Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Zita schreef:
helma schreef:Als ze twee keer per dag smeerkaas eet is schimmel wel uitzonderlijk...lijkt me dat zo'n bakje eerder leeg is dan dat schimmel een kans krijgt.

Maar waarschijnlijk heeft ze intussen aardig immuniteit opgebouwd en is ze daarom 96.
Vieze varkens worden niet vet, zou mijn oma zeggen.
Ik snap het ook niet, maar ze schijnt altijd meerdere bakjes tegelijk in omloop te hebben. Dan kun je het wel klaarspelen dat het bederft blijkbaar. En de verzorgenden die boterhammen smeren doen dat niet al te hygiënisch. Ik controleerde de jam en daar was duidelijk een botermes afgeveegd in de jampot.
Als ik dit tegen kwam bij iemand dacht ik altijd wanneer ik er van 'rilde' dat ik een soort overdreven viesneus was, maar blijkbaar vinden meer mensen dit ieuw.....brrr... :huhu
Mijn moeder leerde vroeger altijd: je kunt er beter nog wat bij pakken, dan dat je te veel hebt.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bourdon16 »

Lasagne
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Patat met hamburgers. Die onthoud ik voor volgend jaar. :D
haha, het viel ook behoorlijk in de smaak.
Eloesje schreef:Gefeliciteerd merel!

Wij eten roti, nieuw recept van internet geplukt dus ik hoop dat het bevalt. In elk geval ruikt het heerlijk
Was het lekker? Ik heb volgens mij nog nooit roti gegeten. Welk recept was het?
Ik vond het heerlijk, de kinderen een beetje pittig
Ik had er een chili peper in gedaan ipv de madame Jeannette
https://smaakmenutie.nl/surinaamse-roti-kip-massala/
Dat is volgens mij vrij simpel te maken. Dat ga ik binnenkort eens proberen.
Eloesje schreef:Vandaag makreelpasta. Nadat we het eerst bijna iedere week wel een keer aten komt het nu bijna nooit meer op tafel. Iets teveel op, dan gaat het tegen staan. Maar het was weer heerlijk na lange tijd!
Wat bedoel je met makreelpasta; een salade of bij bv penne?
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zita schreef:
helma schreef:Als ze twee keer per dag smeerkaas eet is schimmel wel uitzonderlijk...lijkt me dat zo'n bakje eerder leeg is dan dat schimmel een kans krijgt.

Maar waarschijnlijk heeft ze intussen aardig immuniteit opgebouwd en is ze daarom 96.
Vieze varkens worden niet vet, zou mijn oma zeggen.
Ik snap het ook niet, maar ze schijnt altijd meerdere bakjes tegelijk in omloop te hebben. Dan kun je het wel klaarspelen dat het bederft blijkbaar. En de verzorgenden die boterhammen smeren doen dat niet al te hygiënisch. Ik controleerde de jam en daar was duidelijk een botermes afgeveegd in de jampot.
Smeerkaas kan zeker bederven. Bij ons zijn ook wel eens meerdere bakjes in omloop. Mijn jongste eet het vrijwel dagelijks en maakt een nieuw bakje open als hij zo snel geen ander bakje kan vinden. Hij schept het er gelukkig niet af.

En dat laatste is gewoon smerig. Jam gaat sneller schimmelen doordat je vieze messen gebruikt. Wij gebruiken daarom altijd een (schoon) lepeltje voor de jam. Ik gruwel ook altijd als mensen hun mes afvegen in de botervloot. Dan zitten er kruimeltjes aan. Dat vind ik zo vies. Wij doen het thuis net zoals @ Terri 'liever twee keer pakken, dan te veel'. Als het te veel is, heb je pech gehad. Dan smeer je het alsnog op de boterham.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Wat bedoel je met makreelpasta; een salade of bij bv penne?
Recept is met penne maar ik heb deze keer parel couscous genomen. Gaat rode en gele paprika, ui, cherry tomaten, knoflook, basilicum, penne en makreel doorheen, crème fraiche, zout en peper doorroeren bovenop een laagje van kaas en eventueel paneermeel

Pasta even voorkoken en de paprika met de ui en knoflook kun je even aanbakken maar ik doe het er gewoon zo doorheen met de cherry tomaten tegelijk. Stuk sneller en ik hou wel van een beetje bite

Koud eten kan maar ik vind zelf dan de zalm variant lekkerder met komkommer ipv tomaten
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dankjewel! Ga ik ook eens maken. Ik vind het wel wat voor het voorjaar.

De AH bezorging komt zo. Ik kan vanavond kiezen uit zuurkool, gado gado en gevulde paprika's. Denk dat het het laatste wordt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik heb gisteren het recept uit de bijlage van het rd van afgelopen zaterdag gemaakt. Bruinebonenesoep met veel groente. Was prima, maar ik snapte niet waarom er boerenkool door moest. Ik heb het gedaan, maar veel minder dan voorgeschreven. En nog vond ik het niets toevoegen.

Eens in de week komen drie zonen met hunne dames warm eten. Maar vanwege verschillende voorkeuren en gevoeligheden is de menukeuze soms lastig. Geen vlees, tenzij vrijwel onzichtbaar, geen paprika, geen champignons, niet vloeibaar (tot voor kort) en zelf kan ik geen lactose hebben. Gelukkig is daar een pilletje voor.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dodo schreef:Ik heb gisteren het recept uit de bijlage van het rd van afgelopen zaterdag gemaakt. Bruinebonenesoep met veel groente. Was prima, maar ik snapte niet waarom er boerenkool door moest. Ik heb het gedaan, maar veel minder dan voorgeschreven. En nog vond ik het niets toevoegen.

Eens in de week komen drie zonen met hunne dames warm eten. Maar vanwege verschillende voorkeuren en gevoeligheden is de menukeuze soms lastig. Geen vlees, tenzij vrijwel onzichtbaar, geen paprika, geen champignons, niet vloeibaar (tot voor kort) en zelf kan ik geen lactose hebben. Gelukkig is daar een pilletje voor.
Boerenkool met de functie van selderij of zoiets. Lijkt mij ook niet lekker. Ik moest het pas ook toevoegen bij een soep met venkel en kikkererwten, maar vond het evenmin geslaagd.
Vorige week had ik een bruine bonensoep uit de losse pols gemaakt en die was erg lekker.

Koken met zoveel voorschriften lijkt mij inderdaad ook erg lastig en niet plezierig. Zijn jouw kinderen daarin wat lastig of hun dames?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Boerenkool roerbakken is wel weer lekker. En wat anders dan de stamppot.
De schoondochters zijn niet per se kieskeurig. De een is vegetariër maar niet fanatiek, en ze lust geen champignons.
De ander is hoogzwanger en is pas een nacht lang erg ziek geweest van soep waar paprika in zat, dus daar heeft ze nu een zware aversie tegen. Wat ik goed kan begrijpen, ik heb familie die nog steeds een beetje groen om de neus wordt van Hema rookworst.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dodo schreef:Boerenkool roerbakken is wel weer lekker. En wat anders dan de stamppot.
De schoondochters zijn niet per se kieskeurig. De een is vegetariër maar niet fanatiek, en ze lust geen champignons.
De ander is hoogzwanger en is pas een nacht lang erg ziek geweest van soep waar paprika in zat, dus daar heeft ze nu een zware aversie tegen. Wat ik goed kan begrijpen, ik heb familie die nog steeds een beetje groen om de neus wordt van Hema rookworst.
Tip: de groene bakplaat ;)

Ik heb zojuist een brownie in de oven geschoven met notenmeel en frambozen. Ruikt lekker. Zoneteen nog een bananenbrood maken van de overtollige bananen.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Stamppot raapstelen; eerste keer dat ik ze zie dit jaar. Morgen maak ik voor de laatste keer deze winter een pan erwtensoep.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Stamppot raapstelen; eerste keer dat ik ze zie dit jaar. Morgen maak ik voor de laatste keer deze winter een pan erwtensoep.
Smaken die een beetje naar Postelein of veel andere smaak?
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Stamppot raapstelen; eerste keer dat ik ze zie dit jaar. Morgen maak ik voor de laatste keer deze winter een pan erwtensoep.
Smaken die een beetje naar Postelein of veel andere smaak?
De smaak ligt tussen rauwe andijvie en rucola in. Ik vind het zelf lekkerder dan stamppot andijvie. Ze zijn maar kort verkrijgbaar. Meestal is het eind maart,/ begin april wel klaar.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Stamppot raapstelen; eerste keer dat ik ze zie dit jaar. Morgen maak ik voor de laatste keer deze winter een pan erwtensoep.
Smaken die een beetje naar Postelein of veel andere smaak?
De smaak ligt tussen rauwe andijvie en rucola in. Ik vind het zelf lekkerder dan stamppot andijvie. Ze zijn maar kort verkrijgbaar. Meestal is het eind maart,/ begin april wel klaar.
Ik ging ooit als 14-jarige op de markt werken en er kwam iemand om raapstelen. Ik had er tot toen toe nog nooit van gehoord. Net als bonenkruid.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Bonenkruid gebruik ik ook nog wel eens in soepen en stoofschotels en uiteraard bij tuinbonen.
Plaats reactie