Het grote weertopic

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 11 sep 2023, 10:28
GerefGemeente-lid schreef:Neen.

Dit is alleen voor weerwaarnemingen. Niet voor theologische en negatieve scherpslijperij, waarbij we alleen met een vingertje naar andere mensen wijzen, maar zelf buiten schot willen blijven staan.
Waarom alleen voor waarnemingen? Daar ga jij toch niet over? Enige duiding, al dan niet theologisch is helemaal niet erg.

Ge trekt een bietje n’n grote boks aan.
Welnee, dit is zeker ook een waarneming een persoonlijke waarneming van GG-lid, die dit als bedoeling van de topicstarter kwalificeert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het grote weertopic

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:14
-DIA- schreef: 11 sep 2023, 10:08
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 09:58
-DIA- schreef: 11 sep 2023, 09:40 Na een recordwarme 9e september volgde een recordwarme 10e september...
Als we er een beetje erg in hebben: Het ene na het andere weerrecord sneuvelt.
Het heeft ons wat te zeggen, dacht ik.
https://www.weeronline.nl/nieuws/10-9-2 ... it-gemeten
https://www.weeronline.nl/nieuws/10-9-2 ... rhittegolf
Wat heeft het ons te zeggen? Dat er sprake is van bijzonder weer, ja. Maar met een bijzondere reeks kun je niet meteen over het klimaat spreken.
Toen het deze zomer hier koel was, had dat ook wat te zeggen? Was toen ineens de klimaatverandering overdreven? Nee toch?

Het geheel van extremer weer op aarde is duidelijk een sprake, begrijp me goed! Maar losse gevallen als losse gevallen zeggen heel erg weinig.

Alhoewel het natuurlijk ook nooit kwaad kan als willekeurig welke aanleiding ons brengt tot de vraag "ben ik bereid?".
We hebben die te zien in wereldwijde zin. Dan is het alleen door klimaatontkenners dat deze zaken als gewoon worden gezien, de trend van het op en neer in de meteorologie. Denkend dan aan ijstijden en warmere perioden. Dat er perioden met minder warmte waren is bekend: Denk aan wat we noemen 'de kleine ijstijd'
Dan is ook nog te verwijzen naar 'het grote zonnejaar' 1540. Dit was zo bijzonder dat feiten uit dit jaar heel nauwkeurig na te gaan zijn o.a. uit logboeken. Zoek maar eens om dit thema.
Wat we nu zien is toch iets anders: Het geheel is te zien in vele oordelen die over de wereld gaan: Ziekten, oorlogen, aardbevingen, massamoorden op ongeboren kinderen, zelfdodingen, verkilling van de liefde, massale wederkeer naar het heidendom en vele zaken meer.
Zou dit ongestraft kunnen blijven? Laten we dit in de context zien van het gehele wereldgebeuren.
Daar is dit niet het draadje voor.

En dat is al vaker gezegd in dit draadje!

Verder is in de eerste plaats vooral ons eigen hart het belangrijkste. We kunnen de mond vol hebben over de oordelen, maar hoe is het met mij gesteld?
Dia schrijft volgens mij juist in het licht van het weer een eerlijk stukje.
Probeer het niet zo aanvallend te beantwoorden, dat is niet vriendelijk.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: 11 sep 2023, 10:34
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:14
-DIA- schreef: 11 sep 2023, 10:08
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 09:58
Wat heeft het ons te zeggen? Dat er sprake is van bijzonder weer, ja. Maar met een bijzondere reeks kun je niet meteen over het klimaat spreken.
Toen het deze zomer hier koel was, had dat ook wat te zeggen? Was toen ineens de klimaatverandering overdreven? Nee toch?

Het geheel van extremer weer op aarde is duidelijk een sprake, begrijp me goed! Maar losse gevallen als losse gevallen zeggen heel erg weinig.

Alhoewel het natuurlijk ook nooit kwaad kan als willekeurig welke aanleiding ons brengt tot de vraag "ben ik bereid?".
We hebben die te zien in wereldwijde zin. Dan is het alleen door klimaatontkenners dat deze zaken als gewoon worden gezien, de trend van het op en neer in de meteorologie. Denkend dan aan ijstijden en warmere perioden. Dat er perioden met minder warmte waren is bekend: Denk aan wat we noemen 'de kleine ijstijd'
Dan is ook nog te verwijzen naar 'het grote zonnejaar' 1540. Dit was zo bijzonder dat feiten uit dit jaar heel nauwkeurig na te gaan zijn o.a. uit logboeken. Zoek maar eens om dit thema.
Wat we nu zien is toch iets anders: Het geheel is te zien in vele oordelen die over de wereld gaan: Ziekten, oorlogen, aardbevingen, massamoorden op ongeboren kinderen, zelfdodingen, verkilling van de liefde, massale wederkeer naar het heidendom en vele zaken meer.
Zou dit ongestraft kunnen blijven? Laten we dit in de context zien van het gehele wereldgebeuren.
Daar is dit niet het draadje voor.

En dat is al vaker gezegd in dit draadje!

Verder is in de eerste plaats vooral ons eigen hart het belangrijkste. We kunnen de mond vol hebben over de oordelen, maar hoe is het met mij gesteld?
Dia schrijft volgens mij juist in het licht van het weer een eerlijk stukje.
Probeer het niet zo aanvallend te beantwoorden, dat is niet vriendelijk.
Niet om het voor mezelf op te nemen, maar dit is werkelijk een meer waardige opmerking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het grote weertopic

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 11 sep 2023, 10:28 Hoe is het weer in jouw residentie, GG-Lid?
Voortreffelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:37
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 10:28 Hoe is het weer in jouw residentie, GG-Lid?
Voortreffelijk.
Waarom reageer je dan door anderen te beschuldigen van 'negatieve scherpslijperij'?
Zeeuw
Berichten: 11626
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

In Zeeland heerlijke regenbuien momenteel.
Zeeuw
Berichten: 11626
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 11 sep 2023, 15:42
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:37
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 10:28 Hoe is het weer in jouw residentie, GG-Lid?
Voortreffelijk.
Waarom reageer je dan door anderen te beschuldigen van 'negatieve scherpslijperij'?
En waarom is jouw eerste post er eentje waarin je een ander ter verantwoording roept?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het grote weertopic

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef: 11 sep 2023, 16:19
Inwoner schreef: 11 sep 2023, 15:42
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:37
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 10:28 Hoe is het weer in jouw residentie, GG-Lid?
Voortreffelijk.
Waarom reageer je dan door anderen te beschuldigen van 'negatieve scherpslijperij'?
En waarom is jouw eerste post er eentje waarin je een ander ter verantwoording roept?
Oh oh, zullen we nu weer gaan voor de vriendelijkere versie :huhu
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

De buien zijn hier aan de rand van Zeeland nog niet aangekomen. Wel staat er hier een verfrissend windje, heerlijk alle ramen en deuren (behalve de voordeur) open. :)
-
Zeeuw
Berichten: 11626
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 11 sep 2023, 16:33
Zeeuw schreef: 11 sep 2023, 16:19
Inwoner schreef: 11 sep 2023, 15:42
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 10:37 Voortreffelijk.
Waarom reageer je dan door anderen te beschuldigen van 'negatieve scherpslijperij'?
En waarom is jouw eerste post er eentje waarin je een ander ter verantwoording roept?
Oh oh, zullen we nu weer gaan voor de vriendelijkere versie :huhu
We gaan het zien.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Inwoner »

Natuurlijk wil ik vriendelijk reageren. Ik lees echter al geruime tijd mee en het valt me op dat er behalve het moderatorteam nog een heel scala aan reserve-moderatoren aanwezig zijn en zich als zodanig ook geregeld presenteren.
Edoch... discussiëren doe je toch op de inhoud?
Zo kun je een beargumenteerde mening hebben over deze warme septemberperiode, de oorzaak daarvan, het duiden daarvan. Het is zwak om dat als 'onzin' te bestempelen of dan opeens als een reserve-moderator ineens met regeltjes op de proppen te komen. Als je het niet eens bent met de duiding van een mede-forummer, vertel dan met argumenten waarom niet. Dat is veel sterker dan elkaar de maat nemen.
Ik ben benieuwd...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic

Bericht door refo »

In plaats van het huidige weer als een oordeel aan te merken, kun je het ook als een zegen zien.
Ik lees zojuist dat er veel muggen zijn. Nu is dat meestal geen reden tot juichen, maar het is toch goed als er insecten zijn. Dat schijnt te komen door het relatief natte weer wat we gehad hebben en de warmte van nu.
Je ziet ook in de tuin dat het weer van de afgelopen weken/maanden de groei erg goed doet. Warmte en neerslag is een combinatie voor veel groei.
Zeeuw
Berichten: 11626
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 11 sep 2023, 16:49 In plaats van het huidige weer als een oordeel aan te merken, kun je het ook als een zegen zien.
Ik lees zojuist dat er veel muggen zijn. Nu is dat meestal geen reden tot juichen, maar het is toch goed als er insecten zijn. Dat schijnt te komen door het relatief natte weer wat we gehad hebben en de warmte van nu.
Je ziet ook in de tuin dat het weer van de afgelopen weken/maanden de groei erg goed doet. Warmte en neerslag is een combinatie voor veel groei.
Ik heb nog niet gelezen dat er veel muggen zijn, maar...het wel veel ervaren afgelopen. Echt, je kan niet fatsoenlijk buiten zijn na 20.00. En 'ons' vleermuisje gaat pas laat vliegen. Misschien moet ik die maar eens vaker in stelling brengen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het grote weertopic

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 11 sep 2023, 16:46 Natuurlijk wil ik vriendelijk reageren. Ik lees echter al geruime tijd mee en het valt me op dat er behalve het moderatorteam nog een heel scala aan reserve-moderatoren aanwezig zijn en zich als zodanig ook geregeld presenteren.
Edoch... discussiëren doe je toch op de inhoud?
Zo kun je een beargumenteerde mening hebben over deze warme septemberperiode, de oorzaak daarvan, het duiden daarvan. Het is zwak om dat als 'onzin' te bestempelen of dan opeens als een reserve-moderator ineens met regeltjes op de proppen te komen. Als je het niet eens bent met de duiding van een mede-forummer, vertel dan met argumenten waarom niet. Dat is veel sterker dan elkaar de maat nemen.
Ik ben benieuwd...
... zei reserve-moderator nummer zoveel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 11 sep 2023, 16:35 De buien zijn hier aan de rand van Zeeland nog niet aangekomen. Wel staat er hier een verfrissend windje, heerlijk alle ramen en deuren (behalve de voordeur) open. :)
Want de voordeur kan je in Zeeland niet open laten?
Plaats reactie