Helemaal mee eens, Jongere.Jongere schreef:Ik voel me altijd wel thuis bij wat Van Ruler (volgens mij) zei: de belijdenis van de kerk is een stok om te slaan, een staf om te gaan en een lied om te zingen.
Dat is bréder dan alleen een muur of beveiligingssysteem.
Niemand bepleit (volgens mij) "uitzetten" van de belijdenis. Maar om je iets werkelijk eigen te maken, moet je wel eens een stapje terug kunnen doen. Dat geldt niet alleen persoonlijk, maar ook voortdurend voor de kerk als geheel. Wat dr. Wisse zei in de krant (zoals ergens anders op het forum aangehaald).
De belijdenis moet beleden blijven worden, niet verdedigd. Ik denk dat we ook een verkeerd beeld krijgen van bijvoorbeeld de vroege kerk en hun belijdenissen. Natuurlijk waren zij in de strijd met dwalingen. Maar het was niet zo dat zij vanuit het bolwerk probeerden de vijanden buiten te houden met de belijdenis. Athanasius is volgens mij acht keer (!) verbannen vanwege ketterse standpunten, voordat men kwam tot zijn standpunt (wat wij nu ook hanteren). Men zocht naar wat we belijden over Jezus Christus. Wat geloven we daar nu over? Dat is iets anders dan bewijzen. Niet in de laatste plaats omdat geloven altijd in het niet-ziende is. En omdat onze bijbeluitleg altijd ten dele blijft. Daarom belijden wij. We hebben geen wetboeken. We hebben een poging om te verwoorden wat wij in Christus en in de Bijbel zien.
Ik voelde me een tijdje aangetrokken tot de algemene verzoening en heb dat destijds ook op het forum verdedigd. Ik ben blij dat ik toen niet direct ben verbannen met een statisch beroep op de belijdenis. Ik werd onder andere gewezen op wat Spurgeon zei over de algemene verzoening. Dat heeft me uiteindelijk gebracht naar het standpunt van de Dordtse Leerregels, waar ik nu van harte achtersta.
Maar niet omdat het daar toevallig in staat. Maar omdat ik geloof en belijd dat het waar is.
Door er achter te komen hoe de Schrift spreek, ben je kennelijk in gaan zien, dat de belijdenis waar is en schriftuurlijk.
Dat zijn ook de kaders die we op dit forum stellen: geen ruimte om wat van de belijdenisgeschriften af te doen, maar laten staan en onderzoeken.