Laatst gekochte boeken

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 29 mar 2024, 14:44 Dat tweede boekje (van à Brakel) is een deel van de Redelijke Godsdienst.

Overigens verbaas ik me over de enorme hoeveelheid (al dan niet theologische) boeken die ik bij sommigen voorbij zie komen. Hebben jullie nooit last van 'oververzadiging'? En hoe onthou of verwerk je alles wat je leest als het ene boek over het andere heenbuitelt? Ik vraag het me oprecht af.
Er is inderdaad wel eens een oververzadiging bij mij. Het is ook een soort verzamel eigenschap. Soms wachten boeken ook maanden voor ze gelezen worden.
Verder wissel ik het lezen van theologie af met het lezen over andere onderwerpen. (Geschiedenis, Natuur, Kunst, Luchtvaart en literaire romans) .
Mijn zwakheid is nu eenmaal boeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Dat hangt er van af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door refo »

DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Ik denk dat ze over het algemeen gekocht en mogelijk gelezen worden omdat men het op voorhand al met de inhoud eens is. Gebaseerd op de reputatie van de schrijver.
Iets leren doe je er dan niet van. Hooguit word je dan gesterkt in je eigen zienswijze op theologische onderwerpen.

Ik ben nu bezig in Ondersoeckinge ende grondelijcke Wederlegginge der geestdrijvische Leere van Philips van Marnix van St Aldegonde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Het zijn altijd letters, woorden, zinnen, alinea's en dat soms honderden bladzijden achter elkaar. Inderdaad niets nieuws. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Herman »

Ik heb ook geen last van een 'boekenprobleem'. Gewoon lekker doorlezen en proberen er wat van te leren. Daarbij lees ik zoveel nieuws, dat het ook wel fijn is om wat ouds te lezen.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door KDD »

DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Ik denk het ook niet. Maar een mens veranderd. Ik heb bijv. altijd weinig gehad met de 5de Hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. Ik vond het beetje een onnodig hoofdstuk. Maar de laatste 6 maanden heb ik er heel veel aan gehad. Dus inderdaad niks nieuws - maar toch soms de moeite waard om boeken te herlezen. :)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef: 29 mar 2024, 14:44 Dat tweede boekje (van à Brakel) is een deel van de Redelijke Godsdienst.

Dat weet ik, maar dit onderwerp heeft mij interesse, verder ga ik niet de Redelijke Godsdienst lezen.
Er zijn wel meer zogenaamde klassiekers die ik niet gelezen heb, daarom heb ik veel tijd voor andere theologische boeken. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door DDD »

KDD schreef: 29 mar 2024, 16:57
DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Ik denk het ook niet. Maar een mens veranderd. Ik heb bijv. altijd weinig gehad met de 5de Hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. Ik vond het beetje een onnodig hoofdstuk. Maar de laatste 6 maanden heb ik er heel veel aan gehad. Dus inderdaad niks nieuws - maar toch soms de moeite waard om boeken te herlezen. :)
Goed, dat kan zijn. Maar mijn punt is, dat het mij al meer verbaast hoe mensen boeken leerzaam kunnen vinden waar niets belangwekkends in staat. Ik maak mij daar ook wel zorgen om. Als ik mensen hier soms moet geloven is zelfs een overzicht met tien dingen die ik jaarlijks in een preek hoor langskomen, al leerzaam. En zo grondig zijn die preken niet eens. Dan vraag ik me af: wat is het onderwijs dat er op zondag langskomt dan? Heb je ooit wel eens de Bijbel zelf gelezen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door J.C. Philpot »

Veilig bij de Herder. 52 meditaties van zendeling Hudson Taylor.

Niet gekocht, maar gekregen. Hartelijk dank, Bonisa Zending!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef: 29 mar 2024, 22:02 Veilig bij de Herder. 52 meditaties van zendeling Hudson Taylor.

Niet gekocht, maar gekregen. Hartelijk dank, Bonisa Zending!
Had ik ook gekregen
;) Wist niet dat ik Bonisa steunde, maar dat zal dan wel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2024, 19:19
Posthoorn schreef: 29 mar 2024, 14:44 Dat tweede boekje (van à Brakel) is een deel van de Redelijke Godsdienst.

Dat weet ik, maar dit onderwerp heeft mij interesse, verder ga ik niet de Redelijke Godsdienst lezen.
Er zijn wel meer zogenaamde klassiekers die ik niet gelezen heb, daarom heb ik veel tijd voor andere theologische boeken. :)
In dit boekje staan wel de meest geciteerde gedeelten van Brakel. :super
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Arja »

Ik heb een doosje boeken gekocht bij Boekenstek. Blij mee. En zo snel in huis. Bijzonder.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Marck »

Arja schreef: 30 mar 2024, 11:27 Ik heb een doosje boeken gekocht bij Boekenstek. Blij mee. En zo snel in huis. Bijzonder.
Heel fijne winkel! Een van mijn favoriete adressen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Marck »

DDD schreef: 29 mar 2024, 21:52
KDD schreef: 29 mar 2024, 16:57
DDD schreef: 29 mar 2024, 15:40 Ik denk ook dat in veel boeken niks nieuws staat. Of heb ik dat mis?
Ik denk het ook niet. Maar een mens veranderd. Ik heb bijv. altijd weinig gehad met de 5de Hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. Ik vond het beetje een onnodig hoofdstuk. Maar de laatste 6 maanden heb ik er heel veel aan gehad. Dus inderdaad niks nieuws - maar toch soms de moeite waard om boeken te herlezen. :)
Goed, dat kan zijn. Maar mijn punt is, dat het mij al meer verbaast hoe mensen boeken leerzaam kunnen vinden waar niets belangwekkends in staat. Ik maak mij daar ook wel zorgen om. Als ik mensen hier soms moet geloven is zelfs een overzicht met tien dingen die ik jaarlijks in een preek hoor langskomen, al leerzaam. En zo grondig zijn die preken niet eens. Dan vraag ik me af: wat is het onderwijs dat er op zondag langskomt dan? Heb je ooit wel eens de Bijbel zelf gelezen?
Ik kan niet zeggen dat ik regelmatig boeken lees waar niks nieuws of belangwekkends in staat. Naast het plezier in het lezen zelf leer en groei ik al lezende. Het is niet in plaats van de prediking op zondag of mijn Bijbellezen, maar er naast, aansluitend of verdiepend. Ik probeer ook wat ruimer te lezen dan mijn eigen kerkelijk en theologische achtergrond.
Er zit natuurlijk altijd een boek bij wat tegenvalt in meerwaarde, maar dat weet ik pas tijdens het lezen zelf. Ook mijn belangstelling voor o.a. (kerk) geschiedenis en biografieën is een stimulans om boeken te lezen.
Plaats reactie