Homoseksualiteit in de refowereld

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Eveline de Pater »

Ik werd gewezen op deze uitzending: http://uitdekast.kro.nl/seizoenen/2/afl ... fault.aspx. Een jongen uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt uit de kast. Ik vond het een aangrijpende uitzending, met een heel dubbel gevoel. Ik weet het allemaal niet. Het is en blijft een moeilijk thema. Misschien tijd om als refoforum eens een voorzichtige discussie over dit onderwerp te starten, ook naar aanleiding van deze uitzending?
Laatst gewijzigd door Eveline de Pater op 05 jan 2012, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door ZWP »

Heb deze uitzending gezien. Vond het goed hoe zijn ouders reageerden: afwijzing tov de zonde, maar vol liefde tot hun zoon!
Ik vroeg me verder af hoe kerkelijk betrokken deze jongen was/is? Kon bijvoorbeeld in zijn kledingkeuze (en van zus en broers) niet zien dat ze uit de OGGiN(?) kwamen, terwijl ik dacht dat het bij leden van deze kerken duidelijker te zien zou zijn...?
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door vragensteller »

Ik heb hem ook gezien en het raakte me wat die jongen heeft doorgemaakt en nog steeds moet doormaken.

Ik had er wat moeite mee wat hij zijn ouders aandeed door het uit te laten zenden. Zeker ook als je sommige twitterberichten over de ouders leest. Ik ken die familie een beetje en de ouders worden er nu wel op aangekeken in het refowereldje. Buitenkerkelijken doen wat meewarig over de zgn 'kortzichtigheid' van de ouders. Ik vraag me af of je dat als zoon je ouders moet willen aandoen ...
Laatst gewijzigd door vragensteller op 05 jan 2012, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Zita »

Ik heb het programma niet gekeken, er wel eea over gelezen. Wat mij echt boven mijn pet gaat, is dat iemand zijn geaardheid niet 'gewoon' zelf aan zijn omgeving durft te vertellen, maar wel met camera's en dus geheel Nederland erbij.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Ik heb een deel gezien; ik had er wat moeite mee. Zeker niet als het gaat om het feit dat hij 'zijn grote geheim' aan zijn broers en zussen wilde vertellen; wel de wijze waarop: met camera, in een pretpark.

En ik werp de vraag maar op, wetend dat me dit op veel kritiek kan komen te staan: Waar was in het verhaal van de jongen het vertrouwen in God, de wetenschap dat hij zich bij Hem geborgen wist in Christus? En dat hij daaruit leven mocht, met alle knopen en raadsels in zijn leven?
het was allemaal vrij plat, gericht op het horizontale. God was afwezig. Dat maakt dit verhaal voor mij toch wat moeilijk; ondanks het feit dat ik (zie mijn eerdere postings over dit onderwerp) er absoluut van overtuigd ben dat er op dit vlak veel afgeworsteld wordt in de gereformeerde gezindte.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door ejvl »

Het wat een TV programma van de KRO waar natuurlijk ontzettend veel in geknipt is, het hoofdthema was dat Corne er voor uit moest komen, misschien heeft hij wel getuigd van God maar is dit er uit gehaald om niet provocerend over te komen of omdat het niet het thema was, dat weten wij niet.
Aangaande die ouders, volgens mij hebben die toestemming gegeven voor de uitzending.

Ik vind het onvoorstelbaar dat iemand er niet voor uit durft te komen maar wel via een TV programma, wat voor doel had dat programma? Waarom via een programma? Waarom niet via een onafhankelijke (onchristelijke?) hulpverlener? Nu ziet heel de wereld het en kan er weer lekker geschopt worden tegen die ouderwetse refo's...

Ik vond de reactie van die ouders wel mooi.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Afgewezen »

Beetje bizar om dat op zo'n manier te doen.
Volgens mij hoort deze topic trouwens in de rubriek 'Ethiek' thuis.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Desiree »

Ik heb het ook gezien ja, getipt..

tja, moeilijk voor die jongen. Tegenwoordig kan er zoveel en hoe ga je daar dan mee om. Dat is de wereldgelijkvormigheid die moeilijk is. Dat is echt een strijd als je er mee te maken krijgt. Er zal vast geknipt zijn, dat hoop ik wel. Het geloof leek erg ver weg te staan en dat is jammer. Maar goed, toen ik jong was.. was ik ook zo qua geloof, dat is geen excuus maar begrip.

Die ouders zijn echt hartstikke lief ja. Gelukkig voor ze dat ze zo overkomen. Maar voor hun ook een strijd, wellicht ook al eerder.. ze verwachtten het al een beetje toch? Een moeder kent toch haar jongen?

Tja, centen belangrijker dan boodschap voor KRO? Ik zou het niet zo gedaan hebben als ik Arie Boomsma was. Maar ja, wat bij hem een grens is, dat is bij mij over de streep van kunnen en mogen. Bewuste keus die je maakt en waar hij verantwoordelijk voor is. Overigens hij bleef wel netjes en kwam zeker niet schamper over.

Wat wel postief is, dat het taboe van homo - zijn, een aangeboren iets vaak bij deze jongens die dat zo moeilijk vinden, van mij weg mag. Beetje openheid lijkt me beter. Niemand is lichamelijk volmaakt denk ik, de ene heeft een kromme neus de ander loopt een beetje moeilijk, de volgende is homo. Maar goed, dat mag iedereen voorzich bepalen, grut, je hoeft ook niet alles te vertellen en zelf ben ik vrij open.

Wat is weleens gezien hebt bij de EO is een man die hulp zocht bij een andere man omdat die persoon na gebed toch met een vrouw is getrouwd en al jaren gelukkig is. Ik denk dat ikzelf nog dat zou 'proberen'... Ik denk dat God graag je stem hoort en dat je je verdriet en problemen bij Hem neerlegt. Maar natuurlijk heeft deze jongen jaar in jaar uit gebeden... en is het makkelijk praten van mij wat hem alleen maar meer verdriet geeft.

Ik wens die jongen veel sterkte, hij lijkt me een hardstikke lieve knul met een rijke familie.

En ieder die zeurt naar die mensen toe, moet zelf maar eens in hun schoenen staan, ik denk dat het belangrijker is hoe de Heere ziet welk een lieve ouders het zijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door jakobmarin »

mooie reactie!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door vlinder »

Wat een liefdevolle reactie van de ouders van Corné. Prachtig. En tegelijk ook duidelijk willen vasthouden aan de Bijbelse waarden en normen. Onder de uitzending staan allemaal reacties en dan vraag ik me af: ben ik zo'n zeurkous? Lees ik nou meer dan er in de tekst staat?
Voor de camera snap ik ten dele: hij leest het voor uit de brief van zijn moeder: om zo andere (reformatorische) jongeren tot steun te zijn om niet zo lang alleen rond te worstelen. Daarnaast een drukmiddel: je kunt niet meer terug, iets wat je 's avonds aan tafel in je eentje nog wel kunt.

Het taalgebruik en de kleding vond ik inderdaad ook verre van reformatorisch, maar dat is mijn mening.

Wat mij opviel is dat hij veel niet voorlas uit de brief. Zouden dit lieve persoonlijke dingen zijn? Of zou het een Bijbelse onderbouwing zijn? Ik miste ook het 'geloof' in het verhaal. Mooie reactie van Arjan Baan op twitter: Ik miste in afl. #uitdekast wel de plaats van de persoonlijke geloofsrelatie met God. 'k Zou daar graag met Corne eens over willen spreken.

De reactie van de ouders was voor mij een voorbeeld....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Afgewezen »

Ik wilde het filmpje ook gaan bekijken, maar had eigenlijk niet zoveel zin. Bovendien viel het beeld bij mij telkens stil.
Wat was de reactie van de ouders? En hoe gaan ze ermee om?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:Ik wilde het filmpje ook gaan bekijken, maar had eigenlijk niet zoveel zin. Bovendien viel het beeld bij mij telkens stil.
Wat was de reactie van de ouders? En hoe gaan ze ermee om?

Corné, je bent er niet minder om. De deur blijft altijd open voor je.
Maar een relatie met een andere jongen zullen we nooit kunnen accepteren.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Afgewezen schreef:Ik wilde het filmpje ook gaan bekijken, maar had eigenlijk niet zoveel zin. Bovendien viel het beeld bij mij telkens stil.
Wat was de reactie van de ouders? En hoe gaan ze ermee om?

Corné, je bent er niet minder om. De deur blijft altijd open voor je.
Maar een relatie met een andere jongen zullen we nooit kunnen accepteren.
En mag die vriend bij de ouders van de jongen thuiskomen? Of wordt dat niet vermeld?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
Afgewezen schreef:Ik wilde het filmpje ook gaan bekijken, maar had eigenlijk niet zoveel zin. Bovendien viel het beeld bij mij telkens stil.
Wat was de reactie van de ouders? En hoe gaan ze ermee om?

Corné, je bent er niet minder om. De deur blijft altijd open voor je.
Maar een relatie met een andere jongen zullen we nooit kunnen accepteren.
En mag die vriend bij de ouders van de jongen thuiskomen? Of wordt dat niet vermeld?
Wordt niet gezegd. (of is eruit geknipt?)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Afgewezen schreef:En mag die vriend bij de ouders van de jongen thuiskomen? Of wordt dat niet vermeld?
Wordt niet gezegd. (of is eruit geknipt?)
Want dát is nou een lastige, hoe ga je daarmee om?
Gesloten