Heeft Christus de kloof overbrugd?

Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Wel of niet met iemand praten is op een forum geen optie. Je kan hier niet allerlei onbijbelse ketterijen dumpen en dan zeggen, dat je met niemand wilt praten.
Dat heb ik ook niet gezegd, het was andersom binnen dat verband waar het gezegd werd.
Ik zal iedereen beantwoorden waar mogelijk is en men mag vragen wat men wil.
Ik zal nooit iemand negeren, maar als iemand mijn post ketterij vindt dan kan ik daar niets mee, als men inhoudelijk erop ingaat wel.
De vorm waar ik het in vertel...tja...Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Of...".Aanvaard elkander zoals Christus u aanvaard heeft tot heerlijkheid Gods."
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.

25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.

26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.

De kloof geeft dus een scheiding aan tussen hel en hemel.
Ik denk dat deze kloof waar de Bijbel over spreekt een kloof is in het dodenrijk,

Afbeelding

De Bijbel heeft een aantal keren "hel" staan waar het woord "hades" staat of sheol en dat is ons woord dodenrijk.
Als je ervan uit gaat dat de OT gelovigen wachten op de jongste dag en verschijnen voor de Grote Witte Troon en de ongelovigen ook wachten op de jongste dag dan illustreert de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus dat er communicatie was en dat er 2 kanten waren.
Gescheiden door een kloof.
De goede kant van die kloof wordt genoemd "De schoot van Abraham".
De ruimten zijn dus onder elkaar met een kloof gescheiden
Het is niet de hel van eeuwige pijniging of dat soort akelige termen want dat is pas aan de orde na het oordeel op de jongste dag.
Ik denk niet dat dit topic die kloof bedoeld, maar dat is me niet helemaal duidelijk.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

Hoe lang zou de naam van dit forum nog met enig recht gedragen mogen worden?

Want wat hier verkondigd wordt is helemaal in strijd met Schrift en belijdenis.
En volgens mij zelfs tegen wat Refoforum nog voorstaaat...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Hoe lang zou de naam van dit forum nog met enig recht gedragen mogen worden?

Want wat hier verkondigd wordt is helemaal in strijd met Schrift en belijdenis.
En volgens mij zelfs tegen wat Refoforum nog voorstaaat...
DIA, heb je in de gaten wat je zelf zegt?

En wil je dit eerst op jezelf toepassen?

Niet dat ik veel met de posten van Wilsophie opheb, maar, haal aub eerst de balk uit eigen oog... want die apocriefe onzin verhaaltjes die jij hier zolaats postte, waren ook niet naar de Schrift en belijdenis...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Afgewezen »

Wilsophie schreef:Het is niet de hel van eeuwige pijniging of dat soort akelige termen.
Ik krijg ook niet de indruk dat het daar een aangenaam oord was.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Het is wel aardig om uit te zoeken wat de naam Lazarus betekent.
Het is een soort van anagram in het Hebreeuws van "Eliëzer of Eliazar. Beiden bekend uit het OT .
En dan was er nog die Lazarus de broer van Maria en Martha een een vriend van de Here Jezus die uit de dood werd opgewekt.
Natuurlijk een type van de Here Jezus.
Eliëzer was de knecht van Abraham die door Abraham als zoon danwel erfgenaam werd beschouwd.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door albion »

En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.

Bovenstaande lijkt me toch heel duidelijk dat het niet alleen maar om een dodenrijk gaat waar de mensen lijdelijk wachten tot de opstanding der doden.
Zelfs de heidenen (Grieken) hadden het over een Hades waar zij hun straffen niet konden ontgaan. (Tantalus kwelling, b.v.)
Waarom wilde de rijke man dat zijn broers gewaarschuwd werden? Niet omdat hij hun zielenheil op het oog had, nee, hij wilde hun verwijten niet aanhoren omdat die zijn straf vermeerderen zullen (heb ik wel eens vanaf de kansel gehoord).

Stel je voor dat je eeuwig God zal vervloeken, eeuwig door de duivel gepijnigd zal worden, eeuwig zelfverwijt zult hebben had ik maar... had ik maar...,
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

zolaats
Leuk woord, ken ik niet.
Er wordt op een christelijk forum natuurlijk allerhande visies gepost en dat in strijd met de Bijbel zou zijn, mag je vinden, maar ik meen dat een discussieforum juist tot doel heeft om een dergelijke uitspraak te onderbouwen zodat ervan geleerd kan worden en zeker getoetst aan de Schrift.
Ik heb met sommige post helemaal niets op, ik heb er niets mee, welnu even goede vrienden dan gaat het mijn deur voorbij.
Nergens staat dat je op alle topics verplicht ben te reageren.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Bovenstaande lijkt me toch heel duidelijk dat het niet alleen maar om een dodenrijk gaat waar de mensen lijdelijk wachten tot de opstanding der doden.
Ik ben dat met je eens, ik denk dat ook niet..en mijn argumenten zijn gestoeld op
de voorgaande geschiedenissen in Lukas 15 en 16 waar het gaat over de verloren zoon, een verloren penning, een verloren schaap en nu ineens over een man in purperen kledij en fijn lijnwaad en een bedelaar.
In alle gelijkenissen worden nooit namen van personen genoemd en hier wel... ook merkwaardig en opvallend.

Purper, is rood paarse kleding en werd gewoonlijk gedragen door koningen.
Om Zijn Koninklijke macht bespottelijk te maken trok men de Here een purperen gewaad aan (Joh. 19: 1).
Uit minachting voor de mensen die de wet niet kende hadden de Farizeeërs zoveel mogelijk macht naar zich toegetrokken.
Hiermee hadden zij zich tevens de plaats van Israëls Messias aangematigd (voor zover het Romeinse bestuur dit toeliet).
Echter niet om Israël daarmee te dienen maar om zelf zoveel mogelijk te heersen.

En zeer fijn lijnwaad
Linnen was de kleding van de priesters. En de Farizeeërs hadden ook de macht over deze groep mensen genomen.
Zo denk ik dat de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus typerend staat voor groepen van mensen.
Waarom wilde de rijke man dat zijn broers gewaarschuwd werden? Niet omdat hij hun zielenheil op het oog had, nee, hij wilde hun verwijten niet aanhoren omdat die zijn straf vermeerderen zullen (heb ik wel eens vanaf de kansel gehoord).
Ik lees dat de man aan Abraham vroeg om zijn 5 broers te waarschuwen. Het getal 5 heeft ook in deze geschiedenis evenals in de geschiedenis met de 5 zalen een betekenis, maar dat laat ik even liggen.
Abraham verwijst naar Mozes en de profeten met de aantekening, als ze daar niet naar luisteren dan zullen ze ook niet geloven als er Iemand uit de dood opstaat.
Dit lijkt me overduidelijk, waar die broers voor staan.
En ongeloof in de opstanding lijkt me ook duidelijk.
Van straf vermeerderen of angst ervoor lees ik niets.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:Hoe lang zou de naam van dit forum nog met enig recht gedragen mogen worden?

Want wat hier verkondigd wordt is helemaal in strijd met Schrift en belijdenis.
En volgens mij zelfs tegen wat Refoforum nog voorstaaat...
DIA, heb je in de gaten wat je zelf zegt?

En wil je dit eerst op jezelf toepassen?

Niet dat ik veel met de posten van Wilsophie opheb, maar, haal aub eerst de balk uit eigen oog... want die apocriefe onzin verhaaltjes die jij hier zolaats postte, waren ook niet naar de Schrift en belijdenis...
Ik geloof bij nader inzien ook dat het meer de taal was die ik niet verstond...
Ongewone uitdrukkingen.
Volgens mij zou dat dan op een vergelijkbare manier zijn als het vele misverstaan van mij.
Ik bezig een te verouderde taal en anderen worden dan niet begrepen omdat ze
een te moderne taal spreken... vaag maar ja het schijnt te kunnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Ik geloof bij nader inzien ook dat het meer de taal was die ik niet verstond...
Ongewone uitdrukkingen.
Volgens mij zou dat dan op een vergelijkbare manier zijn als het vele misverstaan van mij.
Ik bezig een te verouderde taal en anderen worden dan niet begrepen omdat ze
een te moderne taal spreken... vaag maar ja het schijnt te kunnen.
Nee DIA, het is niet je taal...

Het is de inhoud die Refoforum niet past, die niet naar Schrift en belijdenis is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:Je staat wel snel klaar met woorden als verderfelijke ketterij.
Zo snel is dat niet, hoor. De kerk heeft deze dwaling al bij de theoloog Arius geconstateerd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:
Als er dan maar één boek is dat je accepteert, lees dat dan ook.
Kun je wat normale en vriendelijker doen want dit is echt op de persoon spelen.
Ik ben geen verantwoording schuldig welke boeken ik lees of accepteer, maar geen enkel boek neemt de plaats in van mijn Bijbel.
Lees voor mijn part wat je wilt. Maar doe niet net of je de Bijbel als grondslag gebruikt, terwijl je er allerlei zaken in meent te lezen, die er niet staan.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Ik ga niet discussiëren over of ik of jij goed leest wat er staat, ik ga er vanuit dat God heel goed in staat is om Zijn Woord te bewaken.
De Belofte is nogmaals dat gelovigen zich mogen weten onder de leiding van de Heilige Geest en dat Hij hen in heel de Waarheid zal leiden.
Van de verhalen op de Gereformeerde School in Leiden heb ik heel veel geleerd en van de verhalen op de zondagsschool idem. Vele psalmen leerde je uit je hoofd. Geweldig was dat.
Ik woon temidden van 3 reformatorische scholen en gelukkig hoor ik het daar ook nog.
En op 30 april zingt men vaderlandse liedjes op het plein en tot slot het Wilhelmus.
Genieten voor mijn man en mij.
Maar ik moest later in mijn leven toch mijn denken bijstellen en ontdekte ik dat de Bijbel meer is dan alleen verhalen.
De Bijbel neem ik letterlijk, geestelijk en profetisch.
En misschien zie ik sommige dingen niet goed, daarom zijn deze forums toch?
Of is dit geen discussieforum?
Leg me maar uit waar ik ketterij verkondig, maar dan wel aantonen vanuit de Schrift.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
Ik geloof bij nader inzien ook dat het meer de taal was die ik niet verstond...
Ongewone uitdrukkingen.
Volgens mij zou dat dan op een vergelijkbare manier zijn als het vele misverstaan van mij.
Ik bezig een te verouderde taal en anderen worden dan niet begrepen omdat ze
een te moderne taal spreken... vaag maar ja het schijnt te kunnen.
Nee DIA, het is niet je taal...

Het is de inhoud die Refoforum niet past, die niet naar Schrift en belijdenis is.
Nee, ik heb weer een beetje in de inhoud van de stukjes verdiept, hoewel nog niet helemaal, en het verband zie ik nog niet altijd.
Dus ik zal het zo eens wat bestuderen. Want iets roepen zonder het te onderbouwen is natuurlijk ook niet eerlijk.
Ik merk dat mijn eerste reactie toch niet zo verkeerd was, want er is inderdaad meer aan de hand dan taal- en uitdrukkingsverschillen.

Misschien zal ik eens wat aantekeniningen moeten maken, de citaten wat nader bekijken en toetsten wat er eigenlijk gezegd wordt.
Wat mij ook opvalt is de spelling van de Naam Heere, daarin merk ik dat deze niet als een eigennaam wordt beschouwd,
daar de spelling wordt aangepast aan het de hedendaagse spelling.
Ik zal daar niet meteen zo over vallen. Ik heb een boekje van C.H. Spurgeon, uitgegeven bij WEVER te FRANEKER, die de Naam net zo
heeft aangepast. De inhoud van het is daardoor voor mij toch niet minder om geworden. Maar of het van gepaste eerbied voor de Naam
getuigt is een andere zaak die ik nu maar buiten beschouwing laat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie