Technische snufjes in de eredienst

Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Technische snufjes in de eredienst

Bericht door StAndrews »

Afgelopen zomer waren wij met de schoonfamilie in Friesland op vakantie.
In onze onnozelheid waren we 's zondags een cgk binnengestapt, omdat we er argeloos vanuit gingen dat het wel een behoudende kerk zou zijn. Cgk is cgk, toch? Blijkbaar niet. De cgk aldaar was echter niet van dezelfde kerkelijke lap gescheurd als de cgk uit onze woonplaats. Het was trouwens een combi van cgk/gkv, zo bleek achteraf. De theologische ligging was anders, maar daar gaat het me nu niet om. Het meest opmerkelijke vonden wij toch wel de beamer in de kerk, waarop de Schriftlezing en de liederen werden afgebeeld. En we konden ook niet erg wennen aan het oormicrofoontje van de dominee.
Ik vroeg zo af hoe wij als conservatieve kerken tegenover de implementatie van dergelijke technologische ontwikkelingen in de eredienst staan.
Gaan wij ook beamers gebruiken en stappen onze predikanten binnenkort met een iPad de kansel op, waarop hun aantekeningen staan?
En als er bezwaren zijn, zijn die gebaseerd op keiharde argumenten of spelen onderbuikgevoelens een rol?
Ben benieuwd hoe er onder ons over gedacht wordt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Technische snufjes

Bericht door Mister »

Het hulpmiddel zelf is het probleem niet.
Het oormicrofoontje kennen wij ook in onze kerk. Ik zie het probleem daarvan niet. Er is toch ook bijna geen gemeente meer waar de voorganger zo'n loei van een microfoon om z'n nek knoopt met een soort gordijnkoord?
Een tablet op de kansel komt voor, ik weet van predikanten die het doen. Makkelijk toch? Altijd je preken bij je, alles netjes op een rij. Een ipad is ook in het zwart verkrijgbaar ;)
De beamer in de kerk zou ik zelf nog het meeste moeite mee hebben. Ik heb graag een Bijbel bij me om nog eens wat op te kunnen zoeken. Ben bang dat de beamer 'luie' kerkgangers kan kweken.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Technische snufjes

Bericht door Curatorium »

Of je nou in een space shuttle kerkt, of in een koeienstal, het is even wereldvormig.
Persoonlijk gaat het me om de prediking en de gemeente.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Technische snufjes

Bericht door Bonny »

Een beamer kan handig zijn voor mensen die voor het eerst in de kerk komen en geen Bijbel of gezangboek bij zich hebben. Maar 't apparaat neemt ook wel veel ruimte in beslag.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Lourens »

Ik denk zeker dat we gebruik mogen maken van techniek maar vooraf moeten onderzoeken voor eventuele gevolgen.

Ik denk zelf dat in toekomst beamer niet meer weg te denken is.
In onze gemeente is nu een commissie bezig naar het gebruik van de beamer vooraf en tijdens de diensten.
Ik weet wel dat gebruik heel beperkt zal zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door refo »

Een tablet met de bijbel erop zal vast binnen niet al te lange tijd gewoon worden. Dat zoekt toch heel wat makkelijker dan zo'n papieren exemplaar.
Marnix had ook al zoiets op z'n foon.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Lourens »

refo schreef:Een tablet met de bijbel erop zal vast binnen niet al te lange tijd gewoon worden. Dat zoekt toch heel wat makkelijker dan zo'n papieren exemplaar.
Marnix had ook al zoiets op z'n foon.
Is gewoon een app die op iedere smartphone kan. Ik gebruik het veel om in de bus/trein een daggedeelte lezen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Mara »

Je batterij zal dan opeens leeg zijn :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Technische snufjes

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:Het hulpmiddel zelf is het probleem niet.
Het oormicrofoontje kennen wij ook in onze kerk. Ik zie het probleem daarvan niet. Er is toch ook bijna geen gemeente meer waar de voorganger zo'n loei van een microfoon om z'n nek knoopt met een soort gordijnkoord?
Een tablet op de kansel komt voor, ik weet van predikanten die het doen. Makkelijk toch? Altijd je preken bij je, alles netjes op een rij. Een ipad is ook in het zwart verkrijgbaar ;)
De beamer in de kerk zou ik zelf nog het meeste moeite mee hebben. Ik heb graag een Bijbel bij me om nog eens wat op te kunnen zoeken. Ben bang dat de beamer 'luie' kerkgangers kan kweken.
Onze oude eerbiedwaardige ds. Mol had ook altijd tabletten op de kansel. Elke keer moest hij tabletjes innemen voor zijn stem. Ik denk dat het een soort Wybertjes waren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Bonny »

Nee, geen pilletjes of wiebertjes, maar een nieuw soort computer: http://www.google.nl/imgres?q=tablet&um ... ,s:0,i:153
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Lourens »

Mara schreef:Je batterij zal dan opeens leeg zijn :jongle
Kwestie van voorbereiding en de Commissie van Beheer een oplaadpunt op de preekstoel aan laten brengen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Technische snufjes

Bericht door Geduld »

Bonny schreef:Een beamer kan handig zijn voor mensen die voor het eerst in de kerk komen en geen Bijbel of gezangboek bij zich hebben. Maar 't apparaat neemt ook wel veel ruimte in beslag.
Het apparaat zelf niet zoveel en die kan je nog 'verdekt' opstellen. De schermen waarop geprojecteerd wordt zijn een stuk duidelijker aanwezig. Tenzij de muur zelf zich er goed voor leent.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Desiree »

Hi, hi, ik herinner me bij ons een discussie over ook zoiets. Ik zei tegen mijn man, je waagt het niet om dan maar direkt 3 stappen in de kerk over te slaan en een beamer aan te prijzen. Hi, hi. Manlief heeft dat natuurlijk niet gedaan. Aanpassen is beter.

Tja, bij ons is dat absoluut niet denkbaar. Maar ik zou het echt geen probleem vinden. Zeker als je als kerk niet alleen psalmen zingt, maar ook nieuw testamentiesche liederen (bijvoorbeeld) schriftberijming zou zingen.
Waarom niet?

Ik vind het altijd zo hypocriet. Mannen rijden in auto's met de nieuwste snufjes. Vrouwen hebben in de huishouding het gemak van de nieuwste hightech. Dat gebluf soms alleen al. Brr. En die ongelooflijke wereldgelijkvormigheid.

En dan in de kerk, mag die techniek niet toegepast worden? Moeten we zelfs oppassen dat het orgelspelen niet al te mooi gaat klinken? Ik kan er echt helemaal niet bij. Sorry.

Kerkleven en dagelijksleven, dat moet je niet uit elkaar trekken.

Maar goed, wij zijn niet van de stampij.. absoluut niet... dus wij houden onze mond. Maar begrijpen doe je het soms niet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Jongere »

Desiree schreef:Ik vind het altijd zo hypocriet. Mannen rijden in auto's met de nieuwste snufjes. Vrouwen hebben in de huishouding het gemak van de nieuwste hightech. Dat gebluf soms alleen al. Brr. En die ongelooflijke wereldgelijkvormigheid.

En dan in de kerk, mag die techniek niet toegepast worden? Moeten we zelfs oppassen dat het orgelspelen niet al te mooi gaat klinken? Ik kan er echt helemaal niet bij. Sorry.

Kerkleven en dagelijksleven, dat moet je niet uit elkaar trekken.

Maar goed, wij zijn niet van de stampij.. absoluut niet... dus wij houden onze mond. Maar begrijpen doe je het soms niet.
Ok, dus het dagelijks leven moet net zo sober worden als het kerkelijk leven, als ik je goed begrijp?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Desiree »

Nee, je mag de technieken gebruiken, waarom niet? Maar wel met een bepaalde mate, denk ik. En toch ook consequent.

Sober, tja, is dat het goede woord. Tja, de tempel van Salomo was niet bepaald sober.

Weet je, laat maar... ik weet het verder ook ff niet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie