Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door jakobmarin »

GOUDA - Het Driestar College in Gouda houdt bij vieringen en dagopeningen vast aan het gebruik van de Statenvertaling. Leerlingen mogen, als ze thuis uit de Herziene Statenvertaling (HSV) lezen, deze op school wel gebruiken.
Goed Nieuws!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
GOUDA - Het Driestar College in Gouda houdt bij vieringen en dagopeningen vast aan het gebruik van de Statenvertaling. Leerlingen mogen, als ze thuis uit de Herziene Statenvertaling (HSV) lezen, deze op school wel gebruiken.
Goed Nieuws!
Groot Nieuws, bedoel je?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:
GOUDA - Het Driestar College in Gouda houdt bij vieringen en dagopeningen vast aan het gebruik van de Statenvertaling. Leerlingen mogen, als ze thuis uit de Herziene Statenvertaling (HSV) lezen, deze op school wel gebruiken.
Goed Nieuws!
Groot Nieuws, bedoel je?
Toch vind ik dat de Driestar wel voor de muziek uitloopt. Zij leiden op voor het reformatorisch basisonderwijs. Heeft de VGS al een standpunt bepaald over het gebruik van de HSV ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:Toch vind ik dat de Driestar wel voor de muziek uitloopt. Zij leiden op voor het reformatorisch basisonderwijs. Heeft de VGS al een standpunt bepaald over het gebruik van de HSV ?
Iemand moet toch het voortouw nemen? Ik hoor van mijn kinderen dat de meester ook al citeert uit de HSV (al wordt wel de SV gebruikt op school).
M.i. wordt dit steeds meer en meer, als je ziet hoeveel mensen bij ons in de GG al een HSV bij zich hebben? Ik denk van de jongeren zeker meer dan 1/3.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door MarthaMartha »

Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef:Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Ik vind dit een vrij botte opmerking inzake zoiets moeilijks. Dat hetgeen verwacht werd tot verdeeldheid zou leiden nu ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dat mensen moeite er mee hebben nu in een hoek gedrongen worden als dat ze over het geweten van een ander heersen.

Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Zeemeeuw »

P. Kuijt (oprichter van De Driestar) schreef onderstaande in 1962 in de de brochurereeks 'Koop de Waarheid':
WAAROM KEERT DE KERK ZICH BIJNA ALTIJD TEGEN WAT ZE ALS NIEUW KARAKTERISEERT ?
Bij de beantwoording van deze vraag zou ik gaarne uitgaan van Hand.
5 : 38b en 39. Gods Woord zegt ons daar (het zijn de wijze woorden van
Gamaliël): „Indien deze raad of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken
worden; maar indien het uit God is, zo kunt gij het niet breken;
opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden."
Gamaliël, een wetgeleerde, aan wiens voeten ook Saulus van Tarsis
eens zat, stond bij het volk in hoog aanzien vanwege zijn grote wijsheid
en zijn diepe eerbied voor de heilige Wet. Staande in het Sanhedrin,
dat het optreden van de apostelen streng veroordeelt, wijst hij enkele voorbeelden
uit de geschiedenis aan, die duidelijk aantonen, dat het eigenmachtig
optreden van de mens, zeker in kerkelijke aangelegenheden,
vanzelf dood loopt. Het is, zo zegt hij, maar de vraag, of het optreden
van de apostelen al of niet uit God is. En hij zegt, dit niet te kunnen
beoordelen. Mogelijk is het. En in dat geval zou het Sanhedrin tegen de
Heere en tegen Zijn werk strijden.
We hebben hier te doen met een zeer belangrijke zaak. De tijden
veranderen snel; de onderlinge verhoudingen tussen de volkeren, tussen
tal van gemeenschappen, tussen mens en mens veranderen evenzeer.
Het vroeger zo veilige „óns dorp", „onze kerk", „onze eigen partij", „ons
eigen lieve vaderland", wordt opengebroken en van alle kanten komen
golven van andere, nieuwe dingen in onze eerder zo veilig besloten gemeenschappen
binnen. De gemakkelijke, schier ieder ter beschikking
staande communicatiemiddelen, zoals de krant, het tijdschrift, de radio,
de televisie, de snelle verkeersmiddelen, maken dit mogelijk.
In zulk een tijd vooral wordt de kerk des Heeren, meer dan welk
instituut ook, betrokken in tal van spanningen, die er ontstaan, met name
als het er over gaat: zullen we nu het oude maar loslaten en het nieuwe
aanvaarden? Immers, de kerk des Heeren leeft uit het heil, dat Christus
verworven, heeft, welk heil is geopenbaard in de Heilige Schrift. Daar
liggen de vaste grondslagen van de kerk, in dat Woord van God. De
kerk moet daaraan vasthouden, aan het „oude" dus, wil zij niet zichzelf
opheffen.
En dat, terwijl de tijden veranderen, de verhoudingen zich wijzigen
en de gemeente des Heeren dus steeds meer voor nieuwe opgaven zich
ziet gesteld.
Dan dreigen vele gevaren ! Wanneer dan de kerk des Heeren niet geleid
wordt door de Heilige Geest, mag spreken in de Naam des Heeren,
mag handelen uit een van Boven gegeven opdracht, vervalt zij of in
eigenzinnig conservatisme, waar het streven naar behoud van macht en
zelfhandhaving, ja zelfs angst niet vreemd aan zijn, of zij gaat zich aanmatigen
te oordelen over dingen, waarover ze niet met de nodige kennis
van zaken oordelen kan. „De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap,
vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid,
matigheid", (Gal. 5 : 22).
Leest U zelf eens, welke de vruchten des vleses zijn (vs. 19-21). Wat
worden de laatste helaas, helaas veel gezien in de kerk, juist als gevolg
van de woelingen des tijds en het ontbreken van de leiding des Geestes.
Wat de kerk des Heeren dus nodig heeft, is waakzaamheid én t.a.v.
de gevaren van binnen, én de vijanden van buiten. Haar is opgedragen
het ambt van wachter. Wee, als ze het Wachterambt, de waakzaamheid
verzaakt terwille van ketterse progressiviteitsmentaliteiten, (vooruitstrevende
gevoelens) in en buiten de kerk.
Dan is het wachtwoord: Waakt, biedt in de Naam des Heeren tegenstand!
Sinds wanneer is het nieuwste het beste geweest ? Maar dan
moet de kerk zelve leven uit: „Zo iemand in Christus Jezus is, die is
een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw
geworden." De kerk, die hieruit leeft, heeft ook de volmacht van de Heere
ontvangen, de vernieuwingsgeesten te proeven, of ze uit God zijn. In de historie
van Gods kerk op aarde is het steeds zo geweest, dat de
Heere op Zijn tijd mannen verwerkte, met een nieuwe opdracht, samenhangend
met dé nood der tijden, mannen, die vanuit deze opdracht tot
een arbeid in des Heeren wijngaard werden geroepen, die weliswaar in de
kerk soms op felle tegenstand stieten. Maar dan draagt het „nieuwe",
dat voorgestaan wordt, het stempel des Heiligen Geestes, het heeft en
doet Geestelijke kracht, het is niet tegen te houden; het is niet te onderdrukken
en. . . . de Heere ontvangt alle eer, Zijn kerk wordt er door
gebouwd, de zondaar wordt er door op het diepst vernederd en de Heere
op het hoogst geprezen.
Zie, dan zijn we weer terug bij de raad van Gamaliël. (Hand. 5). Tot
deze „vernieuwingsarbeid" roept de Heere zelf (Hij is toch de Koning
van Zijn kerk) op de juiste tijd de juiste mannen, vol des Heiligen
Geestes. Want , een discipel is niet meerder dan zijn Meester.
In onze tijd zijn er zovele „discipelen", die boven hun Meester staan en
Gods Geest kennelijk missen.
Toetst U hieraan a.u.b. ook uw vernieuwingsijver, indien U tot de
bezwaarden behoort, die zich kanten tegen Statenvertaling, „oude" psalmen,
„oude schrijvers", „ouderwetse prediking", of ook, indien u bijv.
radio- en televisie-uitzendingen op kerkelijk terrein voorstaat.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Willem »

Auto schreef:Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Klopt. En onderhavig onderwerp is hiervan slechts een symptoom. De algehele teneur, dat de autonome mens zelf bepaalt, is de drijvende kracht achter al dit soort van wrijvingen. de Ger. Gem synode zegt dit? Zijn we het niet mee eens! Dus doen we gewoon onze eigen zin. De Bijbel zegt dat? Ik lees het anders - of leg het anders uit -dus stoor ik me niet aan de - vaak eeuwenoude en door gerenomeerde theologen gedane - uitleg. De kerkenraad beweert iets of legt iets op aan de leden? Ik lees de bewering niet in de Schrift dus hoef ik niet te gehoorzamen. Arme jeugd wat - ook hierin - gestaafd wordt door de ouders in hun rebellie tegen de schoolleiding. En indien je het waagt op te merken dat mischien niet eens het feit an sich maar wel de manier waarop het wordt verwoord en beargumenteerd openlijke blijken zijn van de natuurlijke mens die als God wil zijn dan zijn er vast wel forummers die het knopje aanklikken en weten te roepen "persoonlijke aanval". En ja...., dat is natuurlijk wel heel vervelend......
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Afgewezen »

Lieve mensen, wat is er nu helemaal aan de hand? De Driestar blijft de SV gebruiken, maar staat toe dat leerlingen de HSV gebruiken. Dat is alles. En heeft de Driestar niet de vrijheid om dat te doen? Aan wie moeten ze dat dan gaan vragen?
Kan er nu niet een beetje nuchterheid betracht worden? Neem dan inderdaad de raad van Gamaliël ter harte en kijk het eens even aan.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door ZWP »

Willem schreef:
Auto schreef:Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Klopt. En onderhavig onderwerp is hiervan slechts een symptoom. De algehele teneur, dat de autonome mens zelf bepaalt, is de drijvende kracht achter al dit soort van wrijvingen. de Ger. Gem synode zegt dit? Zijn we het niet mee eens! Dus doen we gewoon onze eigen zin. De Bijbel zegt dat? Ik lees het anders, - of leg het anders uit -dus stoor ik me niet aan de - vaak eeuwenoude en door gerenomeerde theologen gedane - uitleg. De kerkenraad beweert iets of legt iets op aan de leden? Ik lees de bewering niet in de Schrift dus hoef ik niet te gehoorzamen. En indien je het waagt op te merken dat mischien niet eens het feit an sich maar wel de manier waarop het wordt verwoord en beargumenteerd openlijke blijken zijn van de natuurlijke mens die als God wil zijn dan zijn er vast wel forummers die het knopje aanklikken en weten te roepen "persoonlijke aanval". En ja...., dat is natuurlijk wel heel vervelend......
Huh? Sinds wanneer moeten we dan een synode boven de Schrift stellen en een bewering van de kerkenraad boven de Bijbel?
Juist het Woord is het fundament, en daar mogen synode-uitspraken en kerkenraadsbewering aan getoetst worden lijkt me?

Overigens lijkt het me ook niet waar dat uitleg die 'eeuwenoud' en 'door gerenomeerde theologen' gedaan, per definitie waar is. Als dat zo was, zaten we nu nog in de RK, lijkt me?

Je opmerking waarin je mensen die de HSV willen 'invoeren' gelijkstelt met de mens die als God wil zijn, is voor jouw rekening en daarnaast beneden alle peil.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door hmprff »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:
GOUDA - Het Driestar College in Gouda houdt bij vieringen en dagopeningen vast aan het gebruik van de Statenvertaling. Leerlingen mogen, als ze thuis uit de Herziene Statenvertaling (HSV) lezen, deze op school wel gebruiken.
Goed Nieuws!
Groot Nieuws, bedoel je?
Toch vind ik dat de Driestar wel voor de muziek uitloopt. Zij leiden op voor het reformatorisch basisonderwijs. Heeft de VGS al een standpunt bepaald over het gebruik van de HSV ?
Waar heb jij het over? het gaat over het Driestar College en niet over de Pabo, dat Driestar Educatief heet.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Ria »

Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door parsifal »

Waarvoor wordt de Bijbel gebruikt door de leerlingen? Meelezen? Citeren in werkstukken? Ik kan zo snel niet bedenken waarom de Driestar sowieso een uitspraak zou doen over welke Bijbel gebruikt wordt door de leerlingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Willem »

ZWP schreef:Je opmerking waarin je mensen die de HSV willen 'invoeren' gelijkstelt met de mens die als God wil zijn, is voor jouw rekening en daarnaast beneden alle peil.
Dat staat er ook niet. Het zou je sieren als je derhalve die opmerking zou terugnemen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door jakobmarin »

Willem schreef:Klopt. En onderhavig onderwerp is hiervan slechts een symptoom. De algehele teneur, dat de autonome mens zelf bepaalt, is de drijvende kracht achter al dit soort van wrijvingen. de Ger. Gem synode zegt dit? Zijn we het niet mee eens! Dus doen we gewoon onze eigen zin.
het kan er wel eens mee te maken hebben dat synode's zich gaan bemoeien met zaken die een plaatselijke gemeente, of de christen zelf, voor zijn geweten mag nemen. Hoe meer details de kerkelijke overheden zeggenschap over willen hebben, hoe meer weerstand vanuit de gemeente.
Willem schreef:De Bijbel zegt dat? Ik lees het anders - of leg het anders uit -dus stoor ik me niet aan de - vaak eeuwenoude en door gerenomeerde theologen gedane - uitleg.
Ik ben blij dat er soms mensen zijn die tegen de maalstroom ingaan, anders hadden we geen (nadere) Reformatie gehad!
Willem schreef:De kerkenraad beweert iets of legt iets op aan de leden? Ik lees de bewering niet in de Schrift dus hoef ik niet te gehoorzamen.
die laatste lijkt me een prima uitgangspunt, met Romeinen 14 erbij!
Willem schreef:Arme jeugd wat - ook hierin - gestaafd wordt door de ouders in hun rebellie tegen de schoolleiding. En indien je het waagt op te merken dat mischien niet eens het feit an sich maar wel de manier waarop het wordt verwoord en beargumenteerd openlijke blijken zijn van de natuurlijke mens die als God wil zijn dan zijn er vast wel forummers die het knopje aanklikken en weten te roepen "persoonlijke aanval". En ja...., dat is natuurlijk wel heel vervelend......
Nee hoor, we voeren een discussie en ervaar niets van een aanval!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten