Open Brief aan alle opvoeders

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Luther »

Vanmorgen stond in het RD een open brief aan alle opvoeders in de gereformeerde gezindte.
Er stonden niet alleen behartenswaardige zaken in, maar bovenal was de brief gesteld in de juiste toon en durft men ook kritisch naar eigen falen en fouten te kijken.
Wat mij met name verraste was de heldere passage, waarin de auteurs de vinger legden bij theologische eenzijdigheden, zowel ter linker- als ter rechterzijde. Effect zal hetzelfde zijn: het gevaar dat we jongeren kwijt raken.
Open Brief RD 17-03-2012 schreef:Onze jongeren groeien op in een tijd van grote geestelijke verwarring. Sommige ouders maken zich niet zozeer zorgen om de politie of de drankfles, maar juist om een verwaterd godsdienstig klimaat waar hun kinderen zich in koesteren. Die ‘duivel op pantoffels’ is inderdaad levensgevaarlijk. Maar dat geldt ook bij dat andere gevaar: rechtzinnig tot in het kleinste detail, maar zonder beweging en leven. Jongeren die opgroeien in zo’n godsdienstig klimaat, missen ook veel. In beide gevallen komt het erop aan kernzaken van bijkomstigheden te onderscheiden. Wat laat je toe als je kinderen eigen keuzes maken? Wat zijn nu écht onopgeefbare zaken? En wat hebben we zelf onze kinderen op dat punt mee te geven?
Zie: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_630305

De complete brochure: http://www.refdag.nl/polopoly_fs/omgaan ... leving.pdf
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door helma »

ik was ook blij met het artikel en de liefde die er door heen klonk.
voor de brochure heb ik nog geen tijd gehad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door huisman »

helma schreef:ik was ook blij met het artikel en de liefde die er door heen klonk.
voor de brochure heb ik nog geen tijd gehad.

Goed interkerkelijk initiatief. Maar zal het wat uitwerken? Luther zegt dat er een gevaar is dat wij jongeren kwijtraken.Dat gevaar is helaas al lang werkelijkheid. Elk jaar vertrekken er honderden jongeren(doopleden) onze reformatorische kerken om voluit de wereld in te gaan. ( CGK 2010 359 doopleden GG 2010 236 doopleden cijfers uit de jaarboekjes 2011)
De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door refo »

De brochure is een beetje 'technisch'. Dat is jammer.

Hoewel de ouders doen wat er in aangegeven staat, gaan er toch jongeren weg. Ouderen trouwens ook.
Het vertrek is niet altijd op 17-jarige, maar ook op 30-jarige leeftijd. Dat was een jaar of 15 geleden de uitkomst van een onderzoek naar het vertrek van die 1000 doopleden per jaar. Het gros van de kinderen die 'vertrokken' was 0-12 jaar oud.

Maar zelfs als er zo'n uittocht is: Als je wilt dat de jonge mensen blijven zul je aan geloofwaardige, kerkelijke marketing moeten doen. Dat klinkt ook een beetje technisch misschien, maar dat kan menselijk ingevuld worden. Je zult duidelijk moeten maken waarom het bij 'ons' beter toeven is dan bij de 'anderen'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Tiberius »

helma schreef:ik was ook blij met het artikel en de liefde die er door heen klonk.
voor de brochure heb ik nog geen tijd gehad.
Ik ben daar ook blij mee, ja.

De brochure ziet er ook wel interessant uit, zo in de gauwigheid op het scherm te lezen.
Alleen lukt het niet om hem uit te printen.

Edit> Toch wel gelukt, inmiddels.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Ad Anker »

Ik geef huisman wel gelijk: alleen geborgenheid in Christus, alle andere middelen zijn lapmiddelen.

Ik vind dit trouwens toch wat bijzonder: op biddag wordt de krant volgezet met een paar volle pagina's 'vrome biddagpraat'. Beetje oneerbiedig uitgedrukt maar wellicht is het beter om op zo'n dag of juist een zeer sobere versie of zelfs geen krant te laten verschijnen. Dat lijkt me een beter signaal dan deze open brieven, hoe zinvol de inhoud kan zijn.

Voorleven hoe het moet werkt beter dan voorschrijven. En aan identificatiefiguren is een groot gebrek. Daar verandert een rijtje onderschrijvers niet aan.

Anderzijds is het goed dat er aandacht voor is. We zijn in onze gezindte zo dubbel en dwars wereldgelijkvormig, tot dominees en kerkenraden toe. Er wordt veel bedekt onder een net pak, maar allen van dezelfde lap gescheurd. En zolang dat niet verandert, helpen duizend open brieven niet.

En nee, ik beloof nu weer uit mijn hart te schrijven, zonder 'cynische modus'. Bovenstaande is dus echt gemeend.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Auto »

Anker schreef:Ik geef huisman wel gelijk: alleen geborgenheid in Christus, alle andere middelen zijn lapmiddelen.

Ik vind dit trouwens toch wat bijzonder: op biddag wordt de krant volgezet met een paar volle pagina's 'vrome biddagpraat'. Beetje oneerbiedig uitgedrukt maar wellicht is het beter om op zo'n dag of juist een zeer sobere versie of zelfs geen krant te laten verschijnen. Dat lijkt me een beter signaal dan deze open brieven, hoe zinvol de inhoud kan zijn.

Voorleven hoe het moet werkt beter dan voorschrijven. En aan identificatiefiguren is een groot gebrek. Daar verandert een rijtje onderschrijvers niet aan.

Anderzijds is het goed dat er aandacht voor is. We zijn in onze gezindte zo dubbel en dwars wereldgelijkvormig, tot dominees en kerkenraden toe. Er wordt veel bedekt onder een net pak, maar allen van dezelfde lap gescheurd. En zolang dat niet verandert, helpen duizend open brieven niet.

En nee, ik beloof nu weer uit mijn hart te schrijven, zonder 'cynische modus'. Bovenstaande is dus echt gemeend.
Nou maar ik begrijp het wel. Ik ben het er mee eens. Het is mooi om een brochure te maken, maar hoe nu verder? (Eigenlijk past het stuk uit de colomn van De Kloe er ook wel bij tav het commentaar wat hij kreeg)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Luther »

huisman schreef:
helma schreef:ik was ook blij met het artikel en de liefde die er door heen klonk.
voor de brochure heb ik nog geen tijd gehad.

Goed interkerkelijk initiatief. Maar zal het wat uitwerken? Luther zegt dat er een gevaar is dat wij jongeren kwijtraken.Dat gevaar is helaas al lang werkelijkheid. Elk jaar vertrekken er honderden jongeren(doopleden) onze reformatorische kerken om voluit de wereld in te gaan. ( CGK 2010 359 doopleden GG 2010 236 doopleden cijfers uit de jaarboekjes 2011)
De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Daarin heb je volkomen gelijk, maar dat wil niet zeggen dat de handreikingen die gedaan worden in de brochure niet ter harte genomen moeten worden. Ik ben namelijk bang dat we de getallen over 2010 binnen een decennium kunnen ver10voudigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Luther »

Anker schreef:Ik geef huisman wel gelijk: alleen geborgenheid in Christus, alle andere middelen zijn lapmiddelen.

Ik vind dit trouwens toch wat bijzonder: op biddag wordt de krant volgezet met een paar volle pagina's 'vrome biddagpraat'. Beetje oneerbiedig uitgedrukt maar wellicht is het beter om op zo'n dag of juist een zeer sobere versie of zelfs geen krant te laten verschijnen. Dat lijkt me een beter signaal dan deze open brieven, hoe zinvol de inhoud kan zijn.

Voorleven hoe het moet werkt beter dan voorschrijven. En aan identificatiefiguren is een groot gebrek. Daar verandert een rijtje onderschrijvers niet aan.

Anderzijds is het goed dat er aandacht voor is. We zijn in onze gezindte zo dubbel en dwars wereldgelijkvormig, tot dominees en kerkenraden toe. Er wordt veel bedekt onder een net pak, maar allen van dezelfde lap gescheurd. En zolang dat niet verandert, helpen duizend open brieven niet.

En nee, ik beloof nu weer uit mijn hart te schrijven, zonder 'cynische modus'. Bovenstaande is dus echt gemeend.
Dan heb ik wel wat vragen aan jou:
- Wat mis je op dit moment bij de mensen die dit onderschrijven?
- Is het niet zo, dat juist een discussie over wel of geen krant op biddag, een voorbeeld is van zo'n typische volwassenen-discussiedie we met jongeren nu eens niet moeten voeren?
- Wat bedoel je met die wereldgelijkvormige dominees?
- Waarom zo negatief op deze open brief en brochure? Op deze toon en deze inhoud zitten we al zo lang te wachten!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Anker schreef:Ik geef huisman wel gelijk: alleen geborgenheid in Christus, alle andere middelen zijn lapmiddelen.

Ik vind dit trouwens toch wat bijzonder: op biddag wordt de krant volgezet met een paar volle pagina's 'vrome biddagpraat'. Beetje oneerbiedig uitgedrukt maar wellicht is het beter om op zo'n dag of juist een zeer sobere versie of zelfs geen krant te laten verschijnen. Dat lijkt me een beter signaal dan deze open brieven, hoe zinvol de inhoud kan zijn.

Voorleven hoe het moet werkt beter dan voorschrijven. En aan identificatiefiguren is een groot gebrek. Daar verandert een rijtje onderschrijvers niet aan.

Anderzijds is het goed dat er aandacht voor is. We zijn in onze gezindte zo dubbel en dwars wereldgelijkvormig, tot dominees en kerkenraden toe. Er wordt veel bedekt onder een net pak, maar allen van dezelfde lap gescheurd. En zolang dat niet verandert, helpen duizend open brieven niet.

En nee, ik beloof nu weer uit mijn hart te schrijven, zonder 'cynische modus'. Bovenstaande is dus echt gemeend.
Dan heb ik wel wat vragen aan jou:
- Wat mis je op dit moment bij de mensen die dit onderschrijven?
- Is het niet zo, dat juist een discussie over wel of geen krant op biddag, een voorbeeld is van zo'n typische volwassenen-discussiedie we met jongeren nu eens niet moeten voeren?
- Wat bedoel je met die wereldgelijkvormige dominees?
- Waarom zo negatief op deze open brief en brochure? Op deze toon en deze inhoud zitten we al zo lang te wachten!
Oh, en de brochure dan over de Sociale Media? Hoe lang zijn die al bezig met reformatie van de gereformeerde gezindte? ........
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
helma schreef:ik was ook blij met het artikel en de liefde die er door heen klonk.
voor de brochure heb ik nog geen tijd gehad.

Goed interkerkelijk initiatief. Maar zal het wat uitwerken? Luther zegt dat er een gevaar is dat wij jongeren kwijtraken.Dat gevaar is helaas al lang werkelijkheid. Elk jaar vertrekken er honderden jongeren(doopleden) onze reformatorische kerken om voluit de wereld in te gaan. ( CGK 2010 359 doopleden GG 2010 236 doopleden cijfers uit de jaarboekjes 2011)
De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Daarin heb je volkomen gelijk, maar dat wil niet zeggen dat de handreikingen die gedaan worden in de brochure niet ter harte genomen moeten worden. Ik ben namelijk bang dat we de getallen over 2010 binnen een decennium kunnen ver10voudigen.
Daar ben ik ook bang voor. En de twee meest voorkomende reacties zullen averechts werken.
1.De "redelijke" godsdienst zo verwateren dat iedereen "kerks" kan blijven maar er geen leven meer gevonden wordt.
2.De kerkelijke en leerstellige touwtjes zo strak trekken dat ook alle leven wegvloeit.

Menselijk gesproken moeten wij terug naar waar het verkeerd is gegaan. De gezinnen. De dienst aan de HEERE moet heel het gezinsleven doortrekken . Jongeren moeten jaloers worden op een leven met de HEERE. Ouders moeten zelf niet rusten voor zij de HEERE mogen kennen en de kinderen mogen deze geestelijke worstelingen ook zien.
Ambtsdragers moeten weer de zwaarte van hun ambt gevoelen. Hun zijn zielen toevertrouwd die elk ogenblik in gevaar zijn.
En......wij moeten weer terug naar de HEERE met schuldbelijdenis niet alleen op onze lippen maar in ons hart.(Daniël 9)
4 Ik bad dan tot den HEERE, mijn God, en deed belijdenis, en zeide: Och Heere! Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden.
5 Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan , en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd , met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten.
6 En wij hebben niet gehoord naar Uw dienstknechten , de profeten, die in Uw Naam spraken tot onze koningen, onze vorsten en onze vaders, en tot al het volk des lands.
7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage; bij de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem, en geheel Israel, die nabij en die verre zijn, in al de landen, waar Gij ze henengedreven hebt, om hun overtreding, waarmede zij tegen U overtreden hebben.
8 O Heere! bij ons is de beschaamdheid der aangezichten, bij onze koningen, bij onze vorsten , en bij onze vaders, omdat wij tegen U gezondigd hebben .
9 Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
10 En wij hebben der stem des HEEREN, onzes Gods, niet gehoorzaamd, dat wij in Zijn wetten wandelen zouden, die Hij gegeven heeft voor onze aangezichten, door de hand van Zijn knechten, de profeten.
11 Maar geheel Israel heeft Uw wet overtreden , met af te wijken, dat zij Uwer stem niet gehoorzaamden; daarom is over ons uitgestort die vloek, en die eed, die geschreven is in de wet van Mozes, den knecht Gods , dewijl wij tegen Hem gezondigd hebben.
12 En Hij heeft Zijn woorden bevestigd, die Hij gesproken heeft tegen ons, en tegen onze richters , die ons richtten, brengende over ons een groot kwaad, hetwelk niet geschied is onder den gansen hemel, gelijk aan Jeruzalem geschied is.
13 Gelijk als in de wet van Mozes geschreven is , alzo is al dat kwaad over ons gekomen ; en wij smeekten het aangezicht des HEEREN, onzes Gods, niet, afkerende van onze ongerechtigheden, en verstandelijk acht gevende op Uw waarheid.
14 Daarom heeft de HEERE over het kwade gewaakt , en Hij heeft het over ons gebracht; want de HEERE, onze God, is rechtvaardig in al Zijn werken , die Hij gedaan heeft, dewijl wij Zijner stem niet gehoorzaamden.
15 En nu, o Heere, onze God! Die Uw volk uit Egypteland gevoerd hebt, met een sterke hand, en hebt U een Naam gemaakt, gelijk hij is te dezen dage; wij hebben gezondigd, wij zijn goddeloos geweest.
16 O Heere! naar al Uw gerechtigheden, laat toch Uw toorn en Uw grimmigheid afgekeerd worden van Uw stad Jeruzalem, Uw heiligen berg; want om onzer zonden wil en om onzer vaderen ongerechtigheden , zijn Jeruzalem en Uw volk tot versmaadheid bij allen, die rondom ons zijn.
17 En nu, o onze God! hoor naar het gebed Uws knechts, en naar zijn smekingen; en doe Uw aangezicht lichten over Uw heiligdom, dat verwoest is; om des Heeren wil.
18 Neig Uw oor, mijn God! en hoor, doe Uw ogen op, en zie onze verwoestingen, en de stad, die naar Uw Naam genoemd is; want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.
19 O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Luther »

huisman schreef:En de twee meest voorkomende reacties zullen averechts werken.
1.De "redelijke" godsdienst zo verwateren dat iedereen "kerks" kan blijven maar er geen leven meer gevonden wordt.
2.De kerkelijke en leerstellige touwtjes zo strak trekken dat ook alle leven wegvloeit.

Menselijk gesproken moeten wij terug naar waar het verkeerd is gegaan. De gezinnen. De dienst aan de HEERE moet heel het gezinsleven doortrekken . Jongeren moeten jaloers worden op een leven met de HEERE. Ouders moeten zelf niet rusten voor zij de HEERE mogen kennen en de kinderen mogen deze geestelijke worstelingen ook zien.
Ambtsdragers moeten weer de zwaarte van hun ambt gevoelen. Hun zijn zielen toevertrouwd die elk ogenblik in gevaar zijn.
En......wij moeten weer terug naar de HEERE met schuldbelijdenis niet alleen op onze lippen maar in ons hart.(Daniël 9)
Helemaal mee eens!
Volgens mij wordt dit juist ondersteund door de inhoud van de brochure.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Ik geef huisman wel gelijk: alleen geborgenheid in Christus, alle andere middelen zijn lapmiddelen.

Ik vind dit trouwens toch wat bijzonder: op biddag wordt de krant volgezet met een paar volle pagina's 'vrome biddagpraat'. Beetje oneerbiedig uitgedrukt maar wellicht is het beter om op zo'n dag of juist een zeer sobere versie of zelfs geen krant te laten verschijnen. Dat lijkt me een beter signaal dan deze open brieven, hoe zinvol de inhoud kan zijn.

Voorleven hoe het moet werkt beter dan voorschrijven. En aan identificatiefiguren is een groot gebrek. Daar verandert een rijtje onderschrijvers niet aan.

Anderzijds is het goed dat er aandacht voor is. We zijn in onze gezindte zo dubbel en dwars wereldgelijkvormig, tot dominees en kerkenraden toe. Er wordt veel bedekt onder een net pak, maar allen van dezelfde lap gescheurd. En zolang dat niet verandert, helpen duizend open brieven niet.

En nee, ik beloof nu weer uit mijn hart te schrijven, zonder 'cynische modus'. Bovenstaande is dus echt gemeend.
Dan heb ik wel wat vragen aan jou:
- Wat mis je op dit moment bij de mensen die dit onderschrijven?
- Is het niet zo, dat juist een discussie over wel of geen krant op biddag, een voorbeeld is van zo'n typische volwassenen-discussiedie we met jongeren nu eens niet moeten voeren?
- Wat bedoel je met die wereldgelijkvormige dominees?
- Waarom zo negatief op deze open brief en brochure? Op deze toon en deze inhoud zitten we al zo lang te wachten!
Ga ik volgende week nog op antwoorden. Nu ga ik uit, met mijn vrouw. :)
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door EdgarB »

huisman schreef:De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Als jongere (student) heb ik juist bezwaren tegen dit soort opmerkingen.
Als student kom ik veel in het wetenschappelijke seculiere circuit. Juist mijn ogen voor de schoonheid van de wereld, dankzij de wetenschap, zijn daardoor open gegaan. Ik geef alleen een andere invulling aan wetenschap dan seculieren.
Zo'n opmerking van Huisman maakt me verdrietig. Waarom moeten dit soort waarschuwingen steeds sterker worden aangezet en worden herhaald ?? Angst kweken wordt tot norm verheven.
De jongeren van tegenwoordig hebben toegang tot alle informatie die ze wensen ( idd ten goede en ten kwade), maar dat wil NIET zeggen dat je de jongeren nog meer moet beschermen. Die tijd is m.i. voorbij..
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door huisman »

EdgarB schreef:
huisman schreef:De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Als jongere (student) heb ik juist bezwaren tegen dit soort opmerkingen.
Als student kom ik veel in het wetenschappelijke seculiere circuit. Juist mijn ogen voor de schoonheid van de wereld, dankzij de wetenschap, zijn daardoor open gegaan. Ik geef alleen een andere invulling aan wetenschap dan seculieren.
Zo'n opmerking van Huisman maakt me verdrietig. Waarom moeten dit soort waarschuwingen steeds sterker worden aangezet en worden herhaald ?? Angst kweken wordt tot norm verheven.
De jongeren van tegenwoordig hebben toegang tot alle informatie die ze wensen ( idd ten goede en ten kwade), maar dat wil NIET zeggen dat je de jongeren nog meer moet beschermen. Die tijd is m.i. voorbij..
Welke Bescherming/Schuilplaats wijs ik aan? Jezus Christus..en die hebben jongeren niet nodig?De waarschuwingen die ik laat horen komen rechtstreeks uit Gods Woord. De satan gaat echt rond als een briesende leeuw...dat is geen bangmakerij...doe je ogen open.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie