Pagina 1 van 6

Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 09:53
door Auto
Tav het wist je dat topic kwam het volgende naar voren
posting schreef: Heel veel onderwijs aangaande Christus. En dan vind jij het "weinig bevindelijk".
Even los de koppeling met de SB. Als er veel onderwijs wordt gegeven, hoeft dat toch niet te zeggen dat iets bevindelijk is?

Dan kom je tot de vervolg vraag wat is dan bevinding?

Kan bevinding los staan van onderwijs? of andersom kan onderwijs los staan van bevinding?

Er zullen nog wel meer vragen zijn ............ (en natuurlijk antwoorden)

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:02
door -DIA-
Auto schreef:Tav het wist je dat topic kwam het volgende naar voren
posting schreef: Heel veel onderwijs aangaande Christus. En dan vind jij het "weinig bevindelijk".
Even los de koppeling met de SB. Als er veel onderwijs wordt gegeven, hoeft dat toch niet te zeggen dat iets bevindelijk is?

Dan kom je tot de vervolg vraag wat is dan bevinding?

Kan bevinding los staan van onderwijs? of andersom kan onderwijs los staan van bevinding?

Er zullen nog wel meer vragen zijn ............ (en natuurlijk antwoorden)
Onderwijs is nuttig. Bevinding is noodzakelijk.
Kan bevinding los staan van onderwijs? Ik geloof dat elke bevinding tevens tot onderwijs strekt.
En andersom, elk onderwijs zal niet tot bevinding strekken.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:04
door Erasmiaan
Auto schreef:Tav het wist je dat topic kwam het volgende naar voren
posting schreef: Heel veel onderwijs aangaande Christus. En dan vind jij het "weinig bevindelijk".
Even los de koppeling met de SB. Als er veel onderwijs wordt gegeven, hoeft dat toch niet te zeggen dat iets bevindelijk is?

Dan kom je tot de vervolg vraag wat is dan bevinding?

Kan bevinding los staan van onderwijs? of andersom kan onderwijs los staan van bevinding?

Er zullen nog wel meer vragen zijn ............ (en natuurlijk antwoorden)
Om nog even in te gaan op het betreffende artikel; het was inderdaad erg voorwerpelijk (maar ik dacht juist dat dat mensen als Luther aan moest spreken). Maar dat voorwerpelijke behelsde zoveel onderwijs over de naturen van Christus, dat ik het een bijzondere meditatie vond. Omdat er nogal eens geklaagd wordt over de meditaties in de Saambinder (voorspelbaar, te bevindelijk, enz.) meldde ik er wat over op het forum. Als je dan een reactie zoals die van Luther krijgt, dan komt dit in me op: :bobo .

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:09
door Geduld
Als het onderwijs alleen voorwerpelijk is, kan dat bij jezelf bevinding teweeg brengen.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:13
door Erasmiaan
Geduld schreef:Als het onderwijs alleen voorwerpelijk is, kan dat bij jezelf bevinding teweeg brengen.
Precies.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:14
door huisman
-DIA- schreef:
Auto schreef:Tav het wist je dat topic kwam het volgende naar voren
posting schreef: Heel veel onderwijs aangaande Christus. En dan vind jij het "weinig bevindelijk".
Even los de koppeling met de SB. Als er veel onderwijs wordt gegeven, hoeft dat toch niet te zeggen dat iets bevindelijk is?

Dan kom je tot de vervolg vraag wat is dan bevinding?

Kan bevinding los staan van onderwijs? of andersom kan onderwijs los staan van bevinding?

Er zullen nog wel meer vragen zijn ............ (en natuurlijk antwoorden)
Onderwijs is nuttig. Bevinding is noodzakelijk.
Kan bevinding los staan van onderwijs? Ik geloof dat elke bevinding tevens tot onderwijs strekt.
En andersom, elk onderwijs zal niet tot bevinding strekken.
Onderwijs uit de Schrift is noodzakelijk omdat anders er een bevinding ontstaat die niet naar Gods Woord is.
Zoals jij het stelt lijkt het andersom. "Bevinding strekt tot onderwijs" Ik denk dat onderwezen worden als een Maria aan de voeten van de Heere Jezus bevinding werkt.
Erasmiaan schreef:Om nog even in te gaan op het betreffende artikel; het was inderdaad erg voorwerpelijk (maar ik dacht juist dat dat mensen als Luther aan moest spreken). Maar dat voorwerpelijke behelsde zoveel onderwijs over de naturen van Christus, dat ik het een bijzondere meditatie vond. Omdat er nogal eens geklaagd wordt over de meditaties in de Saambinder (voorspelbaar, te bevindelijk, enz.) meldde ik er wat over op het forum
Dit is m.i. een goed voorbeeld: Voorwerpelijk onderwijs over de naturen van Christus (of Zijn ambten,Zijn staten enz) kan onderwerpelijk toegepast worden. Maar zonder dat onderwijs is er niets..

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:15
door -DIA-
Geduld schreef:Als het onderwijs alleen voorwerpelijk is, kan dat bij jezelf bevinding teweeg brengen.
Bevinding en onderwijs gaan samen toch? Geen bevinding zonder onderwijs. Maar wel mogelijk: Onderwijs zonder bevinding.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:15
door refo
Je kunt je zelfs afvragen: wat is ons over die naturen van Christus eigenlijk geopenbaard?

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:17
door Geduld
Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:37
door Marieke
Geduld schreef:Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.
Er staat in de SB een heel mooi stukje over evenwichtig Bijbels onderwijs/prediking waarin het voorwerpelijke en onderwerpelijke toegelicht wordt. A.d.h.v. het boekje van ds. Kievit "Voorwerpelijke Onderwerpelijke prediking, eisch der Heilige Schrift".

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:44
door -DIA-
Marieke schreef:
Geduld schreef:Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.
Er staat in de SB een heel mooi stukje over evenwichtig Bijbels onderwijs/prediking waarin het voorwerpelijke en onderwerpelijke toegelicht wordt. A.d.h.v. het boekje van ds. Kievit "Voorwerpelijke Onderwerpelijke prediking, eisch der Heilige Schrift".
Inderdaad, dit artikel is heel leerzaam. Merk ook op hoe ds. Vogelaar over Luther en Calvijn schrijft. Toch wel wat anders als sommige medeforumers ons zouden willen doen denken over deze Reformatoren....

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 11:12
door memento
-DIA- schreef:
Marieke schreef:
Geduld schreef:Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.
Er staat in de SB een heel mooi stukje over evenwichtig Bijbels onderwijs/prediking waarin het voorwerpelijke en onderwerpelijke toegelicht wordt. A.d.h.v. het boekje van ds. Kievit "Voorwerpelijke Onderwerpelijke prediking, eisch der Heilige Schrift".
Inderdaad, dit artikel is heel leerzaam. Merk ook op hoe ds. Vogelaar over Luther en Calvijn schrijft. Toch wel wat anders als sommige medeforumers ons zouden willen doen denken over deze Reformatoren....
Erg fijn om te horen dat weer iemand de waarde en diepgang en ook bevindelijkheid van de preken van Calvijn en Luther ontdekt heeft. Ik hoop dat het mag leiden tot veel lezen van de preken van deze mannen, en het als voorbeeld nemen voor een goede preek.

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 11:13
door Erasmiaan
memento schreef:
-DIA- schreef:
Marieke schreef:
Geduld schreef:Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.
Er staat in de SB een heel mooi stukje over evenwichtig Bijbels onderwijs/prediking waarin het voorwerpelijke en onderwerpelijke toegelicht wordt. A.d.h.v. het boekje van ds. Kievit "Voorwerpelijke Onderwerpelijke prediking, eisch der Heilige Schrift".
Inderdaad, dit artikel is heel leerzaam. Merk ook op hoe ds. Vogelaar over Luther en Calvijn schrijft. Toch wel wat anders als sommige medeforumers ons zouden willen doen denken over deze Reformatoren....
Erg fijn om te horen dat weer iemand de waarde en diepgang en ook bevindelijkheid van de preken van Calvijn en Luther ontdekt heeft. Ik hoop dat het mag leiden tot veel lezen van de preken van deze mannen, en het als voorbeeld nemen voor een goede preek.
:jongle

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 11:20
door -DIA-
memento schreef:
-DIA- schreef:
Marieke schreef:
Geduld schreef:Bevinding zonder onderwijs lijkt me bijzonder gevaarlijk. De bevinding moet wel een grond hebben.
Onderwijs zonder bevinding is wel mogelijk. De bevinding kan dan van twee kanten gemist worden.
Als het onderwijs puur voorwerpelijk is en als dat niets met de luisteraar doet.
Er staat in de SB een heel mooi stukje over evenwichtig Bijbels onderwijs/prediking waarin het voorwerpelijke en onderwerpelijke toegelicht wordt. A.d.h.v. het boekje van ds. Kievit "Voorwerpelijke Onderwerpelijke prediking, eisch der Heilige Schrift".
Inderdaad, dit artikel is heel leerzaam. Merk ook op hoe ds. Vogelaar over Luther en Calvijn schrijft. Toch wel wat anders als sommige medeforumers ons zouden willen doen denken over deze Reformatoren....
Erg fijn om te horen dat weer iemand de waarde en diepgang en ook bevindelijkheid van de preken van Calvijn en Luther ontdekt heeft. Ik hoop dat het mag leiden tot veel lezen van de preken van deze mannen, en het als voorbeeld nemen voor een goede preek.
Maar had je dat dan nog nooit eerder gemerkt? Hoe vaak heb ik het al gezegd: Wat bij deze reformatoren misschien niet in die mate aan de orde komt als in de preken uit de Nadere Reformatie is helder en klaar uit hun levensopenbaring. En daar wil men blijkbaar toch niet van weten, nee, de Nadere Reformatie zou ergens wat te ziekelijk zijn in het voorstellen van bevinding... Of zit ik er nu naast?

Re: Bevinding vs onderwijs

Geplaatst: 09 jan 2012, 11:22
door Jongere
memento schreef:Erg fijn om te horen dat weer iemand de waarde en diepgang en ook bevindelijkheid van de preken van Calvijn en Luther ontdekt heeft. Ik hoop dat het mag leiden tot veel lezen van de preken van deze mannen, en het als voorbeeld nemen voor een goede preek.
Nou memento, zo kan het wel weer.
'Erg fijn dat die en die het licht ook heeft gezien.'