WimA schreef:
Johannes 3:16 schreef:Ik zou het dan historisch ongeloof willen noemen.
Wat een harde woorden worden hier weer gesproken tegen degenen die worstelen met hun ongelovig, vijandig hart. Tegen degenen die iets hebben verstaan wat Jeremia zegt:
"Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?"Dan doen de de DL in H16 het toch heel wat bijbelser.
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Ik ben het volledig met johahannes 3:16 eens. immers, om zalig te kunnen worden is er maar 1 ding noodzakelijk, en dat is geloof. als historisch geloof niet zaligmakend is, is het dus geen geloof. sterker nog, dezen historisch gelovigen zullen zwaarder worden gestraft in het oordeel:
Hebr 10:29 HSV schreef:Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
immers, er van uitgaande dat dezen gedoopt zijn, en dus in het verbond zitten hebben zij zelf het verbond vertrapt, omdat ze het niet in hun hart wouden geloven dat het ook voor hen was, terwijl zij geheiligd waren, daarnaast is bij de doop de Geest belooft, aangezien God doet wat hij belooft is de Geest ook een werk begonnen in hen, maar zij hebben de Geest gesmaad.
Daarnaast raakt het geplaatste artikel uit de DL kant nog wal als het gaat om de historische gelovige. Dit artikel spreekt namelijk over de waar gelovige welke het nog niet krachtig in zichzelf voelt. kijk maar verder, zij gebruiken de middelen door welke God belooft heeft deze dingen te werken. welke zijn deze middelen? volgens mij is het enige juiste antwoord: de sacramenten (ja meervoud, zowel doop als avondmaal!) immers, door het gebruik van de sacramenten wil God het geloof versterken (HC zondag 25), ja je leest het goed, versterken! daarvoor is dus geloof aanwezig (je kunt wel je arm spieren willen versterken, daarvoor zul je toch spieren nodig hebben). en volgens dit artikel moeten ze deze middelen ook blijven gebruiken...
Daarnaast staat er dat zij zich NIET onder de verworpenen moeten rekenen. de verworpenen zijn de ongelovigen, de niet verworpenen zijn de waar gelovigen....
en vervolgens staat er dan: "die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden" is dat niet precies hetzelfde alleen dan met andere woorden wat we kunnen vinden in HC zondag 33 v&a 90 over het opstaan van de nieuwe mensen, oftewel, wedergeboren ZIJN?! (of is dit nog steeds een werk van de verdorven mens? (HC zondag 3 v&a 8))
Nu is mijn vraag, hoeveel mensen zullen er wel niet zijn die door middel van de prediking zich ter dood veroordeeld voelen omdat er een stempel op hen wordt gedrukt: "historisch gelovige, want u hebt geen (naar onze maatstaven bepaalde) bevinding/gevoel/ervaring gekend". terwijl in feite deze mensen waar gelovig zijn?