Bovenstaande lijkt me toch heel duidelijk dat het niet alleen maar om een dodenrijk gaat waar de mensen lijdelijk wachten tot de opstanding der doden.
Ik ben dat met je eens, ik denk dat ook niet..en mijn argumenten zijn gestoeld op
de voorgaande geschiedenissen in Lukas 15 en 16 waar het gaat over de verloren zoon, een verloren penning, een verloren schaap en nu ineens over een man in purperen kledij en fijn lijnwaad en een bedelaar.
In alle gelijkenissen worden nooit namen van personen genoemd en hier wel... ook merkwaardig en opvallend.
Purper, is rood paarse kleding en werd gewoonlijk gedragen door koningen.
Om Zijn Koninklijke macht bespottelijk te maken trok men de Here een purperen gewaad aan (Joh. 19: 1).
Uit minachting voor de mensen die de wet niet kende hadden de Farizeeërs zoveel mogelijk macht naar zich toegetrokken.
Hiermee hadden zij zich tevens de plaats van Israëls Messias aangematigd (voor zover het Romeinse bestuur dit toeliet).
Echter niet om Israël daarmee te dienen maar om zelf zoveel mogelijk te heersen.
En zeer fijn lijnwaad
Linnen was de kleding van de priesters. En de Farizeeërs hadden ook de macht over deze groep mensen genomen.
Zo denk ik dat de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus typerend staat voor groepen van mensen.
Waarom wilde de rijke man dat zijn broers gewaarschuwd werden? Niet omdat hij hun zielenheil op het oog had, nee, hij wilde hun verwijten niet aanhoren omdat die zijn straf vermeerderen zullen (heb ik wel eens vanaf de kansel gehoord).
Ik lees dat de man aan Abraham vroeg om zijn 5 broers te waarschuwen. Het getal 5 heeft ook in deze geschiedenis evenals in de geschiedenis met de 5 zalen een betekenis, maar dat laat ik even liggen.
Abraham verwijst naar Mozes en de profeten met de aantekening, als ze daar niet naar luisteren dan zullen ze ook niet geloven als er Iemand uit de dood opstaat.
Dit lijkt me overduidelijk, waar die broers voor staan.
En ongeloof in de opstanding lijkt me ook duidelijk.
Van straf vermeerderen of angst ervoor lees ik niets.