Doe eens normaal man!

TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door TSD »

Eppo Gremdaat schreef:Ik denk dat het allemaal gewoon `toneelspel` is.
Ik heb zelf ooit eens een vergadering bijgewoond zowel van parlement als van de gemeenteraad(en daar kunnen ze er ook wat van!!). En na afloop....gewoon met elkaar gezellig een borrel o.i.d.pakken. Ik was stomverbaasd, waarop mijn kennis (parlementarier) zei: `trek je er niks van aan. Zo gaat het nu eenmaal`.
Dus....valt het allemaal wel mee en heb je een leuke TV-avond :yahoo .
Je hebt wel gelijk met het 1e gedeelte denk ik.

Maar toch, het gaat ook om de uitstraling. We hebben het hier over het parlement en de regering. Het lijken wel een stelletje kinderen af en toe. Ergens staat er iets in de Bijbel over een land waarvan de koning een kind is....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door refo »

In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door TSD »

refo schreef:In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
Volgens mij gaat het niet om het feit dat ze hedendaags Nederlands gebruiken of hoogdravend vakjargon, maar dat ze als een stel kinderen op elkaar zitten te bijten, elkaar uitmaken voor vanalles en nog wat, bewust elkaars woorden zitten te verdraaien om een statement te maken en continue elkaar zwart zitten te maken in de hoop weer wat populariteit te winnen bij 'het volk'.

Bij een gemiddeld kamerdebat zie je veel elementen terugkomen van een doorsnee schoolplein. :?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

refo schreef:In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
Ik heb vandaag een stukje gekeken en besproken met een examenklas. Zelfs diegenen die in de dagelijkse praktijk veel gekkere woorden zeggen, zeiden: Meneer, dit kan toch eigenlijk niet in de Tweede Kamer...

Vind ik een signaal!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door eilander »

refo schreef:In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
Je geeft hier geen oordeel over de gebezigde taal. Maar het roept bij mij wel de vraag op: vind jij dit dan positief?
In elk geval zou ik er op kantoor snel uitvliegen als ik dergelijke dingen tegen klanten ging zeggen. Hoewel ik best eens met kromme tenen zit, als klanten mij c.q. ons kantoor soms (gelukkig maar zelden) voor alles wat los en vast zit, uitmaken.

Als jij dit een vooruitgang vindt, zou ik haast zeggen: Doe eens normaal man!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Bert Mulder »

TSD schreef:
refo schreef:In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
Volgens mij gaat het niet om het feit dat ze hedendaags Nederlands gebruiken of hoogdravend vakjargon, maar dat ze als een stel kinderen op elkaar zitten te bijten, elkaar uitmaken voor vanalles en nog wat, bewust elkaars woorden zitten te verdraaien om een statement te maken en continue elkaar zwart zitten te maken in de hoop weer wat populariteit te winnen bij 'het volk'.

Bij een gemiddeld kamerdebat zie je veel elementen terugkomen van een doorsnee schoolplein. :?
dat mag niet eens op rf...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Willem »

Luther schreef:
refo schreef:In kan het geen kinderen vinden.
De communicatie gaat in hedendaags Nederlands en is erg begrijpelijk.
Ik heb vandaag een stukje gekeken en besproken met een examenklas. Zelfs diegenen die in de dagelijkse praktijk veel gekkere woorden zeggen, zeiden: Meneer, dit kan toch eigenlijk niet in de Tweede Kamer...
Vind ik een signaal!
Ik denk dat ze bij je in een goed blaadje wilden komen. En de rest - die wel door heeft hoe mijnheer erover denkt - houdt wijselijk de mond.
Dit lijkt eerder op politieke correctheid als een signaal dat de jeugd dit niet vindt kunnen.
Het verschil tussen "schoothondje" en "bedrijfspoedel" ontgaat mij. Wat over Wilders wordt en is geroepen ontneemt een ieder het recht in de kamer om iets van het woordgebruik van Wilders zelf te zeggen.
Het is het oude liedje, als men niet kan winnen gaat men zeuren over de gebruikte "wapens".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door eilander »

Willem schreef: Het verschil tussen "schoothondje" en "bedrijfspoedel" ontgaat mij. Wat over Wilders wordt en is geroepen ontneemt een ieder het recht in de kamer om iets van het woordgebruik van Wilders zelf te zeggen.
Het is het oude liedje, als men niet kan winnen gaat men zeuren over de gebruikte "wapens".
Prima, ik zou liever verliezen dan Wilders' wapens te gebruiken.

Het gaat niet alleen maar om de woordkeus. Ook de manier waarop hij b.v. mevr. Albayrak (voormalig staatsecretaris) een veeg uit de pan geeft door op een subtiele manier over een familielid van haar (COA) te beginnen. Dat is toch gewoon unfair?
Willem schreef:Wat over Wilders wordt en is geroepen ontneemt een ieder het recht in de kamer om iets van het woordgebruik van Wilders zelf te zeggen.
Bedoel je wat er in de Kamer over hem gezegd wordt? Of daarbuiten?
Lijkt mij nogal van belang. De ideeën van de heer Pechtold staan me helemaal niet aan, maar hij blijft altijd wel heel correct en rustig debatteren; daarin vind ik hem een voorbeeld. Waarom gaat de heer Wilders dan over "diarree" praten als Pechtold een vraag stelt? Dat is toch respectloos?!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door dennis »

De mensen die op Wilders stemmen vinden dit over het algemeen prachtig.
Zelf is hij niet dom, maar hij beseft dat hij de stemmen van de domme mensen hard nodig heeft. Maar ik vind het een nogal kinderachtige vertoning.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door memento »

Uit Wilders' nieuwsbrief:

Vz, als meneer Roemer zich zo opwindt over het taalgebruik van de PVV, waar was dan zijn morele verontwaardiging toen meneer Marijnissen nota bene een minister aanduidde als “flapdrol”, waar was zijn afkeuring toen diezelfde Marijnissen het had over “effe dimmen”. Waarom lopen SP-Kamerleden mee op een betoging waar wordt geroepen “Hamas, hamas, Joden aan het gas.”? Toen zaten zijn maoïstische vuistjes blijkbaar diep in zijn oren.

Meneer Cohen trilt helemaal van boosheid als ik hem de bedrijfspoedel van Rutte 1 noem, maar toen PvdA-premier Wim Kok premier Balkenende uitmaakte voor het schoothondje van Bush, hebben we niets gehoord uit de grachtengordel. Waar was toen uw verontwaardiging?

Waarom zwijgt de heer Cohen als Ella Vogelaar de Partij voor de Vrijheid vergelijkt met de NSB? Net zoals collega Cohen stil was en nog is als het PvdA-vehikel VARA mij keer op keer vergelijkt met Hitler of als Paul de Leeuw heel vrolijk zingt “ik ben zo vrolijk, zo vrolijk want Geert Wilders die is dood.”

Waar was u toen al die momenten met uw morele verontwaardiging. Waar bent u, nu ik op de VARA-site de Joop word afgebeeld met een schaar in mijn keel? Waar was u toen PvdA-kamerlid Samsom op televisie zei dat ik het fascisme vertegenwoordig?

En de heiligheid van Pechtold is ook maar betrekkelijk. Was hij het niet die een kabinet “vies en voos” noemde. Betitelde hij mij niet als een xenofoob en extremist? Was het niet de heer Bert Bakker van de D66-fractie die de PVV-fractie aanduidde als “tuig”. Ja, het was oorverdovend stil.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door eilander »

memento schreef:Uit Wilders' nieuwsbrief:

Vz, als meneer Roemer zich zo opwindt over het taalgebruik van de PVV, waar was dan zijn morele verontwaardiging toen meneer Marijnissen nota bene een minister aanduidde als “flapdrol”, waar was zijn afkeuring toen diezelfde Marijnissen het had over “effe dimmen”. Waarom lopen SP-Kamerleden mee op een betoging waar wordt geroepen “Hamas, hamas, Joden aan het gas.”? Toen zaten zijn maoïstische vuistjes blijkbaar diep in zijn oren.

Meneer Cohen trilt helemaal van boosheid als ik hem de bedrijfspoedel van Rutte 1 noem, maar toen PvdA-premier Wim Kok premier Balkenende uitmaakte voor het schoothondje van Bush, hebben we niets gehoord uit de grachtengordel. Waar was toen uw verontwaardiging?

Waarom zwijgt de heer Cohen als Ella Vogelaar de Partij voor de Vrijheid vergelijkt met de NSB? Net zoals collega Cohen stil was en nog is als het PvdA-vehikel VARA mij keer op keer vergelijkt met Hitler of als Paul de Leeuw heel vrolijk zingt “ik ben zo vrolijk, zo vrolijk want Geert Wilders die is dood.”

Waar was u toen al die momenten met uw morele verontwaardiging. Waar bent u, nu ik op de VARA-site de Joop word afgebeeld met een schaar in mijn keel? Waar was u toen PvdA-kamerlid Samsom op televisie zei dat ik het fascisme vertegenwoordig?

En de heiligheid van Pechtold is ook maar betrekkelijk. Was hij het niet die een kabinet “vies en voos” noemde. Betitelde hij mij niet als een xenofoob en extremist? Was het niet de heer Bert Bakker van de D66-fractie die de PVV-fractie aanduidde als “tuig”. Ja, het was oorverdovend stil.
Al deze uitlatingen (de een meer, de ander minder) getuigen van weinig respectloos met elkaar omgaan. Als de heer Wilders zich in dit rijtje schaart, zijn we het dáár in elk geval over eens.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door memento »

eilander schreef:
memento schreef:Uit Wilders' nieuwsbrief:

Vz, als meneer Roemer zich zo opwindt over het taalgebruik van de PVV, waar was dan zijn morele verontwaardiging toen meneer Marijnissen nota bene een minister aanduidde als “flapdrol”, waar was zijn afkeuring toen diezelfde Marijnissen het had over “effe dimmen”. Waarom lopen SP-Kamerleden mee op een betoging waar wordt geroepen “Hamas, hamas, Joden aan het gas.”? Toen zaten zijn maoïstische vuistjes blijkbaar diep in zijn oren.

Meneer Cohen trilt helemaal van boosheid als ik hem de bedrijfspoedel van Rutte 1 noem, maar toen PvdA-premier Wim Kok premier Balkenende uitmaakte voor het schoothondje van Bush, hebben we niets gehoord uit de grachtengordel. Waar was toen uw verontwaardiging?

Waarom zwijgt de heer Cohen als Ella Vogelaar de Partij voor de Vrijheid vergelijkt met de NSB? Net zoals collega Cohen stil was en nog is als het PvdA-vehikel VARA mij keer op keer vergelijkt met Hitler of als Paul de Leeuw heel vrolijk zingt “ik ben zo vrolijk, zo vrolijk want Geert Wilders die is dood.”

Waar was u toen al die momenten met uw morele verontwaardiging. Waar bent u, nu ik op de VARA-site de Joop word afgebeeld met een schaar in mijn keel? Waar was u toen PvdA-kamerlid Samsom op televisie zei dat ik het fascisme vertegenwoordig?

En de heiligheid van Pechtold is ook maar betrekkelijk. Was hij het niet die een kabinet “vies en voos” noemde. Betitelde hij mij niet als een xenofoob en extremist? Was het niet de heer Bert Bakker van de D66-fractie die de PVV-fractie aanduidde als “tuig”. Ja, het was oorverdovend stil.
Al deze uitlatingen (de een meer, de ander minder) getuigen van weinig respectloos met elkaar omgaan. Als de heer Wilders zich in dit rijtje schaart, zijn we het dáár in elk geval over eens.
Het is inderdaad respectloos. Maar ik denk dat ze daarmee precies doen wat het volk wil, namelijk een leider zijn in wie het volk (Henk en Ingrid met een modaal of lager inkomen) zich herkennen. De kloof tussen het Haagje pluche en Jan van de straat is zo wel wat meer gedicht.

Wat me terugbrengt bij mijn andere standpunt: Democratie is in een seculier land geen goede vorm van regering.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Jongere »

'Hij doet het ook' is natuurlijk nooit een goed argument geweest. Het is wel een argument tegen selectieve verontwaardiging, waar we inderdaad wel eens naar mogen kijken.

Anderzijds: het gaat mij niet zozeer om de woorden 'doe eens normaal man'. In het rijtje van voorbeelden dat Wilders noemt, zal dat best meevallen. Maar wie het debat zag en toen hoe de woorden werden uitgesproken, weet dat de woorden gewoon een uiting waren van een respectloze manier van met elkaar omgaan. Het was typisch een moment waarop de discussie verzandde in een ordinair gekibbel.

Ik vind het niet zo zinvol of dit nu 'mag' of 'buiten alle proporties is'. Het gaat erom dat er geen liefde aanwezig is en de houding van Filip. 2 ontbreekt. Dat vind ik altijd verdrietig, waar ik het ook zie.
eilander schreef:Ik vind het ook jammer dat mevr. Verbeet als kamervoorzitter hier niet ingrijpt.
Dat is niet helemaal waar, ik vind dit wel degelijk een ingreep: http://nos.nl/video/275071-verbeet-sust ... rmaal.html
Als het echt gaat om machtsmiddelen (uit de kamer zetten), dan kan dat geloof ik nog steeds wel. Iets uit de handelingen laten verwijderen vind ik overigens een beetje symbool politiek en ik snap niet zo goed dat Verbeet dáárnaar terug verwijst als middel om dit tegen te gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook jammer dat mevr. Verbeet als kamervoorzitter hier niet ingrijpt.
Dat is niet helemaal waar, ik vind dit wel degelijk een ingreep: http://nos.nl/video/275071-verbeet-sust ... rmaal.html
Als het echt gaat om machtsmiddelen (uit de kamer zetten), dan kan dat geloof ik nog steeds wel. Iets uit de handelingen laten verwijderen vind ik overigens een beetje symbool politiek en ik snap niet zo goed dat Verbeet dáárnaar terug verwijst als middel om dit tegen te gaan.
Op het moment dat ik dit schreef, had Wilders zijn uitspraak "doe eens normaal man" nog niet gedaan. Dat ging over de uitspraken van de eerste termijn van de Kamer: zijn uitspraken over Cohen en richting Pechtold.
Overigens is de titel van de NOS-video veelzeggend: "Verbeet sust discussie". Dat is nogal soft. Hoewel ik ook wel begrijp dat Wilders er wellicht bij gebaat is als hij wordt afgehamerd, dus het is wel lastig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door huisman »

@Luther begrijp ik het nu goed dat "onze" SGP deze roeptoeter gedoogd en dit kabinet zo aan een meerderheid in de eerste kamer helpt? SGP mannebroeders neem fors afstand van dit kabinet die gedoogd wordt door zeer twijfelachtoge partij. Dat is tijdens deze dagen toch weer duidelijk geworden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie