het vierde gebod

Luister

Bericht door Luister »

gamaliel, is posting 7 naar wens?

:-)
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Beste Adje,

Jezelf overgeven, kan dat? Dat is aktivisme om te komen tot passivisme. Dan begint het met menselijk aktivisme. Onjuist want God moet beginnen.

Om het kort te stellen (hier kom ik op uit met mijn zoeken naar waarheid):
Menselijk aktivisme met betrekking tot zaligworden is mis. Menselijk passivisme met betrekking tot zaligworden is juist.
Mee eens, adje?
docwil

Bericht door docwil »

Iedere dag zonder God is leven met en voor de satan. God wil dat alle mensen zalig worden en we MOETEN zalig worden door de Here Jezus. Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en u zal vinden. God heeft geen lust in de dood van de zondaar maar veeleer dat hij zich bekeert en leeft. Bekkert u en gelooft het Evangelie.
Zomaar wat uitspraken vanuit de schirft, muv de eerste, maar die is wel waar. Is er dan nog een reden en steekhoudend argument om onbekeerd te zijn?
Luister

Bericht door Luister »

Docwil, leeft een bekeerde ook nooit eens een dag zonder God? Leef t'ie dan direct voor de satan? Lijkt me sterk!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Adje, waarin wil jij nu verder komen? Wat bedoel je? Wat bedoelt Spurgeon?

mvg
roseline

Bericht door roseline »

Zijn we niet vrij van de wet? Lees Romeinen 5, 6, 7 en 8 en Romeinen 14 en de gehele brief van Paulus aan de Galaten...<br>

Of lees bijvoorbeeld Kolossenzen 2 'Laat niemand u blijven oordelen aangaande de sabbat....'<br>

Zondags-rust christenen? Waar staat dat in de bijbel? In het Nieuwe Testament?<p>

Sabbats-rust Joden is iets heel anders - die leefden in het oude verbond!<p>

Wij echter, die in Christus Jezus zijn, worden niet veroordeeld door de wet (Rom. 8:1), maar in ons wordt de zonde in het vlees geoordeeld (Rom. 8:3)! <p>

Wij kunnen elke dag van de week een geestelijke sabbatsrust krijgen (Heb. 4), als wij, vanaf het moment dat wij ons bekeren tot Jezus, tot rust komen van al onze eigen werken (Heb. 4:10) en gaan wandelen in de klaargelegde werken (Ef. 2:10). Gelijk Jezus dat deed - ongeacht op welke dag - Hij deed elke dag de wil zijns Vaders, 'Mijn Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook' zegt Hij op sabbat in Johannes 5:17. <p>

Als we zeker zijn dat we de wil des Vaders verstaan, en in Christus in ons is, dan is dat het einde van de wet (Rom. 10:5).<p>

Groetjes Rose<P>- Bericht is gewijzigd door roseline op 25-06-2002 -
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Roseline,

Jezus zegt zelf: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota of tittel der wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. (Matth. 5:17 e.v.)
En vervolgens geeft Hij een praktische uitleg van de wet der tien geboden. Daar valt de zondagsrust ook onder.
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,
<br>

Ik citeer Paulus in Galaten 5:14 'want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit; gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.'<p>

Jezus geeft zó'n praktische uitleg over de sabbat! 'Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook' zegt Hij op sabbat in Johannes 5 meen ik. 'Mijn discipelen zijn onschuldig, ondanks dat ze aren plukken op sabbat, want de tempel is in hun midden.' Matt. 12. 'de Zoon des Mensen is Heer over de sabbat.' (oftewel, Hij stelt de regels) 'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat...' <p>

Heel nuchter eigenlijk. En natuurlijk is het geoorloofd om goed te doen. Maar Jezus deed ALTIJD goed, of Hij nu aren plukte, bad, of leerde in de tempel, of water in wijn veranderde, of Hij nu visjes braadde op het strand of aan het vissen was - alles wat Hij deed was allemaal even heilig, Hij deed het in opdracht van zijn Vader. Net zoals wij in goede werken kunnen wandelen, of dat nu de badkamer schoonmaken is of de zieken bezoeken - wij kunnen tot rust komen van onze eigen werken en Gods werken gaan doen, elke minuut van ons leven, óók op sabbat of zondag. Dàt is de vervulling van die wet! Immers, in het oude verbond deed men door de week z'n eigen werken en op sabbat nam men tijd voor God, in het nieuwe verbond behoeven wij alléén Gods wil te doen, ook alle dagelijkse bezigheden vallen daaronder. Lees Kolossenzen 3 bijv. 'Doe uw werk van harte als voor de Here...'<p>

Hij geeft trouwens in Matt. 5 geen praktische uitleg van ALLE tien geboden. Da's gewoon niet waar. Hij haalt er enkele aan, voegt er een aantal bij 'tot de ouden is gezegd... maar Ik zeg u...' en zegt dan: doet dit en gij zult volmaakt zijn gelijk uw hemelse Vader volmaakt is!<p>

En Jezus heeft alle profetieën, wetten, jota's en tittels in praktijk gebracht tijdens zijn leven op aarde en bij zijn opstanding... Alles wat er over Hem staat geschreven, zal zijn geschied, eer de hemel en de aarde voorbijgaan!<p>

Zondagsrust - wees consequent, hou het dan op 'zaterdagsrust' :-)
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Refojongere, Roseline zette er :-) achter, maar ze heeft wel echt gelijk over dat als je het zo vol wil houden als jij, dat je dan om dezelfde reden absoluut ook niet kan goedpraten dat de dag verschoven is naar de zondag. Dan moet je inderdaad gewoon op zaterdag rusten. Leg mij eens uit hoe je daar dan over denkt...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Rutger,

Ik kan hier wel een verhaal gaan schrijven. Maar ik kan je natuurlijk wel doorverwijzen naar http://www.refoweb.nl
Dan klik je op 'VRAGEN'
Bekijk dan nog eens de nummers 92 en 163.

Rosaline!
Voor jou is het antwoord op vraag 52 voldoende.
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,<p>

Ik heb hier al heel wat discussies over gevoerd en ik weet precies waar ik voor sta :-) Ik ben eigenlijk ook niet reformatorisch zal ik eerlijk toegeven...<P>


Ik heb het gelezen - het gaat over vrij zijn van de wet.<P>

Refojongere, kan een baas twee verschillende contracten sluiten? Met verschillende regels? Zonder dat de baas in kwestie verandert? Ja, is mijn antwoord. Het gebeurt zo vaak in het zakenleven.<P>

Kan een God twee verschillende verbonden sluiten? Met twee verschilende groepen mensen (het volk Israël in het Oude Testament, het geestlijke Israël in het Nieuwe Testament)? Terwijl God dezelfde blijft? Ja, is mijn antwoord.<P>

Waar het om gaat, is dat de tien geboden een <i>onderdeel is van het Oude Verbond</i>. Maar God sloot een nieuw verbond, met iedereen die Christus aanvaardt als zijn Verlosser. Kunnen bij een Nieuw Verbond regels anders zijn? JAZEKER! <p>

Het was zelfs <b>noodzakelijk</b> dat de wet veranderde, aangezien Jezus <i>hogepriester</i> werd van het Nieuwe Verbond, en Hij was geen Leviet maar Hij kwam uit de stam Juda, dus volgens de wet kon Hij niet eens priester worden (in het Oude Verbond konden alleen Levieten priesters worden, krachtens de wet).<p>

'Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet.'(Heb. 7:12)<P>

'Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, - immers de wet heeft <i>in geen enkel opzicht</i> (dus ook de tien geboden niet!) het volmaakte gebracht..' (Heb. 7:18-19)<P>

Wil dat zeggen dat - als we vrij zijn van <b>de wet </b>(en met de wet bedoel ik geheel Ex. 20-31, dat bedoelden de apostelen ook) - we helemaal geen geboden meer hebben? Nee, dat is onjuist. Alleen we hebben geboden die veel DIEPER gaan dan de wet. Gods geboden in het nieuwe verbond zijn bijvoorbeeld:<p>

* Hebt elkander lief zoals Ik u heb liefgehad (Joh. 15)<br>
* Doodt dan de leden die op aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht... (Kol. 3:5)<br>
* Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, vriendelijkheid, zachtmoedigheid en geduld... (Kol. 3:12)<br>
* Wat gij ook doet, verricht uw werk van harte als voor de Here en niet voor mensen (Kol. 3:23)<br>
* Doet alles zonder morren en bedenkingen (Fil. 2)<br>
* alle geboden en vermaningen uit de bergrede (Matt. 5-7)<p>

Dit is pas het <i>vervullen</i>, het <i>vervolmaken</i> van de wet. Niet alleen niet stelen, maar de hebzucht wegdoen. Niet alleen niet kwaadspreken, maar het oordeel - in de gedachten - wegdoen. Niet alleen je ouders eren, maar alle hoogmoed - ook in je gedachtenleven - doden. Niet alleen op sabbat Gods werken doen, maar èlke minuut van je leven wandelen in klaargelegde werken... (Ef. 2:10)Dàn komen de vruchten van de Geest (Gal. 5) tevoorschijn! En dàt is het doel van Jezus' leven hier op aarde, dat wij, net zoals Hij, deel krijgen aan goddelijke natuur! (2 petr. 1:4)<p>

Citaat uit dat stukje van die site: 'de burgerlijke wetten en ceremoniële wetten zijn in Christus tot vervulling gekomen. Daar zijn we vrij van...'<p>

Onbijbels! Er staat heel duidelijk dat we vrij zijn van de <b>gehele WET</b> - de tien geboden staan in Exodus 20, daarna wordt de wet aangevuld met nog een heleboel geboden van God zelf voor het volk Israël van het oude verbond. <p>

Ik discussieer zelf graag met <b>bijbelteksten</b>, voor mij is de bijbel het enige geschrift waar ik onvoorwaardelijk in geloof. Dus Catechismus, dominees e.d. - ze zullen zeker goed werk doen, maar ik wil liever bijbelteksten zien, van de persoon zelf waar ik mee discussier :-)<p>

Dus nòg een consequentie: als je zegt dat de wet niet geheel vervuld is, houdt dan de GEHELE wet, dus ook schuldofferwetten, brandofferwetten, priesterschapswetten, onreinheidswetten - dàt is pas consequent!<p>

Groetjes, Rose
<P>- Bericht is gewijzigd door roseline op 27-06-2002 -
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere, <p>

Nog een vraag.<p>

Jezus zegt in Marcus 3:4 'Is het geoorloofd om op de sabbat goed te doen, of kwaad te doen, een leven te redden of te doden?'<P>

Nu is mijn vraag: Is het überhaupt geoorloofd om <i>kwaad</i> te doen? Of mag je door de week wèl kwaad doen, en op sabbat alleen maar goed? Of deed Jezus alléén op sabbat goed, en voor de rest deed Hij niets? (Want kwaad deed Hij natuurlijk niet!) <p>

Als het dus op sabbat geoorloofd is om goed te doen - net zoals dat geoorloofd is (verplicht is eigenlijk) op alle andere dagen - maakt het dan uit wàt voor goeds je doet? Of is er verschil in 'heiligheid' tussen werken? Was Jezus soms heiliger op maandag dan op zaterdag? Deed Hij soms betere werken op sabbat dan door de week? Deed Hij niet ALTIJD wat zijn Vader Hem opdroeg?<p>

Door goed te doen de hele week door - èn door goed te doen op sabbat, maakt niet uit wàt - kunnen wij, in Gods kracht, <i>mensenlevens</i> redden. Mensen redden van hun ondergang. Mensen helpen om met hun zorgen naar Jezus te gaan. Een veilig voor beeld zijn, vrij van de wet, maar niet tot zonde komend, vrij van de mensen, maar hen een warm hart toedragend...<p>

'Zie toe op uzelf en op de leer, volhardt in deze dingen, want door dit te doen, zult gij zowel uzelf als degenen die u horen behouden...' schrijft Paulus aan Timotheus.<p>


'En AL wat gij doet, met woord of werk, doet het ALLES in de naam des Heren Jezus, God, de Vader dankende door Hem!' (Kol. 3:17)<P>

Alles wat ik doe kan in Gods ogen EVEN belangrijk zijn, als ik het doe in <i>Zijn Naam!</i><p>

Groetjes, Rose.
rutger nation

Bericht door rutger nation »

Roseline mag ik je vragen van welke kerk je dan wel bent? Dat je dat zomaar durft te zeggen, nu wil hier vast niemand meer met je praten ;-) Behalve ik, want ik ben eerlijk gezegd ook niet reformatorisch. Ik hoop dat men na deze bekentenis nog wel met me wil discussieren, en dat ze me voor vol mens aan zien... Ik ben geref vrijgemaakt
Plaats reactie