Grootste demografische verandering ooit...

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door -DIA- »

Net viel mijn oog op iets wat al heel lang wordt geconstateerd maar waar nog relatief weinig aandacht voor is
geweest in de (kerkelijke) pers.
Dominees aan de rechter zijde merken het al langer met grote ernst op: God staat op de drempel om ons
te verlaten... Als dat eens recht tot ons doordringt...

Grootste demografische verandering ooit

Het mondiale christendom beleeft sinds honderd jaar een revolutie.
Driekwart van de christenen woont nu buiten Europa.
Zuidelijke landen vormen het demografische zwaartepunt.

In 1910 leefde nog tweederde van de christenen in Europa, becijferde
Peter Crossing van het Amerikaanse Center for the Study of Global Christianity.
Hij presenteerde zijn cijfers zaterdag tijdens een christelijk congres in Indonesië.

De godsdienst bloeit nu in landen waar het historisch weinig tot geen voet
aan de grond kreeg.
Onder meer Afrikaanse landen en China zien het aantal christenen toenemen.
Data-analist Crossing is overigens niet de eerste die de ontwikkeling opmerkt.

Zwaartepunt
Het totale mondiale aantal is volgens hem ongeveer gelijk gebleven.
Wel is het demografische zwaartepunt 'ingrijpend' verschoven.
Honderd jaar geleden lag het geografische 'centrum' in de buurt van Madrid,
nu ten zuiden van de Malinese stad Timboektoe.

Volgens Crossings collega Dana Robert wordt de christelijke geschiedenis voor onze
ogen geschreven. Deze verandering zou
een van de grootste zijn in de afgelopen tweeduizend jaar. Een andere spreker noemde
het christendom 'niet langer een religie voor blanken'.


Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ooit.dhtml
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door helma »

Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan.
Ja, wij en onze vaadren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wondren had verricht.

Als de Heere Zijn kandelaar verplaatst is dat eigen schuld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door parsifal »

Wel mooi dat Christendom geen blanke godsdienst meer is.
In de eerste eeuwen was Afrika ook een belangrijk centrum voor de Christenen met Athenasius, Cyprianus en Augustinus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door memento »

Sja, ik blijf het altijd dubieus vinden. Predikanten die zeggen dat God ons land verlaat, omdat zij elders horen van grote groei van het christelijke geloof. Terwijl, volgens de maatstaven die die predikanten hanteren van wat een waar geloof is en wat een ware christelijke levenswandel is, al die buitenlandse gelovigen ver buiten de boot vallen.

Verlaat God dan niet ons land? Ja en nee. Aan de ene kant zie je sterk toenemende secularisering en is een bepaald deel van de kerk overgegeven aan vrijzinnigheid. Ook zie je in onze kring sommige gemeenten afsterven (alleen oude gelovigen met zeer weinig nieuwe bekeringen). Echter, aan de andere kant zie je genoeg gemeenten (ik heb het dan even over GG en HHK, waar ik zicht op heb, maar ik heb uit CGK BWP ook bemoedigende verhalen gehoord) in onze gezindte die wel leven. Waar wel nieuwe bekeringen zijn, zowel onder ouderen, maar ook veel onder jongeren.* Als je daarop let, kan je niet zeggen dat God ons land verlaat. Slechts dat er scheidingen gaan vallen.


-------
* En dan heb ik het niet over HeartCry bekeringen, die zich vaak kenmerken door een afzetten tegen de eigen gemeente en een vorm van heiligingsactivisme, maar tegen bekeringen die binnen de eigen gemeente plaatsvinden, door het Woord, en leiden tot een gehoorzaamheid aan het Woord.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door huisman »

DIA schreef:Dominees aan de rechter zijde merken het al langer met grote ernst op: God staat op de drempel om ons
te verlaten...
Zijn wij nog oprecht dankbaar wat de HEERE ons nog onverdiend schenkt? @DIA kijk eens vanavond in het RD bij de preekbeurten op hoeveel kansels in ons land het Evangelie nog trouw gebracht word. Alleen al in jouw eigen woonplaats zijn het er vele. Denk toch nooit te gering over de kracht van de prediking. Door Woord en Geest wil de HEERE werken in ons land. Dan mogen wij ook wel opmerken dat wij een uitzondering in Europa zijn. In welk ander europees land is nog zo'n groot deel van de bevolking die op zondag twee keer het Evangelie van vrije genade mag horen ?
Laten wij maar verwonderd en dankbaar zijn wat de HEERE ondanks onze afmakingen ons nog gelaten heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door dennis »

Het is wel waar dat de Heere ergens de kandelaar kan wegnemen, om die ergens anders te plaatsen.
Denk maar aan Turkije, waar vroeger zoveel geloof werd gevonden, maar waar nu nauwelijks meer christenen wonen.

Dat moet ons op de knieen brengen.

Aan de andere kant: wij weten niet hoe de Heere zijn kerk vergadert. Dat weet Hij alleen zelf. We weten wel dat we er persoonlijk deel van moeten uitmaken, en dat we getuigen moeten zijn van Zijn naam. Aan geklaag hebben we niets. 'Wat klaagt dan een levend mens, een ieder klage vanwege zijn (eigen) zonden'.
En laten we vooral niet gering van Gods werk denken. Want er zijn ook landen waar vroeger veel gelovigen waren - daarna niet meer - en nu weer wel. Denk aan Iran, waar er velen tot bekering schijnen te komen, ondanks het radicale islamistische regime.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door Luther »

memento schreef:Sja, ik blijf het altijd dubieus vinden. Predikanten die zeggen dat God ons land verlaat, omdat zij elders horen van grote groei van het christelijke geloof. Terwijl, volgens de maatstaven die die predikanten hanteren van wat een waar geloof is en wat een ware christelijke levenswandel is, al die buitenlandse gelovigen ver buiten de boot vallen.

Verlaat God dan niet ons land? Ja en nee. Aan de ene kant zie je sterk toenemende secularisering en is een bepaald deel van de kerk overgegeven aan vrijzinnigheid. Ook zie je in onze kring sommige gemeenten afsterven (alleen oude gelovigen met zeer weinig nieuwe bekeringen). Echter, aan de andere kant zie je genoeg gemeenten (ik heb het dan even over GG en HHK, waar ik zicht op heb, maar ik heb uit CGK BWP ook bemoedigende verhalen gehoord) in onze gezindte die wel leven. Waar wel nieuwe bekeringen zijn, zowel onder ouderen, maar ook veel onder jongeren.* Als je daarop let, kan je niet zeggen dat God ons land verlaat. Slechts dat er scheidingen gaan vallen.


-------
* En dan heb ik het niet over HeartCry bekeringen, die zich vaak kenmerken door een afzetten tegen de eigen gemeente en een vorm van heiligingsactivisme, maar tegen bekeringen die binnen de eigen gemeente plaatsvinden, door het Woord, en leiden tot een gehoorzaamheid aan het Woord.
!!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door Geduld »

memento schreef:Sja, ik blijf het altijd dubieus vinden. Predikanten die zeggen dat God ons land verlaat, omdat zij elders horen van grote groei van het christelijke geloof. Terwijl, volgens de maatstaven die die predikanten hanteren van wat een waar geloof is en wat een ware christelijke levenswandel is, al die buitenlandse gelovigen ver buiten de boot vallen.

Verlaat God dan niet ons land? Ja en nee. Aan de ene kant zie je sterk toenemende secularisering en is een bepaald deel van de kerk overgegeven aan vrijzinnigheid. Ook zie je in onze kring sommige gemeenten afsterven (alleen oude gelovigen met zeer weinig nieuwe bekeringen). Echter, aan de andere kant zie je genoeg gemeenten (ik heb het dan even over GG en HHK, waar ik zicht op heb, maar ik heb uit CGK BWP ook bemoedigende verhalen gehoord) in onze gezindte die wel leven. Waar wel nieuwe bekeringen zijn, zowel onder ouderen, maar ook veel onder jongeren.* Als je daarop let, kan je niet zeggen dat God ons land verlaat. Slechts dat er scheidingen gaan vallen.


-------
* En dan heb ik het niet over HeartCry bekeringen, die zich vaak kenmerken door een afzetten tegen de eigen gemeente en een vorm van heiligingsactivisme, maar tegen bekeringen die binnen de eigen gemeente plaatsvinden, door het Woord, en leiden tot een gehoorzaamheid aan het Woord.
En toch he, wringt het bij mij soms wel. Wij mogen en moeten dankbaar zijn dat er bij ons nog bekeringen plaatsvinden. Onder mensen die hun hele leven al onder het Woord staan. Maar hoe zit het dan met mensen van buiten de kerk? Zijn er nog die totaal zonder God of gebod zijn opgegroeid, die ook tot geloof komen? En daar groeien kerken.. In Azle, Afrika en het Midden Oosten. En in hoofdzaak niet door de vele geboorten, maar door groei van buitenaf. Hoe beschamend voor ons. En is ook dat niet een teken dat God inderdaad zijn kandelaar aan het wegnemen is?
let sin never hold true, that Love never broke through.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door rekcor »

Tussen twee (-jes: waar baseert men zich op als men stelt dat God een land kan verlaten? Die brieven in Openbaringen zijn toch aan gemeenten gericht?

Ik denk dat God Nederland niet verlaten heeft, maar dat Nederland God verlaten heeft.
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door EdgarB »

Inderdaad. We kiezen nu voor de mammom van het geld en materialisme. Ik zie het bij mijn mede studenten. Het gaat erom wie later het meeste geld verdient, niet tot eer van Hem
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door dennis »

rekcor schreef:Tussen twee (-jes: waar baseert men zich op als men stelt dat God een land kan verlaten? Die brieven in Openbaringen zijn toch aan gemeenten gericht?

Ik denk dat God Nederland niet verlaten heeft, maar dat Nederland God verlaten heeft.
Dat de kandelaar wijkt is niet hetzelfde dan dat God een land volkomen verlaat. Dat laatste gebeurt naar mijn mening niet.
Maar als je naar een land als Turkije kijkt - daar waren die gemeenten uit Openbaring! - moet je wel vaststellen dat er daar nog maar heel weinig Christenen leven.
En er zijn meer plaatsen waarvoor dat geldt.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:
rekcor schreef:Tussen twee (-jes: waar baseert men zich op als men stelt dat God een land kan verlaten? Die brieven in Openbaringen zijn toch aan gemeenten gericht?

Ik denk dat God Nederland niet verlaten heeft, maar dat Nederland God verlaten heeft.
Dat de kandelaar wijkt is niet hetzelfde dan dat God een land volkomen verlaat. Dat laatste gebeurt naar mijn mening niet.
Maar als je naar een land als Turkije kijkt - daar waren die gemeenten uit Openbaring! - moet je wel vaststellen dat er daar nog maar heel weinig Christenen leven.
En er zijn meer plaatsen waarvoor dat geldt.
En de historie leert ook, daar waar God eens rijk Zijn genade heeft verheerlikt, dat, als Hij vertrekt,
Hij dan ook niet weer komt.
Dan is het met eerbied gezegd: Jullie hebben de tijd van je bezoeking niet waargenomen.
Ga dan nu maar! Of zoals ook wel gezegd wordt: Als de leidsman de teugels van een op hol geslagen paard
nog in haden heeft gaat het nog wel, maar... als de leidsman de teugels op de rug werpt is het ... verloren,
geen houden meer aan.
Ik hoorde gisteren een preek van wijlen ds. A. Verhoef, over Openbaringen 19...
Hij was er ook van overtuigd dat ons zware tijden staan te wachten, en ook dat we, op de tekenen der tijden
lettende, er zeker van kunnen zijn dat Christus' wederkomst niet ver meer is. Maar dat drievoudige wee, wee, wee!
over degenen die zich niet bekeren. Daartegenover het Hallelujah! uit de hemel! Hij zal verheerlijkt worden!
En Hij zal als Kongin heersen.
Maar wie kent de sterkte van Zijn toorn en wie zal bestaan als Hij in het gericht treedt!
Wie zal bestaan voor Zijn gezicht!
Alleen onder het bedekkende Bloed van de Zone Gods zal er dan redding zijn!

Ik denk aan art. 37 van onze geloofsbelijdenis.
Alsdan zullen de boeken (dat is de consciënties) geopend, en de doden geoordeeld worden,
naar hetgeen zij in deze wereld gedaan zullen hebben, hetzij goed of kwaad.
Ja, de mensen zullen rekenschap geven van alle ijdele woorden die zij gesproken zullen hebben,
die de wereld niet dan voor kinderspel en voor tijdverdrijf acht; en dan zullen de verborgenheden
en geveinsdheden der mensen openbaarlijk voor allen ontdekt worden.

En daarom is de gedachtenis van dit oordeel met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen
en goddelozen, en zeer wenselijk en troostelijk voor de vromen en uitverkorenen;
dewijl alsdan hun volle verlossing volbracht zal worden, en zij aldaar zullen ontvangen de vruchten
des arbeids en der moeite, die zij zullen gedragen hebben; hun onnozelheid* zal door allen bekend
worden, en zij zullen de schrikkelijke wraak zien die God tegen de goddelozen doen zal, die hen
getiranniseerd, verdrukt en gekweld zullen hebben in deze wereld. Dewelke overwonnen zullen
worden door het getuigenis hunner eigen consciënties, en zullen onsterfelijk worden, doch in zulker voege,
dat het zal zijn om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer.
De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen;
alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden; hun zaak, die nu tegenwoordiglijk door vele rechters
en overheden als ketters en goddeloos verdoemd wordt, zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn.
En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten, als het hart eens
mensen nimmermeer zou kunnen bedenken. Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen,
om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.

Looft Looft God, looft zijn Naam alom!
Looft Hem in Zijn heiligdom!
Looft des HEEREN grote macht!
In den hemel Zijner kracht!
Looft Hem, om Zijn mogendheden!
Looft Hem, naar zo menig blijk
Van Zijn heerlijk koninkrijk,
Zijn troon en hier beneden!


En de Geest en de bruid zeggen: Kom!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door TSD »

-DIA- schreef:En de Geest en de bruid zeggen: Kom!
!!

Laten we dit topic niet gebruiken voor de zoveelste beschouwing en discussie of de kandelaar van Nederland wijkt of niet. De een kijkt meer naar de lichtpuntjes de ander naar de donkere wolken, maar laten we tot onszelf inkeren.

Iemand schreef iets over de brieven aan de gemeenten uit Openbaringen. Als we die lezen, moet ons hart dan niet met schrik worden vervuld? Is het dan niet een wonder dat de kandelaar nog niet weg is? "Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren"

Dan hebben we toch niet bij een ander te beginnen of bij 'de kerk' of bij 'ons land' maar bij 'onszelf'?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door -DIA- »

TSD schreef:
-DIA- schreef:En de Geest en de bruid zeggen: Kom!
!!

Laten we dit topic niet gebruiken voor de zoveelste beschouwing en discussie of de kandelaar van Nederland wijkt of niet. De een kijkt meer naar de lichtpuntjes de ander naar de donkere wolken, maar laten we tot onszelf inkeren.

Iemand schreef iets over de brieven aan de gemeenten uit Openbaringen. Als we die lezen, moet ons hart dan niet met schrik worden vervuld? Is het dan niet een wonder dat de kandelaar nog niet weg is? "Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren"

Dan hebben we toch niet bij een ander te beginnen of bij 'de kerk' of bij 'ons land' maar bij 'onszelf'?
Maar mochten we zoveel als in ons is Hem de ere geven!
Och of nu al wat in mij is Hem prees!

Een bij tijd en wijle verlangen naar de dag van Christus' wederkomst
is verre van strijdig met de Nederlandse Geloofsbelijdnis, waaruit ik ook citeerde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Grootste demografische verandering ooit...

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
En de historie leert ook, daar waar God eens rijk Zijn genade heeft verheerlikt, dat, als Hij vertrekt,
Hij dan ook niet weer komt.
Maar de Bijbel leert anders. Kijk naar Israel, lees Zefanja of Jesaja. "Vrede, vrede, geen gevaar" is duivels, maar ook "wee, wee, geen genade mogelijk" is dat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie