is daartoe geroepen. Daar was ik het hartgrondig mee eens.
Dit zou waar zijn als er één reformatorische kerk was.
Nu kan namelijk niemand namens "de kerk" spreken.
i.p.v. van kerk kan men in de NL situatie ook over kerken spreken idd.
eilander schreef:Of bedoel je dit anders? Ik denk soms namelijk ook wel dat het inderdaad geen zin heeft om instituten in het leven te roepen of te houden, maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
Dit bedoel ik inderdaad.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Gian »

WimA schreef:Ik las afgelopen week een ingzonden stukje in de krant waarin de opmerking werd gemaakt dat het instituut wat ds. Visscher graag wil wil al vele eeuwen bestaat en een bijbelse fundering heeft. De kerk. Die is daartoe geroepen. Daar was ik het hartgrondig mee eens.
Wat is de bijbelse fundering van de kerk als instituut dan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door caprice »

Da Capo schreef:
caprice schreef:Deze oproepen hebben vaker geklonken. Zou het geen trekken aan een dood paard zijn?
Dan kunnen predikanten überhaupt wel stoppen met preken. Prediken tegen dalen voor dorre doodsbeenderen is net zulk werk.
De vrucht hangt daarom dan ook niet van de zaaier af, maar van de Heer des oogstes. Daarom ben ik blij, dat zulk geluid toch weer gehoord wordt.
Conclusie: Het beoogde instituut van ds. W. Visscher en dhr. P. Schalk is inderdaad de kerk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Simon »

caprice schreef:
Da Capo schreef:
caprice schreef:Deze oproepen hebben vaker geklonken. Zou het geen trekken aan een dood paard zijn?
Dan kunnen predikanten überhaupt wel stoppen met preken. Prediken tegen dalen voor dorre doodsbeenderen is net zulk werk.
De vrucht hangt daarom dan ook niet van de zaaier af, maar van de Heer des oogstes. Daarom ben ik blij, dat zulk geluid toch weer gehoord wordt.
Conclusie: Het beoogde instituut van ds. W. Visscher en dhr. P. Schalk is inderdaad de kerk.
Nee, dat is een kerk.
DE Kerk heeft geen muren, maar is een geestelijk Lichaam, waar alle gelovigen deel van zijn.
Niet met handen gebouwd.
Dat was het oude, welke Christus juist afbrak , en na 3 dagen is toen de opbouw begonnen van deze nieuwe ''Kerk''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23864
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door refo »

Ik zie wel parallellen met het instituut van de kerk in de tijd toen Jezus op aarde was.
De vertegenwoordigers van de kerk van toen zagen ook niet in dat ondanks dat God tot ze gesproken had en ze de bewaarders van dat Woord van God waren er toch in de eeuwen ervoor wat verkeerde afslagen waren genomen.
Toen kwam de langverwachte Messias en herkenden ze hem niet.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Gian »

Het begint aardig Rooms te worden in de topic.
Denken we nu echt dat we met een instituut de wereld nog gaan verbeteren? Denken we nu echt dat onze protesten serieus genomen worden? Mi werkt het vooral averechts en wordt de kerk vierkant uit gelachen.
Verbazingwekkend dat we het idee hebben om als kerk op te moeten treden in deze wereld. Een wereld waar we uit getrokken zijn (Gal.1vs4), een wereld waar we geen deel van zijn. Een wereld waar satan de overste van is, een wereld waarin satan de god van deze tijd genoemd wordt. Een wereld waar een grote afval gaande is en een wereld waar het oordeel over zal komen.
Heeft de pauselijke macht of een kerkelijke macht ooit iets bereikt op aarde? Absoluut niet! Het is altijd ellende geweest onder de kerkelijke overheersingen.
Gods kinderen hebben een hemels burgerschap, een hemelse roeping en een wandel in de hemelen (Fil.3vs20). Daar dienen we ons op te richten. Wij wachten tot we van deze wereld opgenomen worden in de wolken om voor altijd met onze Heere te zijn (1Tes.4vs17).
En wat er na het oordeel met deze aarde gebeurd is te vinden in de vele onvervulde profetieën.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Dit zou waar zijn als er één reformatorische kerk was.
Nu kan namelijk niemand namens "de kerk" spreken.

Of bedoel je dit anders? Ik denk soms namelijk ook wel dat het inderdaad geen zin heeft om instituten in het leven te roepen of te houden, maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
Ik kan me hier wel in vinden. En 'de kerk' is dan inderdaad geen instituut, maar een levend organisme, te weten het lichaam van Christus.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Simon »

Gian schreef:Het begint aardig Rooms te worden in de topic.
Denken we nu echt dat we met een instituut de wereld nog gaan verbeteren? Denken we nu echt dat onze protesten serieus genomen worden? Mi werkt het vooral averechts en wordt de kerk vierkant uit gelachen.
Verbazingwekkend dat we het idee hebben om als kerk op te moeten treden in deze wereld. Een wereld waar we uit getrokken zijn (Gal.1vs4), een wereld waar we geen deel van zijn. Een wereld waar satan de overste van is, een wereld waarin satan de god van deze tijd genoemd wordt. Een wereld waar een grote afval gaande is en een wereld waar het oordeel over zal komen.
Heeft de pauselijke macht of een kerkelijke macht ooit iets bereikt op aarde? Absoluut niet! Het is altijd ellende geweest onder de kerkelijke overheersingen.
Gods kinderen hebben een hemels burgerschap, een hemelse roeping en een wandel in de hemelen (Fil.3vs20). Daar dienen we ons op te richten. Wij wachten tot we van deze wereld opgenomen worden in de wolken om voor altijd met onze Heere te zijn (1Tes.4vs17).
Amen op dit bijbelse geluid!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door WimA »

.
Laatst gewijzigd door WimA op 01 okt 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie