Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef: 16 feb 2024, 11:57
Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 11:04
Anselmus schreef: 16 feb 2024, 10:55
Zeeuw schreef: 15 feb 2024, 22:00
Die is nogal gangbaar. Een robot is nog redelijk uniek.
Dat ligt denk ik aan je bubbel. Eerst wilden we er niet aan, met dezelfde argumentatie als er bij de komst van de vaatwasser en wasmachine waren denk ik: vooral iets voor luie mensen en kunnen we dat (af)wasje/stofzuigen echt niet zelf. Onze (schoon)familieleden zijn early adopters en daar heeft iedereen al 7-10 jaar zo'n stofzuiger. We maakten een berekening van tijd op jaarbasis en bedachten dat we die tijd liever anders besteedden. Juist voor de bovenverdiepingen vinden we het fijn: racet zo onder de bedden door, daar is het nu schoner dan daarvoor toen we echt niet elke week onder de bedden stofzogen/stofzuigden. De badkamer dweilt hij 2x/week. Na het eten(koken) is de keuken weer schoon. Meestal zetten we hem aan en gaan dan de deur uit.
Mooi. En heb je er rust mee gevonden of vooral tijd om andere druktes aan te gaan?
Dat onder het bed is wel een goed idee. Dat is niet eenvoudig met de stofzuiger.

Onlangs was de vaatwasser kapot. Ik vond het heerlijk een beetje gedachteloos af te wassen. Ja, het kost tijd, maar het geeft even een heerlijk moment van rust. Als ik het er thuis doorkreeg: het hele ding (wat niet meer kapot is) zou zo de deur uitmogen.
Ik heb inderdaad bedacht waar ik mijn vrijgekomen tijd aan ging besteden en dat is lezen (in de winter) en hardlopen (in de zomer). Dat is precies dat halve tot hele uurtje dat ik anders lastiger kan vrijmaken.

Tijdelijk afwassen heeft zijn charme, dat vind ik ook op de camping, maar dan zijn er de momenten dat je het zat bent na een dag werken en wilt gaan zitten (om te lezen 😉) en dan staat die vaat er nog. Dat staat me wel tegen. Dan liever de afwasrobot aan terwijl ik ga zitten of de deur uit ga of mijn bed in ga. Wel zo efficiënt en gemakkelijk.
Dat begrijp ik inderdaad. Dan maakt de techniek dat je andere zaken kan doen die je wat meer rust geven. Dat is ook mooi. In algemene zin denk ik dat de techniek, en dan vooral de mobiel, ons vele malen minder rust heeft gegeven. Ja, ik ben zo schuldig als het maar kan zijn.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 16 feb 2024, 13:01
Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 11:04
Anselmus schreef: 16 feb 2024, 10:55
Zeeuw schreef: 15 feb 2024, 22:00
Die is nogal gangbaar. Een robot is nog redelijk uniek.
Dat ligt denk ik aan je bubbel. Eerst wilden we er niet aan, met dezelfde argumentatie als er bij de komst van de vaatwasser en wasmachine waren denk ik: vooral iets voor luie mensen en kunnen we dat (af)wasje/stofzuigen echt niet zelf. Onze (schoon)familieleden zijn early adopters en daar heeft iedereen al 7-10 jaar zo'n stofzuiger. We maakten een berekening van tijd op jaarbasis en bedachten dat we die tijd liever anders besteedden. Juist voor de bovenverdiepingen vinden we het fijn: racet zo onder de bedden door, daar is het nu schoner dan daarvoor toen we echt niet elke week onder de bedden stofzogen/stofzuigden. De badkamer dweilt hij 2x/week. Na het eten(koken) is de keuken weer schoon. Meestal zetten we hem aan en gaan dan de deur uit.
Mooi. En heb je er rust mee gevonden of vooral tijd om andere druktes aan te gaan?
Maakt het uit waarmee die tijd dan gevuld wordt? Het merendeel van de dingen is leuker dan huishoudelijk werk, dus sowieso is dan al veel gewonnen.
Als het je alleen maar meer (mentale) drukte geeft, wat win je er dan mee? Je laatste zin is persoonlijk. Ik heb met de meeste dingen in huis totaal geen moeite.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Geen moeite is wat anders dan ' leuk' vinden. Ik heb er ook geen moeite mee en houd van een opgeruimd en schoon huis. Dat is de reden dat ik het doe. Als ik mocht kiezen en ging ik liever op vrijdag meer uren sporten, uitgebreider koken en meer bakken dan huishoudelijk werk doen. Als een robot de schoonmaaktijd kan verkorten houd ik mij daarom aanbevolen.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 16 feb 2024, 13:23 Geen moeite is wat anders dan ' leuk' vinden. Ik heb er ook geen moeite mee en houd van een opgeruimd en schoon huis. Dat is de reden dat ik het doe. Als ik mocht kiezen en ging ik liever op vrijdag meer uren sporten, uitgebreider koken en meer bakken dan huishoudelijk werk doen. Als een robot de schoonmaaktijd kan verkorten houd ik mij daarom aanbevolen.
Als jij belooft uitgebreid te gaan koken en bakken, kom ik wel een keer bij jullie de vaat doen uiteraard.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 13:29
merel schreef: 16 feb 2024, 13:23 Geen moeite is wat anders dan ' leuk' vinden. Ik heb er ook geen moeite mee en houd van een opgeruimd en schoon huis. Dat is de reden dat ik het doe. Als ik mocht kiezen en ging ik liever op vrijdag meer uren sporten, uitgebreider koken en meer bakken dan huishoudelijk werk doen. Als een robot de schoonmaaktijd kan verkorten houd ik mij daarom aanbevolen.
Als jij belooft uitgebreid te gaan koken en bakken, kom ik wel een keer bij jullie de vaat doen uiteraard.
Zo makkelijk kom je daar niet vanaf. Voor de vaat heb ik een machine, dat kost minimale tijd. . Nee, dat wordt dan de badkamer ontkalken en schimmel uit de kit weghalen of het hele huis incl plinten stofzuigen ;)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 16 feb 2024, 13:36
Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 13:29
merel schreef: 16 feb 2024, 13:23 Geen moeite is wat anders dan ' leuk' vinden. Ik heb er ook geen moeite mee en houd van een opgeruimd en schoon huis. Dat is de reden dat ik het doe. Als ik mocht kiezen en ging ik liever op vrijdag meer uren sporten, uitgebreider koken en meer bakken dan huishoudelijk werk doen. Als een robot de schoonmaaktijd kan verkorten houd ik mij daarom aanbevolen.
Als jij belooft uitgebreid te gaan koken en bakken, kom ik wel een keer bij jullie de vaat doen uiteraard.
Zo makkelijk kom je daar niet vanaf. Voor de vaat heb ik een machine, dat kost minimale tijd. . Nee, dat wordt dan de badkamer ontkalken en schimmel uit de kit weghalen of het hele huis incl plinten stofzuigen ;)
Daaruit opmakend dat er al schimmel op de kit zit? :oO
Stofzuigen, fluitend. Met gebruikmaking van alle optionele vage bijgeleverde borsteltjes.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Chrisje72 »

Kan een robotstofzuiger ook over dorpels enzo? Beneden staat denk ik te vol maar voor boven zou het mooi zijn. Mits hij zelf de dorpels kan slechten en de trap negeren :)
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 16 feb 2024, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 13:51
merel schreef: 16 feb 2024, 13:36
Zeeuw schreef: 16 feb 2024, 13:29
merel schreef: 16 feb 2024, 13:23 Geen moeite is wat anders dan ' leuk' vinden. Ik heb er ook geen moeite mee en houd van een opgeruimd en schoon huis. Dat is de reden dat ik het doe. Als ik mocht kiezen en ging ik liever op vrijdag meer uren sporten, uitgebreider koken en meer bakken dan huishoudelijk werk doen. Als een robot de schoonmaaktijd kan verkorten houd ik mij daarom aanbevolen.
Als jij belooft uitgebreid te gaan koken en bakken, kom ik wel een keer bij jullie de vaat doen uiteraard.
Zo makkelijk kom je daar niet vanaf. Voor de vaat heb ik een machine, dat kost minimale tijd. . Nee, dat wordt dan de badkamer ontkalken en schimmel uit de kit weghalen of het hele huis incl plinten stofzuigen ;)
Daaruit opmakend dat er al schimmel op de kit zit? :oO
Stofzuigen, fluitend. Met gebruikmaking van alle optionele vage bijgeleverde borsteltjes.
Yes, een ' lekkend' badkamer raam dat nog met alle overige ramen vervangen moet worden. Hierdoor snel en met regelmaat schimmel in de badkamer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door huisman »

Chrisje72 schreef: 16 feb 2024, 13:56 Kan een riobotstofzuiger ook over dorpels enzo? Beneden staat denk ik te vol maar voor boven zou het mooi zijn. Mits hij zelf de dorpels kan slechten en de trap negeren :)
Gaat zo’n robotstofzuiger na haar werk ook gezellig naast mij op de bank zitten met een kopje thee, een goed gesprek en een kusje? Nee?…..dan hou ik toch liever mijn vrouw. :love
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bertiel »

tijd genoeg om te stofzuigen voor je vrouw
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 16 feb 2024, 14:06
Chrisje72 schreef: 16 feb 2024, 13:56 Kan een riobotstofzuiger ook over dorpels enzo? Beneden staat denk ik te vol maar voor boven zou het mooi zijn. Mits hij zelf de dorpels kan slechten en de trap negeren :)
Gaat zo’n robotstofzuiger na haar werk ook gezellig naast mij op de bank zitten met een kopje thee, een goed gesprek en een kusje? Nee?…..dan hou ik toch liever mijn vrouw. :love
Pas maar op. Nog een paar jaar en dat doen de robots ook.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Lilian1975 »

Het is niet niets al die robotten, luxe koffie apparaten, buitenkeukens enz... maar zo moet je vanzelf wel blijven werken allebei :haha . En dan is er vanzelf wel minder tijd voor dat goede gesprek en :love waar Huisman het over heeft. Die dingen hebben ook maar een beperkte levensduur en moeten dan ook weer vervangen worden. En hoe zit het eigenlijk qua milieu belasting om al die extra's te maken.... ? :) ;)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Erskinees »

Ik heb nog nooit gehoord van goede gesprekken tijdens het stofzuigen. Door hulpmiddelen als een robotstofzuiger blijft er juist meer tijd over voor gesprekken tussen partners, ik vind het een zegen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef: 16 feb 2024, 15:28 Ik heb nog nooit gehoord van goede gesprekken tijdens het stofzuigen. Door hulpmiddelen als een robotstofzuiger blijft er juist meer tijd over voor gesprekken tussen partners, ik vind het een zegen.
Nee die zijn er na het stofzuigen. En omdat de gemiddelde stofzuiger goedkoper is als een robot, buitenkeuken, speciale koffiemachines, is het levensonderhoud goedkoper en dus minder noodzakelijk om allebei nergens tijd meer voor te hebben. Inclusief dat goede gesprek met :love ... ;) . Het is maar net van welke kant je het aanvliegt hé? :) ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 feb 2024, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 16 feb 2024, 14:06
Gaat zo’n robotstofzuiger na haar werk ook gezellig naast mij op de bank zitten met een kopje thee, een goed gesprek en een kusje? Nee?…..dan hou ik toch liever mijn vrouw. :love
Je zou zelfs meer tijd hebben om samen thee te drinken op de bank.
Plaats reactie