De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Luther »

avisser schreef:Beste dames en heren,
Inderdaad, het was een “vlugschrift” daarom stond “kerk” geschreven met een hoofdletter. Dat was niet de bedoeling.
Helaas wordt de crisis door velen niet gezien. Dat doet me pijn omdat de wijdte en rijkdom van de genade wordt overwoekerd door subjectieve stelsels. De objectieve leer van de reformatie is vervangen door een leer van subjectivisme, verwarrende nazaten van de nadere reformatie. Helaas zijn vele mensen gevangen in dit web. Deze subjectiviteit heeft de plaats ingenomen van het begrip van de leer want de overtuiging is dat het subjectivisme moet overtuigen. Het Woord is slechts een aanzet en geen ankergrond, want voor je het weet heb je je vergist. De positie van het gevoel is dat deze het Woord moet gaan bevestigen. Dat is de volgorde geworden. Komt dit door gebrek aan geletterdheid of een verkeert begrip van het remonstrantisme?
De leer van de reformatie is onder meer neergeslagen in de 3 formulieren. Helaas worden die nu omgeven door allerlei geheimzinnigheden en valse mystiek. Overigens zijn er veel paralellen met de Roomse kerk in deze. Mystiek doet het goed, een leer meestal niet omdat het grijpbaar is. Dat wordt als een gevaar gezien want er zit aannemingsgevaar in op basis van kennis en niet van overtuiging. Helaas wordt vergeten dat kennis noodzakelijk is voor overtuiging. Echter men wil overtuigen zonder kennis. Een hachelijke onderneming die tot mislukken gedoemd is en reeds mislukt is.
Misschien is het een idee om te reageren op deze post: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 49#p590449
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Afgewezen »

Geachte heer Visser,

Wordt u eens een weinig concreet. :hum
Dank u.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Erasmiaan »

De term "mystiek" doet het tegenwoordig goed om een bepaalde prediking weg te zetten. Maar bijvoorbeeld professor Wisse maakte veel gebruik van de term "mystiek". Hij had het dan over de gezonde, Bijbelse, mystiek. ----Knip, niet op de persoon spelen! ----
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Gian »

God verlaat geen land. Een land verlaat God. Overal waar het Woord in geloof wordt aangenomen is er redding in het bloed van Christus. Dat is niet land of volksmatig, dat blijft voor iedereen een persoonlijke aangelegenheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door SecorDabar »

avisser schreef:Beste dames en heren,
Inderdaad, het was een “vlugschrift” daarom stond “kerk” geschreven met een hoofdletter. Dat was niet de bedoeling.
Helaas wordt de crisis door velen niet gezien. Dat doet me pijn omdat de wijdte en rijkdom van de genade wordt overwoekerd door subjectieve stelsels. De objectieve leer van de reformatie is vervangen door een leer van subjectivisme, verwarrende nazaten van de nadere reformatie. Helaas zijn vele mensen gevangen in dit web. Deze subjectiviteit heeft de plaats ingenomen van het begrip van de leer want de overtuiging is dat het subjectivisme moet overtuigen. Het Woord is slechts een aanzet en geen ankergrond, want voor je het weet heb je je vergist. De positie van het gevoel is dat deze het Woord moet gaan bevestigen. Dat is de volgorde geworden. Komt dit door gebrek aan geletterdheid of een verkeert begrip van het remonstrantisme?
De leer van de reformatie is onder meer neergeslagen in de 3 formulieren. Helaas worden die nu omgeven door allerlei geheimzinnigheden en valse mystiek. Overigens zijn er veel paralellen met de Roomse kerk in deze. Mystiek doet het goed, een leer meestal niet omdat het grijpbaar is. Dat wordt als een gevaar gezien want er zit aannemingsgevaar in op basis van kennis en niet van overtuiging. Helaas wordt vergeten dat kennis noodzakelijk is voor overtuiging. Echter men wil overtuigen zonder kennis. Een hachelijke onderneming die tot mislukken gedoemd is en reeds mislukt is.
Beste A Visser,
Er is een verschil tussen mystiek en bevinding.
Ik doe het even beknopt: Mystiek is een geestelijke ervaring zonder of naast het Woord.
Bevinding is een geestelijke ervaring gegrond in het Woord en vanuit dat Woord onstaat de bevinding der heiligen.
Lees de Christelijke encyclopedie er maar op na.
De Heere zal er voor zorgen dat de bijbelse bevinding in het hart van Zijn uitverkorenen gewerkt wordt door Zijn Heilige Geest die overtuigt en overbuigt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Gian »

De kerk -links of rechts- zal hoe dan ook op houden te bestaan. Gelukkig maar. Deze ellende zou je toch ook niet voor altijd willen hebben.
Alleen de Kerk is blijvend.

(moet denken aan de titel van Otto de Bruijne 'de kerk is dood, leve de Koning'. Daar klinkt pas toekomstperspectief in door!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Bookreader »

avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Ik denk dat de prediking in wat genoemd wordt, de reformatorische kerken, nogal divers is. Er is prediking die juist wel naar Christus en de beloften van God verwijst, en er is ook prediking die erg mystiek is. Dr. A.A. van Ruler gebruikt in een artikel zelfs de term 'klare gnostiek', en dat geeft te denken!

Maar je hebt het over rechts reformatorisch Nederland. Daarmee bedoel je dan vooral die mystieke stromingen?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door MarthaMartha »

Gian schreef:De kerk -links of rechts- zal hoe dan ook op houden te bestaan. Gelukkig maar. Deze ellende zou je toch ook niet voor altijd willen hebben.
Alleen de Kerk is blijvend.

(moet denken aan de titel van Otto de Bruijne 'de kerk is dood, leve de Koning'. Daar klinkt pas toekomstperspectief in door!
!!!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
wesha
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2012, 22:11

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door wesha »

SecorDabar schreef:
avisser schreef:Beste dames en heren,
Inderdaad, het was een “vlugschrift” daarom stond “kerk” geschreven met een hoofdletter. Dat was niet de bedoeling.
Helaas wordt de crisis door velen niet gezien. Dat doet me pijn omdat de wijdte en rijkdom van de genade wordt overwoekerd door subjectieve stelsels. De objectieve leer van de reformatie is vervangen door een leer van subjectivisme, verwarrende nazaten van de nadere reformatie. Helaas zijn vele mensen gevangen in dit web. Deze subjectiviteit heeft de plaats ingenomen van het begrip van de leer want de overtuiging is dat het subjectivisme moet overtuigen. Het Woord is slechts een aanzet en geen ankergrond, want voor je het weet heb je je vergist. De positie van het gevoel is dat deze het Woord moet gaan bevestigen. Dat is de volgorde geworden. Komt dit door gebrek aan geletterdheid of een verkeert begrip van het remonstrantisme?
De leer van de reformatie is onder meer neergeslagen in de 3 formulieren. Helaas worden die nu omgeven door allerlei geheimzinnigheden en valse mystiek. Overigens zijn er veel paralellen met de Roomse kerk in deze. Mystiek doet het goed, een leer meestal niet omdat het grijpbaar is. Dat wordt als een gevaar gezien want er zit aannemingsgevaar in op basis van kennis en niet van overtuiging. Helaas wordt vergeten dat kennis noodzakelijk is voor overtuiging. Echter men wil overtuigen zonder kennis. Een hachelijke onderneming die tot mislukken gedoemd is en reeds mislukt is.
Beste A Visser,
Er is een verschil tussen mystiek en bevinding.
Ik doe het even beknopt: Mystiek is een geestelijke ervaring zonder of naast het Woord.
Bevinding is een geestelijke ervaring gegrond in het Woord en vanuit dat Woord onstaat de bevinding der heiligen.
Lees de Christelijke encyclopedie er maar op na.
De Heere zal er voor zorgen dat de bijbelse bevinding in het hart van Zijn uitverkorenen gewerkt wordt door Zijn Heilige Geest die overtuigt en overbuigt.

Het is al even geleden, maar toch:
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door hervormde »

De Kerk sterft nooit. Ze heeft immers een heerlijke en waarachtige Koning. De Koning der koningen Jezus Christus.

De kerken sterven wel. Er wordt tegenwoordig meer gesproken over een kerkverband dan de Kerk. Zo deed Guido de Brès het niet. Het gaat om de Kerk van Christus. Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar is Christus en daar is hoop.

Er zullen tijden komen dat de hoorders kittelachtig zijn van gehoor. Ze komen samen rondom mensen die een boodschap brengen die hun goed uitkomt. Te vrezen valt dat het met de boodschap van het Woord weinig van doen heeft. Helaas lijken vele gemeenten terug geworpen te worden in de donkere Middeleeuwen met een mystieke leer waar het spreken over de heilszekerheid verdacht was. Toch was ook die kerk Kerk. En Christus heeft deze Kerk bewaard. Het goud van de Reformatie was onder andere het sola van het Woord. Niet dat van de traditie. Nu weer wel. Net als in de dagen van Jezus toen de mondelinge overgeleverde wet van Mozes de boventoon voerde. Zo ook nu. Tegenwoordig heet het de bevinding van Gods volk. Of ze geurt naar het Woord doet niet ter zake, maar als ze dat niet doet, dan is ze apocrief en dus onbetrouwbaar. Alleen waar de Schrift opengaat in de verkondiging van het Woord daar doortrekt de gemeente de geur van Christus. En dat is het werk van Zijn Geest. Hij wil niet anders. En deze verkondiging zal doorgaan. Hier hoeft niet voor gestreden te worden. Christenstrijders voor de waarheid hebben al veel stukgemaakt. Predik het Woord. Waar het Woord verkondigd wordt, daar wordt de dwaling ontmaskerd. Maar en dat moet ook gezegd worden: daar vindt de bevinding van het Woord haar echo in het hart van de gelovige. Alleen daar waar het Woord opengaat, daar klimt de lofzang uit Sions zalen. Daar wordt het amen van het geloof gehoord.
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door -DIA- »

wesha schreef:
Het is al even geleden, maar toch:
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Wel even gelden, maar nog wel actueel.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door hervormde »

Hoewel ik niet alles onderschrijf vond ik deze stelling van ds. Moerkerken treffend:

Al stelt Gods Geest de levendgemaakte zondaar evenwel éérst voor de Wet Gods, de kenbron der ellende. Hij werkt tegelijkertijd in de kiem in ons hart enige kennis van verlossing en dankbaarheid, aldus ds. Moerkerken. Naast de smart over ons gemis van Gods gemeenschap ligt er van stonde aan in de ziel een stil verwachten van en hopen op God en een begeren om heilig voor God te leven.

Horen we dit nog? Alleen daar waar Gods Geest werkt zien we dat missende mensen ook verwachtende mensen zijn. Er klinkt ook wel wat anders, namelijk het verheffen van missende mensen en daarbij een verborgen Christus. Wat deze prediking uitwerkt mogen we overdenken. Het geloof spreekt altijd met drie woorden: ellende, verlossing en dankbaarheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Ik wil dit krachtig tegenspreken door een stukje uit de Eigenschappen van Comrie te citeren, die het tegendeel laat zien van wat je hier beweert:
dr. A. Comrie schreef:Mediteer veel over het aanbod van genade, dat zo ruim, vrij en welmenend aan u wordt gedaan. De grootste verwarring over het werk van het toegaan komt voort uit een groot onbegrip ten aanzien van het aanbod van Jezus. Als u over het aanbod vanuit het Evangelie hoort spreken, ga uzelf dan niet afvragen: ‘Ben ik wel de persoon voor wie dit geldt? Heb ik de gemoedsgesteldheid die hierbij past? Heb ik wel de kracht om de aangeboden zaligheid te omhelzen?’ Want hoe loffelijk zulke vragen u ook lijken te zijn, en hoe goed uw uitgangspunt ook lijkt te zijn204, u zult ervaren dat het licht dat u enigermate in het Evangelie hebt, verduisterd wordt; en uw hart zal benauwd worden om uzelf nog aan Jezus toe te vertrouwen. Tracht integendeel toch op het Woord te geloven zonder allerlei vragen aan uw hart te stellen. Dan zou het met u kunnen gaan als met de man die op het woord van Christus zijn lamme arm uitstak. O, het is goed om dat te proberen! Tracht toch vaak te staan naar de aannemende daad van het geloof; dan zal de zekerheid vanzelf komen, zonder inspanning. Veel oprechte zielen werken dikwijls verkeerd. Ze willen eerst zien dat hun staat tegenover God goed is, en dan zullen ze een aangeboden Jezus omhelzen. Maar zover kunnen ze niet komen. Ze hebben de ene keer wat meer moed, en de andere keer zijn ze weer twijfelmoedig, al naar gelang hun gemoedsgesteldheid is tegenover God. O, wat bent u te beklagen dat u zich zo voor het licht verbergt en in een woestijn omdoolt, hoewel de deur en de toegang tot een land dat van melk en honing overvloeit, openstaat voor ieder die wil komen. Als u immers Jezus op Zijn aanbod zou aannemen, dan zou deze Zon der gerechtigheid uw hart verlichten om te zien wat u van God geschonken is; en dat zou uw ziel verwarmen en doen smelten.
Weer een ander zal zeggen: ‘Ik weet wel dat ik vroeger die zekerheid had, maar het is vervaagd. Het meeste wat ik nog heb, is een flauwe herinnering daaraan. Wat moet ik doen om dat weer terug te krijgen?’ Mijn antwoord is: Als u dat hartelijke verlangen naar uw vroegere geluk bedoelt, dan moet u beseffen dat u, na enige tijd op die weg geweest te zijn, dit niet meer zó zult beleven. Dat is voor de jonge gelovigen! Misschien is er ook een bepaalde zonde die u in een geestelijke duisternis heeft gebracht. Doe uw uiterste best om die zonde te onderkennen en daarover verootmoedigd te worden. Roep met David in uw gebed of God u weer de vreugde wil doen smaken van Zijn heil, en tracht de zaken te verkrijgen waarover wij zojuist gesproken hebben. Dan zal het kunnen zijn dat Gods licht in uw ziel opgaat.

Ten slotte nog een woord van vermaning. Omdat u zo’n Hogepriester hebt, wekken we u op om zo toe te gaan. Maar omdat u daartoe genegen bent, zeggen wij: ‘O, wat is deze weg tot verheerlijking van God! Wat is deze weg veilig, want zelfs de dwaas zal er niet op dwalen. Wat is deze weg u tot voordeel, want alles wat u zo zoekt, zal u gegeven worden, omdat u tot een Vader gaat Die in Zijn Zoon voldaan is.’ God geve u en mij daarom dat wij langs deze weg veel tot de God van het verbond mogen gaan om genade op genade uit Zijn volheid te ontvangen. Amen.
(Eigenschappen, 2012, p. 395)
Amen!. Dat is trouwens hele andere taal dan van ds Moerkerken die een paar postings hierboven geciteerd wordt. Christus is niet verborgen maar is verhoogd, zoals de slang in de woestijn. Iedereen mag op Hem zien en Wie Hem aanroept, zal zalig worden. En volgens mij bedoelt avisser dat die boodschap maar weinig klinkt in wat we (rechts)reformatorisch Nederland noemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23889
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door refo »

Misschien zijn er dan toch 2 Comries...
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Bookreader »

http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012ea38f2cc665941c433192&sourceid=1011 schreef:Hoewel Brakel deels zijn terminologie ontleent aan de middeleeuwse mystiek doet hem dat nog niet gaan in de sporen van onschriftuurlijke mystiek die de afstand tussen Schepper en schepsel vergeet en tot pantheïsme vervalt, aldus Moerkerken.
Dit komt niet sterk op mij over.
In een poging om Theodorus à Brakel van blaam te zuiveren, benadrukt ds. A. Moerkerken dat er verschil is tussen de middeleeuwse mystiek en de mystiek van Th. à Brakel. Ondertussen schemert door, dat er bij Th. à Brakel wel degelijk sprake kan zijn geweest van tappen uit een vreemd vat.

Natuurlijk zal de mystiek van de middeleeuwen anders geweest zijn dan die van Th. à Brakel. Th. à Brakel leefde na de Reformatie, en dat zal zijn consequenties hebben. Hij leefde in een andere kerkelijke context dan bijvoorbeeld Thomas à Kempis of Jan van Ruusbroec. Dat verhindert echter niet dat bepaalde specifieke trekken van die middeleeuwse mystiek ook de mystiek van Th. à Brakel kunnen kenmerken. En dat die trekken vreemd zijn aan wat de Bijbel ons leert.

Dat ds. A. Moerkerken er niet aan toekomt om zo scherp te zien, wordt volgens mij wel verklaard door wat er op volgt:
Het is verder noodzakelijk vast te houden aan de stadia in het geestelijk leven...
Juist, daar gaan we. Ds. Moerkerken heeft die mystiek nodig voor zijn eigen theologie. Het zit 'm er niet in, dat er sprake is van kinderkens, jongelingen en vaders in de genade, want dat kan ik niet onbijbels noemen. Maar ik ken ds. Moerkerken als iemand met een nogal eigenaardige standenleer. Vandaar.
Houdt men hieraan niet vast, aldus Moerkerken, dan verschraalt de prediking.
Is er ook niet wat verschraald, als je een kerk vol mensen hebt waarvan maar een kleine minderheid het avondmaal viert? Waarvan heel wat mensen denken: 'Er moet nog dit en dat met mij gebeuren, en daar wacht ik dan maar op. Het moet je maar gegeven worden.'
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Plaats reactie