Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door eilander »

Ik heb de meest recente postings in dit topic verplaatst naar het topic over de positie van de belijdenisgeschriften: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=10495
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Luther »

Mooi!
RD 24-09-2011 schreef:Paus Benedictus XVI heeft vrijdag in Erfurt zijn waardering uitgesproken voor de Duitse kerkhervormer Maarten Luther. Diens vraag „hoe krijg ik een genadig God?” moet de vraag van alle christenen worden, zei het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door GJdeBruijn »

Luther schreef:Mooi!
RD 24-09-2011 schreef:Paus Benedictus XVI heeft vrijdag in Erfurt zijn waardering uitgesproken voor de Duitse kerkhervormer Maarten Luther. Diens vraag „hoe krijg ik een genadig God?” moet de vraag van alle christenen worden, zei het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk.
Het gaat niet om die vraag, want die vraag was note bene de aanleiding om monnik te worden en de werken bij het geloof te voegen om genade te verkrijgen!
Het antwoord op de vraag kon Luther bepaald niet vinden in de roomse kerk. Sterker nog, het antwoord uit Gods Woord leidde zelfs tot de ban. De vraag is of de paus zich ook zo over Luthers gevonden antwoord zou uitspreken. De rechtvaardiging van de goddeloze uit genade alléén met uitsluiting van alle werken.
Rome leert dat nog steeds niet en verwerpt nog steeds het genadebegrip dat Luther heeft aangewezen in Gods Woord. Rome leert een genade waarin de werken een plaats hebben die welliswaar geschonken zouden zijn (genade ingestort als mede vermogen tot werken), en daarmee ondertussen wel onderdeel van de genade vormen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
Luther schreef:Mooi!
RD 24-09-2011 schreef:Paus Benedictus XVI heeft vrijdag in Erfurt zijn waardering uitgesproken voor de Duitse kerkhervormer Maarten Luther. Diens vraag „hoe krijg ik een genadig God?” moet de vraag van alle christenen worden, zei het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk.
Het gaat niet om die vraag, want die vraag was note bene de aanleiding om monnik te worden en de werken bij het geloof te voegen om genade te verkrijgen!
Het antwoord op de vraag kon Luther bepaald niet vinden in de roomse kerk. Sterker nog, het antwoord uit Gods Woord leidde zelfs tot de ban. De vraag is of de paus zich ook zo over Luthers gevonden antwoord zou uitspreken. De rechtvaardiging van de goddeloze uit genade alléén met uitsluiting van alle werken.
Rome leert dat nog steeds niet en verwerpt nog steeds het genadebegrip dat Luther heeft aangewezen in Gods Woord. Rome leert een genade waarin de werken een plaats hebben die welliswaar geschonken zouden zijn (genade ingestort als mede vermogen tot werken), en daarmee ondertussen wel onderdeel van de genade vormen.
Allemaal waar toch mogen wij dankbaar zijn dat deze paus zo over Luther spreekt. Ik vond het commentaar van het RD dan ook terecht.
Elke protestant zal het hartelijk eens zijn met de opmerking van de paus dat Luthers vraag naar genade de persoonlijke vraag van ieder mens moet zijn. Het is beslist opmerkelijk dat Benedictus XVI deze uitspraak heeft gedaan.

De uitspraak van de paus, gisteren in Erfurt, tekent twee dingen. In de eerste plaats maakt hij duidelijk dat er in theologisch opzicht wel wat aan het veranderen is binnen de Rooms-Katholieke Kerk. Met name de huidige paus heeft in verschillende publicaties dingen gezegd over de leer van het heil, die elke rechtgeaarde protestant over wil nemen.

Het tweede is dat de paus gisteren meer waardering voor de hervormer van Wittenberg heeft laten blijken dan de vele pausen die voor hem geweest zijn. De rede in Erfurt kan worden uitgelegd als een herwaardering van Luther.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Jongere »

Ik ben ook wel blij met deze uitspraken. Er zijn ergere te bedenken.

Maar het is wel goed denk ik te beseffen dat de RK-kerk altijd een wat brede opvatting heeft. Onlangs las ik de canones van het concilie van Trente. De ene helft van deze vervloekingen lijkt haast gereformeerd. In die zin is er niets nieuws, de RK-kerk heeft altijd de rechtvaardiging door het geloof willen verdedigen. De andere uitspraken wijzen echter weer een totaal andere kant op.
Het lastige punt zit uiteindelijk toch in het 'alleen' van het geloof. De catecheses die ik eerder plaatste van deze paus zijn wel boeiend.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door GJdeBruijn »

Jongere schreef:Ik ben ook wel blij met deze uitspraken.
De uitspraken zijn niet anders dan ze al waren. Vooral de nog roomse zoekende Luther wordt gewaardeerd door de RK, maar de reformatorische niet. Ik kan de blijdschap over de opmerkingen dan ook niet plaatsen. Het is mijns inziens niet doorzien wat het werkelijke probleem is met de roomse genadeleer. Wat de paus opvoert aan waardering ten aanzien van Luther, werd tijdens de reformatie al gezegd door het zogenaamde Interim (1548) dat als bemiddelende instantie (onder leiding van de RK!) de protestanten met een compromis wilde 'zoet houden' tot een officiële concilie uitspraak zou doen over de kwestie van de rechtvaardiging door het geloof alléén. Dat interim werd echter stevig aangepakt door Calvijn als zijnde een gevaarlijke hinderlaag.
Calvijn schreef daar speciaal een artikel voor over de rechtvaardiging door het geloof en de plaats van de rechtvaardiging uit de werken onder de titel "Vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio".
Dr. Praamsma schrijft over deze situatie:
Een theocratie in Genève, daarvan kan men inderdaad spreken in Calvijn's dagen, mits men daar niet onder verstaat een overheersing van de kerk op alle levensterrein, maar een, idealiter genomen, heerschappij van het Woord van God over alle bezigheid der mensen. Calvijn heeft daarom, en dat in de derde plaats, niets willen weten van een verinnerlijking van de godsdienst, zoals onderscheiden subjectivistische stromingen van zijn dagen voorstonden. Hij zag het dodelijk gevaar voor de kerk der Reformatie in Frankrijk, om genoegen te nemen met een innerlijke afkeer van de Roomse ceremoniën bij een uiterlijke deelnemen aan de plechtigheden van deze kerk. Hij ontmaskerde de drogredenen van de Hollander Coornhert, die een voorname vroomheid wilde cultiveren en daarbij de mannen van een consequente Reformatie ironiseerde. In dezelfde lijn ligt, dat Calvijn niets wilde weten van een compromis met Rome. Terwijl hij trachtte de kerken der Reformatie samen te bundelen in waarachtige oecumeniciteit, was hij wars van alle geschipper, waardoor de grondbeginselen van de Reformatie in gevaar werden gebracht. Daarom drong hij aan op radicale positiekeuze bij zijn vorstelijke correspondenten in Frankrijk, Engeland en Polen, daar- om waarschuwde hij zijn Duitse geloofsgenoten zo ernstig tegen alle Interimspolitiek, waardoor de dwalingen van Rome langs lijnen van geleidelijkheid weer werden geïntroduceerd. Deze consequentie van de vreze Gods, door Calvijn als een schild opgeheven.
Zie http://www.reformationalpublishingproje ... alvijn.pdf
http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden/ ... l%2008.pdf
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Jongere »

Ik schreef de zin die je nu citeert, omdat ik blij ben met elke uitspraak van een kerkelijk leider die spreekt dat de mens aandacht moet hebben voor de centrale vraag van Luther.
Niet omdat ik er allerlei conclusies ten opzichte van een al dan niet veranderende kerkleer aan verbind. (Dat zeg ik dus in de rest van mijn post)

Boeiende weblog van Maarten Wisse over de uitspraken van de paus:
http://pmwisse.blogspot.com/2011/09/de- ... ictus.html
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door refo »

Dr C.A. v.d. Sluijs is niet onder de indruk van de 'rehabilitatie'.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Ander »

refo schreef:Dr C.A. v.d. Sluijs is niet onder de indruk van de 'rehabilitatie'.
en ook niet van zijn mede-gelovigen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Willem »

Ander schreef:
refo schreef:Dr C.A. v.d. Sluijs is niet onder de indruk van de 'rehabilitatie'.
en ook niet van zijn mede-gelovigen.
Als Dr. C.A. v.d. Sluijs mij bedoeld dan is die indruk wel terecht.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Dr C.A. v.d. Sluijs is niet onder de indruk van de 'rehabilitatie'.
Begrijpelijk. De Paus heeft het over de roomse in eigengerechtigheid zoekende Luther, en niet over de reformatorische Luther die antwoord vond in de Schrift:
Maar het geboorte-uur van de Reformatie sloeg toen Luther ontdekte dat niet hij God zocht, maar dat God hém zocht in het Lam van God. Hij mijn zonden en ik Zijn gerechtigheid! Bij de ontdekking van die wonderlijke ruil ging voor Luther naar eigen zeggen de poort van het paradijs open.
Déze Luther zal geen kans maken op rehabilitatie en dat is nu net de Luther die wij navolgen in de de reformatorische gezindte.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door Luther »

refo schreef:Dr C.A. v.d. Sluijs is niet onder de indruk van de 'rehabilitatie'.
...en ook niet van de GG-bezoekende kardinaal...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus Benedictus XVI gaat Luther wellicht rehabiliteren

Bericht door refo »

Nee. En ook niet van het onderscheidingsvermogen van de gereformeerde gezindte in breed verband in Nederland.
Plaats reactie