beroepingswerk, deel 1

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Mister schreef:Oud Geref. Gem. in Ned.
Beroepen: te Achterberg, Bergambacht, Bunschoten, Dordrecht, Ede, Elst (U), Grafhorst, Kampen, Kinderdijk, Langbroek, Lienden, Rhenen, Rijssen en Wekerom, proponent Th. L. Zwartbol te Alblasserdam.
Toch niet gezond, zoveel gemeenten en 1 proponent?
Is God nu zo karig?
Dort

Bericht door Dort »

Zijn wij dat waard dan?
jacob

Bericht door jacob »

Dort schreef:Zijn wij dat waard dan?
Volgens jou niet dan?

Goed ik zal niet nog een keer zeggen dat het curatorium een dwaalzieke instelling is en dat juist deze instelling de hervormde kerk een hoop ds's met vele gaven heeft opgeleverd.

Of misschien heb je dan toch wel gelijk, en wil de Heere niet meer werken in dit kerkverband. Of misschien wel een combinatie. 1 ding blijft extreem frapant. Hoe zou het toch komen dat we wel regeer ouderlingen hebben verdient? Het is NB hetzelfde ambt!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

jacob schreef:
Dort schreef:Zijn wij dat waard dan?
Volgens jou niet dan?

Goed ik zal niet nog een keer zeggen dat het curatorium een dwaalzieke instelling is en dat juist deze instelling de hervormde kerk een hoop ds's met vele gaven heeft opgeleverd.

Of misschien heb je dan toch wel gelijk, en wil de Heere niet meer werken in dit kerkverband. Of misschien wel een combinatie. 1 ding blijft extreem frapant. Hoe zou het toch komen dat we wel regeer ouderlingen hebben verdient? Het is NB hetzelfde ambt!
[gedwongen voelen om te reageren modus]

A. Waarom roep je zo graag negatief over het curatorium? Ik word helemaal moe van jouw kruistocht tegen de (oud) Gergem (in Ned), en dacht dat je nu ook wel eens moe van je zelf werd.

B. Dort vraagt zich af of we waard zijn dat God nog naar ons omziet, en ik denk dat het een hele goede vraag is die veel te weinig gesteld wordt.

C. Dort bedoelde het volgens mij in het algemeen, hij zegt namelijk "wij". Waarom betrek jij het dan op een kerkverband? Zie A

D. Ouderlingen verschillen wel van herders en leraars. Dat weet jij ook. Dat is echt geen novum ofzo.

[/gedwongen voelen om te reageren modus]

P.S. Misschien handig als je reageert om daarvoor een apart topic te openen?
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
jacob schreef:
Dort schreef:Zijn wij dat waard dan?
Volgens jou niet dan?

Goed ik zal niet nog een keer zeggen dat het curatorium een dwaalzieke instelling is en dat juist deze instelling de hervormde kerk een hoop ds's met vele gaven heeft opgeleverd.

Of misschien heb je dan toch wel gelijk, en wil de Heere niet meer werken in dit kerkverband. Of misschien wel een combinatie. 1 ding blijft extreem frapant. Hoe zou het toch komen dat we wel regeer ouderlingen hebben verdient? Het is NB hetzelfde ambt!
[gedwongen voelen om te reageren modus]

A. Waarom roep je zo graag negatief over het curatorium? Ik word helemaal moe van jouw kruistocht tegen de (oud) Gergem (in Ned), en dacht dat je nu ook wel eens moe van je zelf werd.

B. Dort vraagt zich af of we waard zijn dat God nog naar ons omziet, en ik denk dat het een hele goede vraag is die veel te weinig gesteld wordt.

C. Dort bedoelde het volgens mij in het algemeen, hij zegt namelijk "wij". Waarom betrek jij het dan op een kerkverband? Zie A

D. Ouderlingen verschillen wel van herders en leraars. Dat weet jij ook. Dat is echt geen novum ofzo.

[/gedwongen voelen om te reageren modus]

P.S. Misschien handig als je reageert om daarvoor een apart topic te openen?
@D zou je dat bijbels willen onderbouwen?

op het andere ga ik helemaal niet in. Als iemand iets mag zeggen over het al dan niet waar zijn van iets. (zie ook het stukje van ds van Aalst, waar ik het in alle gronden totaal met hem oneens ben, het enige twistgeschil waarin hij altijd zichtbaar zeer geiiriteerd werd als ik hem daar op aansprak vroeger :wink: ) Dan mag ik inbrengen dat ik dat allemaal maar larie vind. Het curatorium is de grote boosdoener. Het is onbijbels, het eigent zich bevoegdheden toe waartoe ze helemaal niet in staat is. Een soort hemelse rechtbank op aarde, wat verbeelt ze zich. Maar goed. Ik moet er gewoon niets van hebben gewoon weg omdat het een onbijbelse uitvinding is. Als ze werkelijk iets van de voorzienigheidsgods geloofde dan wierpen ze bij elke kandidaat gewoon het lot. Blijkbaar is dat te riskant.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

B. Dort vraagt zich af of we waard zijn dat God nog naar ons omziet, en ik denk dat het een hele goede vraag is die veel te weinig gesteld wordt.

C. Dort bedoelde het volgens mij in het algemeen, hij zegt namelijk "wij". Waarom betrek jij het dan op een kerkverband? Zie A

Ik vraag me altijd af: hebben (al dan niet hersteld) hervormden en christelijke gereformeerden het dan wél verdiend? Daar hebben ze namelijk dominees genoeg.

Als ik vanavond van mijn vrouw één aardappel krijg, vraag ik ook of dat niet wat karig is. Ook al heb ik niet meer verdiend...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dort

Bericht door Dort »

In het algemeen.

Krijgen wij die dominees dan in Gods gunst of in Zijn ongunst.

Welke leer brengen ze. De leer van hun kerkverband of de leer volgens de Schrift?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hoe weet je of je een dominee krijgt in Zijn gunst of in ZIjn ongunst?

Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De leer volgens de Schrift. Jaja. En volgens wiens interpretatie dan?

De gerefromeerde gezindte heeft veel te veel pretenties. Ze denkt echt dat ze op de hele wereld de enige is die de Schrift nog begrijpt. Alle anderen zijn dwaalleraars. Dat wordt in stand gehouden door een toelatingssysteem. Zodat alleen mensen die dat ook denken worden aangenomen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

jacob schreef:@D zou je dat bijbels willen onderbouwen?

op het andere ga ik helemaal niet in. Als iemand iets mag zeggen over het al dan niet waar zijn van iets. (zie ook het stukje van ds van Aalst, waar ik het in alle gronden totaal met hem oneens ben, het enige twistgeschil waarin hij altijd zichtbaar zeer geiiriteerd werd als ik hem daar op aansprak vroeger :wink: ) Dan mag ik inbrengen dat ik dat allemaal maar larie vind. Het curatorium is de grote boosdoener. Het is onbijbels, het eigent zich bevoegdheden toe waartoe ze helemaal niet in staat is. Een soort hemelse rechtbank op aarde, wat verbeelt ze zich. Maar goed. Ik moet er gewoon niets van hebben gewoon weg omdat het een onbijbelse uitvinding is. Als ze werkelijk iets van de voorzienigheidsgods geloofde dan wierpen ze bij elke kandidaat gewoon het lot. Blijkbaar is dat te riskant.
De Bijbelse onderbouwing is met Paulus in Efeze 4: Dat de Heere Christus gegeven heeft sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars,....

Voor de rest zou je er niet op ingaan zei je, maar doe je het toch. Nou goed, als jij met ds. Van Aalst die discussie gehad hebt, dan weet je ongetwijfeld het waarom van een curatorium. Dat hoef ik dan niet te herhalen. Overigens worden in de Hersteld Hervormde Kerk, en ook in de Christelijk Gereformeerde Kerk toekomstige herders en leraars "getoetst".
Dort

Bericht door Dort »

Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?[/quote]

Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Dort schreef:
Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.
Dort, ik begroet in jou een paauweaan in onze gelederen. Welkom op dit forum, zou ik zeggen. Er is een overigens een topic op dit forum gewijd aan ds. Paauwe.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

vreemd,

2 Paauweanen in een topic beroepingswerk :wink:
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:vreemd,

2 Paauweanen in een topic beroepingswerk :wink:
Hoho, ik ben geen paauweaan!
Dort

Bericht door Dort »

Afgewezen schreef:
Dort schreef:
Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.
Dort, ik begroet in jou een paauweaan in onze gelederen. Welkom op dit forum, zou ik zeggen. Er is een overigens een topic op dit forum gewijd aan ds. Paauwe.
En ik ook niet.
Gesloten